معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته سوم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تبعات شدیدتر تورم بر روی جوانان فنلاندی

مواد غذایی گران‌قیمت، به کیف پول (قدرت خرید) همۀ اقشار ضربه زده است، اما تورم اکنون در میان افراد 25 تا 34 ساله (که به شکل خانواده زندگی می‌کند)، بیشتر احساس می‌شود، زیرا نرخ بهره مسکن افزایش زیادی یافته است. افزایش سریع قیمت مواد غذایی شروع به کند شدن کرده است، اما در عین حال مسکن پرهزینه‌تر شده است و در نتیجه فشار تورم برای خانواده‌های جوانی که اخیرا آپارتمان خریداری کرده اند، بسیار شدید است.

یاری یاروینن، اقتصاددان ارشد در گروه مالی LähiTapiola، می‌گوید: اساسا خانواده‌های جوان دارای فرزند، بیشترین بدهی مسکن را دارند. هزینۀ مسکن بیشترین سهم از مخارج مصرفی خانوار در فنلاند را تشکیل می‌دهد که سهم آن حدود 30 درصد است، در حالی که غذا که دومین اقلام بزرگ مخارج است، به طور متوسط، 12 درصد از هزینه‌های مصرفی را تشکیل می‌دهد. وی افزود: یک سال پیش، میانگین سود وام مسکن نوساز کمتر از یک درصد بود، اما اکنون به بیش از چهار درصد رسیده است. بر اساس داده‌های آمار فنلاند، در مجموع، سود پرداختی به وام مسکن در یک سال اخیر، 256 درصد افزایش یافته است.

https://yle.fi/a/74-20036752

آخرین وضعیت آمار گردشگری خارجی ورودی فنلاند

ویزیت فنلاند، متعلق به سازمان ملی گردشگری، اولین گزارش آماری ماهانه خود را منتشر کرده است که اطلاعات ارزشمندی در مورد الگوهای سفر، مخارج، ردپای کربن و مشخصات گردشگران خارجی بازدیدکننده از فنلاند ارائه می‌دهد. این گزارش دوره مارس تا آخر آوریل 2023 را پوشش می‌دهد و داده‌های قابل توجهی را در مورد تأثیر اقتصادی و پایداری گردشگری در کشور نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش (توریست متر)، گردشگران خارجی در مجموع، 607 هزار سفر به فنلاند در طول دوره دو ماهه انجام دادند که نتیجه آن 5.6 میلیون شب اقامت بود. به طور متوسط، مسافران برای هر سفر 843 یورو هزینه کردند که مجموعا 512 میلیون یورو است. از این سفرها 65 درصد سفرها، تفریحی و 35 درصد مابقی، سفرهای کاری بوده است. از نظر هزینه، گردشگران در ماه مارس در مجموع 282 میلیون یورو و در آوریل 230 میلیون یورو هزینه کردند. بر اساس هزینۀ هر شب اقامت، میانگین هزینه در مارس 98 یورو و در آوریل 68 یورو بود که تفاوت بین مارس و آوریل را می‌توان به انتقال از فصل زمستان به فصل بهار نسبت داد، زیرا ماه مارس همچنان برخی از فعالیت‌های گردشگری زمستانی را تجربه می‌کند، در حالی که آوریل معمولا ماه ضعیف‌تری برای گردشگری در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌های گردشگران خارجی در فنلاند شامل اقامت، غذاخوری، سوخت، حمل‌و‌نقل، فعالیت‌های فرهنگی، ورزش و تفریح، خرید و سایر هزینه‌ها به استثنای بلیط هواپیما و کشتی برای سفرهای ورودی و خروجی است.

https://www.helsinkitimes.fi/business/23740-foreign-tourists-spend-512-million-in-finland-from-march-to-april-2023.html

افزایش دستمزدها در بخش خدمات اجتماعی خصوصی

نمایندگان کارگران و کارفرمایان، حقوق و دستمزد در بخش خدمات اجتماعی خصوصی را پس از ماه‌ها مذاکره، تصویب کردند. قرارداد جمعی جدید، دستمزدها را در دو سال و نیم آینده به طور متوسط، به میزان 13.07 درصد افزایش خواهد داد. این قرارداد تا پایان سال 2025 اعتبار دارد. جونا وویما، رئیس اتحادیه‌ کارگری Jyty در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما از سطح افزایش دستمزد به دست آمده راضی هستیم. او با اشاره به کمبود نیروی کار اتحادیه، می‌گوید که افرادی که تحت قرارداد جمعی بخش خدمات اجتماعی خصوصی کار می‌کنند، اکنون افزایش دستمزد منصفانه‌ای دریافت خواهند کرد که امیدواریم کمبود نیروی کار در خانه‌های سالمندان، مهدکودک‌ها و دفاتر حمایت از کودکان را کاهش دهد.

https://yle.fi/a/74-20036449

خوش‌بینی فین ایر به افزایش درآمدها

شرکت هواپیمایی فین ایر به لطف تقاضای بیشتر از حد انتظار برای سفر، راهنمای درآمد خود را برای سال جاری تغییر می‌دهد. علاوه بر این، توسعه قیمت سوخت هوانوردی مطلوب‌تر از حد انتظار فین‌ایر بوده و اجرای استراتژی این شرکت بهتر از حد انتظار پیش رفته است. فین ایر در هشدار سود مثبت خود تخمین می‌زند که سود عملیاتی قابل مقایسه آن احتمالا به سطح سال 2019 می‌رسد یا حتی از آن فراتر خواهد رفت. در سال 2019، قبل از همه‌گیری کرونا، فین ایر نتیجه عملیاتی 162.8 میلیون یورویی را به دست آورد و گردش مالی فین ایر، حدود 3.1 میلیارد یورو بود. هدف استراتژی فین ایر دستیابی به درصد سود عملیاتی قابل مقایسه حداقل پنج درصد از اواسط سال 2024 است. این شرکت اکنون تخمین می‌زند که به لطف چشم انداز سود بهتر، 12 تا 18 ماه زودتر از حد انتظار به این هدف خواهد رسید. پس از انتشار اخطار سود مثبت، ارزش سهم فین ایر به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009652351.html

افتتاح ایستگاه جدید پمپ بیوگاز در نروژ

شرکت انرژی دولتی فنلاند (Gasum)، یک ایستگاه جدید پر کردن بیوگاز در شهرداری السوند در سواحل غربی نروژ را افتتاح کرد. این ایستگاه، چهارمین پمپ بیوگاز گازوم در نروژ و بخشی از شبکه سوخت در حال گسترش است. ایستگاه جدید به تقاضای شرکت‌های لجستیکی که در منطقه کار می‌کنند، پاسخ می‌دهد. شرکت انرژی دولتی فنلاند با گسترش شبکه ایستگاه‌های گاز نوردیک، به دنبال آن است تا فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های محلی فراهم کند تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

https://www.dailyfinland.fi/business/32787/Gasum-opens-new-biogas-filling-station-in-Norway

سرمایه‌گذاری جدید DHL در هلسینکی

DHL Express فنلاند در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که شرکت خدمات حمل‌ونقل و پیکِ آلمانی DHL، در حال ساخت یک مرکز لجستیک جدید در فرودگاه هلسینکی-وانتا است تا تمام ارسال‌های ورودی و خروجی DHL Air Express به فنلاند، از طریق این مرکز انجام شود. این پر.ژه، به سرمایه‌گذاری در حدود 100 میلیون یورو نیاز دارد و حدود 150 نفر در این مرکز لجستیک کار خواهند کرد. سیستم پردازش خودکار مرکز لجستیک می‌تواند عملیات 6500 محموله بسته را در ساعت انجام دهد. 90 جایگاه بارگیری مستقیم برای کامیون‌ها ساخته خواهد شد و همه مکان‌ها امکان شارژ خودروهای برقی را خواهند داشت. لازم به ذکر است شرکت DHL، در حال ساخت یک مرکز لجستیک مشابه در مونیخ آلمان است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009659249.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما