معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم خرداد 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مرکز منطقه ای صندوق بین المللی پول در آلماتی افتتاح شد

رئیس بانک ملی جمهوری قزاقستان گالیمژان پیرماتوف به همراه هیئتی از صندوق بین المللی پول به ریاست کریستالینا جورجیوا مراسم افتتاحیه رسمی مرکز منطقه ای صندوق بین المللی پول  برای توسعه ظرفیت برای کشورهای قفقاز، آسیا مرکزی و مغولستان در آلماتی برگزار کردند.

در این مراسم روسای بانک های مرکزی کشورهای منطقه و جهان، سازمان‌های مالی بین المللی و تعدادی از نمایندگی‌های دیپلماتیک و نمایندگانی از دستگاه‌های دولتی نیز حضور داشتند.

مرکز منطقه ای آلماتی به هفدهمین مرکز توسعه ظرفیت صندوق بین المللی پول در جهان تبدیل شده است.

  این مرکز فعالیت های صندوق بین المللی پول را در 9 کشور منطقه: ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، مغولستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان هماهنگ خواهد کرد.

فعالیت های این مرکز با هدف توسعه شایستگی‌ها، تبادل تجربه، مطالعه و به کارگیری بهترین شیوه‌های جهانی در حوزه مدیریت دولتی، سیاست های پولی و بودجه ای و توسعه بخش مالی خواهد بود.

افتتاح مرکز منطقه ای صندوق بین المللی پول در آلماتی نتیجه سال ها همکاری قزاقستان و صندوق بین المللی پول است.

 https://www.inform.kz/ru/regional-nyy-centr-mezhdunarodnogo-valyutnogo-fonda-otkryli-v-almaty_a4076945

 

پروژه‌های منطقه آلماتی راه خود را به بازارهای اروپا و آسیا باز می‌کند

 بستنی قزاقستانی به بازارهای خاورمیانه و آسیای دور صادر می‌شود. در طی یک تور مطبوعاتی به منطقه آلماتی، خبرنگاران از یک کارخانه بستنی دیدن کردند. به گفته دیمیتری دوکین، رئیس هیئت مدیره Shin-Line، تولید ممکن است 20 تا 30 درصد افزایش یابد.

دوکین توضیح داد: زمانی که یک کارخانه جدید راه اندازی کنیم، می‌توانیم وارد بازارهای بزرگ شویم، به عنوان مثال، اگر قراردادی را امضا کرده اید، باید فوراً 100 تن در ماه به یک شبکه عرضه کنید. ما قصد داریم به بازار آسیای دور وارد شویم و به شدت در مورد خاورمیانه فکر کنیم.

در حال حاضر محصولات به کشورهای روسیه، قرقیزستان، ازبکستان، گرجستان، مغولستان، چین صادر می‌شود. برنامه ریزی شده است که تا سال 2027 تولید به 50 هزار تن در سال (در حال حاضر - 18 هزار تن) برسد. به گفته دوکین، امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد بیشتر بستنی در قزاقستان فروخته شد. وی گفت: این عمدتا به این دلیل است که ما واردات  بستنی را طی پنج ماه گذشه34 درصد کاهش داده ایم. همچنین در چارچوب این پروژه قرار است انبار رباتیک 21.8 هزار پالت راه اندازی شود. وی خاطرنشان کرد: ظرفیت این تاسیسات 180 پالت در ساعت است. به گفته دوکین، سطح اکسیژن انبار به 14 درصد کاهش می یابد و دمای هوا به منفی 27 درجه می رسد. در ادامه، خبرنگاران از مرکز حمل و نقل و لجستیک "ژتیگن" که مرحله اول این پروژه به پایان رسید، بازدید کردند.

به گفته انور موسیف، مدیر فنی این تاسیسات، 6 کیلومتر خط آهن در ترمینال ساخته و به بهره برداری رسیده است که می‌تواند ذخیره سازی موقت بیش از 8 هزار کانتینر را در یک زمان فراهم کند. و در راستای اجرای مرحله دوم، 7 کیلومتر جاده احداث می‌شود. موسیف افزود: "همچنین، به عنوان بخشی از توسعه بلندمدت، برنامه ریزی شده است که یک مرکز ذخیره سازی کلاس A، یک مجتمع حمل و نقل برای مواد فله ساخته شود."

همچنین در سال 2024 بیش از 10 هکتار به منطقه صنعتی اختصاص می یابد که در آن کودهای معدنی تولید و محصولات کشاورزی فرآوری می‌شود. موسیف افزود: جهت مرکز حمل و نقل و لجستیک از چین به اروپای شرقی از جمله روسیه، آذربایجان، گرجستان، ایران، ترکیه است. ظرفیت کل پروژه بیش از 100 هزار کانتینر در سال خواهد بود.

موسیف خلاصه کرد: "تا سال 2027، با در نظر گرفتن همه ایده‌ها، ما به طور کامل 100٪ راه اندازی خواهیم کرد.

 https://lsm.kz/v-almatinskoj-oblasti-planiruyut-otkryt-novye-proekty

مسیر آلماتی به ایسیک کول پنج برابر کوتاه خواهد شد

 به گزارش LS ، رئیس مرکز مشارکت دولتی قزاقستان آقای سامات ساگیندیکوف در مورد ساخت جاده جایگزین آلماتی - ایسیک کول در بیست و سومین کنگره اوراسیا در سوچی، توضیح داد که در صورت اجرای این پروژه، جاده کلانشهر قزاقستان به قرقیزستان بیش از پنج برابر کوتاه می‌شود و از 460 کیلومتر به حدود 85 کیلومتر می رسد.

قزاقستانی‌ها می‌توانند در مصرف سوخت، تعمیر وسایل نقلیه صرفه جویی کنند، زیرا سطح جاده در شرایط مناسب و همچنین به موقع خواهد بود.

وی توضیح داد: «هزینه برآوردی پروژه بیش از 160 میلیون دلار و در شرایط اجرای تونل بیش از 600 میلیون دلار است. ما معتقدیم که اجرای پروژه‌های مشارکت دولتی خصوصی  فرامرزی با ترکیب منابع چندین کشور به عنوان محرکی برای ایجاد نقاط رشد جدید عمل خواهد کرد. ساگیندیکوف تصریح کرد که این پروژه هنوز در دست توسعه است. وی افزود: همه چیز به ساختار  بستگی دارد، زیرا جاده از یک منطقه کوهستانی می‌گذرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ال اس خاطرنشان کرد: این طرح به سرعت قابل اجراست اما زمان زیادی  برای اجرای آن می‌گذرانند و نمی‌توانم بگویم تا پایان امسال به پایان می رسد یا خیر.

 https://lsm.kz/put-ot-almaty-do-issyk-kulya-mozhet-sokratit-sya-v-pyat-raz

انجمن اقتصادی بین المللی پترزبورگ 2023 : قزاقستان به عنوان یک بازیگر کلیدی در پروژه‌های اقتصادی بین المللی

 قزاقستان به طور فعال در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ  که از 14 تا 17 ژوئن 2023 برگزار شد، شرکت کرد. این رویداد مهمی است که نمایندگان کسب‌وکارهای بزرگ، سرمایه‌گذاران و کارشناسان را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد و به «جزیره ثبات» در آشفتگی‌های ژئوپلیتیک امروزی تبدیل می‌شود. قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، سال گذشته به سنت پترزبورگ سفر کرد و تنها رئیس دولتی بود که به همراه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مراسم رسمی این رخداد اقتصادی سخنرانی کرد.

توکایف در سخنرانی خود بر اهمیت همکاری کشورهای منطقه از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مفهوم "یک کمربند، یک جاده" از چین تاکید کرد. نقش قزاقستان در این مجمع با توجه به نمایندگی گسترده بخش های مختلف اقتصاد در کشور و توسعه فعال آنها نه تنها در داخل، بلکه در خارج از کشور بسیار مهم است.

  مشارکت قزاقستان در این نشست به جمهوری اجازه می دهد تا پروژه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری خود را ارتقا دهد، همکاری‌های بین المللی را توسعه دهد و موقعیت اقتصادی خود را تقویت کند. موضوع این نشست «توسعه حاکمیتی اساس یک جهان عادلانه است بیایید تلاش ها را به خاطر نسل های آینده متحد کنیم» است.

در چارچوب موضوع "اقتصاد جهانی در عصر تغییرات جهانی" ، جلسات و میزگردهایی با تمرکز بر همکاری‌های بین المللی در چارچوب بریکس +، سازمان همکاری شانگهای، اوراسیا اتحادیه اقتصادی (EAEU) و کشورهای مشترک المنافع (CIS)برگزار می‌شود.   قزاقستان نقش مهمی در EAEU ایفا می‌کند و نظر آن در مورد این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  در سال 2024، این جمهوری ریاست هیئت اقتصادی اوراسیا (EEC) را بر عهده خواهد داشت که تصمیمات اصلی را در مورد قالب EAEU اتخاذ می‌کند. علاوه بر این، امسال  این نشست قالب گفتگوی جدیدی را برای نمایندگان مشاغل کوچک و متوسط اجرا خواهد کرد.   تمرکز پلت فرم انجمن به سمت توسعه و همکاری شرکت های کوچک و متوسط روسی و بین المللی معطوف خواهد شد. در آستانه  این نشست، دیداری بین آنتون کوبیاکوف مشاور رئیس جمهور فدراسیون روسیه و معاون اول رئیس اداره رئیس جمهور قزاقستان تیمور سلیمانوف برگزار شد.

  در این ملاقات مسائل مربوط به همکاری تجاری، پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک و مشارکت قزاقستان در رویدادهای تجاری کلیدی که در قلمرو فدراسیون روسیه برگزار می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همکاری روسیه و قزاقستان از اهمیت راهبردی برخوردار است و به گسترش خود ادامه خواهد داد.

  پروژه‌هایی با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی، مانند کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب که شامل قلمرو قزاقستان است، برای هر دو کشور قابل توجه است.  بیش از 70 درصد از تسویه حساب های متقابل بین روسیه و قزاقستان در حال حاضر به روبل انجام می‌شود، که وابستگی به نوسانات در بازار ارز را کاهش می دهد و به توسعه تعامل سودمند متقابل کمک می‌کند. شرکت قزاقستان در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ به این کشور فرصت جذب سرمایه گذاری، توسعه همکاری‌های بین المللی و ارتقای پروژه‌های اقتصادی و نوآورانه خود را می دهد.  در چارچوب چالش‌ها و تغییرات مدرن در اقتصاد جهانی، مشارکت در چنین مجمعی برای قزاقستان و توسعه اقتصادی بیشتر آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/293201-pmef-2023-kazahstan-kak-klyuchevoy-igrok-v

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما