معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته چهارم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاد نروژ در یک نگاه

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی نروژ، پیش‌بینی می‌کند رشد تولید ناخالص داخلی سرزمین اصلی نروژ در سال 2023 به 1.2 درصد کاهش یابد، زیرا تورم بالا و سیاست‌های سختگیرانه بر تقاضای داخلی تأثیر خواهد گذاشت. طبق این گزارش، اقتصاد نروژ در سال‌های آتی به تدریج تقویت خواهد شد، اما رشد تولید در سال 2024 در حدود 1.3 درصد باقی خواهد ماند. فعالیت‌های اقتصادی در این کشور از کاهش قیمت انرژی منتفع خواهد شد، تورم پنهان نیز به دلیل بازار کار فشرده و تضعیف پول نروژ که با کمی تاخیر بر تورم تاثیر می‌گذارد، کاهش خواهد یافت.

منبع: وب سایت سازمان OECD، جون 2023

https://www.oecd.org/economy/norway-economic-snapshot/

افزایش نرخ بهره بانکی به منظور کنترل تورم

بانک مرکزی نروژ سیاست‌های مقابله با تورم را تشدید کرد و نرخ بهره را یک بار دیگر و این بار به میزان نیم واحد درصد افزایش داد. این بزرگترین افزایش تک نرخی در سال‌های اخیر است و برای مدت کوتاهی باعث تقویت ارز نروژ یعنی کرون شد، اما زمان چندانی نگذشت که سود حاصله از افزایش نرخ بهره از بین رفت.

منبع: وب سایت انگلیسی زبان اخبار نروژ، 22 جون 2023

https://www.newsinenglish.no/2023/06/22/rate-hike-aimed-at-curbing-inflation/

هزینه زیاد اهداف اقلیمی‌برای نروژ

ایوار استرومپدال، سرمایه‌دار برجسته نروژی می‌گوید: اگر بخواهیم به اهداف اقلیمی دست یابیم، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان نخواهیم بود. وی معتقد است که نرخ ارز از این سیاست‌ها ضربه خواهد ‌خورد. استرومپدال می‌گوید: از آنجایی که ما دستمزدها و مستمری‌های کمتر را دلیل بر کاهش رونق اقتصادی در نظر نمی‌گیریم، بازار از طریق کاهش نرخ ارز، این کار را برای ما صورت می‌دهد تا قدرت خرید بین‌المللی را به میزان قابل توجهی از دست دهیم. از سال 2013، ما بیش از 150 میلیارد کرون برای گذار به اقتصاد سبز هزینه کرده‌ایم و تقریبا تمام آن صرف خودروهای برقی یا باتری شده است. این امر منجر به بهبود حداقلی در انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است، ولی به معنای معجزه برای آب و هوا نیست.

منبع: روزنامه تجاری Finansavisen، جون 2023

https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/15/8014888/ivar-strompdal-tror-det-gronne-skiftet-kan-fa-kronen-til-a-kollapse

سرمایه‌گذاری صندوق ثروت ملی نروژ

صندوق ثروت ملی نروژ دارایی‌هایی به ارزش 62.9 میلیارد کرون در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده است که در لیست تحریم قرار داشته‌اند و مسئولین، برنامه‌ای برای فروش این دارایی‌ها ندارند. مدیر روابط عمومی صندوق ثروت (نفت) می‌گوید: این یک وضعیت پیچیده است و فصل الخطاب ما این است که معتقدیم هیئت مدیره شرکت‌ها در بهترین موقعیت برای ارزیابی کار درست هستند.

لیست سیاه مربوط به بحران اوکراین، شامل شرکت‌هایی است که در روسیه فعالیت می‌کنند که در مجموع از 28 شرکت تشکیل شده است و در ابتدای سال، صندوق نفت در 13 شرکت از این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. اخیرا چندین شرکت نروژی تصمیم گرفتند که با شرکت‌هایی که در لیست سیاه هستند، همکاری نکنند یا آنها را تحریم کنند.

منبع:روزنامه کسب و کار E24 Næringsliv، جون 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما