معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان در تاشکند برگزار شد

 در تاریخ 31 می سال 2023، پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی بین جمهوری ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران در تاشکند برگزار شد. این کمیسیون با ریاست مشترک آقای لذیذ قدرت اف وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان از طرف ازبکستان و آقای سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران از طرف ایرانی برگزار شد. در این دیدار روسای وزارتخانه‌ها و ادارات کلیدی دو کشور نیز حضور داشتند.

به عنوان بخشی از دستور کار این نشست، طرفین به طور جامع وضعیت موجود و چشم انداز توسعه همکاری‌های متقابل سودمند در بخش های سرمایه گذاری، تجارت، اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک و همکاری‌های صنعتی را مورد بررسی قرار دادند.

طی سه سال گذشته، تجارت متقابل بین دو کشور تقریبا دو برابر شده است. طرفین با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری در این راستا، آمادگی خود را برای افزایش حجم صادرات و واردات کالا از جمله محصولات صنایع شیمیایی، تجهیزات، مصالح ساختمانی، ابریشم، منسوجات، مهندسی برق و محصولات غذایی اعلام کردند.

برای تأمین رشد پایدار در تجارت، طرفین توافق کردند که برنامه اقدامات عملی توسعه همکاری‌های با هدف ارتقا حجم مبادله تجاری به یک میلیارد دلار در سال امضا نمایند، نهایی سازی موافقتنامه تجارت ترجیحی را تسریع بخشند، و نمایشگاه‌های ساخت ایران و ساخت ازبکستان را به صورت متقابل  برگزار کنند. علاوه بر این، یک کارگروه برای شناسایی و رفع موانع تجارت متقابل ایجاد خواهد شد.

گام های بعدی برای توسعه همکاری‌های سرمایه گذاری و همکاری‌های صنعتی مورد بحث قرار گرفت. طی پنج سال گذشته، تعداد شرکت‌های با سرمایه ایرانی در ازبکستان سه برابر شده است - به 420 رسید. طرفین آمادگی متقابل خود را برای جذب شرکت‌های بزرگ از دو کشور برای اجرای پروژه‌های مشترک جدید در صنایع مورد علاقه دو کشور تایید کردند.

اقدامات ویژه برای تعمیق همکاری در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی و توسعه همکاری در حوزه فرهنگی و بشردوستانه مورد توافق قرار گرفت.

در نتیجه این دیدار، پروتکل نهایی کمیسیون مشترک امضا شد که منعکس کننده تمام توافقات دوجانبه به دست آمده در جریان مذاکرات و با هدف تعمیق همه جانبه همکاری‌های ازبکستان و ایران می‌باشد.

به عنوان بخشی از دستور کار، میزگردی نیز با هدف تشدید روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری، حمایت از سرمایه گذاران ایرانی شاغل در ازبکستان و گسترش همکاری مستقیم بین نمایندگان جامعه تجاری دو کشور برگزار شد.

 https://uzdaily.uz/ru/post/77641

 

 با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به سطح یک میلیارد دلار موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشورامضا خواهد شد

 ازبکستان و ایران قصد دارند مبادله تجاری را به یک میلیارد دلار افزایش دهند. به گزارش خبرنگار Podrobno.uz، برای این کار، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا خواهد شد.

این موضوع در پانزدهمین نشست کمیسیون بین دولتی ازبکستان و ایران در زمینه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی که در تاشکند برگزار شد، طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین به رشد مثبت همکاری‌های تجاری و اقتصادی اشاره و خاطرنشان کردند: طی سه سال گذشته، تجارت متقابل بین دو کشور تقریباً دو برابر شده است. طرفین با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری در این راستا، آمادگی خود را برای افزایش حجم تحویل متقابل کالا  از جمله محصولات صنایع شیمیایی، تجهیزات، مصالح ساختمانی، ابریشم، منسوجات، مهندسی برق و محصولات غذایی اعلام کردند.

برای تأمین رشد پایدار در تجارت، طرفین توافق کردند که برنامه اقدامات عملی را امضا کنند تا تجارت را به یک میلیارد دلار در سال برساند، تصویب توافقنامه تجارت ترجیحی تسریع نمایند و نمایشگاه‌های ساخت ایران و ساخت ازبکستان در مبنای متقابل در قلمروهای هر دو کشور برگزار نمایند.  علاوه بر این، یک کارگروه برای شناسایی و رفع موانع تجارت متقابل ایجاد خواهد شد.

گام های بعدی برای توسعه همکاری‌های سرمایه گذاری و همکاری‌های صنعتی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طی پنج سال گذشته تعداد شرکت‌های با سرمایه ایرانی در ازبکستان سه برابر شده و به 420 واحد رسیده است. طرفین آمادگی متقابل خود را برای جذب شرکت‌های بزرگ از دو کشور برای اجرای پروژه‌های مشترک جدید در صنایع مورد علاقه دو کشور تایید کردند.در چارچوب این رویداد، اقدامات ویژه برای تعمیق همکاری‌ها در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی، توسعه همکاری‌ها در حوزه فرهنگی و بشردوستانه مورد توافق قرار گرفت

 https://podrobno.uz/cat/economic/uzbekistan-i-iran-namereny-dovesti-tovarooborot-do-1-mlrd-dlya-etogo-budet-podpisano-soglashenie-o-p/

 

ازبکستان بیش از 100 میلیون دلار از صادرات لباس بافتنی درآمد دارد

 در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2023، ازبکستان 21.8 هزار تن لباس بافتنی به ارزش 102.9 میلیون دلار به خارج از کشور صادر کرده است.

بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار، ارقام صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.2 میلیون دلار افزایش داشته است.

پیراهن‌های ازبکستان اغلب به کجا می روند:

روسیه - 32.8 میلیون دلار؛

قرقیزستان - 28.7 میلیون دلار؛

ایتالیا - 17.2 میلیون دلار؛

آذربایجان - 6.2 میلیون دلار;

بلاروس - 5.5 میلیون دلار؛

ارمنستان - 3.8 میلیون دلار؛

لهستان - 3.3 میلیون دلار.

https://uzdaily.uz/ru/post/77784

 

ازبکستان و روسیه به مذاکرات درباره ترانزیت گاز ادامه می دهند

مذاکرات بیشتر بین ازبکستان و روسیه در مورد ترانزیت گاز روسیه به ازبکستان از طریق قزاقستان در جریان است. جوره بیک میرزامحموداف، وزیر انرژی جمهوری ازبکستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «Energy Intelligence.»  این موضوع را اعلام کرد.

ما به کارها مطابق با برنامه اقدام ادامه می دهیم و احتمالات ترانزیت را بررسی می‌کنیم و مسائل فنی را حل می‌کنیم.  وزیر انرژی گفت : به محض حل شدن جنبه‌های فنی، بحث درباره شرایط تجاری را آغاز خواهیم کرد.

در 28 نوامبر 2022، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد ایجاد یک "اتحادیه گازی سه گانه" بین روسیه، قزاقستان و ازبکستان با قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گفتگو کرد.

 https://uzdaily.uz/ru/post/77628

 

بانک جهانی: پیش بینی رشد اقتصادی ازبکستان

 بانک جهانی (WB) پیش بینی خود را برای رشد اقتصاد ازبکستان در سال های 2023 و 2024 بهبود بخشیده است.

بر اساس آخرین ویرایش گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2023 میلادی 5.1 درصد رشد خواهد کرد. پیش از این بانک پیش بینی کرده بود که رشد اقتصاد ازبکستان در سال 2023 4.9 درصد باشد.

کارشناسان بانک جهانی همچنین پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2024 را بهبود بخشیدند. رشد اقتصاد ازبکستان در سال 2024 در سطح 5.4 درصد پیش بینی می‌شود.

بر اساس پیش بینی این بانک، اقتصاد ازبکستان در سال 2025 رشد 5.8 درصدی خواهد داشت.

 https://uzdaily.uz/ru/post/77775

 

روند خصوصی سازی بزرگترین شبکه پمپ بنزین در ازبکستان UNG Petro آغاز شده است

روند خصوصی سازی بزرگترین شبکه پمپ بنزین در ازبکستان UNG Petro آغاز شده است. به گزارش خبرنگار Podrobno.uz، آژانس مدیریت دارایی‌های کشور گزینشی برای انتخاب یک شرکت مشاور که 100 درصد سهام سرمایه مجاز شبکه را به فروش می رساند، اعلام کرد.

درخواست شرکت های مشاور تا 11 ژوئن  سال جاری پذیرفته می‌شود.

فروش 100 درصد سهام شرکت UNG Petro با فرمان ریاست جمهوری ازبکستان که در 24 مارس سال جاری به امضا رسید، تصویب شد. فرآیند فروش باید مطابق با بهترین رویه جهانی و با در نظر گرفتن الزامات قانون ازبکستان سازماندهی شود.

UNG Petro بزرگترین شبکه پمپ بنزین در ازبکستان است که محصولات نفت و گازرا  با نام تجاری ملی UNG به فروش می رساند. شبکه خرده فروشی شامل پمپ بنزین و ایستگاه‌های سوختگیری گاز فشرده که در تمام استان‌های کشور  فعالیت می‌کند.

https://podrobno.uz/cat/economic/startoval-protsess-privatizatsii-krupneyshey-seti-avtozapravochnykh-stantsiy-v-uzbekistane-ung-petro/

 

اظهارات وزیر انرژی در مورد ساخت نیروگاه‌های هسته ای در ازبکستان: ما باید هرگونه خطری را از بین ببریم. 

وزیر :ازبکستان به مذاکرات خود با Rosatom در مورد ساخت یک نیروگاه هسته ای ادامه می دهد و همچنین دستاوردها در زمینه راکتورهای هسته ای کوچک را به طور موازی مطالعه می‌کند. وزیر انرژی ازبکستان گفت: «ساخت نیروگاه هسته‌ای یک تعهد بسیار جدی برای دولت است. ما باید هرگونه خطری را از بین ببریم.  

ازبکستان ساخت نیروگاه هسته ای را از دستور کار خارج نمی‌کند و در عین حال دستاوردهای حوزه راکتورهای هسته ای کوچک را مطالعه می‌کند.  به گفته وی، طرف ازبکستانی به گفتگو با سازمان «روس اتم» روسیه در مورد ساخت نیروگاه هسته ای ادامه می دهد، اما کارها کمی‌کندتر از حد انتظار پیش می رود.

من نمی‌گویم که هیچ پیشرفتی در این موضوع وجود ندارد. کار در چارچوب توافقنامه بین دولتی در زمینه همکاری در زمینه انرژی هسته ای بین روسیه و ازبکستان ادامه دارد. شاید کار کمی‌کندتر از آنچه ما انتظار داشتیم پیش می رود، زیرا ما همه جوانب را در نظر می‌گیریم، در همه جزئیات  به توافق می رسیم و بررسی می‌کنیم و خطرات احتمالی را حذف می‌کنیم.

 https://www.gazeta.uz/ru/2023/05/28/nuclear-power-station/

کارشناسان موسسه اصلاحات اقتصادی ازبکستان تجارت بین ازبکستان و ایتالیا در محصولات کشاورزی را تجزیه و تحلیل کردند

 سال 2022، گردش مالی محصولات کشاورزی و غذایی بین کشورها به 25.3 میلیون دلار رسید که تقریباً 2.2 برابر بیشتر از سال 2018 است.

در بین 27 کشور اتحادیه اروپا و بریتانیا، ایتالیا رتبه یازدهم را در صادرات محصولات ازبکستان و رتبه هشتم را در واردات دارد.

علاقه تجارت ایتالیایی به ازبکستان متقابل است و به طور پیوسته در حال رشد است. در سال 2020، یک سرمایه گذاری مشترک در استان بخمل استان جیزخ برای تولید، فرآوری محصولات زعفران و صادرات بیشتر آن تأسیس شد.

تفاهم نامه بین شرکت های "BMB Trade Group" ازبکستان و "FIN.OPERA srl" ایتالیا  در زمینه کشت و فرآوری صنعتی و صادرات زعفران و سایر گیاهان دارویی امضا شد. در ژوئیه 2021، اولین دسته از یک محصول جدید برای صادرکنندگان ازبکستان، زعفران، به مبلغ 15 میلیون یورو به ایتالیا ارسال شد.

در سال 2022، 16 میلیون پیاز زعفران از ایتالیا (شهر برشیا) به ازبکستان وارد شد. در حال حاضر، این مزرعه مساحتی بیش از 305 هکتار را پوشش می دهد که سرمایه گذاری آن به 40.4 میلیون یورو می رسد. 400  شغل دائمی و بیش از 4 هزار شغل فصلی ایجاد شده است.

بر اساس گزارش مرکز تجارت بین‌المللی (ITC)، در سطح کنونی همکاری‌های تجاری و اقتصادی، ظرفیت بکر صادرات محصولات کشاورزی از ازبکستان به ایتالیا 5.2 میلیون دلار است.

در حال حاضر مقامات دو کشور تلاش می‌کنند تا از فرصت‌های بالقوه همکاری در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و سایر زمینه‌ها به نحو احسن استفاده کنند. این امر به نوبه خود انگیزه جدیدی برای توسعه روابط در زمینه کشاورزی و همچنین در سایر زمینه‌ها خواهد داشت.

https://uzdaily.uz/ru/post/77779

 

قزاقستان برای ترانزیت گاز از روسیه به ازبکستان در سال 2024 آماده می‌شود

الماسادم ساتکالیف، وزیر انرژی قزاقستان گفت که در پاییز و زمستان 2024، زیرساخت های قزاقستان برای ترانزیت گاز روسیه به ازبکستان آماده خواهد شد. به گفته وی، مذاکرات بین ازبکستان و گازپروم درباره حجم و قیمت گاز همچنان ادامه دارد.

قزاقستان زیرساخت های ترانزیت گاز روسیه به ازبکستان را تا فصل پاییز و زمستان 2023 آماده خواهد کرد. الماسادم ساتکالیف وزیر انرژی این موضوع را در نشستی در مورد وضعیت صنعت گاز در مجلس پارلمان در 2 ژوئن اعلام کرد .

به گفته وی، مذاکرات بین ازبکستان و گازپروم درباره حجم و قیمت گاز همچنان ادامه دارد. طرف قزاقستان قبلاً آمادگی خود را برای ارائه ترانزیت اعلام کرده است.

و به محض تکمیل این مذاکرات، ما آماده خواهیم بود تا زیرساخت های خود را فراهم کنیم. علاوه بر این، صحبت از این است که این زیرساخت در فصل پاییز و زمستان سال آینده آماده خواهد شد. ما علاقه مند به این ترانزیت و از نظر تامین بودجه برای ترانزیت و به طور کلی افزایش قابلیت اطمینان تامین انرژی در منطقه آسیای مرکزی هستیم.

سرپرست وزارت نیرو در حاشیه دولت در 16 می‌ گفت که مذاکرات در مورد امکان ترانزیت گاز روسیه به ازبکستان از طریق قزاقستان "به شیوه ای نسبتا سازنده" پیش می رود.

جوره بیک میرزامحموداف وزیر انرژی ازبکستان خاطرنشان کرد که بحث در مورد شرایط تجاری برای عرضه گاز روسیه تنها پس از حل مسائل فنی آغاز خواهد شد. در پایان ماه آوریل، وزیر به Gazeta.uz گفت که قرار است گاز روسیه از طریق خط لوله گاز آسیای مرکزی - مرکز (CAC) از روسیه به ازبکستان تامین شود.

https://www.gazeta.uz/ru/2023/06/04/gas/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما