معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

گزارش هیات ملی تجارت در خصوص بازار مواد غذایی فرآوری شدۀ سوئد

در سال 2021، ارزش بازار مواد غذایی سوئد 32.3 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال 2020 به میزان 14.8 درصد رشد داشته است. گوشت با 20 درصد سهم، بزرگترین گروه محصولات در بازار مواد غذایی سوئد است و پس از آن، محصولات لبنی و تخم مرغ با سهم 17.3 درصدی و شیرینی و تنقلات با سهم 13.6 درصدی قرار دارند.

هیات ملی تجارت سوئد در گزارشی در می 2023، وضعیت بازار مواد غذایی فرآوری‌شده در این کشور را مورد بررسی قرار داده است که آمار کلی مطرح شده در این گزارش، به شرح زیر می‌باشد:

  • در سال 2021، ارزش بازار مواد غذایی سوئد 32.3 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال 2020 به میزان 14.8 درصد رشد داشته است. گوشت با 20 درصد سهم، بزرگترین گروه محصولات در بازار مواد غذایی سوئد است و پس از آن، محصولات لبنی و تخم مرغ با سهم 17.3 درصدی و شیرینی و تنقلات با سهم 13.6 درصدی قرار دارند.
  • بین سال‌های 2016 تا 2021، گروه کالایی روغن‌ها و چربی‌ها با 31 درصد افزایش، سریع‌ترین رشد را داشته است و پس از آن، اسپریدها و شیرین‌کننده‌ها با 30 درصد افزایش و سس‌ها و ادویه‌ها با 27 درصد افزایش قرار دارند.
  • در سال 2021، کل واردات سوئد از محصولات کشاورزی و محصولات مرتبط، 22.85 میلیارد دلار بوده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی شمالی این کشور، فصل رشد محصولات کشاورزی در سوئد نسبتا کوتاه است و این کشور به واردات مواد غذایی متکی است، لذا عمده‌ترین واردات مواد غذایی، محصولاتی هستند که در سوئد تولید نمی‌شوند (مانند مرکبات، آجیل، قهوه، چای، کاکائو، ادویه‌ها و چاشنی‌ها، روغن‌ها و چربی‌ها، شکلات و ...) و یا محصولاتی که فقط در قسمتی از سال موجود است. گروه میوه و سبزیجات نیز تا حد زیادی به واردات وابسته هستند.
  • سوئد بیشتر با سایر کشورهای اروپایی تجارت می‌کند. با توجه به راه‌حل‌های تجارت یکپارچه جهانی، کشورهایی که سوئد بیشترین محصولات غذایی را در سال 2020 از آنها وارد کرده است، شامل آلمان، دانمارک، هلند، ایتالیا و فرانسه بودند. البته کشورهایی مانند هلند (به خاطر دارا بودن بنادر بزرگ) نقطۀ کانونی و هاب ورود مواد خام به اروپا محسوب می‌شوند و تمامی محصولات وارد شده به سوئد از هلند، لزوما تولید خود این کشور نبوده است.

علاوه بر بررسی جزئی و آماری محصولات غذایی سوئد، در این گزارش، صنعت فرآوری مواد غذایی سوئد و روندهایی مانند تولید ارگانیک، غذاهای گیاهی، تقاضا برای غذاهای سالم، پایداری، رشد محلی و نوآوری نیز بررسی شده است که جهت استفادۀ بیشتر، نسخۀ اصلی گزارش به پیوست ارائه می‌گردد.

گزارش هیات ملی تجارت در خصوص بازار مواد غذایی سوئد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما