معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴۳

امارات در میان 10 کشور برتر دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان

امارات رتبه هفتم جهانی از نظر ذخایر گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است و اوپک آن را حدود 8.2 تریلیون متر مکعب برآورد کرده است.

به گزارش روزنامه اقتصادی الخلیج روز پنج شنبه 14 اردیبهشت ماه 1402، امارات رتبه هفتم جهانی از نظر ذخایر گاز طبیعی را به خود اختصاص داده که سازمان اوپک آن را حدود 8.2 تریلیون متر مکعب برآورد کرده است.

شرکت ملی نفت ابوظبی «ادنوک» اخیراً «ادنوک گاز» را در بزرگترین عرضه اولیه عمومی امسال با دستیابی به 5 میلیارد دلار مطرح کرد.گاز طبیعی اخیراً بعنوان پلی برای عبور از عصر استفاده از سوخت فسیلی به آینده ای کم کربن در زمینه محیط زیست، مورد توجه گسترده ای قرار گرفته است.

بر اساس گزارش سال 2020 «بررسی آماری انرژی جهان» صادره از شرکت بریتیش پترولیوم ، کشور روسیه با در اختیار داشتن 38 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی، در رتبه نخست ذخایر جای دارد. مجموع تولید سال گذشته با کاهش 13.4 درصدی نسبت به سال گذشته، معادل 573 میلیارد متر مکعب بوده است.

ایران با حدود 32 تریلیون متر مکعب در رتبه دوم قرار دارد و 16 درصد از کل جهان را در خود جای داده است. مجموع تولید در سال 2020 حدود 234 میلیارد متر مکعب یا به طور متوسط روزانه 645 متر مکعب رسید.

پس از ایران، قطر با 24.7 تریلیون متر مکعب ذخایر، در رتبه سوم قرار دارد. تا همین اواخر، قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع LNG در جهان بوده که در حال توسعه ظرفیت تولید خود بوده و هدف آن تولید سالانه 126 میلیون تن از 77 میلیون تن کنونی بوده است.

ترکمنستان با حدود 19.5 تریلیون متر مکعب، رتبه چهارم جهانی را به خود اختصاص داده است. با این حال، تولید پایین است و در سال 2020 تنها حدود 59 میلیارد متر مکعب بوده است که بیشتر آن به چین صادر شد چرا که مصرف داخلی نیز تقریبا پایین است. این کشور همچنین گاز را به همسایگان خود در آسیای مرکزی صادر می‌کند.

آمریکا به بزرگترین تولید و صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان تبدیل شده ولی از نظر ذخایر، در رتبه پنجم قرار دارد. بر اساس گزارش واقعیت جهانی آژانس اطلاعات مرکزی، در پایان سال 2020 ذخایر گاز آمریکا بالغ بر 13.179 تریلیون متر مکعب بوده است.

با توجه به فراوانی گاز شیل، آمریکا طی چند سال به یک قدرت بزرگ جهانی در زمینه گاز طبیعی مایع تبدیل شده است. اگر تمام پروژه‌های برنامه ریزی شده اجرا شوند، این کشور می‌تواند طی دهه آینده جایگاه خود را بعنوان صادرکننده شماره یک تثبیت کند و ظرفیت کل سالانه به میزان 169 میلیون تن تا سال 2027 را داشته باشد.

اعضای اوپک اکثریت قریب به اتفاق فهرست ده کشور دارای ذخایر بزرگ گاز را تشکیل می دهند. امارات در رتبه هفتم قرار دارد. عربستان پیش از امارات با ذخایر 8.5 تریلیون متر مکعبی در جایگاه ششم قرار دارد و اخیراً تصمیم گرفته توسعه جدی تری در پاسخ به تقاضای رو به رشد جهانی اعمال کند. پس از این کشورها، نیجریه با 5.85 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی در جایگاه بعدی جای دارد و این کشور را به بزرگترین ذخایر گاز طبیعی اثبات شده در آفریقا تبدیل می‌کند ولی استفاده از این ذخایر، از بهره برداری از ذخایر نفت عقب مانده است. ونزوئلا نیز با 5.54 تریلیون متر مکعب ذخایر، در میان بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی جهان جای دارد. با این حال، بهره برداری از این ذخایر با حجم گازی که در اختیار دارد متناسب نیست. چین در رتبه دهم لیست قرار دارد و بزرگترین وارد کننده انرژی در جهان و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان بشمار می رود.

ماخذ:

https://www.alkhaleej.ae/2023-05

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما