معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در نیمه اول خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ پایه بهره بانکی استرالیا به 4.10 درصد؛

رییس کل بانک مرکزی استرالیا در رابطه با تصمیم گیری اخیر پیرامون سیاست پولی این کشور بیانیه ای در تاریخ 16 خردادماه 1402صادر کرد که چکیده آن بدین شرح است: هیئت مدیره بانک مرکزی در جلسه امروز خود تصمیم گرفت نرخ هدف بهره را 25 واحد افزایش و به 4.10 درصد برساند. تورم در استرالیا از نقطه اوج عبور کرده است چرا که رقم 7 درصد تورم همچنان خیلی بالاست و مدتی طول می‌کشد تا تورم به محدوده هدف بازگردد.  افزایش بیشتر نرخ بهره برای ایجاد اطمینان بیشتر از بازگشت تورم به هدف در یک بازه زمانی معقول صورت می‌گیرد. تورم بالا زندگی را برای مردم سخت می‌کند و به عملکرد اقتصاد آسیب می رساند، ارزش پس‌اندازها را از بین می‌برد، به بودجه خانواده آسیب می‌زند، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری را برای کسب‌وکارها سخت‌تر می‌کند و موجبات نابرابری درآمد را فراهم می دارد. رشد اقتصاد استرالیا کند شده است و نرخ بیکاری در ماه آوریل 2023 کمی افزایش یافت و به 3.7 درصد رسید. هر چند که شرکت‌ها گزارش می‌دهند که کمبود نیروی کار کاهش یافته است، ولی مشاغل خالی و آگهی‌ها هنوز در سطوح بسیار بالایی هستند. رشد دستمزدها در واکنش به بازار کار و تورم بالا افزایش یافته است. انتظار می‌رود که رشد دستمزدهای بخش دولتی نیز بیشتر شود. هیئت مدیره بانک مرکزی نسبت به این چالش که انتظارات تورم بالای مداوم منجر به افزایش بیشتر قیمت ها و دستمزدها می‌شود هوشیار است. لذا ممکن است برای اطمینان از بازگشت تورم به سطح مطلوب و در یک بازه زمانی معقول، سخت‌گیری بیشتر سیاست پولی لازم باشد، اما این بستگی به چگونگی تحولات اقتصادی و تورم دارد. هیئت مدیره بانک همچنان به تحولات اقتصاد جهانی، روند مخارج خانوارها و چشم انداز تورم و بازار کار توجه خواهد داشت، ضمن اینکه همچنان در عزم خود برای بازگرداندن تورم به هدف مدنظر مصمم است و برای دستیابی به آن هر کاری لازم است را انجام خواهد داد.

تارنمای بانک مرکزی استرالیا Reserve Bank of Australia 

افزایش شوک آور نرخ بهره استرالیا؛

بانک مرکزی استرالیا دوازدهمین افزایش شوک آور نرخ بهره را از ماه مه سال 2022 تاکنون انجام داده است و تصمیم به افزایش نرخ بهره در راستای مقابله با تورم بالا گرفته است. در این چهارچوب بانک مرکزی تصمیم گرفت نرخ بهره را 25 واحد پایه افزایش داد و به 4.10 درصد برساند که باعث شگفتی بازارهای مالی و اکثر اقتصاد دانانی شد که توقف افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن 2023 را پیش‌بینی کرده بودند. سطح پایه نرخ بهره استرالیا اکنون به بالاترین حد خود از آوریل 2012 رسیده است. فیلیپ لو رییس کل بانک مرکزی استرالیا در بیانیه خود گفت که افزایش امروز گامی ضروری برای مهار تورم است. او افزود: تورم در استرالیا از اوج خود گذشته است، چرا که 7 درصد تورم هنوز خیلی بالاست و مدتی طول می‌کشد تا به محدوده هدف بازگردد.

 Nine News     

استرالیا استفاده پرخطر از هوش مصنوعی را ممنوع می‌کند؛

دولت در حال بررسی ممنوعیت استفاده‌های پرخطر از هوش مصنوعی و برنامه‌های تصمیم‌گیر خودکار است و در این زمینه پیرامون آسیب‌های احتمالی از جمله ساخت برنامه‌های deep fakes (جعل عمیق) و algorithmic bias (سوگیری و پیش داوری الگوریتمی) هشدار می‌دهد. با هدایت وزارت صنعت و علوم استرالیا، شورای ملی علوم و فناوری در صدد است درباره فناوری‌های نوظهور تحقیقاتی انجام دهد. همزمان با اینکه دانشگاه‌ها و متولیان آموزشی با تقلب و سواستفاده دانشجویان در کاربرد برخی فناوری‌ها درگیر هستند، وزارت صنعت استرالیا هشدار می دهد که هوش مصنوعی دارای طیفی از اهداف بالقوه مضر می‌باشد. این اهداف مضر شامل تولید deep fakes، تأثیرگذاری بر فرآیندهای دموکراتیک یا اقدام فریبکارانه، ارائه اطلاعات نادرست و دروغ سازی و تشویق مردم به خودفریبی است. دولت اعتقاد دارد که سوگیری و پیش داوری‌های الگوریتمی اغلب بعنوان یکی از بزرگترین خطرات هوش مصنوعی مطرح هستند؛ بصورتی که در جریان امر تبعاتی مانند امکان بالقوه ترجیح دادن مردان به زنان در امر استخدام و یا هدف قرار دادن گروه‌های نژادی و اقلیتی متصور می‌شود. البته تحلیل ها و یافته‌های دولت استرالیا به جنبه‌های مثبت کاربرد هوش مصنوعی از جمله در تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی، بهبود ایمنی ساختمان، صرفه جویی در هزینه خدمات حقوقی و... اذعان دارد و پیامدهای هوش مصنوعی بر بازار کار، امنیت ملی، مالکیت معنوی و... را نیز مدنظر و مورد مطالعه قرار می دهد. گزارش شورای ملی علوم و فناوری نشان می دهد که تمرکز منابع مولد هوش مصنوعی در تعداد کمی از شرکت‌های فناوری بزرگ چندملیتی و عمدتاً مستقر در ایالات متحده، خطرات بالقوه‌ای را برای استرالیا ایجاد می‌کند. یافته‌های علمی اخیر دولت استرالیا بخش وسیعی از واکنش ها در سراسر جهان پیرامون هوش مصنوعی از رویکردهای داوطلبانه سنگاپور تا مقررات بیشتر در اتحادیه اروپا و کانادا را نشان می دهد. در ماه فوریه یکی از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان استرالیا درباره کاربردهای نظامی غیرقابل کنترل هوش مصنوعی هشدار داد و خواستار تشکیل کمیسیون جدید هوش مصنوعی استرالیا برای تنظیم برنامه مدون گردید. گفتنی است صنعت هوش مصنوعی با همه چالش های موجود و پیشرو، امروزه نگاه‌های ویژه‌های را در صعنت فناوری و اقتصاد بین الملل معطوف خود کرده است. مشاغلی مانند برنامه نویسان فناوری، خبرنگاران رسانه‌ها، حقوقدانان، معلمان، حسابدران و کارشناسان مالی و بانکی، طراحان گرافیک و منشی دفاتر به ترتیب حرفه‌هایشان با بیشترین تهدیدات از سوی این صنعت مواجه هستند. کلاهبرداری‌های آنلاین و برخط نیز بعنوان یک خطر جدی از سوی منتقدین هوش مصنوعی مطرح است و این موضوع موجبات نگرانی فزاینده مراکز مالی و بانکی را هم فراهم کرده است.

گاردین استرالیا و  Nine News

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما