معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سیرالئون در هفته چهارم مرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اقتصاد خلاق و نقش آن در شکل‌گیری قدرت نرم هند

بدنبال شیوع و همه گیری ویروس کرونا در جهان و آثار منفی آن بر اقتصاد جهانی، کشورها بدنبال چاره جویی برای کاستن از تبعات منفی این امر برآمده‌اند. در این میان بخش‌هایی از حوزه اقتصاد با استفاده از فناوری‌های جدید و با ورود به عرصه پلتفرم های مجازی توانسته اند تا حدودی مشکلات فراروی خود را مرتفع نمایند. هنرمندان و کارآفرینان بطور فزاینده ای متمایل به استفاده از پلتفرم‌های مجازی شده و اقدام به برگزاری کنسرت‌های آنلاین و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های دیجیتالی نموده اند. با این حال نقش و اهمیت حوزه اقتصاد خلاق در ارتقای موقعیت یک کشور و تاثیر آن بر تقویت قدرت نرم کشورها، موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورها پیش ازاین نیز با بهره‌وری از این حوزه و برندسازی در بخش‌های مختلفی همچون فرهنگ، غذا و..،. اعتباری جهانی برای خود کسب کرده‌اند. مقاله ذیل که به قلم خانم آرومیا کوپتا در مرکز دیپلماسی عمومی مستقر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا به نگارش درآمده، به شرح این موضوع و در نهایت اهمیت اقتصاد خلاق برای هند و تاثیر آن بر قدرت نرم این کشور پرداخته است.

تاثیر کورونا بر آموزش عالی و بخش تحقیقات آفریقا

موسسات علمی و پژوهشی باید یاد بگیرند که چگونه در وسط فراگیری کووید19 خود را با شرایطی که موجب اختلال در بخش آموزش عالی در سطح جهان می‌شود، سازگار کنند.