معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در نیمه اول مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تمدید وضعیت طرح عمومی ترجیحات پلاس (+GSP) اتحادیه اروپا برای پاکستان

خانم رینا کیونکا، سفیر اتحادیه اروپا در پاکستان از تمدید وضعیت طرح عمومی ترجیحات پلاس (+GSP)  Generalised Scheme of Preferences پاکستان توسط اتحادیه اروپا تا چهار سال دیگر خبر داد. وی در پیام ویدئویی اکانت توییتر خود گفت: پاکستان مانند سابق از همان مزایای تجاری برخوردار خواهد شد و در عین حال مشمول تعهد اجرای 27 کنوانسیون بین المللی درخصوص حقوق بشر، حقوق کار، محیط زیست و حاکمیت می‌باشد که توسط اتحادیه اروپا برای +GSP در نظر گرفته شده است.

خانم رینا کیونکا در ادامه افزود: تمدید پیشنهادی برای تمام هشت کشور +GSP و نه تنها پاکستان اعمال می‌شود. در عین حال اتحادیه اروپا از پاکستان می­خواهد در حوزه‌های آزادی بیان، آزادی رسانه، امور اقلیت‌ها، آزادی مذهب و عقاید، حقوق زنان، برابری جنسیتی و حقوق کار پیشرفت نماید.

لازم به ذکر است که در چارچوب +GSP پاکستان حدود 30 درصد از کالاهای صادراتی خود را که بیشتر شامل منسجوات است به تعرفه "صفر" به اتحادیه اروپا صادر می نماید. از این رو تمدید مدت +GSP برای پاکستان اهمیت ویژه ای دارد. منبع: سایت خبری PakistanPro

کاهش تعداد خلبانان شرکت هواپیمایی ملی پاکستان (PIA)

جدا شدن خلبانان مجرب از شرکت هواپیمایی ملی پاکستان به دلیل افزایش32 درصدی مالیات  بر حقوق­ ها منجر به چالش ­های عملیاتی و بروز مشکلات در مدیریت عملیات روزانه این شرکت شده است. در حالیکه 79 خلبان این شرکت در طول سال­های 2018 تا 2022 پس از رسیدن به سن بازنشستگی از شرکت هواپیمایی ملی جدا شده ­اند، 25 خلبان در فاصله ماه ­های ژوئن 2022 تا می 2023 از این شرکت استعفا داده و یا بازنشستگی پیش از موعد گرفته اند.

برای مقابله با این روند؛ اخیراً PIA یک ساختار اصلاحی کمک هزینه برای خلبانان را به هیئت مدیره این شرکت ارائه کرده که توسط هیئت مدیره در حال بررسی است تا بتواند مزایای رقابتی در مقابله با سایر شرکت های هواپیمایی منطقه به نیروهای خود ارائه کند.

PIA  برای جبران کاهش حقوق دریافتی به دلیل وضع مالیات بر حقوق خلبانان، نرخ پروازها را از 20 تا 35 درصد افزایش داده است. در مجموع هزینه پروازهای داخلی و بین المللی نیز دو برابر شده است. با این تجدید نظر، حقوق دریافتی خلبانان شرکت  PIA افزایش یافته و در نتیجه تاثیر کسر مالیات به میزان قابل توجهی تعدیل شده و شرکت امیدوار به حفظ نیروهایش شده است. منبع: سایت خبری PakistanPro

احداث نیروگاه زغال سنگی 300 مگاواتی شهر گوادر

 سازمان ملی تنظیم مقررات برق  (NEPRA)تعرفه 7.78 سنت معادل 22.34 روپیه برای مصرف هر واحد برق تولیدی توسط نیروگاه زغال سنگی در دست احداث 300 مگاواتی گوادر را تصویب نموده است . طرح احداث این پروژه در ماه ژانویه 2023 توسط دولت پاکستان تصویب و توسط شرکت ساخت و ساز ارتباطات چین با هزینه 358 میلیون دلار تاسیس خواهد شد.  انتظار می رود این نیروگاه 300 مگاواتی با سوخت زغال سنگ به عنوان منبع پایدار تامین برق در شهر گوادر عمل کند. منبع:  سایت خبری GwadarPro  

رشد صادرات تسلیحات و مهمات پاکستان در سال مالی 23-2022

 درآمد صادرات حاصل از تولیدات دفاعی پاکستان به طور قابل توجهی به صادرات این کشور کمک کرده و براساس داده­ های بانک مرکزی پاکستان صادرات سلاح، مهمات، قطعات و لوازم جانبی تسلیحات جنگی این کشور در سال مالی 23-2022 به 415.650 میلیون دلار در مقایسه با درآمد صادراتی 13.215 میلیون دلاری در سال گذشته رسیده که نشان دهنده یک جهش بزرگ نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌باشد. لازم به ذکر است پاکستان در نظر دارد صادرات دفاعی خود را به یک میلیارد دلار در سال برساند.

در حال حاضر کشورهای مختلفی خریدار هواپیمای جنگنده JF-17 Thunder پاکستان هستند. دولت عراق چهارمین کشوری است که بودجه 664 میلیون دلاری برای خرید 12 فروند هواپیماهای JF-17  از پاکستان اختصاص داده است. پیش از این پاکستان این  جنگنده را به کشورهای مالزی، نیجریه، آذربایجان و میانمار فروخته است. منبع: سایت خبری Pakistanpro   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما