معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول خرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آذربایجان آماده همکاری با روسیه است

شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر آذربایجان گفت: کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در اولویت قرار دارد و تلاش های مشترکی برای توسعه آن انجام می‌شود. مصطفی اف طی سخنانی در مجمع اقتصادی بین المللی "روسیه - جهان اسلام: KazanForum در کازان افزود: آذربایجان آماده همکاری با روسیه برای دستیابی به ظرفیت انتقال سالانه 15 میلیون تن کریدور شمال-جنوب تا سال 2030 است. هر دو کشور (آذربایجان و روسیه) اهمیت ویژه ای برای توسعه روابط حمل و نقل و لجستیک قائل هستند. این امر افزایش مثبت حجم حمل و نقل بار بین جمهوری آذربایجان و روسیه را تضمین کرد. در سال 2022، حجم کل حمل و نقل دوجانبه 21.5 واحد و حمل و نقل ترانزیتی 174 درصد افزایش یافته است. به گفته وی، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب در اولویت قرار دارد و تلاش‌های مشترک برای توسعه آن در حال انجام است.

معاون نخست وزیر آذربایجان افزود: در سال 2022 حمل و نقل محموله‌های ترانزیتی در طول این کریدور 50 درصد افزایش یافته است، ما آماده همکاری برای افزایش ظرفیت حمل این کریدور به 15 میلیون تن در سال تا سال 2030 هستیم.

https://sputnik.az/20230519/azerbaycan-rusiya-ile-birge-islemeye-hazirdir---sahin-mustafayev-455055954.html

کارشناس اقتصادی روسیه: کریدور شمال - جنوب

گنادی بسونوف، مدیر کل شورای هماهنگی بین المللی حمل و نقل ترانس اوراسیا روسیه گفت: آذربایجان بیشترین بهره را از راه آهن رشت - آستارا خواهد برد و مسیر ریلی مستقیم به خلیج فارس خواهد داشت. خبرگزاری "اسپوتنیک آذربایجان"در گزارشی مربوط به ساخت خط ریلی رشت – آستارا و چشم  انداز توسعه کریدور بین المللی حمل  و  نقل شمال – جنوب با اشاره به امضای قرارداد ساخت  خط ریلی رشت -  آستار بین  ایران و روسیه و با طرح  این سوال که چرا به ساخت این خط ریلی نیاز است؟ نوشت: رشت - آستارا بخشی از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب خواهد بود که برای ایجاد ارتباط حمل‌ونقل بین روسیه و هند از طریق ایران طراحی شده است.این کریدور سه گزینه را برای عبور از مسیرهای روسیه به ایران در نظر گرفته است: اول - از طریق دریای خزر، دوم - از طریق قزاقستان و ترکمنستان، سوم - از طریق آذربایجان.تنها بخش قطعه کوچک ریلی 162 کیلومتری رشت - آستارا در خاک ایران در مرز آذربایجان برای مسیر سوم اجرا نشده است. سران روسیه و ایران بر سر ساخت این بخش خط ریلی به توافق رسیده اند. ساخت و ساز در سال آینده برنامه ریزی شده است.

در حال حاضر، محموله‌های هند عمدتاً از طریق دریا به بخش اروپایی روسیه و بالعکس منتقل می‌شود. محموله‌ها از سن پترزبورگ از طریق  سراسر اروپا حمل و نقل و  سپس از کانال سوئز به نقطه نهایی مسیر ارسال می‌شوند. کریدور شمال - جنوب به عنوان جایگزینی برای این آبراه، از نظر زمان سفر و هزینه حمل و نقل سودمند است.

اما نبود راه آهن بین رشت و آستارا ایران در مرز آذربایجان به این معنا نیست که در حال حاضر چیزی در این مسیر جابه جا نمی‌شود. در این  مسیر از حمل و  نقل ترکیبی ریلی ، زمینی و دریایی استفاده می‌شود.

  این کارشناس اقتصادی همچنین با طرح این سوال که از طریق خط ریلی رشت –آستارا در مورد چه حجم حمل و نقل صحبت می‌کنیم؟ نوشت: شرکت های روسی آمادگی دارند تا سال 2030 از افزایش گردش حمل بار در مسیر این خط آهن تا 15 میلیون تن در سال اطمینان حاصل کنند. در آینده می‌توان ظرفیت انتقال آن را به 30 تا 60 میلیون تن افزایش داد.

به گفته بسونوف، در حال حاضر مصالح ساختمانی، میوه، سبزیجات از ایران به روسیه ارسال می‌شود و از روسیه نیز ماشین آلات و محصولات متالورژی صادر  می‌شود. تقاضا برای این مسیر وجود خواهد داشت و منجر به  توسعه کریدور شمال جنوب خواهد شد. این مسیر برای ایجاد بازارهای جدید امیدوار کننده است. ما در مورد هند و کشورهای همسایه آن از جمله پاکستان، بنگلادش، تایلند، ویتنام، میانمار صحبت می‌کنیم. نیاز به حمل و نقل کالا وجود دارد.

 در این گزارش به  نقل از الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نوشت: برای اجرای این پروژه یک میلیارد و 300 میلیون یورو وام بین دولتی در نظر گرفته شده است که در عین حال کل هزینه پروژه 1.6 میلیارد یورو است.

بسونوف در باره اهمیت این مسیر ریلی برای آذربایجان گفت: در نتیجه اجرای این پروژه، آذربایجان سود بیشتری به دست خواهد آورد.

همچنین ماریانا باکونینا، محقق ارشد موسسه مطالعات استراتژیک روسیه به خبرنگار اسپوتنیک یادآور شد که آذربایجان از طریق این مسیر ریلی  خط آهن مستقیم به خلیج فارس و اقیانوس هند دسترسی خواهند داشت.

https://sputnik.az/20230519/en-cox-azerbaycan-faydalanacaq--ekspert-rest-astara-yolu-barede-455061129.html

صندوق بین المللی پول دلیل پایان فعالیت خود در آذربایجان را اعلام کرد

صندوق بین المللی پول تصمیم به تعطیلی دفتر خود در آذربایجان گرفته است. به گزارش رسانه‌های محلی این صندوق در پایان ژوئن 2023 دفتر خود را تعطیل می‌کند. صندوق بین المللی پول نیز گزارشهای در این زمینه را  تایید کرد. این نهاد بین المللی مالی تصمیم خود برای  تعطیلی دفتر در باکو را پس از 30 سال فعالیت در آذربایجان به دلیل شاخص های قوی اقتصاد این کشور و ظرفیت های مالی بزرگ آن دانست.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که  هیچ گونه قرارداد اعتباری بین این صندوق بین المللی و آذربایجان در آینده نزدیک انتظار نمی رود. این دلیل بر عدم تداوم وجود دفتر محلی است. با وجود این، روابط نزدیک صندوق بین المللی پول با آذربایجان ادامه خواهد داشت: همکاری ما با انجام سفرهای منظم برای بحث در مورد سیاست های اقتصادی و مالی و ارائه کمک های فنی در صورت لزوم ادامه خواهد یافت.

https://storage.googleapis.com/qurium/www.meydan.tv/az-article-beynelxalq-valyuta-fondu-ne-son-caredir-ne-de-ilk-unvan.html

 

آژانس امنیت غذایی آذربایجان مجوز صادرات برای  23شرکت دیگر روسیه صادر کرد

آژانس امنیت غذایی آذربایجان به تازگی مجوز صادرات برای  23 شرکت دیگر روسیه که در زمینه تولید و ذخیره سازی محصولات دامی و همچنین علوفه و افزودنی‌های خوراک فعالیت دارند، صادر کرد.

به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» به نقل از سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و بهداشت گیاهی روسیه (Rosselkhoznadzor)، در حال حاضر بیش از 1100 سازمان از روسیه به بازار آذربایجان دسترسی دارند.

سرویس مذکور به کار خود برای گسترش فهرست شرکت های روسیه برای صادرات محصولات خود  به آذربایجان، ادامه می دهد.

https://vergiler.az/news/economy/24250.html

یک مقام آذربایجان:در حال حاضر محدودیتی برای ورود گردشگران به آذربایجان وجود ندارد

در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا محدودیتی برای ورود گردشگران به آذربایجان وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، این مطلب را وقار قربانوف مدیر اجرایی اتحادیه مدیریت واحدهای پزشکی جمهوری آذربایجان (طبیب) در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

وی با یادآوری اینکه قبلاً برای ورود به آذربایجان آزمایش «کووید 19» الزامی‌بود، گفت: اما در حال حاضر این محدودیت ها برداشته شده است و اگر شهروندان خارجی علائم ابتلا به کرونا را داشته باشند، کمکهای خاصی توسط موسسات درمانی و پزشکان ما به آنها ارایه می‌شود.

https://report.az/sehiyye-xeberler/vuqar-qurbanov-hazirda-turistlerin-azerbaycana-gelmesinde-hec-bir-mehdudiyyet-yoxdur/

میزان بودجه اختصاص یافته در سال گذشته برای خرید دارو در آذربایجان مشخص شد

میزان بودجه اختصاص یافته برای خرید دارو ، لوازم و مواد بهداشتی در آذربایجان در سال گذشته مشخص شد. به گزارش خبرگزاری «آپا»، در «گزارش سالانه اجرای بودجه دولتی 2022 جمهوری آذربایجان» که در جلسه کمیته سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، آمده است که 94.1 میلیون منات برای خرید دارو، لوازم و مواد بهداشتی اختصاص یافته است.

https://apa.az/az/maliyye/azerbaycanda-derman-alinmasina-serf-edilen-vesaitin-hecmi-melum-olub-766813

روسیه امیدوار است آذربایجان به پروژه کریدور «شمال-جنوب» بپیوندد

روسیه امیدوار است که آذربایجان به زودی به توافقات روسیه و ایران برای ایجاد کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» بپیوندد. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این مطلب را در سخنرانی خود در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی اوراسیا اعلام کرد وی با اشاره به اینکه در 17 ماه می قراردادی بین روسیه و ایران برای ساخت راه آهن رشت - آستارا امضا شد، گفت: این امر امکان اتصال بنادر روسیه در دریای بالتیک و شمال با بنادر ایران در سواحل خلیج فارس و اقیانوس هند را فراهم می‌کند. ساخت خط جدید در سال جاری آغاز می‌شود.

https://report.az/region-xeberleri/rusiya-azerbaycanin-simal-cenub-dehlizi-layihesine-qosulacagina-umid-edir/

مدل آنتالیا برای توسعه گردشگری در مناطق جنوبی آذربایجان به کار گرفته می‌شود

رشاد محموداف نماینده مجلس ملی گفت: مدل آنتالیا برای توسعه گردشگری در مناطق جنوبی آذربایجان به کار گرفته خواهد شد.

محموداف که در چارچوب سفر هیات حزب حاکم آذربایجان نوین به ترکیه از آنتالیا دیدار کرد، با بیان اینکه مذاکرات دوجانبه در این زمینه آغاز شده است، گفت: در مرحله اول از بازرگانان ترکیه ای به شهر آستارا دعوت شدند. حتی قرار است با شهرداری کپز که یکی از بزرگترین شهرداری‌های آنتالیا است، قرارداد خواهرخواندگی امضا شود.

محموداف با تاکید بر اینکه ابتدا ساز و کار شهرداری‌های منطقه مورد مطالعه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: کارآفرینان آنتالیا به آستارا سفر خواهند کرد و با سرمایه گذاری در آنجا به توسعه گردشگری کمک می‌کنند.

ابراهیم حاتمتاش نماینده حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت: قرار است هیأتی از شهرداری کپز در ماه جولای به آستارا سفر کند. هدف، اعمال مدل آنتالیا در آستارا و امضای قرارداد خواهرخواندگی است.

https://report.az/turizm/azerbaycanin-cenub-bolgesinde-turizmin-inkisafi-ucun-antalya-modelinden-istifade-olunacaq/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما