معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

کاهش ارزش صادرات گاز مایع بولیوی

بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی، ارزش صادرات گاز مایع بولیوی تا ماه آوریل سال 2023 در حدود 59 درصد کاهش یافته است این در حالی است که حجم صادرات گاز مایع در چهار ماه نخست سال 2023، در حدود 31.3 درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی، ارزش صادرات گاز مایع در چهار ماه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 59 درصد کاهش یافت و از 25.8 به 10.5 میلیون دلار رسید. حجم صادرات گاز مایع در مدت مذکور نیز با 31 درصد کاهش، از 37 هزار و 690 تن به 25 هزار و 890 تن رسید.

به عقیده ی کارشناسان نفت و گاز، کاهش صادرات گاز مایع به این دلیل است که در 10 سال گذشته تولید میادین نفتی مانند سان آلبرتو، سن آنتونیو و مارگاریتا کاهش یافته است. اکنون تولید نفت به 32 هزار بشکه در روز رسیده است در حالی که در گذشته تولید نفت بیش از 60 هزار  بشکه بود.

در گذشته هر کدام از میدان‌های سن آلبرتو و سن آنتونیو، به ازای استخراج هر یک میلیون متر مکعب گاز یک هزار بشکه نفت خام تولید می‌کردند و از آن نفت خام در پالایشگاهها گاز مایع، بنزین و گازوئیل تولید می‌شد. اکنون تولید نفت خام به 700 تا 800 بشکه کاهش یافته است.

این آمار با سخنان رئیس شرکت ملی نفت، آرمین دورگاتن، که در تاریخ 30 آوریل سال جاری تصریح نمود که تولید چاه‌های نفتی در حال کاهش هستند، مطابقت دارد. با توجه به این موضوع، شرکت نفت حداقل 40 درصد از منابع خود را در اکتشاف و جستجوی ذخایر جدید نفت و گاز سرمایه گذاری خواهد نمود.

وی افزود:« از سال 2015، کاهش نسبتاً شدیدی در تولید گاز طبیعی وجود داشته است. رئیس جمهور نیز اعلام نمود که میادین "خسته" شده اند، یعنی سال هاست مورد اکتشاف قرار گرفته اند. »

بر اساس داده‌های موسسه ی آمار بولیوی، درآمد بولیوی از صادرات گاز مایع در سه ماه نخست سال جاری، حتی کمتر از درآمد حاصل در سال 2021 ( به میزان 16.7 میلیون دلار) و در سال 2020 در دوران شیوع ویروس کرونا ( به میزان 10.9 میلیون دلار) بوده است. کاهش تولید که منجر به کاهش صادرات می‌شود، دسترسی به بازارهای پاراگوئه، پرو و سایر کشورها را در معرض خطر قرار می دهد.

سال گذشته شرکت نفت بیشترین درآمد را از صادرات گاز مایع به دست آورد. بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی،  76.6 میلیون دلار درآمد از صادرات 127.530 تن گاز مایع به دست آمد که بالاترین میزان در تاریخ کشور است.

در همین حال، شرکت ملی نفت گزارش داد که برای فروش گاز مایع به کشورهای خارجی، بیش از 79 میلیون دلار درآمد داشته است. طبق قراردادهای امضا شده، از محل صادرات به پاراگوئه 32.48 میلیون دلار، به برزیل 25.36 میلیون دلار و به پرو 21.32 میلیون دلار درآمد حاصل شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما