معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰

چشم‌انداز اقتصاد یونان از منظر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی

طبق گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی، با وجود روند مثبت رشد اقتصادی، فشارهای تورمی در یونان همچنان به قوت خود باقی مانده و در عین حال، این کشور با چالش بزرگ کمبود نیروی کار در برخی از بخش‌های اقتصادی نیز مواجه است.

 سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در آخرین گزارش شش ماهه خود با عنوان چشم‌انداز اقتصاد جهانی (World Economic Outlook)، میزان رشد اقتصادی یونان در سال جاری را 2.2 درصد و در سال 2024 را 1.9 درصد پیش‌بینی کرده است. در این گزارش آمده است علی‌رغم موانع مختلف، رشد اقتصادی یونان به لطف منابع صندوق بازیابی اروپا همچنان روند مثبتی را طی می‌کند. اما طبق گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی، با وجود روند مثبت رشد اقتصادی، فشارهای تورمی در یونان همچنان به قوت خود باقی مانده و در عین حال، این کشور با چالش بزرگ کمبود نیروی کار در برخی از بخش‌های اقتصادی نیز مواجه است.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، نرخ تورم یونان در سال 2023 را 5.5 درصد و در سال 2024 را 3.3 درصد پیش‌بینی کرده است. این سازمان، کسری حساب جاری را از جمله چالش‌های اصلی اقتصاد یونان معرفی نموده و ارزیابی کرده است که در سال جاری، کسری حساب جاری یونان به 9.5 درصد تولید ناخالص داخلی و در سال آینده به 8.7 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی تاکید کرده است کمبود پرسنل در برخی از بخش‌های اقتصاد یونان موجب افزایش دستمزد شده است. این سازمان افزایش حداقل دستمزد به میزان 10 درصد در سال 2022 به علاوه 9.4 درصد در سال جاری را مورد توجه قرار داده است. OECD ارزیابی می‌کنند افزایش اشتغال، به ویژه اشتغال زنان و جوانان به مقابله با کمبود نیروی کار کمک خواهد کرد.

طبق این گزارش، بازگشت یونان به مازاد اولیه بودجه (1 درصد در سال جاری و 2 درصد در سال آینده) به این کشور کمک می‌کند تا فشارهای تورمی را مدیریت کند. سازمان مذکور اعلام نمود میزان بدهی عمومی یونان نسبت به تولید ناخالص داخلی از 170.7 درصد در سال 2022 به 163.4 درصد در سال جاری و 157.9 درصد در سال آینده کاهش خواهد یافت.

منبع:

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1480299/oosa-gia-ellada-sto-22-i-anaptyxi-fetos-sto-19-to-2024/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما