معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

متخصصان امکان تولید گاز از میدان جدید کله لی در ترکمنستان را ارزیابی کردند(22 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: به نوشته روزنامه ترکمنستان، میدان جدید "کله لی" که در استان ماری ترکمنستان واقع شده است، به گفته کارشناسان، به آن امکان تولید بیش از نیم میلیون متر مکعب گاز در روز را می دهد.

در حال حاضر، حفاری‌های شرکت دولتی "ترکمن گاز" به طور فعال در حال توسعه میدان‌های "کله لی" و "گارابیل" هستند. عمق چاه اول در حال حاضر به 2.5 کیلومتر رسیده است.

این دو میدان علاقه واقعی کارگران گاز ترکمن را برانگیخته است: نمونه‌های گازی که از آنجا به دست می‌آیند محتوای کم هیدروکربن‌های مضر را نشان می‌دهند. علاوه بر این، فراوانی گاز در این میادین این امکان برآورد تقریبی را به شما می دهد که ذخایر مشابه ممکن است در مجاورت یا نزدیک آن واقع شده باشند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52959/specialisty-ocenili-vozmozhnosti-dobychi-gaza-s-novogo-mestorozhdeniya-kelleli-v-turkmenistane

 

انستیتوی انرژی ماری در ترکمنستان المپیادهای موضوعی برگزار می‌کند(21 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان سلسله المپیادهای موضوعی را برای دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌کند.

در 10 می المپیاد تاریخ ترکمنستان، امروز با مبانی قانون گذاری ترکمنستان و فردا المپیاد روش های رمزنگاری حفاظت از اطلاعات برگزار می‌شود.

به گزارش نشریه "ترکمنستان: آلتین عصیر"، المپیادها به افتخار جشن‌های ماه می - روز قانون اساسی و پرچم دولتی ترکمنستان برگزار می‌شود. دانشجویان در مسابقات آنلاین شرکت می‌کنند.

برگزاری المپیادهای موضوعی با هدف تقویت همکاری‌های بین دانشگاهی در زمینه‌های علمی، آموزشی از جمله در زمینه تحول دیجیتال و همچنین افزایش و ارزیابی سطح دانش و مهارت دانشجویان ، شناسایی جوانان باهوش، مستعد، فعال و توانمند برای استفاده موفقیت آمیز از فناوری‌های نوآورانه، تفکر گسترده و حل وظایف به طور مستقل است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/61741/energeticheskii-institut-turkmenistana-provodit-predmetnye-olimpiady

 

اولین نمایشگاه یونسکو در ترکمنستان افتتاح شد(22 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: مراسم افتتاحیه نمایشگاه یونسکو امروز در موزه تاریخ محلی استان لباب برگزار شد.

این رویداد همزمان با رویدادهای رسمی‌برگزار شده در ترکمن آباد به مناسبت تاریخ های مهمی‌که امسال برگزار می‌شود - سی امین سالگرد عضویت ترکمنستان در یونسکو و بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون یونسکو در مورد حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس برگزار شد.

نمایشگاه یونسکو شامل اطلاعاتی در مورد ارزش های فرهنگی مردم ترکمن است که در فهرست نماینده یونسکو میراث فرهنگی ناملموس بشریت، ادبیات مختلف در این زمینه گنجانده شده است. در اینجا می‌توانید با متون کنوانسیون‌های یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی و نمایشگاه‌های موضوعی موقت نیز آشنا شوید.

ایجاد نمایشگاه با هدف مطالعه و ترویج دانش در مورد ارزش های فرهنگی، سنت ها و آداب و رسوم مردم ترکمن، اصول و آرمان‌های انسانی یونسکو، ایده صلح و درک متقابل بین مردم است.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه یونسکو با حضور چینار رستموا، دبیر اجرایی کمیسیون ملی ترکمنستان برای یونسکو و گوزل مختومقلیوا، رئیس اداره میراث فرهنگی ناملموس وزارت فرهنگ ترکمنستان، کارکنان فرهنگی و هنری لباب برگزار شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/61801/v-turkmenistane-otkryt-pervyi-ugolok-yunesko

 

کشاورزان کرم ابریشم لباب 1060 تن پیله کرم ابریشم را به دولت تحویل دادند(22 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ابریشم کاران استان لباب با موفقیت به تعهدات خود در تحویل ابریشم به خزانه دولت عمل کردند و به جای 1010 تن برنامه ریزی شده، 1060 تن ابریشم را تحویل دادند. این خبر روز جمعه توسط رسانه‌های رسمی ترکمنستان منتشر شد.

علیرغم انجام تعهدات قراردادی، مواد اولیه با ارزش صنعت همچنان به خزانه دولت سرازیر می‌شود. امسال بیش از 21 هزار نفر از پرورش دهندگان کرم ابریشم استان به تولید ابریشم مشغول بودند.

پرورش دهندگان ابریشم بخش کرکی 85 تن مواد اولیه و بخش خوجامباز - 100 تن را به دولت تحویل دادند. در بخش دانو، این رقم از 140 تن و در بخش سایات - 185 تن فراتر رفت. مستاجران بخش چارجو با تحویل بیش از 261 تن مواد اولیه با ارزش به دولت، بالاترین نتیجه را در استان نشان دادند.

پیله‌های جمع‌آوری‌شده در محل‌های دریافت خشک‌شده و در پایان فصل برای فرآوری به شرکت‌های فراوری ابریشم ترکمنستان ارسال می‌شوند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10224/lebapskie-shelkovody-sdali-gosudarstvu-1060-tonn-kokonov-shelkopryada

 

نشست رسمی یونسکو در ترکمن آباد برگزار شد(22 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: امروز مراسم باشکوهی با عنوان "ترکمنستان - جایگاه ارزش های جهانی" در خانه فرهنگ شهرستان ترکمن آباد برگزار شد. این رویداد توسط وزارت فرهنگ ترکمنستان و دبیرخانه کمیته ملی ترکمنستان برای یونسکو برگزار شد. این مراسم همزمان با سی امین سالگرد پیوستن ترکمنستان به یونسکو و بیستمین سالگرد الحاق این کشور به کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس بود.

در سالن ورودی مرکز هنرهای معاصر، جمعی از نوازندگان هنرستان کودکان استان با تشویق پرشور از شرکت کنندگان استقبال کردند. نمایشگاهی از آثار هنرجویان هنرستان ویژه استان و اعضای انجمن هنرمندان استان لباب و کشور نیز در این مکان برپا شد. البته این نمایشگاه نشان دهنده ویژگی‌های ملی ما است که توسط یونسکو در فهرست ارزش های ناملموس بشریت گنجانده شده است.

منبع: https://jeyhun.news/yunesko-provelo-torzhestvennoe-sobranie-v-turkmenabade/

 

هنر فرش بافی برای ثبت در فهرست یونسکو پیشنهاد می‌شود(22 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: امروز همایش "ترکمنستان-یونسکو: مسیرهایی از زمین" در موزه تاریخ محلی استان لباب برگزار شد. لازم به تاکید است که کنفرانس برگزار شده در اینجا و نمایشگاه کنونی عمدتاً به ارزش های موجود در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو اختصاص دارد.

در سخنرانی‌های این همایش پیشنهادهایی برای گنجاندن هنر قالی بافی در فهرست یونسکو ارائه شد. در میان سخنرانان وارثان، کارگران موزه و قالیبافان حضور داشتند. آنها تاکید کردند که فرش یکی از ارزش های اصلی تاریخ پرافتخار ماست. سنت قالیبافی هنوز در کویتنداگ، کرکی، خوجامباز و سایات استان لباب حفظ شده است. در این نشست همچنین ایده‌هایی برای رواج بیشتر این هنر در بین جوانان در آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. برگزاری این نمایشگاه در محل موزه تاریخ محلی استان لباب، ارزش های (ترکمنی) گنجانده شده در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو را برجسته کرد.

منبع: https://jeyhun.news/yunesko-provelo-torzhestvennoe-sobranie-v-turkmenabade https://jeyhun.news/iskusstvo-kovrotkachestva-budet-predlozheno-vnesti-v-spisok-yunesko/

 

"میوه مرکزی" روزانه 350 تا 400 قوطی کمپوت زردآلو تولید می‌کند(23 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت اقتصادی "میوه مرکزی" روزانه 350 تا 400 قوطی کمپوت زردآلو تولید می‌کند. این خبر روز چهارشنبه از سوی دفتر مطبوعاتی اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان  اعلام شد.

این شرکت که در بخش خوجاباز استان لباب واقع شده است، در 10 هکتار از 18 هکتار زمینی که دولت به آن اختصاص داده است، درختان میوه مختلف را پرورش می دهد.

در سایت این مرکز اقتصادی که بخشی از اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان است، میوه‌های مختلفی مانند زردآلو، سیب و گیلاس کشت می‌شود و امسال برداشت پرباری از این محصولات پیش بینی می‌شود.

بر اساس این گزارش، کارکنان این شرکت اولین برداشت زودرس زردآلو را آغاز کرده اند. زردآلوهای برداشت شده روزانه به بسته بندی بنگاه ارسال می‌شود و از میوه‌ها کمپوت تهیه می‌شود و در ظرف های شیشه ای 3 لیتری ریخته می‌شود.

شرکت اقتصادی "میوه مرکزی" همچنین محصولات خود را برای مصرف کنندگان محلی و مهدکودک های اطراف عرضه می‌کند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10228/miwe-merkezi-proizvodit-350400-banok-abrikosovogo-kompota-v-sutki

 

کوکچی در سال جاری میلادی حدود 8000 باطری صادر کرد(25 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: طی چهار ماه گذشته سال جاری میلادی حجم صادرات محصولات شرکت اقتصادی "کوکچی" افزایش چشمگیری داشته است.

در ماه‌های ژانویه تا آوریل، 7900 باطری با ظرفیت های مختلف به افغانستان ارسال شد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، به  4340 افزایش یافته است.

سال گذشته تا این زمان 16 هزار و 703 محصول تولید شد و امسال تعداد آن به 21 هزار و 244 رسید. کیفیت بالا و قیمت مناسب آن باعث افزایش تقاضا برای محصولات تولیدی ترکمنستان در داخل و خارج از کشور شده است.

منبع: https://jeyhun.news/kokchi-eksportiroval-v-etom-godu-okolo-8-tys-akkumulyatorov/

 

"لباب گاز چیکاریش"128.5 هزار متر مکعب گاز بیش از مقدار برنامه ریزی شده تولید کرد(25 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: در اداره "لباب گاز چیکاریش" شرکت دولتی "ترکمن گاز" طی ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی، 128 هزار و 516 متر مکعب گاز طبیعی بیش از مقدار برنامه ریزی شده، تولید شد.

به عبارت دقیق تر، در این مدت به جای 3 میلیارد و 618 میلیون و 922 هزار مترمکعب،  3 میلیارد و 747 میلیون و 438 هزار متر مکعب گاز طبیعی تولید شد که فراتر از برنامه هدفگذاری شده این واحد تولیدی و به میزان  103.6 درصد محقق شد. همچنین در این مدت 14 هزار و 961 تن میعانات گازی تولید شد که این مقدار هم  288 تن بیشتر از برنامه است.

منبع: https://jeyhun.news/lebapgazcykarys-proizvel-na-1285-tysyachi-kubometrov-golubogo-topliva-bolshe-zaplanirovannogo/

 

برداشت پیاز در بخش چارجو آغاز شد(25 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: در سال جاری میلادی در زمینی به مساحت 1533 هکتار محصولات غذایی مانند گوجه فرنگی، خیار، پیاز، کلم، هویج، سیر، قارچ و لوبیا در بخش چارجو کاشته شده است.

در دهستان‌های بخش، محصولات برخی از انواع محصولات غذایی در حال رسیدن است. در دهستان "وطن" و "لباب" برداشت پیاز پاییزه از ده روز پایانی می ماه آغاز می‌شود. از پیازهای کاشته شده در 50 هکتار زمین در دهستان وطن و 25 هکتار زمین در دهستان لباب برداشت زیاد پیش بینی می‌شود. در دهستان دوستلوک، برخلاف سایرین، قبلاً برداشت اولین محصول پیاز کاشته شده در پاییز گذشته را آغاز کرده اند.

منبع: https://jeyhun.news/v-charzhevskom-etrapa-nachalas-uborka-luka/

 

به مناسبت روز قانون اساسی و پرچم دولتی ترکمنستان، نشست رسمی‌برگزار شد(26 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: نشست بزرگی به مناسبت روز قانون اساسی و پرچم دولتی ترکمنستان به همت اتحادیه‌های کارگری ترکمنستان در خانه فرهنگ بخش دانو برگزار شد.

در این نشست با شعار "قانون اساسی و پرچم کشور رکن اصلی کشور است" برگزار شد.

در این دیدار، اهمیت اصلاحات در حال انجام قانون اساسی در ترکمنستان برای بهبود قانون عمومی ما، که جهت‌های اصلی ساختار دولت را تعیین می‌کند و اصول دموکراتیک را در بر می‌گیرد، مورد بحث قرار گرفت.

منبع: https://jeyhun.news/sostoyalos-torzhestvennoe-sobranie-po-sluchayu-dnya-konstitucii-i-gosudarstvennogo-flaga-turkmenistana/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما