معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

تاثیر وضع "مالیات کربن" در اتحادیه اروپایی بر صادرات هند

پارلمان اروپا در 18 آوریل 2023 لایحه ای را تصویب کرد که به اتحادیه اجازه می دهد بر واردات برخی محصولات که در تولید آنها آلایندگی زیادی ایجاد می‌شود، مالیاتی با عنوان مرز کربن(CBT) وضع کند. این مساله موجب نگرانی طرفهای تجاری با اتحادیه گردیده است. از جمله هند که سال گذشته 8.2 میلیارد دلار از این اقلام به اتحادیه صادر کرده است. 31% صادرات آهن و فولاد و بیش از 27% صادرات آلومینیوم هند به مقصد اتحادیه اروپایی است و با اعمال مالیات جدید، با تعرفه 27 درصدی مواجه خواهند شد.

مالیات کربن:

در راستای تعهدات کشورهای صنعتی برای مقابله با روند تغییرات اقلیمی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، پارلمان اروپا در 18 آوریل 2023 لایحه را تصویب کرد که به اتحادیه اجازه می دهد بر واردات برخی محصولات -که در تولید آنها آلایندگی زیادی ایجاد می‌شود- مالیاتی با عنوان مرز کربن(CBT) وضع کند. در گام نخست اجرای این قانون از اکتبر 2023 صادرکنندگان فولاد، آلومینیوم، سیمان، برق، کود و هیدروژن به اتحادیه باید میزان انتشار کربن در فرآیند تولید را اعلام کنند. در گام دوم از ابتدای 2026 مالیات 20% تا 35% بر این محصولات وضع خواهد شد و در گام سوم از سال 2034 این مالیات بر سایر اقلام وارداتی آلاینده کربنی اعمال می‌شود. درحال حاضر متوسط تعرفه واردات محصولات صنعتی به اتحادیه اروپا 2.2% است که مالیات کربن نیز بدان اضافه خواهد شد.

اثر مالیات بر تجارت هند:

این مساله موجب نگرانی طرفهای تجاری با اتحادیه گردیده است. از جمله هند که سال گذشته 8.2 میلیارد دلار از این اقلام به اتحادیه صادر کرده است. 31% صادرات آهن و فولاد و بیش از 27% صادرات آلومینیوم هند به مقصد اتحادیه اروپایی است و با اعمال مالیات جدید، با تعرفه 27 درصدی مواجه خواهند شد. ضمن اینکه با تسری این مالیات به سایر محصولات در آینده، صادرات هند به اتحادیه اروپا که 16.3% کل صادرات این کشور را دربر می‌گیرد، به مخاطره خواهد افتاد. مالیات کربن، می‌تواند به افزایش قیمت محصولات پایین دستی نیز مانند خودرو، ساخت وساز، بسته بندی و لوازم خانگی منجر شود و بر رفتار بازار اروپا علیه تولیدات هند تاثیر بگذارد.

اقدامات دولت هند:

در کوتاه مدت، دولت هند درصدد مذاکره با اتحادیه اروپا و از جمله درخواست مستثنی نمودن صادرات بنگاههای کوچک و متوسط از مالیات کربن است. درعین حال، سیاست گذاری برای تطابق با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را نیز در دستور کار دارد. وزارت انرژی هند مامور تدوین دستورالعمل ملی سنجش آلایندگی کربن درمحصولات تولیدی (CCTC) شده و یک کارگروه بین وزارتی نیز تشکیل گردید تا دیگر اقدامات لازم در این راستا را تدوین و ارائه کند. در بلندمدت، دولت مودی با تاکید برتعهد کشورش به توافق پاریس، چشم انداز "انتشار صفر کربن تا سال 2070" را شعار خود قرار داده و درصدد تدوین "استراتژی بلندمدت توسعه توأم با کاهش انتشار کربن" می‌باشد. استفاده از تجربیات و جذب سرمایه گذاری کشورهای اروپایی برای این منظور، بخشی از راهبرد دولت هند است.

پیگیری از طریق سازوکارهای چندجانبه و بین المللی نیز مدنظر دهلی نو است. هند درکنار دیگر اعضای بریکس طی بیانیه ای در نوامبر 2022 اعمال مالیات کربن را اقدام یکجانبه تبعیض آمیز دانست که می‌تواند به انحراف مکانیسم بازار بیانجامد. همچنین دهلی نو به طرح موضوع در سازمان تجارت جهانی (WTO) نیز می اندیشد، کمااینکه تاکنون چندین شکایت تجاری و تعرفه ای علیه هند در این سازمان مطرح گردید. مجموع این تحرکات، می‌تواند زمینه اتخاذ اقدامات مالیاتی علیه شرکتهای اروپایی، یا جبرانی برای حمایت از شرکتهای هندی باشد.

هند همسو با دیگر کشورها در چارچوب معاهده پاریس متعهد شد تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان 33% سال 2005 کاهش دهد. یکی از این سیاستها، افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر از ظرفیت 170 گیگاوات کنونی به450 گیگاوات تا2030 است. برآورد می‌شود تحقق اهداف هند برای مقابله با تغییرات اقلیمی تا سال 2050 به 2.5 تریلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد.

نگرانی هند، تنها به مالیات کربن محدود نمی‌شود. هند برای ارتقای سطح تجارت خود با اتحادیه اروپا، مذاکرات تجارت آزاد را ازسر گرفته و هرگونه مانع تعرفه ای یا غیرتعرفه ای می‌تواند این روند را با پیچیدگی بیشتری مواجه سازد. ضمن اینکه کشورهای پیشرفته و صنعتی در اتخاذ سیاستهای اینچنینی، بعضاً هماهنگ عمل می‌کنند و ممکن است چنین مالیاتی به دیگر شرکای تجاری هند مانند آمریکا، ژاپن، کره نیز تسری پیدا کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما