معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۰

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

بهبود رتبه اعتباری عمان

تایمز عمان – موسسه اعتبارسنجی مودی با در نظر گرفتن چشم انداز مثبت در خصوص روند توسعه سلطنت عمان، رتبه اعتباری این کشور را از «بی.ای.3» به «بی.ای.2» ارتقا داد.بهبود رتبه اعتباری عمان در پی کاهش 15 درصدی بدهی‌های دولت و همچنین ایفای تعهدات مالی در سال 2022 حاصل شده است.

عمان در میان 10 صادرکننده بزرگ ال.ان.جی جهان

عمان آبزرور - براساس گزارش ماهانه فروم کشورهای صادرکننده گاز (GEFC) عمان در میان 10 کشور بزرگ صادرکننده ال.ان.جی در جهان قرار دارد. عمان در ماه آوریل 2023 با افزایش 8 صدم درصد نسبت به ماه پیش از آن، یک میلیون و 160 هزار متریک تن ال.ان.جی صادر کرده است.براساس این گزارش، کشورهای آمریکا، قطر، استرالیا، روسیه، مالزی، اندونزی، الجزایر، نیجریه، عمان و ترینیداد و توباگو 10 کشور برتر در زمینه صادرات ال.ان.جی به شمار می آیند. در آوریل 2023 میزان صادرات ال.ان.جی در جهان با افزایش 6 درصدی نسبت به سال پیش از آن به 35 ممیز 58 صدم میلیون متریک تن رسیده است.عمان که از اعضای فروم کشورهای صادرکننده گاز به شمار نمی آید، در حال حاضر به بیش از 20 کشور جهان ال.ان.جی صادر می‌کند.

کاهش رشد اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

عمان آبزرور – گزارش جدید بانک جهانی در خصوص اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حاکی است به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و گازی و کاهش رشد اقتصاد جهانی، میزان رشد این کشورها در سال 2023 نسبت به سال پیش از آن با سرعت کمتری همراه خواهد بود.این گزارش می افزاید پیش بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2023 به 2 و نیم درصد و در سال 2024 به 3 ممیز 2 دهم درصد برسد. این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال 2022 به دلیل تولید و فروش گسترده نفت خام به 7 ممیز 3 دهم درصد رسیده بود.این گزارش نرخ رشد اقتصادی سلطنت عمان در سال 2023 را یک و نیم درصد پیش بینی کرده و علت آن را انجام اصلاحات ساختاری در این کشور در چارچوب برنامه چشم انداز 2040 عنوان کرده است.

نمایشگاه کومکس 2023         

تایمز عمان – سی و دومین دورۀ نمایشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان، "کومکس 2023"، در تاریخ اول خرداد (22 می) 1402 در مرکز نمایشگاهی عمان شروع به کار خواهد کرد. مجری این نمایشگاه، مرکز نمایشگاهی و تجارت بین الملل عمان با همکاری وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود که در چارچوب سند چشم انداز 2040 عمان برگزار خواهد شد.هدف از برگزاری این نمایشگاه ارتقای مفهوم سرمایه گذاری دیجیتال در سلطنت عمان ذکر شده است. بیش از صد شرکت داخلی و خارجی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

پیشرفت 40 درصدی طرح گردشگری رأس الحد

مسقط دیلی – یکی از طرح های عمرانی بلند پروازانه عمان در حوزه گردشگری، در منطقه رأس الحد در استان الشرقیه جنوبی قرار دارد که عملیات عمرانی آن به 40 درصد رسیده است. این طرح چند منظوره که قرار است سال 2024 به پایان برسد، با مشارکت سازمان سرمایه گذاری قطر و شرکت توسعه گردشگری عمان (عمان گروپ) در حال انجام است.این منطقۀ محیط زیستی – گردشگری، یک هتل پنج ستاره، تعدادی ویلا، باشگاه ساحلی و 700 واحد مسکونی را در خود جای خواهد داد. بیش از 800 نفر نیز 24 ساعته وظیفه ارائه خدمات بر اساس استانداردهای روز را بر عهده خواهند داشت. 

کمبود شدید کادر درمان در عمان       

مسقط دیلی – وزیر بهداشت عمان گفت که بخش درمانی با کمبود شدید کادر حرفه ای روبروست. وی دلیل این کمبود را بازنشستگی افراد و همچنین توسعه سریع بخش درمان کشور ذکر کرد. وی ضمن اشاره به تلاش های صورت گرفته در خصوص تمرکز زدایی از خدمات پزشکی افزود که وزارت بهداشت در حال تلاش برای سرعت بخشیدن به ویزیت پزشکان است.وزیر بهداشت عمان مجموع افراد شاغل در این وزارتخانه را 37732 نفر در سال 2021 اعلام کرد که 2/2 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است. وی افزود که بکارگیری شهروندان عمانی (عمانی سازی) در کلیه سطوح مشاغل درمانی نیز به 73 درصد رسیده است. در حال حاضر 70 درصد بیماران می‌توانند مطمئن باشند که می‌توانند طی چهار هفته از پزشکان وقت ملاقات بگیرند. این رقم قبلا 30 درصد بوده است.

تصویب قانون گردشگری در مجلس شورای عمان

عمان آبزرور – مجلس شورای عمان پیش نویس قانون گردشگری را تصویب و به شورای دولتی ارسال کرد. رئیس کمیته اقتصادی و مالی شورا اعلام کرد که این قانون پنج بخش و 20 تبصره با نگاه به توسعه بخش گردشگری کشور در کلیه سطوح محلی، منطقه ای و بین المللی دارد.ارتقای کیفیت هتل ها و موسسات گردشگری، اطمینان از عملکرد مؤثر آنها، تسهیل روند فعالیت های گردشگری و افزایش کیفیت زیرساخت ها در مطابقت با استانداردهای بین المللی از اهداف این قانون جدید می‌باشند. 

معرفی نقشه راه پنج ساله توسعه بخش هوانوردی عمان         

عمان آبزرور – شرکت مدیریت فرودگاههای عمان نقشه راه اجرای تعدادی از طرح ها و ابتکارات راهبردی خود را رونمایی کرد. اقداماتی نظیر تقویت جایگاه بخش هوانوردی عمان، گردشگری، ترابری هوایی، تجارت الکترونیک، خدمات هوانوردی خصوصی، توسعه شهر فرودگاهی و در مجموع کمک به رشد اقتصاد ملی از جمله اهداف این نقشه را اعلام شده اند.این نقشه راه که 5 ساله و در دوره 2027-2023 می‌باشد، در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه‌های توسعه ای را تنظیم کرده است. خصوصی سازی فرودگاه‌های عمان  نیز یکی از اهداف اصلی این نقشه راه است. یکی از برنامه‌های مهم و کوتاه مدت آن نیز شروع فاز اول ابتکار سفر هوایی با کد ویژه (Single Token) با استفاده از ویژگی‌های زیستی (Biometrics) افراد است.  سود خالص شرکت مدیریت فرودگاههای عمان در سال 2022، 8/12 (دوازده ممیز هشت) میلیون دلار بوده است که یک میلیون دلار از سال قبل از آن بیشتر است.

سامانه هشدار سریع در عمان 

مسقط دیلی – اداره تنظیم ارتباطات عمان در همکاری با اداره هوانوردی کشوری اعلام کرد که سامانه هشدار سریع شرایط جوی از طریق تلفن همراه را هفته آینده در 3 استان با هدف اطمینان از رسیدن هشدار به جامعه هدف در کوتاه ترین زمان، مورد آزمایش قرار خواهد داد.این عملیات از طریق شرکت های مخابراتی عمان تل و اوردوو صورت خواهد گرفت.

حمایت از استارت آپ ها در عمان

مسقط دیلی – دومین جلسه برنامه استارت آپ های عمانی با هدف حمایت از شرکت های فعال در زمینه نوآوری و فناوری، توسعه فرهنگ استارت آپ در موسسات آموزشی و افزایش آگاهی اجتماعی نسبت به اهمیت آنها برای اقتصاد ملی برگزار شد.این برنامه همچنین بدنبال تقویت ایده‌های نوآورانه، حمایت از ایجاد شرکت های استارت آپی و پیوند آنها به کسب و کارها، سرمایه گذاری و تامین مالی به منظور توسعه بازارهای داخلی و خارجی است. هدف نهایی این برنامه ارتقای جایگاه عمان در شاخص های بین المللی نوآوری، فناوری و سهولت کسب و کار عنوان شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما