معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته چهارم تیرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کوبا در آزمایش بالینی داروی ضد آلزایمر به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است

کوبا پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در کارآزمایی بالینی داروی NeuralCIM (NeuroEPO)  در برابر بیماری آلزایمر نشان می‌دهد. دو آزمایش وجود دارد، یکی در پایتخت و دیگری در سراسر کشور. لسلی پرز مروج بالینی می‌گوید در این مرحله ما به دنبال جمع آوری تمام اطلاعاتی هستیم که در مورد داده‌های اثربخشی و ایمنی از آزمایش گذشته داریم. ما اکنون پس از تایید نتایج کارایی و ایمنی بدست آمده در مسیر به دست آوردن ثبت قطعی هستیم. در این آزمایش ها عوارض جانبی بسیار ناچیز است و  تزریق از طریق بینی صورت می‌پذیرد. ما متعهدیم که اولین دارو علیه بیماری آلزایمر را در کوبا تولید کنیم. این طور نیست که ما بیماران را درمان کنیم، بلکه می‌خواهیم زوال شناختی آنها را کاهش دهیم و در این سفر تا آخر، تا حد امکان با وقار باشند و در نتیجه کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشیده و فرسودگی آنان را کاهش دهیم.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/07/14/cuba-obtiene-notables-avances-en-ensayo-clinico-de-farmaco-contra-el-alzheimer/

کوبا 1.3 میلیون بازدید کننده خارجی داشته است

پروفسور و محقق کوبایی خوزه لوئیس پرلو گفت که 1.3 میلیون گردشگر خارجی در پایان نیمسال اول 2023 از کوبا دیدن کرده اند. وی افزود ارقام اولیه حاکی از افزایش 50.6 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2019 است که کمی‌بیش از 1.298 میلیون گردشگر خارجی را شامل می‌شد. بهبود در روند اعزام گردشگران کانادایی، بازار عمده ارسال گردشگر کوبا، با 583025 مسافر نسبت به سال 2019 به 80.3 درصد رشد در ارقام رسیده است . پس از کانادایی‌ها سه بازار دیگر 70 درصد از کل گردشگران بین المللی این جزیره را تشکیل می دهند: ساکنان کوبا در خارج از کشور (176349)، ایالات متحده (82280) و روسیه (67615). بازار روسیه از اول جولای و پس از آغاز مجدد پروازهای مستقیم از مسکو توسط خطوط هوایی نوردویند، باید عملکرد بهتری را نشان دهد.

https://cubasi.cu/en/news/cuba-receives-13-million-foreign-visitors

Aerogaviota پروازهای خود را به مقاصد توریستی کوبا از سر می‌گیرد

شرکت هواپیمایی کوبایی Aerogaviota اعلام کرد که از 19 جولای پروازهای خود را به مقاصد مختلف توریستی ملی و واقع در منطقه کارائیب از سر می‌گیرد. این بازگشایی‌ها، از جمله در مسیرهای کایو لارگو دل سور و نیز مسیر نووا جرونا، به نفع بهبود گردشگری در جزیره است. این شرکت از سال 1994 پروازهای محلی، منطقه‌ای، چارتر و خصوصی را با مرکز اتصال در فرودگاه بین‌المللی خوزه مارتی و فرودگاه پلیا باراکوآ ارائه کرده است. در 5 ماه می این هواپیمایی سفرهای خود را به کینگستون، پایتخت جامائیکا (دو بار در هفته در روزهای دوشنبه و جمعه)، با حرکت از شهر های‌هاوانا و سانتیاگو د کوبا از سر گرفته بود. از سرگیری پروازها بین‌هاوانا و نووا جرونا نشانگر استراتژی‌های جدید وزارت گردشگری کوبا است.

https://oncubanews.com/cuba/aerogaviota-retoma-rutas-a-destinos-turisticos-cubanos/

بیش از 600 فعال اقتصادی در دومین نمایشگاه توسعه محلی‌هاوانا شرکت کردند

لوئیس کارلوس گونگورا دومینگوئز، مدیر روابط بین‌الملل و خارجی دولت محلی پایتخت اظهار داشت برپایی دومین نمایشگاه توسعه محلی در هاوانا به معنای ادغام بیشتر بازیگران اقتصادی مختلف در استان است و به شهرداری‌ها این امکان را می‌دهد تا آنچه را که در چارچوب اقتصادی در حال وقوع است، تجسم کنند. این نمایشگاه تا 16 ژوئیه در Expocuba با حضور بیش از 605 فعال اقتصادی برپا شد. در مراسم افتتاحیه همچنین لوئیس آنتونیو تورس ایریبار، عضو کمیته مرکزی و دبیر اول حزب کمونیست کوبا در هاوانا، یانت هرناندز پرز، فرماندار پایتخت و آنتونیو کاریکارته کورونا، رئیس اتاق بازرگانی کوبا شرکت داشتند.

مدیر روابط بین الملل و تجارت خارجی دولت با بیان اینکه دومین دوره این نمایشگاه به جوانان اختصاص دارد، گفت: از آنجایی که بخش قابل توجهی از غرفه داران را جوانان کارآفرین تشکیل می دهند می خواهیم آنها این اطمینان را داشته باشند که پروژه‌های آنها ممکن، ضروری، مهم و یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/07/12/mas-de-600-actores-economicos-participan-en-la-ii-feria-de-desarrollo-local-de-la-habana/

شرکت های کوچک و متوسط هاوانا در دومین نمایشگاه توسعه محلی نقش اصلی را داشتند

دومین نمایشگاه توسعه محلی‌هاوانا در مرکز نمایشگاه Expocuba در هاوانا به پایان رسید، جایی که شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) بیشتر غرفه‌ها را در اختیار داشتند. در این نمایشگاه 228 شرکت کوچک و متوسط حضور داشتند. علاوه بر این، 186 شرکت دولتی، 99 پروژه توسعه محلی (PDL)، دو تعاونی غیرکشاورزی، سه شرکت تعاونی کشاورزی و هشتاد و دو شرکت با سرمایه گذاری شخصی یا شرکت های موسوم به شرکت های "خویش فرما" نیز شرکت کرده بودند . یانت هرناندز پرز، فرماندار هاوانا هنگام اختتامیه فعالیت های نمایشگاه خاطرنشان کرد که تجارب و دانش به دست آمده در این روزها پایان کار نیست، بلکه آغاز مرحله جدیدی از کار است. سازمان دهندگان حضور 1067 جوان زیر 35 سال را خاطرنشان کردند که 35.7 درصد از کل غرفه داران را تشکیل می دادند که 22 درصد بیشتر از رقم ثبت شده در آن بخش در نمایشگاه سال گذشته بود.

ttps://oncubanews.com/cuba/mipymes-habaneras-fueron-protagonistas-en-la-ii-feria-de-desarrollo-local/#google_vignette

نظرسنجی ملی نرخ پایین زاد و ولد در کوبا را تایید می‌کند

ماریا دل کارمن فرانکو سوارز، معاون مرکز مطالعات جمعیت و توسعه، به نقل از رسانه‌های دولتی این کشور، گفت: نظرسنجی از 12000 نفر سطح پایین باروری در کوبا را تایید می‌کند. به گفته متخصص وابسته به آمار و اطلاعات ملی (ONEI)، باروری به طور متوسط 1.14 فرزند به ازای هر زن بین 15 تا 54 سال است و زمانی که آنها قبلا بچه دار شده اند به 1.6 می رسد. این پایین‌ترین نرخ در منطقه (که طبق گزارش کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب میانگین آن 1.85 است) و برابر با کشورهای صنعتی با نرخ پایین تولد خواهد بود. با این حال، فرانکو سوارز اذعان کرد که علیرغم داده‌های ارائه شده توسط این نظرسنجی، اکثریت زنان (87٪) و مردان (76٪) در کوبا در مقطعی از زندگی خود مادر یا پدر می‌شوند.

https://oncubanews.com/en/cuba/national-survey-confirms-low-birth-rate-in-cuba/#google_vignette

شرکت  COMBELL به دنبال شرکای جدید برای ترویج صنعت کفش در کوبا است

شرکت COMBELL، تولید کننده و بازاریاب وسایل حفاظت فردی، کفش و محصولات چرمی در کوبا، قصد خود را برای ایجاد مشارکت های جدید با فعالان مختلف اقتصادی اعلام کرد. به عنوان بخشی از گروه تجاری صنایع سبک (GEMPIL) و وابسته به وزارت صنایع کوبا، کامبل دارای پنج واحد تجاری پایه (UEB) واقع در استان‌های مختلف کشور: ویلا کلارا، کاماگوئی، هولگین، سانتیاگو د کوبا و هاوانا است. همچنین چهار کارخانه در پایتخت دارد که تولید بیش از 27000 جفت واحد فیزیکی کفش در ماه را تضمین می‌کند.

در حال حاضر، کفش های کامبل به طور عمده به سازمان‌های مختلف از جمله منطقه توسعه ویژه ماریل و از طریق خرده فروشی در نقاط فروش آن، Mercados Artesanales Industriales (MAI) متعلق به وزارت تجارت داخلی، فروشگاه‌های شرکت Thaba و همچنین در زنجیره فروشگاه‌های Caribe و  Cimex فروخته می‌شود. آنها همچنین در پلتفرم آنلاین Encomil و در بازار مجازی CITMATEL در دسترس هستند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/07/17/combell-busca-establecer-nuevas-alianzas-para-potenciar-la-industria-del-calzado-en-cuba/

تنها کارخانه تولید هات داگ در کوبا در حال تعمیر است

کارخانه تولید هات داگ که در Sancti Spíritus واقع شده و تنها در نوع خود در کوبا است، تحت یک برنامه نگهداری و تعمیر است، اولین برنامه ای که از زمان افتتاح آن بیش از پنج سال پیش انجام شده است. توقف فعلی برای بررسی کل خط فرآیند تولید انجام شده است، زیرا تهیه غذای درخواستی بسیار پیچیده است. این کارخانه با تجهیزات ایتالیایی در ابتدا ظرفیت تولیدی معادل هشت تن داشت، اما قبل از تعمیرات به دلیل برخی مشکلات فنی تنها امکان تهیه دو تن در آن وجود داشت. بیشتر قطعات برای تعمیر در حال حاضر در کارخانه Sancti Spiritus هستند، آنها با سرمایه گذاری حدود ۵۰۰ هزار یورویی به دست آمده اند.

این کارخانه با تولید 60 تن گوشت چرخ کرده در ماه از رژیم های غذایی برای کودکان و مردم Sancti Spiritus حمایت می‌کند. آنها همچنین برای سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت عمومی و سبد خانواده‌ها هات داگ استاندارد تولید می‌کنند. تست های راه اندازی باید در پایان ماه جاری یا اوایل آگوست آغاز شود، روندی که توسط متخصصان ایتالیایی نیز تایید خواهد شد.

https://oncubanews.com/cuba/en-reparaciones-la-unica-fabrica-de-perros-calientes-de-cuba/

پروژه اتحادیه اروپا- کوبا بر مدل شهر هوشمند متمرکز است

نلیس گارسیا، مدیر دفتر تاریخ نگاری شهر هاوانا گفت که اتحادیه اروپا (EU) و دفتر مورخ شهر هاوانا (OHCH) پروژه ای را برای اجرای مدل شهر هوشمند در هاوانا دنبال می‌کنند. او گفت که ما این پروژه را با بودجه اتحادیه اروپا و با تامین مالی مشترک شورای شهر بارسلون در دست اجرا داریم که به انتقال و تبادل دانش و اقدامات مناسب اختصاص دارد و امکان اجرای مدل آزمایشی یک شهر هوشمند را فراهم می‌کند. این مفهوم شامل ارتقای فضاهای شهری است که در آن مردم بر اساس استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مرکز توسعه خود قرار دارند. OHCH یک نهاد عمومی است که مسئولیت حفظ بخشی از هاوانا را که توسط سازمان آموزشی، علمی سازمان ملل متحد و سازمان فرهنگی (یونسکو) در سال 1982میلادی به عنوان میراث جهانی اعلام شده است، برعهده دارد.

https://cubasi.cu/en/news/eu-cuba-project-focuses-smart-city-model

وزیر صنایع کوبا بر نقش چین در ارتقای توسعه جهانی تاکید کرد

الوی آلوارز مارتینز وزیر صنعت کوبا بر اهمیت اولین نشست عالی رتبه مجمع اقدام جهانی برای توسعه مشترک که در چین برگزار شد، تاکید کرد. وی اهمیت این رویداد و سایر ابتکارات پیشنهادی این کشور آسیایی برای کمک به تحقق اهداف توسعه پایدار و پیشرفت کشورهای جنوبی را برجسته کرد. وزیر صنایع کوبا خاطرنشان کرد چشم انداز مهم یافتن جایگزینی برای توسعه کشورهای عمدتاً در حال توسعه و کشورهای جنوب است. وی افزود این امر با انتظارات توسعه گروه 77 + چین و اراده برای جستجوی فضاهایی برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه نیز کاملاً منطبق است. آلوارز مارتینز بر اراده قوی کوبا به عنوان رئیس گروه 77+ چین برای ارتقای پروژه‌های همکاری مرتبط با ابتکار توسعه جهانی چین تاکید کرد.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/07/12/ministro-de-industria-cubano-destaca-labor-de-china-para-impulsar-el-desarrollo-global-video/

پروژه بین المللی برای ارتقای حاکمیت غذایی کوبا

منطقه ای با بالاترین پتانسیل تولید دام در کوبا، به توسعه پروژه همکاری بین المللی بهبود تولید شیر گاو به رهبری دانشگاه کاماگوئی ادامه می دهد. متخصصان وزارت کشاورزی از پیشرفت این طرح حمایت مالی کرده اند که بر اساس معرفی یک برنامه مدیریت بهداشتی برای گله‌های شیری به ویژه در شهرداری‌های جیماگوایو، ناجاسا، گوایمارو و سیبانیکو است. کمک مالی از شورای بین دانشگاهی فلاندری و همکاری دانشگاه بلژیک برای انجام اقداماتی که شامل استفاده از سیستم های جمع آوری خودکار داده‌ها می‌شود، در اجرای این پروژه مؤثر بوده است. این تکنیک علمی‌شامل قرار دادن قلاده‌ها و برچسب های الکترونیکی هوشمند بر روی حیوانات است که در داخل آنها یک دستگاه الکترونیکی وجود دارد که فعالیت بدنی گاو را نظارت می‌کند و به گفته کارشناسان، یک شاخص قابل اعتماد برای تنظیم گرمای بدن  محسوب می‌شود. این فناوری نتایجی را نیز در مورد رفتار تغذیه، نشخوار فکری و عدم فعالیت هر حیوان ارائه می دهد. وزارت کشاورزی کوبا نیز در کوتاه مدت امید زیادی به پروژه توسعه بین المللی دام (Prodegan) دارد. این برنامه که توسط آژانس توسعه فرانسه تامین مالی می‌شود و مرحله اول تا ماه می 2024 بطول خواهد انجامید ،  این پروژه چهار شهرداری در منطقه مرکزی-شرق را پوشش می دهد که بیشترین عرضه شیر در کشور را دارد.

https://cubasi.cu/en/news/international-project-promote-cubas-food-sovereignty

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما