معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم خرداد 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شرکت صنعتگران هفت کشور در دومین نمایشگاه بین المللی تراز

به گزارش خبرنگار کازینفورم: تراز - دومین نمایشگاه بین المللی استادان هنر و صنایع دستی در محوطه مجموعه فرهنگی و تاریخی "تراز باستانی" افتتاحیه بزرگ دومین نمایشگاه بین المللی "تراز - شهر صنعتگران" برگزار شد. در تالارهای نمایشگاهی گالری هنری، در محوطه باز مجموعه فرهنگی و تاریخی، صنعتگران ژامبیل و همچنین مهمانانی از روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، مغولستان و هند آثار خود را ارائه کردند. نورژان کالندروف، معاون اول استاندار از منطقه ژامبیل، عزیز مرتضایف، نایب رئیس شورای جهانی صنعتگران منطقه آسیا و اقیانوسیه، آیژان بککولووا، رئیس اتحادیه صنعتگران قزاقستان، از جمله مهمانان بودند.

در سال 2022، تراز برای ثبت در لیست جهانی شهرهای صنایع دستی درخواست داد و پس از آن کارشناسان بین المللی از مرکز منطقه ای بازدید کردند که از فرصت های توسعه صنایع دستی و همچنین پتانسیل گردشگری منطقه ژامبیل بسیار قدردانی کردند.در ماه سپتامبر مشخص شد که تراز در لیست جهانی شهرهای صنایع دستی قرار گرفته است.در ماه اکتبر، اولین نمایشگاه بین المللی "تاراز - شهر صنعتگران" برگزار شد که با حضور میهمانان برجسته به نمایندگی از نمایندگان کمیسیون تخصصی شورای جهانی صنایع دستی، روسای انجمن‌های صنعتگران قزاقستان و کشورهای خارجی برگزار شد.  عزیز مرتضایف، نایب رئیس شورای جهانی صنعتگران منطقه آسیا و اقیانوسیه، گواهی کمیسیون کارشناسی در مورد گنجاندن این شهر در فهرست شهرهای صنعتگران جهان را به آکیم تاراز بختیجان اورینبکوف اهدا کرد. بیش از 200 صنعتگر از منطقه ژامبیل، روسیه، برزیل، هلند، هند، آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان در نمایشگاه سوغات شرکت کردند. نورژان کالندروف در افتتاحیه دومین نمایشگاه بین المللی صنعتگران در تراز تاکید کرد که تاراز اولین شهر قزاقستان است که در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی قرار گرفته است و چنین رویدادهایی باعث افزایش شناخت و جذابیت توریستی منطقه و محبوبیت آن می‌شود. صنایع دستی داخلی در سطح جهانی، شرایطی را برای حفظ و احیای انواع باستانی در حال انقراض هنر صنایع دستی ایجاد می‌کند.

معاون اول استاندار منطقه ژامبیل خاطرنشان کرد: تراز از دیرباز یکی از مراکز تجارت و خاستگاه صنایع دستی در جاده بزرگ ابریشم به شمار می رفته است. این شهر با قدمت 2000 ساله به نماد فرهنگ ترک تبدیل شده است.   در این دوره یکی از باستانی ترین شهرهای قزاقستان پایتخت بسیاری از دولت ها و مرکز تجارت بزرگ جاده ابریشم بزرگ بود.  شکی نیست که این رویداد به وجهه منطقه ای ما به عنوان سرزمینی مطلوب برای گردشگری کمک خواهد کرد.مقامات محلی در حال برنامه ریزی برای برگزاری رویدادهای بزرگ برای توسعه گردشگری و صنایع دستی هستند.   کارآفرینانی که قصد فعالیت در این راستا را دارند از حمایت همه جانبه در اجرای پروژه‌های این حوزه اطمینان حاصل کردند. دومین نمایشگاه بین المللی «تراز - شهر صنعتگران» 13 خرداد به کار خود پایان داد

https://www.inform.kz/ru/remeslenniki-iz-semi-stran-uchastvuyut-vo-ii-mezhdunarodnoy-vystavke-v-taraze_a4074647

شرکت های خارجی علاقه مند به ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب (STP) در قزاقستان هستند

به گزارش کازینفورم: آستانه - چشم انداز همکاری در چارچوب ساخت و بازسازی تاسیسات تصفیه فاضلاب توسط مدیریت مسکن و خدمات عمومی KazCenter JSC و مدیر عامل شرکت بین المللی TNK HYDROPHIL مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه، رئیس هیئت مدیره مرکز نوسازی و توسعه مسکن و خدمات اجتماعی قزاقستان عادلخان عمربایف بر ارتباط اجرای پروژه‌های ساخت و ساز و بازسازی تاسیسات تصفیه فاضلاب در شهرهای قزاقستان تاکید کرد. مدیر عامل HYDROPHIL جرالد ادر نیز به نوبه خود تجربه خود را از مشارکت در پروژه‌های سراسر جهان و همچنین در شهرهای قزاقستان ارائه کرد. وی برای مشارکت در تدوین سیاست تعرفه ای و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده ابراز آمادگی کرد. هدف طرفین توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه است.

لازم به ذکر است که شرکت های بزرگی از فرانسه، امارات متحده عربی و اسپانیا نیز علاقه زیادی به طراحی، ساخت و راه اندازی تاسیسات تصفیه فاضلاب در قزاقستان برای مدت حداقل 20 سال نشان داده اند. گنجاندن آنها در روند اجرای تاسیسات تصفیه فاضلاب  نشان دهنده یک مزیت قابل توجه برای منافع دولت، ارائه راه حل های با کیفیت بالا و کارآمد در زمینه دفع فاضلاب است. همکاری با شرکت های پیشروی بین المللی امکان جذب متخصصان بسیار ماهر و فن آوری‌های پیشرفته را فراهم می‌کند که به نوسازی و توسعه سیستم های فاضلاب کمک می‌کند. برنامه تاسیسات تصفیه فاضلاب گام مهمی در بهبود زیرساخت های بهداشتی، ارائه خدمات پایدار و قابل اعتماد به جمعیت و شرکت های صنعتی است. اجرای این پروژه‌ها فرصت های جدیدی را برای توسعه اقتصاد کشور و بهبود کیفیت زندگی شهروندان باز می‌کند.

 https://www.inform.kz/ru/inostrannye-kompanii-zainteresovalis-stroitel-stvom-kanalizacionnyh-ochistnyh-sooruzheniy-v-kazahstane_a4075167

دانشجویان آلماتی فیلتری ساختند که هوا را در 20 دقیقه تصفیه می‌کند

به گزارش کازینفورم دانشجویان دانشگاه مدیریت آلماتی و دانشگاه لیهایگ با هم همکاری کردند و فیلتر هوای فشرده ای را به طور مشترک با دانشگاه لینگنان هنگ کنگ ساختند و به عموم ارائه کردند. به گفته سرویس مطبوعاتی دانشگاه مدیریت آلماتی، فیلتر LE-SMILE می‌تواند میزان آلودگی هوا را تعیین کرده و سپس آن را تمیز کند.  در طول ارائه، دانشجویان تجهیزات را آزمایش کردند. قبل از نصب دستگاه، شاخص آلودگی هوای ساختمان مقیاس 145 درجه ای را نشان می داد.  این رقم بسیار بالاتر از حد معمول است. پس از 20 دقیقه با کمک فیلتر، مقیاس نقطه ای 92 درصد کاهش یافت و نتیجه 11 امتیازی را نشان داد.   بنابراین، فیلتر کار می‌کند. جمع و جور است و حدود 529 گرم وزن دارد.

 Moldir Siyazbaeva دانشجوی AlmaU توضیح داد: "در حال حاضر  ما قادر به بهبود کیفیت هوا به طور کلی نیستیم، ما این فرصت را داریم که هوا را در فضاهای بسته، در ساختمان‌های آموزشی و محل کار تمیز کنیم. فیلتر ما از یک فیلتر دو طرفه DYSON و یک فن مخصوص تشکیل شده است. هوای آلوده از فیلتر عبور می‌کند و هوای تصفیه شده از طریق فن خارج می‌شود. به این ترتیب گردش هوای داخل ساختمان را بهبود می‌دهیم.

https://www.inform.kz/ru/almatinskie-studenty-sozdali-fil-tr-kotoryy-ochischaet-vozduh-za-20-minut_a4074408

 کارشناسان بین المللی از نمایشگاه برگزار شده در تراز بسیار قدردانی کردند

 DKNews گزارش می دهد: در چارچوب دومین نمایشگاه بین المللی صنعتگران که از 2 تا 4 ژوئن در تراز برگزار  شد، نورژان کالندروف، استاندار منطقه ژامبیل، با کارشناسان بین المللی شورای جهانی صنعتگران دیدار کرد. نورژان کالندروف خاطرنشان کرد که منطقه به طور فعال برای حفظ صنایع دستی سنتی و توسعه بیشتر آن تلاش می‌کند. تا به امروز، 3 انجمن صنعتگران در منطقه وجود دارد: انجمن عمومی معلولان "شبر شانیرک"، انجمن صنعتگران منطقه ژامبیل "Oshpes mura"، انجمن عمومی "اتحادیه صنعتگران منطقه ژامبیل".

نورژان کالندروف: نمایشگاه بین المللی صنعتگران به منظور تبدیل شدن به بستری برای بحث در مورد مشکلات و چشم اندازهای توسعه صنایع دستی و تقویت همکاری‌های متقابل سودمند بین کشورها طراحی شده است.

عزیز مرتضایف، رئیس شورای جهانی صنعتگران منطقه آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین المللی صنعتگران در سطح بالایی برگزار می‌شود. ما می‌بینیم که گفتگویی بین مقامات و صنعتگران منطقه شما برقرار شده است. تراز نمونه ای برای شهرهای دیگر است

حلیمه عبدالله رشید، عضو هیئت مدیره شورای فرهنگی زنان بازرگان امارات افزود که اکنون موضوع افتتاح مراکز صنعتگران با تلاش مشترک و برگزاری کلاس های مستر مشترک به طور فعال مورد بحث قرار گرفته است. نورژان کالندروف به دلیل کمک بزرگی که در احیاء و توسعه صنایع دستی انجام داده است، نامه تشکری از طرف آکیم منطقه به او تقدیم شد. رئیس اتحادیه صنعتگران قزاقستان آیژان بکولوا، طراح اصلی خانه مد "Asyl Design" آیدارخان کالیف نیز سخنرانی کردند.

 https://dknews.kz/ru/dk-life/292054-mezhdunarodnye-eksperty-dali-vysokuyu-ocenku

قزاقستان میلیاردها تنگه برای یک پروژه دیجیتال هزینه خواهد کرد

LS گزارش می دهد: قزاقستان قصد دارد بیش از 10 میلیارد تنگه برای ایجاد یک مدل پلت فرم اختصاص دهد

بر اساس برنامه بودجه وزارت توسعه دیجیتال، این بودجه برای سال های 2026-2024 در نظر گرفته شده است.

  میزان بودجه برای سال جاری در سند مشخص نشده است.

پیش از این، این وزارتخانه تصریح کرده بود که این مدل پلت فرم توسط متخصصان فناوری اطلاعات قزاقستان اجرا خواهد شد.در عین حال، قرار است کارشناسان بین المللی با دسترسی پایدار به فناوری‌های بالا و تجربه در پروژه‌های مشابه جذب شوند.  وزارت توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای جمهوری قزاقستان اشاره کرد که این پلتفرم به ساده سازی قابل توجه اتوماسیون خدمات مختلف ،  اطمینان از ساخت سریع سیستم های اطلاعاتی از انواع اجزای آماده،  ایجاد یک معماری یکپارچه، که به نوبه خود بر کاهش سطح هزینه‌های مخارج عمومی دولت، بهبود کیفیت و سرعت ارائه خدمات عمومی تأثیر می‌گذارد کمک می‌کند. همچنین انتظار می‌رود که هزینه‌های دولت و توسعه دهندگان فناوری اطلاعات دستگاه دولتی کاهش و خدمات عمومی‌بهبود یابد.

به گفته این اداره، هم اکنون بیش از 400 سامانه در کشور فعال است که سالانه این اعتبارات برای نگهداری آنها اختصاص می یابد. انتظار می رود که پس از راه اندازی یک پلت فرم واحد، بودجه سالانه برای این اهداف به میزان قابل توجهی کاهش یابد. پیش از این، قزاقستان امکان همکاری با شرکت    Sber  برای ایجاد یک مدل پلت فرم را در نظر گرفته بود . پس از موجی از انتقادها، وزیر بغدات موسین اعلام کرد که مدل پلت فرم  توسط متخصصان فناوری اطلاعات قزاقستان توسعه خواهد یافت.

 https://lsm.kz/v-kazahstane-potratyat-milliardy-tenge-na-cifrovoj-proekt

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما