معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در نیمه اول خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ذخیره ارزی سریلانکا

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که ذخایر خارجی سریلانکا با افزایش ۷۲۲ میلیون‌دلاری در ماه می از ۲۷۶۱ میلیون دلار در آوریل به ۳۴۸۳ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که سریلانکا تقریباً تمام ذخایر ارزی خود را در طی دو سال گذشته از دست داد بود زیرا بانک مرکزی برای پایین نگه‌داشتن نرخ‌ها مجبور با فروش تمام ذخایر خود، اقدام به چاپ پول کرده بود.

البته در این بین باید در نظر گرفت که سریلانکا برای جبران کسری بودجه خود در سال جاری مبلغ 350 میلیون دلار از بانک توسعه آسیایی و 331 میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول بابت قسط اول کمک 2.9 میلیارد دلاری این نهاد دریافت کرده است.

از سوی دیگر باید در توجه داشت که 1.4 میلیارد دلار از ذخیره ارزی اعلام شده، سوآپ ارزی با بانک چین است که به دلیل مفاد آن همچنان غیر قابل‌بهره‌برداری و استفاده است؛ لذا میزان ذخیره ارزی قابل استفاده بانک مرکزی سریلانکا در حال حاضر را باید اندکی بیش از 2 میلیارد دلار در نظر گرفت.

برنامه سریلانکا برای جذب گردشگران چینی

سریلانکا در نظر دارد تا در پایان سال 2023 بتواند میزبان 150000 گردشگر از چین باشد و برای این هدف در حال مذاکره برای ترغیب تعداد بیشتری از خطوط هوایی چین برای برقراری پرواز مستقیم به کلمبو است. در حال حاضر نیز 10 پرواز در هفته از چین به سریلانکا انجام می‌شود و این پروازها در آینده افزایش خواهد یافت به نحوی که شرکت هواپیمایی چین در نظر دارد پروازهای مستقیم بین چنگدو و کلمبو را از 8 جولای 2023 بر اساس برنامه پروازی سه بار در هفته آغاز خواهد کرد.

باید اشاره کرد که تا پیش از همه‌گیری کرونا، چین یکی از سه بازار اصلی گردشگری سریلانکا بود به نحوی که در سال 2018 بیش از 265 هزار گردشگر چینی از سریلانکا بازدید کردند.

 برنامه 10 ساله گردشگری سریلانکا

هارین فرناندو، وزیر گردشگری سریلانکا اعلام کرد که سیاست ده ساله ملی گردشگری این کشور در حال نهایی شدن است و در نیمه دوم سال 2023 رونمایی خواهد شد. به گفته وزیر گردشگری سیاست 10 ساله ملی گردشگری شامل یک استراتژی جامع است که کل این صنعت را در بر خواهد گرفت و توسعه منطقه‌ای، افزایش مشارکت زنان، شناسایی جاذبه‌های گردشگری جدید بخشی از آن خواهد بود.

باید به این موضوع اشاره کرد که سریلانکا در نظر دارد با بهبود بخش گردشگری بتواند در آینده میزبان 5 میلیون گردشگر در سال باشد. در حال حاضر نیز روند مثبت افزایش ورود گردشگران به این کشور ادامه داشته به نحوی که در پایان ماه می 524486 نفر گردشگر وارد این کشور شدند و این در حالی است که در کل سال 2022 تنها 719978 نفر به این کشور سفر کرده بودند. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که سریلانکا سال 2023 حداقل میزبان 1.5 میلیون نفر گردشگر باشد، هر چند که سازمان توسعه گردشگری پیش‌بینی کرده است که این کشور شاهد ورود 2 میلیون گردشگر خواهد بود.

ادامه روند کاهش تورم

بر اساس گزارش اداره آمار سریلانکا نرخ تورم سریلانکا از 35.3 درصد در آوریل به 25.2 درصد در ماه می‌کاهش یافت. اداره آمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده کلمبو (CCPI) نشان‌دهنده کاهش تورم مواد غذایی از 30.6 درصد در آوریل به 21.5 درصد در ماه می است، در حالی که تورم غیر غذایی به 27 درصد کاهش یافته است.

باید به این موضوع اشاره کرد که تورم در سریلانکا به ویژه در حوزه مواد غذایی در سال گذشته به بیش از 100 درصد رسیده بود؛ اما با اتخاذ سیاست‌های متعدد از جمله افزایش نرخ بهره، انجام اصلاحات اقتصادی و... این رقم به طور مداوم در ماه‌های گذشته رو به کاهش بوده است.

کمک بانک توسعه آسیایی به سریلانکا

وزیر مشاور در امور دارایی از تصویب وام 350 میلیون‌دلاری بانک توسعه آسیایی به سریلانکا برای تثبیت اقتصاد این کشور استقبال کرد. بر اساس مصوبه بانک توسعه آسیایی (ADB) این نهاد 350 میلیون دلار وام ویژه برای حمایت از بودجه و ثبات اقتصادی سریلانکا به عنوان بخشی از بسته گسترده‌تر کمک مالی که توسط تسهیلات صندوق تمدید شده صندوق بین‌المللی پول برای این کشور تثبیت شده است، به این کشور اعطا خواهد کرد.

پیش‌بینی سود شرکت هواپیمایی سریلانکا

مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی ملی سریلانکا پس از متحمل شدن زیان 500 میلیون‌دلاری در سال مالی گذشته، گفت: شرکت هواپیمایی سریلانکا به دنبال کسب سود 50 میلیون‌دلاری در سال مالی آینده است. ریچارد ناتال، مدیرعامل هواپیمایی سریلانکا در مصاحبه‌ای گفت: «من فکر می‌کنم چشم‌انداز سال آینده بهتر خواهد بود. با فرض اینکه جهان در سال پیش رو به همین منوال باقی بماند، انتظار داریم اقتصاد سریلانکا رونق بگیرد و گردشگری بهبود یابد، ما سود 50 میلیون‌دلاری را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم.»

در همین زمینه باید اشاره کرد که این شرکت با مشکل از رده خارج شدن بخش از هواپیماهای خود و یا پایان مدت اجاره آنها مواجه است. در حال حاضر شرکت هواپیمایی سریلانکا یک ناوگان تمام ایرباس متشکل از 23 هواپیما را در اختیار دارد که متشکل از هواپیماهای خانواده A320 و A330 هستند. به همین دلیل این شرکت علاوه بر ارسال درخواست برای برخی از هواپیماهایی که مدت اجاره آنها به اتمام رسیده، در نظر دارد که تعداد هواپیماهای خود را نیز افزایش دهد.

باید به این موضوع اشاره کرد که هواپیمایی سریلانکا در سال مالی 2021/22 منتهی متحمل ضرر 168.6 میلیارد روپیه سریلانکا شده بود؛ اما این شرکت در سال گذشته فقط 49.7 میلیارد روپیه از دست داده است. از سوی دیگر خطوط هوایی سریلانکا یکی از 52 شرکت دولتی زیان دهی است که صندوق بین‌المللی پول برای تجدید ساختار آنها توصیه‌های را به دولت ارائه کرده بود.

قرارداد سریلانکا و شرکت RM Parks

 در ادامه سیاست‌های دولت و وزارت انرژی سریلانکا و بعد از امضای قرارداد با شرکت Sinopec چین، قرارداد با شرکت آمریکایی RM Parks که شریک شرکت Shell محسوب می‌شود نیز امضا شد. بر اساس این قرارداد 20 ساله، 150 جایگاه سوخت متعلق به شرکت نفت سیلان در اختیار شرکت آمریکایی قرار خواهد گرفت و این شرکت موظف است در بازه زمانی مشخص علاوه بر ساخت 50 جایگاه سوخت جدید، نسبت به توسعه جایگاه‌های فعلی نیز اقدام کند. بر این اساس و با توجه به قرارداد امضا شده، تعداد بازیگران خرده‌فروشی سوخت سریلانکا به چهار شرکت افزایش خواهد یافت.

تمدید خط اعتباری 1 میلیارد دلاری هند

سفارت هند در سریلانکا اعلام کرد که به دنبال درخواست این کشور، بانک دولتی هند  مدت اعتبار تسهیلات اعتباری 1 میلیارد دلاری ارائه شده در مارس 2022 برای تهیه اقلام ضروری را تمدید کرده است. با امضای موافقت‌نامه اصلاحی، تسهیلات اعتباری برای مدت یک سال دیگر تا اسفندماه مارس 2024 قابل‌استفاده خواهد بود، قابل‌ذکر است که از سال گذشته این تسهیلات برای خرید اقلامی مانند سوخت، دارو، اقلام غذایی و مواد اولیه صنعتی در اختیار سریلانکا قرار گرفته بود.

باید به این موضوع اشاره کرد که هند سال گذشته از طریق خطوط اعتباری و پشتیبانی ارزی متعدد، در راستای سیاست موسوم به «اول همسایگان» خود، حدود 4 میلیارد دلار کمک چندجانبه به سریلانکا ارائه کرد.

 توافق سریلانکا و کره جنوبی برای تولید برق خورشیدی

وزیر انرژی سریلانکا اعلام کرد که این کشور با مؤسسه پیشرفت فناوری کره (KIAT) برای ساخت دو نیروگاه خورشیدی شناور یک مگاواتی قرارداد امضا کرده است. مؤسسه فناوری کره 5.2 میلیون دلار به سازمان انرژی پایدار سریلانکا برای ساخت این دو نیروگاه کمک خواهد کرد تا این کشور بتواند در پایان سال 2024 نسبت به ساخت و تکمیل آن اقدام کند.

برنامه اتصال شبکه برق سریلانکا و هند

کانچانا ویجسکارا، وزیر نیرو و انرژی سریلانکا گفت که دولت سریلانکا ادغام انرژی منطقه‌ای با اتصال شبکه برق بین سریلانکا و هند را در اولویت قرار داده است تا بتواند آن را تا سال 2030 اجرایی کند.

ادغام انرژی منطقه‌ای بیش از دو دهه است که مورد بحث قرار گرفته و در سال 2022، سریلانکا و هند به دنبال کابل‌کشی بر روی آب بودند تا شبکه‌های برق دو کشور را به هم متصل کنند و طرح قبلی برای کابل زیردریایی را کنار گذاشتند.

طرح جدید شامل یک سرمایه‌گذاری مشترک بین Power Grid Corporation هند و هیئت برق سیلان است. این طرح پس از سال 2002 مورد توجه مجدد قرار گرفت، آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی و یک مطالعه امکان‌سنجی دیگر نیز در سال 2011 توسط Power Grid Corporation of India Ltd (PGCIL) انجام شد.

طرح قبلی شامل 285 کیلومتر اتصال جریان مستقیم ولتاژ بالا از مادورای به آنورادهاپورا با 50 کیلومتر کابل‌کشی زیردریایی است. هر دو مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که پیوند کوتاه‌مدت و میان‌مدت امکان‌پذیرتر از بلندمدت است.

هزینه ساخت یک اتصال کوتاه‌ (500 مگاوات) 340 میلیون دلار خواهد بود در حالی که لینک بلندمدت / میان‌مدت 430 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

بهبود امنیت غذایی در سریلانکا

در گزارش سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه ناامنی غذایی از ژوئن 2022 نزدیک به 40 درصد کاهش‌یافته است، گفت: «امنیت غذایی در تمام استان‌های سریلانکا در حال بهبود است.»

در گزارش مأموریت ارزیابی امنیت محصول و غذایی (CFSAM) که در فوریه تا مارس 2023 توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا (WFP) به طور مشترک انجام شد، در پایان ماه می 2023 حدود 3.9 میلیون نفر یا 17 درصد جمعیت سریلانکا در ناامنی غذایی حاد - متوسط زندگی می‌کنند که این نشان‌دهنده کاهش تقریباً 40 درصدی نسبت به ژوئن تا ژوئیه 2022 است. البته در حال حاضر نزدیک به 10000 نفر در شرایط ناامنی غذایی شدید - حاد قرار دارند که نسبت به 66000 نفر در سال گذشته کاهش یافته است.

از سرگیری ساخت خط ریلی سبک سریلانکا

سخنگوی کابینه سریلانکا اعلام کرد که کابینه وزرای سریلانکا با پیشنهاد رئیس‌جمهور این کشور برای از سرگیری ساخت ترانزیت ریلی سبک (LRT) که به طور یک‌جانبه لغو شده بود، موافقت کرد.

باید اشاره کرد که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری سابق سریلانکا به طور یک‌جانبه پروژه‌های 1.5 میلیارد دلاری LRT و پایانه کانتینری شرق (ECT) که ژاپن قرار بود سرمایه‌گذاری آنها را بر عهده بگیرد را در سال 2021 لغو کرد. لغو ناگهانی این طرح‌ها روابط دیپلماتیک بین دو کشور را تحت‌تأثیر قرار داد. اما اکنون و بعد از سفر رئیس‌جمهوری سریلانکا به ژاپن، اجرای مجدد این طرح در دست بررسی قرار گرفته است که این نشان‌دهنده تلاش سریلانکا برای ترمیم روابط خود با ژاپن است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما