معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمه دوم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چشم‌انداز مثبت اعتباری اسلوونی از نگاه آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری

آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری S&P Global Ratings و DBRS Morningstar، رتبه اعتباری اسلوونی را مجددا تایید کردند. این آژانس‌ها اسلوونی را کشوری باثبات می‌بینند که با تقویت مالیه عمومی و دارا بودن موقعیت تجارت خارجیِ مناسب، وارد دوره همه‌گیری کرونا و سپس بحران انرژی شد و با تکیه بر وضعیت باثبات اقتصادی، توانسته است از پیامدهای منفی بحران کرونا عبور کرده و در تلاش برای کاستن از پیامدهای بحران انرژی است.

آژانس S&P همچنین اعلام نموده که دولت اسلوونی در سال گذشته موفق به تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود شده است که ثبات این کشور را در این زمینه بیش از پیش تقویت می‌کند. بر اساس پیش‌بینی‌های S&P، رشد اقتصادی اسلوونی در سال 2023 به 1.3 درصد کاهش خواهد یافت، اما به دلیل سرمایه‌گذاری‌های تامین‌شده از صندوق‌های اروپایی و بازار کار قوی، که به عادی‌سازی مصرف کمک می‌کند، رشد اقتصادی اسلوونی در سال‌های 2024 و 2025 به 2 درصد خواهد رسید. آژانس DBRS Morningstar نیز مکانیسم‌های تامین مالی سرمایه‌گذاری اروپا را عاملی می‌داند که تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی اسلوونی در سال‌های آینده خواهد داشت.

S&P تخمین می‌زند که کسری بودجه عمومی اسلوونی به دلیل بسته‌های حمایتی انرژی به 4.25 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2023 خواهد رسید، در حالی که DBRS کسری مورد انتظار را 4.1 درصد از تولید ناخالص داخلی برآورد می‌کند. S&P انتظار دارد در سال‌های آینده مالیه عمومی اسلوونی، تثبیت شده و کسری بودجه کاهش یابد. هر دو آژانس تخمین می‌زنند که اسلوونی بدهی مالی عمومی خود را به طور موثر مدیریت کند که به کاهش هزینه‌های بهره کمک می‌کند. از سوی دیگر نیز، ذخایر نقدینگی بالاتر، به اسلوونی امکان انعطاف‌پذیری در تامین مالی بودجه دولتی را می‌دهد. به گفته این آژانس‌ها، رتبه اعتباری اسلوونی در آینده تحت تاثیر اصلاحات ساختاری قرار خواهد گرفت که فشارهای جمعیتی ناشی از پیری جمعیت را برطرف می‌کند.

https://www.gov.si/novice/2023-06-10-slovenija-se-naprej-ohranja-bonitetne-ocene-in-stabilne-obete/

کاهش تولیدات صنعتی اسلوونی در ماه آوریل

بر طبق آمار اعلام شده توسط اداره آمار اروپا (Eurostat)، تولیدات صنعتی در منطقه یورو در ماه آوریل در مقیاس ماهانه، یک درصد افزایش داشته است و در مقایسه با کل اتحادیه اروپا، 0.7 درصد بالاتر است. کاهش تولیدات صنعتی در اسلوونی در سطح ماهیانه در بالاترین میزان و منفی 7.9 درصد بوده است. در مقایسه با آوریل سال گذشته، تولیدات صنعتی در منطقه یورو، 0.2 درصد و در کل اتحادیه اروپا 0.1 درصد افزایش داشت، اما در اسلوونی، تولیدات صنعتی در مقایسه با سال گذشته، 8.8 درصد کاهش داشته است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/industrijska-proizvodnja-v-eu-ju-aprila-z-rastjo-slovenija-z-najvecjim-mesecnim-padcem/671836/

تصویب سازوکار غربالگری سرمایه‌گذاری خارجی در اسلوونی

پارلمان اسلوونی به اتفاق آرا، لایحه‌ای را برای گسترش مکانیزمی‌که به موجب آن دولت می‌تواند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بالقوه خطرناک را بررسی کند، تصویب کرد. البته طبق این قانون، سرمایه‌گذاران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این پس، خارجی تلقی نخواهند شد. این سازوکار اکنون در قانون تشویق سرمایه‌گذاری گنجانده شده است تا با مکانیسم اطلاع‌رسانی و غربالگری سرمایه‌گذاری خارجی که در قانون اتحادیه اروپا تعیین شده است، سازگار باشد. بر این اساس اگر یک سرمایه‌گذار خارجی بخواهد حداقل 10 درصد از سهام یک شرکت اسلوونیایی را که خط کسب‌و‌کار آن حساس تلقی می‌شود، خریداری کند، سرمایه‌گذار باید به وزارت اقتصاد اطلاع دهد که درخواست را بررسی نماید. قانون جدید، همچنین قابلیت ردیابی سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش داده و ساختار مالکیت واقعی سرمایه‌گذار خارجی را مشاهده‌پذیر می‌کند. از دیگر مفاد قانون جدید این است که دوره ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها را کوتاه کرده و مقرراتی را برای مواردی که سرمایه‌گذاران خارجی از شرایط یا محدودیت‌های تعیین شده تبعیت نمی‌کنند، در نظر گرفته است.

https://sloveniatimes.com/third-country-investment-screening-mechanism-enacted

کمک 150 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به اسلوونی در زمینه انرژی

اتحادیه اروپا به منظور تسریع در طرح‌های انرژی‌های تجدید‌پذیر، ذخیره‌سازی و گرمایش از منابع تجدید‌پذیر، به اسلوونی کمک اختصاص داد. بر اساس اعلام وزارت محیط‌زیست، آب و هوا و انرژی اسلوونی، این کمک به عنوان کمک دولتی موقت اعطا می‌شود که هدف آن این است که کشورهای عضو بتوانند کمبود نقدینگی را که توسط شرکت‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر اختلالات جدی ناشی از جنگ اوکراین قرار گرفته‌اند، برطرف نمایند.

https://www.gov.si/novice/2023-06-09-slovenija-prejela-150-mio-evrov-za-pospesevanje-uvajanja-energije-iz-obnovljivih-virov-shranjevanja-in-toplote-iz-obnovljivih-virov/

ورود دومین هواپیمای ویژه آتش‌نشان به اسلوونی

اسلوونی دومین هواپیمای ویژه خاموش کردن آتش را دریافت کرد. ماریان شارتس وزیر دفاع اسلوونی در ماه آوریل قرارداد خرید چهار هواپیمای ویژه خاموش کردن آتش را با شرکت Air Tractor Europe SL Rafael امضا کرد. پیش از این نیز توافق شده بود دو عدد از هواپیماها در سال جاری و دو عدد دیگر در سال آینده تحویل داده شوند. ارزش خرید، با مد نظر قراردادن مالیات بر ارزش افزوده، بیش از 23 میلیون یورو می‌باشد. هر یک از هواپیماها قادر به حمل بیش از 3 هزار لیتر آب هستند. اسلوونی این هواپیماها را همچنین در مجموعه هواپیماهای اتحادیه اروپا، با هدف کمک به سایر کشورها برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها قرار خواهد داد. 

https://www.rtvslo.si/slovenija/v-slovenijo-prispelo-se-drugo-letalo-za-gasenje-air-tractor/67234

آمادگی یک شرکت هواپیمایی خصوصی برای همکاری با دولت اسلوونی

در حالی که دولت اسلوونی، به دلیل نداشتن یک شرکت ملی حمل‌و‌نقل هوایی، در حال بررسی چگونگی بهبود ارتباطات هوایی اسلوونی و ایجاد یک شرکت هواپیمایی جدید است، نام یک شرکت هواپیمایی به نام آملیا اینترنشنال برجسته شده که در سال 2008 تأسیس شد و در سال 2012 بخشی از گروه هوانوردی فرانسوی Regourd شد و سال‌ها در اسلوونی فعال بوده است. اگرچه این شرکت هواپیمایی یک شرکت اسلوونیایی است، اما به ندرت در اسلوونی پرواز دارد و فقط پروازهای چارتر را انجام می‌دهد. این شرکت، چهار پرواز منظم برای ایرفرانس انجام می‌دهد و هواپیماهای کوچک ایرفرانس را تامین می‌کند. آملیا همچنین پروازهای چارتر و حمل‌و‌نقل پزشکی و همچنین حمل بار را در مقیاس کوچک ارائه می‌دهد. این شرکت پروازهای خود را در سراسر اروپا با بیست هواپیما انجام می‌دهد که عمدتا امبرائر 135 و 145 هستند. این شرکت همچنین دارای چند فروند هواپیمای ATR 42 و ATR 72 نیز می‌باشد و امسال سه ایرباس A319 هم به هواپیماهای این شرکت اضافه شده است.

https://sloveniatimes.com/slovenia-has-an-air-carrier-but-it-rarely-flies-here

امضای قرارداد خرید 20 قطار مسافربری جدید

 داریا کوتسیان رئیس بخش مسافربری راه‌آهن اسلوونی و ژلکو داویدوویچ رییس مجموعه استادلر، در حضور روبرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی، قرارداد خرید 20 قطار مسافربری جدید به ارزش حدود 150 میلیون یورو را امضا کردند. راه‌آهن اسلوونی می‌گوید چنین قراردادی به افزایش سطح کیفیت خدمات مسافربری این مجموعه کمک می‌کند.

https://www.sta.si/3181990/sz-podpisale-pogodbo-za-nakup-20-novih-potniskih-vlakov

نظر دولت اسلوونی درخصوص ساخت راکتور دوم نیروگاه هسته‌ای  

نخست‌وزیر اسلوونی اعلام کرد دولت، موافقت یا عدم موافقت اصولی خود در خصوص ساخت راکتور دوم در نیروگاه هسته‌ای کرشکو را در اول اگوست اعلام خواهد کرد. وی همچنین از تصویب قانون ویژه‌ای برای تسریع در خصوص روند ساخت این نیروگاه خبر داد و گفت: اگر از قوانین فعلی پیروی کنیم، راکتور دوم هسته‌ای در سال 2047 ساخته خواهد شد. گلوب به احتمال وجود چندین لایحه در خصوص این پروژه اشاره کرد و گفت که همۀ آنها به همه‌پرسی گذاشته می‌شود.

وی افزود: نیروگاه هسته‌ای کرشکو در حال حاضر حدود یک سوم نیاز انرژی اسلوونی را پوشش می‌دهد و ساخت راکتور دوم این نیروگاه از این لحاظ اهمیت دارد که تنها نیروگاه ذغال‌سنگ کشور که هنوز فعال است، تا یک دهه آینده متوقف خواهد شد و باید ظرفیت‌های تجدیدپذیر جدید ایجاد شود. بنابراین جدا از انرژی هسته‌ای، دولت این کشور، انرژی آبی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز توسعه خواهد داد. نخست‌وزیر اسلوونی گفت: در واقع هیچ یک از منابع انرژی در رقابت با یکدیگر نیستند و ما به همه آنها نیاز داریم.

https://sloveniatimes.com/slovenia-has-an-air-carrier-but-it-rarely-flies-here

 بوش رکسروث کارخانه جدیدی را در اسلوونی افتتاح کرد

Bosch Rexroth، یک شرکت اسلوونیایی که بخشی از گروه آلمانی بوش است، یک مرکز تجاری و تولیدی جدید در نزدیکی فرودگاه لیوبلیانا راه‌اندازی کرده است و کارمندان از سه مکان شرکت اکنون به آنجا نقل مکان خواهند کرد و با توسعه تولید، حداقل 123 شغل جدید ایجاد خواهد شد.

بوش رکسروث به مدت 25 سال در اسلوونی حضور داشته است و اکنون بخش مهمی از گروه بوش است که در سال گذشته 7 میلیارد یورو درآمد داشته است. راینهارد شافر، عضو هیئت اجرایی این شرکت در این خصوص گفت: ما یک برنامه بلندپروازانه برای رسیدن به 10 میلیارد یورو فروش تا سال 2028 داریم و کارخانه تولید جدید در برنیک نیز به این امر کمک خواهد کرد. این شرکت، متخصص در توسعه و تولید موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورهای جوش نقطه‌ای برای صنعت خودرو، ماشین ابزار و اتوماسیون تولید می‌باشد.

https://sloveniatimes.com/bosch-rexroth-opens-new-plant-in-slovenia

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما