معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ایران، سومین صادرکننده چای به ازبکستان

طبق آمار موسسه دولتی آمار ازبکستان، حجم واردات چای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 718 تن افزایش یافته است. در پنج ماه اخیر از 23 کشور خارجه با ارزش 21.1 میلیون چای وارد شد. کشورهایی که در پنج ماه اخیر به ازبکستان بیشترین صادرات چای را داشته اند به ترتیب زیر می‌باشند:

چین 11.4 هزار تن؛

کنیا 1 هزار تن؛

ایران 893 کیلو؛

هند 338 کیلو؛

قزاقستان 247 کیلو؛

سری لانکا 185 کیلو؛

اندونزی 179 کیلو؛

روسیه 175 کیلو؛

امارت متحد عربی 173 کیلو.

طبق اولین داده‌های آژانس آمار جمهوری ازبکستان، در ماه‌های ژانویه لغایت می سال 2023 ازبکستان از 23 کشور خارجه 14.7 هزار تن چای  با ارزش 21.1 میلیون دلار وارد کرده است.

(اسپوتنیک ازبکستان)

https://oz.sputniknews.uz/20230712/ozbekiston-choy-xarid-36812610.html

 

علاقه مندی چین به سرمایه گذاری در معادن گرانیت و مرمر استان نوایی ازبکستان

نارمت تورسون اف، استاندار نوایی با یون جی جاون، رئیس شرکت CCSP چین دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار رئیس شرکت CCSP علاقمندی شرکت چینی نسبت به سرمایه گذاری در معادن سنگ گرانیت، مرمر و دولومیت استان نوایی ازبکستان را ابراز کرد. همچنین، شرکت چینی برای اجرایی کردن پروژه تولید فیلتر هوا برای استفاده کارخانه‌های صنعتی ازبکستان اعلام آمادگی کرد.

kun.uz

 https://kun.uz/uz/news/2023/07/14/xitoy-navoiydagi-granit-va-marmar-konlariga-qiziqish-bildiryapti

 

روسیه در سال 2023 بیشترین احداث کارخانه در ازبکستان را داشته است

کارآفرینان روس در سال 2023 در احداث 393 کارخانه در ازبکستان مشارکت داشتند که این بالاترین شاخص نسبت به بقیه سرمایه گذاران خارجی می‌باشد. طبق گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان،در این فهرست بعد از کارآفرینان روس بازرگانان چینی و ترک قرار دارند که آنان به طور متوسط 296 و 130 شرکت در کشور تاسیس کرده اند.

در حال حاضر در ازبکستان به طور کلی 12 هزار 742 شرکت با مشارکت سرمایه گذاری خارجی در حال فعالیت هستند که از این تعداد 2869 شرکت یا 22.5 درصد مربوط به روسیه، 1869 شرکت یا 14.6 درصد مربوط به چین 1741 شرکت یا 13.7 درصد مربوط به ترکیه می‌باشد. روسیه بزرگترین سرمایه گذار در ازبکستان می‌باشد و سهم سرمایه گذاری روسیه به اقتصاد ازبکستان از 10 میلیارد دلار فراتر می رود.

https://qalampir.uz/uz/news/rossiya-uzbekistonda-korkhona-ochish-buyicha-yetakchi-buldi-86047

 

بررسی چشم انداز همکاری ازبکستان با شرکت های اروپایی در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر

عزیزخان شوکت اف، معاون اول مدیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت شهر تاشکند با کریستف فانتین، رئیس شرکت “Roxalex”، گوستاو فرناندز، معاون رئیس و کرال پانتیه مدیر عامل امور آسیای مرکزی شرکت “Voltalia” دیدار و در رابطه با همکاری‌های آینده با دولت ازبکستان در حوزه انرژی‌های نو با آنها گفت وگو کرد.

در این دیدار، نامبرده ضمن خوش آمد گویی، با اشاره به فرمان رئیس جمهوری ازبکستان مبنی بر لزوم تسریع اقدامات دولت جهت دسترسی به فناوری‌های حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های مربوطه در سال 2023" گزارشی از اقدامات دولت در این راستا ارائه نمود. به گفته وی، نصب پنل های خورشیدی بر موسسات، وزارتخانه‌ها،ادارات و ساختمان‌های شخصی، کاربرد مصالح ساختمانی با فناوری نوین جهت رعایت ملاحظات زیست محیطی و افزایش بهره وری انرژی در ساخت بناهای جدید را از اقدامات مهم دولت در این عرصه عنوان نمود. در پایان این نشست طرفین چشم انداز همکاری‌های دوجانبه در این حوزه را مورد بررسی قرار دادند.

yuz.uz

https://yuz.uz/uz/news/muqobil-energiya-manbalari-sohasidagi-hamkorlik-istiqbollari-muhokama-etildi

 

افزایش 35.3 درصدی ذخایر بانک مرکزی ازبکستان در پنج سال اخیر

بنا به گزارش بانک مرکزی ازبکستان در دوره زمانی بین سالهای 2017 لغایت 2022 دارایی‌هاو ذخایراین بانک 35.3 درصد افزایش داشته است. کارشناسان عقیده دارند که افزایش قیمت طلا در سالهای پس از 2017 در ایجاد این وضعیت تاثیر داشته است. kun.uz

https://kun.uz/uz/news/2023/07/14/2017-2022-yillar-oraligida-ozbekistonning-xalqaro-zaxiralari-353-foizga-oshdi-markaziy-bank

 

ایران نیازهای پتروشیمی صنعت نساجی ازبکستان را تامین خواهد کرد

بنا به گزارش خبرنگار “podropno.uz” در ملاقات صورت گرفته مدیرانجمن اوزتکستیلپروم با نمایندگان شرکت ایرانی Rezel Catalyst Corporation و شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، که از بزرگترین شرکت های پالایش نفت ایران محسوب می‌شوند، طرفین به توافقاتی در مورد عرضه محصولات نفتی مانند پلی استر و پلی آمید، مورد استفاده در صنعت نساجی ازبکستان، همچنین ارائه خدمات لجستیکی و خدمات برای ذخیره سازی و حمل و نقل محصولات نساجی صادر شده به ایران دست یافتند.

در این جلسه که نمایندگان شرکت های بزرگ نساجی ازبکستان نیز حضور داشتند. در نتیجه مذاکرات، طرفین از عزم خود برای اجرای پروژه‌های مشترک جهت تولید فیبر مصنوعی در ازبکستان خبر دادند.

podrobno.uz

https://podrobno.uz/cat/obchestvo/iran-postavit-neftekhimiyu-dlya-uzbekskoy-tekstilnoy-promyshlennosti-/

 

مصالح ساختمانی تولید داخلی ازبکستان تحویل بازار چین خواهد شد

نمایندگان سر کنسولگری ازبکستان در گوانجوی چین با سفر به منطقه خود مختار گونسی در جنوب این کشور و  گفت وگو با سانگ حی جین، معاون مدیر امور خارجی این منطقه، یویه سیومی، معاون مدیر عامل منطقه ای و ینگ ین، رئیس سازمان تشویق تجارت بین المللی چین، اهم زمینه‌های توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری و فرهنگی، اقتصادی و تجاری، کشاورزی دو طرف را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این دیدارها موضوع همکاری‌های دو طرف در حوزه ساختمان و صادرات مصالح ساختمانی ساخت ازبکستان به منطقه مورد بررسی و توافق دو طرف قرار گرفت .

kun.uz

https://kun.uz/uz/news/2023/07/10/ozbekistonda-ishlab-chiqarilayotgan-qurilish-materiallari-xitoy-bozoriga-yetkazib-berilishi-mumkin

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما