معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده - ابوظبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی امارات متحده عربی - ابوظبی در هفته سوم اردیبهشت‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبت برندهای تجاری در امارات

وزارت اقتصاد اعلام کرد در سه ماهه نخست سال جاری بیش از 3 هزار و 678 برند تجاری جدید در امارات شامل شرکت های محلی و جهانی به ثبت رسیده است. (روزنامه الاتحاد)

ملاقات وزیر اقتصاد امارات و معاون رئیس جمهور ویتنام

آقای عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد در دیدار با معاون رئیس جمهور ویتنام به بررسی تقویت فرصت های همکاری و تشویق افزایش سرمایه گذاری‌های امارات در بازار ویتنام در مراحل پیش رو پرداخت. امارات در سال 2022 در جایگاه نخست بعنوان بزرگترین شریک تجاری ویتنام در سطح کشورهای عربی جای گرفت. امارات 39 درصد از کل تجارت ویتنام با کشورهای عربی را به خود اختصاص داده است. ارزش تجارت خارجی غیرنفتی میان دو کشور در سال 2022 با رشد 10.5 درصدی نسبت به سال 2021، بیش از 29 میلیارد درهم بوده است. (روزنامه الاتحاد)

برگزاری همایش سالانه سرمایه گذاری در ابوظبی

دکتر ثانی بن احمد الزیودی وزیر مشاور در تجارت خارجی طی سخنانی در افتتاحیه همایش سالانه سرمایه گذاری که در ابوظبی برگزار شد گفت: ارزش سرمایه گذاری‌های خارجی مستقیم که در سال 2021 وارد بازار امارات شد با رشد 4 درصدی بیش از 20 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است. در حالیکه ارزش سرمایه گذاری‌های مستقیمی‌که در زمان مشابه از امارات به بازارهای خارجی سرازیر شد با رشد 19 درصدی حدود 22 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است. احمد جاسم الزعابی رئیس اداره توسعه اقتصادی ابوظبی گفت: تولید ناخالص ملی امارت ابوظبی در سال 2022 بیش از یک تریلیون درهم بوده است. سهم بخش های غیرنفتی 50 درصد از کل را به خود اختصاص داده این امر نشان دهنده موفقیت سیاسیت تنوع اقتصادی است. هدف ما در حال حاضر افزایش صادرات غیرنفتی امارت ابوظبی به میزان 143 درصد و به 178 میلیارد و 800 میلیون درهم تا سال 2031 است. (الاتحاد)

در حاشیه همایش سالانه سرمایه گذاری که در مرکز ملی نمایشگاه‌های ابوظبی برگزار شد، همایش سالانه سرمایه گذاری و دانشگاه آمریکا در امارات یادداشت تفاهمی‌برای ارتقای صحنه سرمایه گذاری در امارات از طریق مشارکت های دانشگاه امضا کردند. (وام)

امارات  و ابتکار توسعه سبز

مریم بنت محمد المهیری وزیر تغییرات آب و هوا و محیط زیست به صورت رسمی‌پیوستن امارات به «ابتکار توسعه کشاورزی» به رهبری انگلیس را اعلام کرد. (الاتحاد)

برگزاری جلسه مبارزه با پولشویی

دفتر اجرایی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در جلسه ای به ریاست حامد الزعابی مدیرکل دفتر و حضور تیم، بررسی پیشرفت های انجام شده را تا پایان سه ماهه اول سال 2023 را تکمیل کرد. برجسته ترین نکاتی که در این جلسه پوشش داده شد، امضای 44 توافقنامه بین المللی کمک حقوقی از سوی امارات است که پیش بینی می‌شود در سال جاری شمار بیشتری به امضا برسد. (الاتحاد)

گزارش سالانه بانک مرکزی امارات

آقای شیخ منصور بن زاید آل نهیان نائب رئیس کشور و معاون نخست وزیر و وزیر دیوان ریاست و رئیس هیات مدیره بانک مرکزی طی سخنانی در گزارش سالانه بانک در سال 2022 بر تلاش های مستمر بانک مرکزی برای حفاظت از ثبات نقدی و مالی و نظارت بر موسسه‌های مالی تاکید کرد. نامبرده گفت تلاش های بانک مرکزی به حمایت از ثبات اقتصادی کمک کرده است. رشد تولید ناخالص ملی در سال 2022 معادل 7.6 درصد بوده است. (الاتحاد)

ابوظبی سریعترین رشد اقتصادی در منطقه منا

مرکز آمار - آبوظبی (SCAD) گزارش برآورد تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است که نشان می‌دهد تا پایان سال نرخ رشد ۹.۳ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ داشته است. این ارقام جدید امارات را به عنوان سریع‌ترین اقتصاد رشد خورده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار می‌دهد.

در طول سال ۲۰۲۲، رشد ابوظبی در بخش‌های مختلف آن به چارچوب اقتصادی قوی آن و به همراه رویکرد همکاری از بخش‌های عمومی و خصوصی آن نسبت داده می‌شود. امارات موقعیت بین‌المللی خود را تثبیت کرده و برتری رقابتی خود را حفظ کرده است، همچنین محیط ماکرواقتصادی پایدار خود را نیز حفظ کرده است.

این گزارش همچنین نتیجه استراتژی تنوع اقتصادی ابوظبی است که توسط دپارتمان توسعه اقتصادی ابوظبی (ADDED) رهبری شده است و شامل بازاریابی محیط حمایت کننده از کسب و کار، چارچوب نظارتی قوی و ارتباطات و زیرساخت بی‌نظیر برای افزایش توانایی‌های توسعه اقتصادی پایدار و هوشمند است. امارات در حالی که سیاست مالی احتیاطی خود را حفظ کرده و به نیازها و روندهای بازار پاسخ می‌دهد، گام‌هایی را برای تنوع اقتصادی خود برمی‌دارد، از جمله اقدامات برای بهبود چارچوب‌های قانونی و نظارتی با هدف تشویق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و ترویج سرمایه‌گذاری داخلی خود.

علاوه بر این، استراتژی صنعتی آبوظبی (ADIS) که در ژوئن ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، نقش قابل توجهی در تنوع اقتصادی امارات ایفا کرده است. هدف ADIS تقویت موقعیت امارات به عنوان پر رقابت‌ترین مرکز صنعتی منطقه با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد در برنامه‌های مختلف است که به بیش از دو برابر کردن حجم بخش صنعت به ۱۷۲ میلیارد درهم، ایجاد ۱۳۶۰۰ شغل و افزایش صادرات خام غیر نفتی امارات به ۱۷۸.۸ میلیارد درهم تا سال ۲۰۳۱ می‌رسد. این اقدامات به دسترسی به تأمین مالی، بهبود آسانی کسب و کار، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود دسترسی به زیرساخت‌های و امکانات کیفیت و حمایت از همکاری با شرکای داخلی و بین‌المللی کمک می‌کنند(.خبرگزاری وام)

https://wam.ae/fa/details/1395303155744

 اداره انرژی ابوظبی مقررات مدیریت تقاضا را از اول جولای اجرا می‌کند.

وزارت انرژی ابوظبی به تلاش های خود برای ارتقای پایداری در بخش انرزی در طول سال پایداری 2023 اعلام کرده است مقررات مدیریت سمت تقاضا از تاریخ ا ژوئیه 2023 برای حمایت از چشم انداز ابوظبی، ابتمار استراتژیک خالص صفر 2050 امارات متحده عربی و استراتژی‌های مرتبط ادامه می دهد. هدف ایم مقررات بهره وری انرژی و آب و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و در عین حال حفظ سلامتی و ایمنی کاربران است.

http://wam.ae/fa/details/1395303156291

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما