معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت اقتصاد ازبکستان در سه ماهه آغازین 2023: بهتر از حد انتظار

بر اساس گزارش آژانس دولتی آمار ازبکستان، رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سه ماهه اول سال 2023 به 5.5 درصد رسیده است.  پیش از این کارشناسان مرکز تحقیقات و اصلاحات اقتصادی ازبکستان میزان رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه اول سال 2023 را رقمی‌بین  5.31 و5.62 برآورد کرده بودند.

https://uzdaily.uz/ru/post/77063

 

آمار تجارت خارجی ازبکستان در 3 ماهه نخست سال2023

طبق اعلام کمیته دولتی آمار کشور ازبکستان، حجم تجارت خارجی این کشور در 3 ماه نخست سال 2023 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 1.6 میلیارد دلاری (11.9 درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم 14 میلیارد و هشتصد میلیون دلار رسیده است. از این میزان سهم صادرات  5 میلیارد و 689 میلیون دلار و سهم واردات این کشور نیز به میزان 9 میلیارد دلار و 91 میلیون بوده است. تراز تجارت خارجی ازبکستان در مدت مذکور به میزان 3 میلیارد و 402 میلیون دلار منفی بوده است.

در سه ماهه اول سال جاری میلادی ازبکستان با 167 کشور دنیا مراودات تجاری دارد. از این تعداد، کشورهای چین (15.9)، روسیه(15.1)، قزاقستان (7.5)، ترکیه (5.6)، آلمان (4.6)، کره جنوبی (4.1)، ترکمنستان ( 1.8) درصد حجم کلی مراودات تجاری کشور ازبکستان را به خود اختصاص داده اند.

www.State.uz

 

شرکت ترکیه ای «چنگیز انرژی» نیروگاه سیکل ترکیبی را در منطقه جیزخ احداث می‌کند

در جریان برگزاری همایش سرمایه گذاری تاشکند (27 و 28 آوریل 2023)، وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان و شرکت ترکیه ای " چنگیز انرژی"  قرارداد سرمایه گذاری جهت احداث پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه جیزخ را امضا کرد.

بنا به گزارش مطبوعات ازبکستان ارزش قرارداد امضا شده 300 میلیون دلار است و به عنوان بخشی از قراردادها، شرکت ترکیه ای یک نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 400 مگاوات در منطقه جیزخ ازبکستان می سازد.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76964

 

قراردادهای ساخت دو ایستگاه انرژی خورشیدی با ظرفیت 500 مگاوات در استان‌های قشقه دریا و بخارا  امضا شد

در کشور ازبکستان توجه زیادی به توسعه منابع انرژی تجدید پذیر می‌شود. هنگام اجرای چنین اصلاحاتی، با مطالعه تجربیات جهانی، مذاکراتی با شرکت های برجسته چینی انجام شد و توافق نامه‌هایی به امضا رسید. به منظور توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در سیستم انرژی کشور، در تاریخ 27 آوریل 2023، بین شرکت جمهوری خلق چین "بخش سرمایه گذاری خارجی انرژی چین Gezhouba Group Overseas Investment Co., Ltd." و شبکه‌های ملی برق ازبکستان JSC موافقت نامه‌هایی را برای ساخت نیروگاه‌های انرژی خورشیدی با ظرفیت 500 مگاوات در استان‌های قشقه دریا و بخارا امضا کردند.

این دو پروژه در مقیاس بزرگ که امکان تولید اضافی 2.3 میلیارد کیلووات ساعت برق را فراهم می‌کند، مصرف گاز طبیعی را 588 میلیون متر مکعب در سال کاهش می دهد. در نتیجه، صرفه جویی در منابع سوخت و کاهش انتشارات مضر امکان پذیر خواهد بود.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76962

 

برگزاری نشست" حمل و نقل، محرک رشد اقتصاد و تجارت بین المللی" در تاشکند

 نشست تخصصی با عنوان "اتصال حمل و نقل به عنوان محرک رشد اقتصادی و تجارت بین المللی" به عنوان بخشی از همایش بین المللی سرمایه گذاری تاشکند برگزار شد.

در این بحث، سخنرانان موضوعی را برای آسیای میانه مطرح کردند: کشورهای منطقه برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل چه باید انجام دهند؟ همچنین اقدامات لازم برای افزایش گردش تجاری آسیای مرکزی با کشورهای اروپایی و ایجاد فرصت برای سرمایه گذاران خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که شامل سیاست تقویت ارتباط بین کشورهای منطقه می‌شود.

الهام محکم اف وزیر حمل و نقل می‌گوید: «ازبکستان می‌تواند به پلی بین اروپا و آسیا تبدیل شود و همه منابع لازم برای این کار وجود دارد.  آماده مشارکت فعال در کریدورهای شمال-جنوب، شرق-غرب هستیم، ما این فرصت را داریم که شرایطی را برای حمل و نقل از طریق جمهوری ازبکستان فراهم کنیم. و وظیفه ای که رئیس جمهور پیش روی ما قرار داده است - محرک توسعه اقتصادی و فضای سرمایه گذاری - در حال انجام است، اما مشارکت سرمایه خصوصی و سرمایه گذاری نقش مهمی دارد.

این رویداد خاطرنشان کرد که بر اساس آمار، بیش از 90 درصد از حمل و نقل کالا در تجارت بین قاره ای بین آسیا و اروپا از طریق دریا انجام می‌شود. کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی حدود 18 درصد از درآمد خود را صرف خدمات حمل و نقل می‌کنند.

کارشناسان به اتفاق آرا موافقت کردند که ایجاد کریدوری که شرق و غرب را به هم پیوند می دهد ضروری است. قبلا نقش یک مسیر جایگزین را ایفا می‌کرد اما امروزه با توجه به شرایط کنونی دنیا اهمیت آن بیشتر شده است.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76953

 

ازبکستان در ژانویه تا فوریه 219 هزار تن زغال سنگ از قرقیزستان وارد کرده است

 ازبکستان واردکننده اصلی زغال سنگ قرقیزستان در ژانویه تا فوریه 2023 شد. 

به گزارش نشریه «تازابیک»، در این مدت ازبکستان 218.7 هزار تن زغال سنگ از قرقیزستان خریداری کرده است که 79 درصد کل صادرات این سوخت این کشور است.

در ژانویه تا فوریه 2023، قرقیزستان 275.9 هزار تن زغال سنگ صادر کرد که 85 درصد بیشتر از ابتدای سال 2022 است. 

علاوه بر ازبکستان، هلند و اسلواکی دیگر واردکنندگان عمده زغال سنگ قرقیزستان شدند که در ژانویه تا فوریه 2023 به ترتیب 19.7 هزار و 10.5 هزار تن زغال سنگ خریداری کردند.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76946

 

ازبکستان قصد دارد تولید طلا را به 150 تن افزایش دهد

 اعظم قادرخواجه اف، معاون وزیر معدن و زمین شناسی ازبکستان در هفته صنعتی روسیه ازبکستان گفت که در سال های آینده، ازبکستان قصد دارد تولید طلا را 50 درصد افزایش دهد و به میزان 150 تن برساند. وی خاطرنشان کرد: ازبکستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در جهان است و در حال حاضر حدود 105 تن فلز طلا در سال تولید می‌کند.

طی سالیان اخیر معادن جدید طلا در ازبکستان کشف شده است. به عنوان مثال در آوریل 2022، کشف میدان‌های بلبانتواو، در منطقه تامدی استان نوایی گزارش شد.  در همین سال معدن مورونتا با داشتن بیش از 40 میلیون تن سنگ طلا کشف و  قرار است به مدت 15 سال بیش از 3 میلیون تن سنگ معدن در سال از آن استخراج شود.

پیشتر در سال 2021 میلادی و در منطقه قیزیل قم، یک ذخیره طلای جدید با برآورد میزان ذخایر  133 میلیون تن کشف شده شده است. 

https://uzdaily.uz/ru/post/76928

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما