معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

دسترسی ازبکستان به بنادر جنوب ایران

مدیر مرکز ابتکارات پژوهشی مانو تاشکند: تصمیم ازبکستان برای ساخت ترمینال در بنادر چابهار و بندرعباس ایران یک تصمیم راهبردی است که پیشرفت واقعی برای ازبکستان، ایران وکشورهای منطقه است .

بختیار ارگاشف، مدیر مرکز ابتکارات پژوهشی مانو تاشکند معتقد است تصمیم ازبکستان برای ساخت ترمینال در بنادر چابهار و بندرعباس ایران یک تصمیم استراتژیک مهمی است که پیشرفت واقعی برای ازبکستان، ایران وکشورهای منطقه است . به گفته وی، سایر کشورهای آسیای مرکزی و همچنین چین و روسیه باید در این طرح مشارکت داشته باشند. درنتیجه، با تلاش های مشترک، طرف های علاقه مند یک کریدور حمل و نقل چندوجهی مهم ایجاد خواهند شد.

اگر چه این موضوع کلیدی پیشرفت بزرگی برای منطقه خواهد بود ولی واضح است که با توجه به وسعت و اهمیت این پروژه، اجرای آن زمانبر و مدت آن طولانی و دشوار بوده و با مشکلاتی روبرو خواهد شد. اما برای مرتفع نمودن این موانع، راه حل سیاسی وجود دارد. یکی از گزینه‌ها می‌تواند ساخت این مرکز به صورت مشترک و با سرمایه گذاری پنج کشور منطقه آسیای مرکزی باشد که با ایجاد صندوقی مشترک، هرکدام از این کشورها با پرداخت سهم خود در تامین مالی این پروژه سهیم باشند. یعنی ابتدا مشارکت در ساخت و در ادامه و بعد از تکمیل آن مشارکت در عملیاتی نمودن این پروژه.

مزیت رویکرد مذکور  این است که اگر هزینه ساخت ترمینال به طور متوسط بین 200 تا 250 میلیون دلار باشد، با تقسیم این مبلغ بر پنج، می‌توان هزینه مشارکت هر کشور در تامین مالی را کاهش داد. وی ادامه داد: در عین حال منطقی است که روی بندر دریایی باز اقیانوسی چابهار در سواحل دریای عمان و نه بندرعباس که در آب‌های خلیج فارس قرار دارد، سرمایه گذاری صورت گیرد. در این میان یکی از وظایف اصلی ایران تکمیل سریع راه‌آهن چابهار - زاهدان است و بدون این راه‌آهن نمی‌توان به ظرفیت‌های چابهار به طور کامل پی برد.به گفته وی، پروژه مشترک بعدی باید نوسازی تقاطع راه آهن تجن - سرخس با ساخت پایانه تعویض چرخ واگنها از گیج با استاندارد شوروی سابق به گیج با استاندارد ایرانی و بالعکس باشد.

وی معتقد است که با وجود این پایانه برای تعویض چرخ‌های واگن، گذرگاه ریلی تجن-سرخس ممکن است به گلوگاهی در افزایش جریان تردد بین آسیای مرکزی و ایران در آینده تبدیل شود. این موضوع می‌تواند یک پروژه مشترک با مشارکت ایران، کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین باشد. وی در پایان گفت: در صورت اتمام ساخت راه‌آهن چابهار – زاهدان و با نوسازی گذرگاه تجن - سرخس، یک کریدور حمل‌ونقل چندوجهی کارا و موثر و در عین حال مهم با دسترسی به بندر اقیانوسی چابهار ایجاد گردد.

منبع:  Podrobno.uz

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما