معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در نیمه اول تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پیشنهاد راه اندازی سرویس کشتیرانی از طرف شرکت ژاپنی یاماها در کراچی

یوشیوکی، مدیر عامل شرکت ژاپنی یاماها برای آسیای مرکزی و خاور میانه، در جلسه ای با حضور سید مراد علی شاه، سروزیر سند، راه اندازی سرویس کشتیرانی از یک نقطه دریائی کراچی بنام دودریا تا بندر قاسم، را پیشنهاد داد تا گامی‌برای پیشبرد امکانات ورزش های آبی در سند، برداشته شود. طبق بیانیه صادرشده از طرف دفتر سروزیر، سید مراد علی شاه گفت که ما با همکاری شرکت یاماها نیز در تلاش پیشبرد ورزش های آبی در دریاچه کینجهر و سدهای آبی گدو، سکهر و کوتری هستیم. یک مقام ارشد شرکت یاماها بعد از بازدید از سواحل کراچی به سروزیر سند گفت که ما می‌توانیم یک سرویس کشتیرانی برای حمل و نقل و گردشگری نیز به راه بیاندازیم.

https://www.geo.tv/latest/497097-good-news-for-karachiites-ferry-service-between-do-darya-to-port-qasim-proposed

https://www.dawn.com/news/1763011

 مجلس ایالت سند بودجه 2.2 تریلیون روپیه را به تصویب رساند.

مجلس ایالت سند با اکثریت آرا و در غیاب اعضای حزب انصاف پاکستان، بودجه 2.2 تریلیون روپیه را برای سال مالی آینده به تصویب رسانند. سید مراد علی شاه، سروزیر سند گفت: از 312 میلیارد روپیه بودجه تکمیلی، 55 میلیارد روپیه برای توانبخشی مردم سیل زده سند، 55 میلیارد روپیه برای یارانه خریدگندم، 19 میلیارد روپیه برای بازپرداخت بدهی‌ها، 5.43 میلیارد روپیه برای امور درمان و سلامت و 16 میلیارد روپیه برای پرداخت هزینه برق، خرج شده است. وی با ابراز خرسندی از اینکه دولت فدرال در نهایت خواسته‌های حکومت سند جهت مردمان سیل زده این ایالت را پذیرفته است، گفت: "ما از حکومت مرکزی پاکستان 27 میلیارد روپیه برای ساخت ساز خانه‌ها و مدارس آموزشی در مناطق سیل زده و همچنین 3 میلیارد روپیه برای پروژه تامین آب K-4، دریافت خواهیم کرد.

https://www.dawn.com/news/1761021/pa-passes-rs22tr-sindh-budget-amid-pti-absence

https://tribune.com.pk/epaper/news/Karachi/2023-06-22/YjU4Yjc3ZDhhZjEzYjA3MTE2Y2E2YWFlMzI4NWI1YWQuanBlZw%3D%3D

یک شرکت چینی به راه اندازی کارخانه خودروهای برقی در سند تمایل دارد.

هیاتی از شرکت خودروسازی چینی بنام China Power در دیدار با شرجیل میمن، وزیر حمل و نقل ایالت سند، علاقه خود را برای راه اندازی کارخانه خودروسازی برقی در ایالت سند نشان داد که با استقبال فراوان طرف پاکستانی مواجه شد. میمن به مقامات شرکت چینی گفت که از حمایت کامل و همکاری لازم از طرف حکومت سند به شما قول می دهم و گفت: حکومت سند همچنان متعهد به حمایت از سرمایه گذاران و صنعتگران است. وی خاطرنشان کرد که حکومت سند آمادگی دارد تا زمینی را در اختیار صنعتگران خارجی قرار داده و  به سرمایه گذاران یارانه نیز به عنوان بخشی از تلاش های خود برای تسهیل سرمایه گذاری، ارائه دهد. او گفت: ایجاد یک کارخانه خودروسازی برقی در سند مزایای قابل توجهی برای مردم خواهد داشت و باعث ایجاد فرصتهای شغلی جدید خواهد شد و به رشد اقتصادی و شکوفایی کشور کمک خواهد کرد.

https://www.thenews.com.pk/print/1083211-chinese-firm-shows-interest-in-setting-up-electric-vehicles-plant-in-sindh

https://www.jehanpakistan.com/epaper/epaper/karachi/220623/FP-KHI-1015.jpg

 امارات عربی در بندر کراچی سرمایه گذاری خواهد کرد.

منابع خبری پاکستان گزارش دادند که کشور امارات عربی متحد به سرمایه گذاری در عملیات پایانه ای بندر کراچی، تمایل دارد. طبق گزارشات رسانه ای، امارات عربی بر اساس توافقنامه ای که قبل از 30 ژوئن امضا خواهد شد، پایانه بندر کراچی را، برای جابجائی محموله‌ها، با  فناوری پیشرفته تر، مجهز خواهد کرد. اسحق دار، وزیر دارائی کشور و فیصل سبزواری، وزیر امور دریائی ایالت سند، در جریان مذاکره، شرایط این پروژه را بررسی نمودند.

https://www.nation.com.pk/22-Jun-2023/uae-keen-to-invest-in-karachi-port-terminal-operations

https://pakobserver.net/uae-keen-to-invest-in-karachi-port-terminal-operations/

 قیمت LPG در پاکستان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه ال پی جی پاکستان، گفت: الآن قیمت LPG در پاکستان کاهش یافته و به نفع مردم و تسهیل در حمل و نقل شده است. او خاطر نشان کرد که ما با واردات گاز از کشور های مختلف، از وارد آمدن خسارت های میلیاردی به اقتصاد کشورمان جلوگیری می نمایم و با افزایش در تولید LPG می‌توانیم خسارت های بیشتر جلوگیری کنیم. وی  افزود که اگر دولت فدرال با ما همکاری کند ما قیمت LPG  را تا صد روپیه به ازای هرکیلو پائین خواهیم آورد. در حال حاضر قیمت آن، 229 روپیه است.

https://www.jehanpakistan.com/epaper/epaper/karachi/030723/p2-01%20(14).JPG

 پاک- سوزوکی کارخانه ماشین و موتور را به دلیل کمبود قطعات می‌بندد.

شرکت خودروسازی پاک سوزوکی اعلام کرده است که کارخانه‌های موتورسیکلت و ماشین خود را از 22 ژوئن تا 8 جولای تعطیل می نمائیم. مقامات این شرکت اعلام کردند که ما تولید خود را به دلیل کمبود قطعات و لوازم جانبی که از ضوابط معرفی شده در ماه مه 2022 توسط بانک دولتی پاکستان برای اخذ مجوز واردات، نشات گرفته است، متوقف کرده ایم. آنها افزودند که ضوابط جدید برای اخذ مجوز واردات بر ترخیص محموله‌ها تأثیر نامطلوبی گذاشتند. لازم بذکر است که قبل از این هم، پاک- سوزوکی کارخانه تولید ماشین خود را به مدت بیش از 75 روز از آگوست 2022 تا 19 ژوئن تعطیل کرده بود .

https://www.dawn.com/news/1760757/pak-suzuki-shuts-car-bike-plants-for-want-of-parts

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما