معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۶

روند سرمایه گذاری در قزاقستان

میزان ناخالص سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قزاقستان ۱۸ درصد افزایش یافت و به ۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید. بخش معدن تقریباً نیمی از کل سرمایه گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است.

تیمور ژاکسیلیکوف، معاون اول وزیر اقتصاد ملی قزاقستان در رویداد تبادل ایده و شبکه سازی اجلاس CFO 2023 مورخ ۲ مارس در آلماتی و با تاکید بر فضای سرمایه گذاری مطلوب در قزاقستان، گفت: «قزاقستان با مجموعه ای از ۸۵۰ پروژه سرمایه گذاری در سراسر کشور به ارزش ۳۰ تریلیون تِنگه (۶۷.۵ میلیارد دلار آمریکا) کار می‌کند.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات اقتصادی (ERI)، سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۱ تریلیون تنگه (۳۴ میلیارد دلار آمریکا) رسید که ۱.۸ تریلیون تنگه (۴ میلیارد دلار) بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. بیشترین سهم به  بخش معدن با حدود ۳۰ درصد از حجم کل سرمایه گذاری اختصاص داده شد. در مقابل، صنعت تولید روند منفی را نشان داد و حجم ورودی را با ۵.۶ درصد کاهش به ۱۰۵ تریلیون تنگه (۳.۳۷ میلیارد دلار آمریکا) رساند.

آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی [1]S&P  رتبه اعتباری قزاقستان را در BBB-/A-3 تأیید کرد و چشم‌انداز آن را بر اساس رتبه‌بندی سوم مارس خود از منفی به پایدار ارتقا داد، و نشان داد که این کشور جذابیت سرمایه‌گذاری خود را افزایش داده است. به گفته رسول ریسمِامبتوف، کارشناس مالی، قزاقستان مطلوب ترین کشور در حوزه مشترک المنافع (CIS) برای سرمایه گذاران در بحبوحه جو بی ثبات جهانی است. بر اساس گزارش بانک توسعه اوراسیا (EDB)، تا اواسط سال ۲۰۲۲، قزاقستان با ۱۰.۸ میلیارد دلار بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در بین کشورهای CIS جذب کرد.

ریسمامبتوف تأکید می‌کند که این کشور تلاش می‌کند فضای سرمایه گذاری جذابی را تضمین کند. با این حال، باید بر ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاران داخلی تاکید شود.

وی گفت:من با سرمایه گذارانی از ایران، کره جنوبی و آلمان صحبت کردم و از آنها دعوت کردم در قزاقستان سرمایه گذاری کنند. با این حال، آنها تعجب می‌کنند که چرا سرمایه گذاران داخلی در کشور سرمایه گذاری نمی‌کنند! تا زمانی که برای سرمایه گذاران داخلی جذاب نباشیم، مورد علاقه دیگران نخواهیم بود. اگر روی سرمایه گذاران خارجی تمرکز کنیم، به جای برنامه‌های خودمان، برنامه‌های دیگران را محقق خواهیم کرد. این بدان معنا نیست که ما فقط باید روی سرمایه گذاران داخلی تمرکز کنیم. با این حال، سرمایه گذاران داخلی نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند.

به نظر وی، کار برای بهبود فضای سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران محلی می‌تواند با حمایت از حقوق مالکیت و شفافیت اداره مالیات و قوانین، از جمله تصمیمات دادگاه و ادارات محلی آغاز شود. برقراری ارتباط کافی بین دولت و مناطق و همچنین افزایش ثبات منطقه بسیار مهم است

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی خود در اولین جلسه پارلمان تازه تاسیس در ۲۹ مارس گفت که قزاقستان بنا دارد تا تمرکز سیاست اقتصادی خود را تغییر دهد. وی خاطرنشان کرد که مدل اقتصادی موجود قزاقستان به شدت به سرمایه گذاری‌ها، در درجه اول، در بخش منابع فراوان آن متکی است.

به طور کلی، دولت وظیفه جذب سرمایه گذاری قابل توجه در بخش های کلیدی اقتصاد از جمله سرمایه گذاری خارجی را دارد. آنها باید رونق ملموسی به توسعه کسب و کارهای متوسط بدهند. توکایف گفت: هیچ تشریفاتی در این زمینه وجود ندارد.

در ژوئن ۲۰۲۲، قزاقستان یک سیاست سرمایه گذاری جدید را تا سال ۲۰۲۶ تصویب کرد. هدف این سند افزایش سطح سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت به ۲۵.۱٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) و افزایش جریان FDI  (سرمایه گذاری مستقیم خارجی)به ۲۵.۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۶ است.

صنعت تولید نقش کلیدی در افزایش رقابت پذیری کشور خواهد داشت. دولت بر بهبود بهره وری نیروی کار، حجم و پیچیدگی صادرات، توسعه امکانات جدید تولید برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر و بومی سازی تدریجی تولید تمرکز خواهد کرد.

به گفته ژاکسیلیکوف، از ۶۲ شرکت خارجی علاقه مند (که در سال گذشته روسیه را ترک کردند)، ۱۹ شرکت تولید خود را در قزاقستان بومی سازی کرده اند.

اصلان عظیم زاده، اقتصاددان بین المللی گفته است: استراتژی اقتصادی جدید، که قزاقستان در سال گذشته اتخاذ کرد، می‌تواند به نقطه عطفی در توسعه اقتصادی این کشور با تمرکز بر سرمایه گذاری از منابع داخلی و خارجی تبدیل شود.

به گفته کارشناسان، قزاقستان همواره برای سرمایه گذاری جذاب است و پتانسیل سرمایه گذاری بالایی را نشان می دهد. علیرغم شرایط چالش برانگیز ژئوپلیتیک فعلی، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت افزایش اندکی را نشان داده است. با این حال، نرخ رشد هنوز به سطح قبل از همه گیری بازنگشته است.

منبع: http://astanatimes.com/?p=68941

 

[1] Standard and powers

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما