معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم اردیبهشت 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ورود سرمایه گذار اندونزیایی به قزاقستان: فرصت های جدید در صنعت معدن

DKNews.kz گزارش می دهد: شرکت اندونزیایی Indrillco Group که توسط محمد باوزیر تأسیس شده است، قصد دارد در جولای 2023 از قزاقستان بازدید کند.

  این بازدید پیش بینی شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا محمد باوازیر اولین سرمایه گذار بالقوه از اندونزی است که به تولید با ارزش افزوده بالا در قزاقستان علاقه نشان می دهد.

این شرکت اندونزیایی با توجه ویژه به صنعت معدن متعهد به توسعه فعال پروژه‌های سرمایه گذاری سودمند متقابل است که به رشد و توسعه هر دو کشور کمک می‌کند.

این حرکت فرصت هایی را برای تبادل تجربه، انتقال نوآوری‌های تکنولوژیکی و تقویت همکاری بلندمدت بین قزاقستان و اندونزی در صنعت معدن فراهم می‌کن

https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/289169-indoneziyskiy-investor-v-kazahstane-novye

 

کارخانه بسته بندی گوشت (کشتارگاه)  در منطقه آلماتی ساخته می‌شود

 به گزارش استانداری آلماتی، سه پروژه کشاورزی به مبلغ 2.7 میلیارد تنگه در این منطقه راه اندازی می‌شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط LS، یک کارخانه فرآوری گوشت در منطقه آلماتی به مبلغ 2.5 میلیارد تنگه ساخته خواهد شد.

  پیش بینی می‌شود ظرفیت این شرکت 10 تن گوشت در هر شیفت می‌باشد. این شرکت باید برای 50 نفر اشتغال ایجاد کند. کل مساحت دامپروری 300 هکتار می‌باشد

  همچنین خاطرنشان می‌شود که پروژه حفاری چاه به عمق 250 متر در حال اجرا است. علاوه بر این، پروژه ای برای احداث دامداری برای احشام و دام های کوچک اجرا خواهد شد. هزینه پروژه - 136 میلیون تنگه، ظرفیت - 70 راس دام و 550 - گاو کوچک براورد شده است.

خاطرنشان می‌شود که کار ساخت و نصب در حال حاضر به پایان رسیده است. تسهیلات مشابه دیگری با قیمت 100 میلیون تنگه در منطقه ایجاد خواهد شد. و توان تولید 25 هزار کیلوگرم گوشت گاو در سال راه اندازی می‌شود. همانطور که در استانداری وعده داده شده بود، هر سه پروژه در سال جاری راه اندازی می‌شوند.

https://lsm.kz/v-kazahstane-v-etom-godu-poobeshali-zapustit-novye-proekty

 

قزاقستان به تامین کننده اصلی نفت آلمان تبدیل می‌شود

DKNews.kzگزارش می دهد: قزاقستان صادرات نفت به آلمان را در ماه آوریل 150 درصد افزایش داد

حجم حمل و نقل نفت قزاقستان از طریق سیستم خطوط لوله اصلی نفت شرکت سهامی عام "ترانس نفت" به سمت نقطه تحویل نفت "آداموا زاستاوا" برای تحویل  به آلمان که در ماه آوریل نسبت به ماه مارس با 30 هزار تن  افزایش یا 150 درصد رشد به 50 هزار تن رسید.

در فوریه تا آوریل 2023، شرکت90  KazTransOil JSC    هزار تن نفت قزاقستان را به آلمان تحویل داد.

در دسامبر 2022، KazTransOil JSC  درخواست سالانه ای را برای انتقال 1.2 میلیون تن نفت قزاقستان در سال 2023 از طریق سیستم خطوط لوله اصلی نفت به شرکت سهامی عام Transneft PJSC جهت نقطه تحویل نفت  "آداموا زاستاوا"   برای تحویل بیشتر به آلمان ارسال کرد.

  این ترانزیت نفت در چارچوب توافقنامه مربوطه بین دولت جمهوری قزاقستان و دولت فدراسیون روسیه در تاریخ 7 ژوئن 2002 انجام می‌شود.

KazTransOil JSC  در دسترس بودن امکان فنی برای حمل 1.2 میلیون تن نفت قزاقستان در جهت نقطه تحویل نفت "آداموا زاستاوا"    برای تحویل بیشتر به آلمان را تأیید می‌کند، اما حجم واقعی حمل و نقل نفت به برنامه‌های شرکت های نفتی بستگی دارد.

https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/289121-kazahstan-stanovitsya-klyuchevym-postavshchikom-nefti

 

قزاقستان و پاکستان روابط تجاری را تقویت می‌کنند

DKNews.kz گزارش می دهد: کیستافین سفیر قزاقستان در پاکستان با عاصم احمد رئیس اداره درآمد فدرال پاکستان (FRD) دیدار کرد.

طرفین در مورد موضوعات در دستور کار دوجانبه و همچنین برنامه‌های سال جاری از جمله امضای اسناد برای ایجاد تعامل مستقیم بین سازمان‌های دولتی ذینفع بحث و تبادل نظر کردند. عاصم احمد از توسعه همکاری‌های قزاقستان و پاکستان از جمله در سطح بین بخشی ابراز حمایت کرد.   سفیر به نوبه خود به نقش  مهم اداره درآمد فدرال پاکستان FUD در زمینه توسعه تجارت دوجانبه اشاره کرد.

https://dknews.kz/ru/politika/289174-kazahstan-i-pakistan-ukreplyayut-torgovye-svyazi

 

قزاقستان و چین اسنادی به ارزش میلیاردها دلار امضا کردند

LS گزارش می دهد: قزاقستان و چین 47 سند به ارزش 22 میلیارد دلار امضا کردند.

این موضوع در جریان میزگرد سرمایه گذاری قزاقستان و چین با حضور رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف مشخص شد.

در همین حال، رئیس جمهور  در جریان سخنرانی خود گفت که توافقنامه ای برای ساخت دومین و سومین ایستگاه برق آبی بر روی رودخانه تورگوسون امضا خواهد شد.

همچنین قرارداد ساخت نیروگاه بادی یک گیگاواتی امضا خواهد شد.

توکایف تاکید کرد: ما از اجرای پروژه مشترک KAZ Minerals و NFC برای ساخت کارخانه ذوب مس استقبال می‌کنیم و راه اندازی آن باعث کاهش صادرات مواد خام و پردازش کل حجم کنسانتره مس تولید شده در داخل می‌شود.

رئیس جمهور همچنین به کار مشترک جمهوری قزاقستان با جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه برای تشکیل یک سیاست تعرفه واحد اشاره کرد. به گفته وی، بستر دیجیتال مشترک ایجاد می‌شود و قرار است مسائل مربوط به حمل و نقل کالا در این کریدور حل شود.

رئیس جمهور همچنین در مورد ظرفیت های سرمایه گذاری کشور اظهار نظر کرد.

وی گفت: در مجموع فضای سرمایه گذاری مطلوبی در قزاقستان ایجاد شده است که به دعوت شرکت ملی قزاق اینوست سرمایه گذاران خارجی در این کشور مشغول به کار هستند که به صورت تک مرحله ای از آنها حمایت می‌شود و دولت آمادگی کمک به هر طریق ممکن در اجرای پروژه‌های اولویت دار دارد

https://lsm.kz/kazahstan-i-knr-podpisali-dokumenty-na-milliardy-dollarov

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما