معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

در مرز روسیه و آذربایجان 8 گذرگاه مرزی دیگر بازسازی می‌شود

کانال تلگرامی وزارت اقتصاد: قرار است بازسازی 8 گذرگاه مرزی دیگر از جمله هوایی در مرز آذربایجان تا سال 2026 تکمیل شود.

به گزارش کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» به نقل از رسانه‌های روسیه، والنتین ایوانف معاون وزیر حمل و نقل روسیه این مطلب را طی سخنانی در میزگردی در مورد بررسی موضوعات توسعه مجتمع حمل و نقل - لجستیک و همکاری‌های فرامرزی از جمله توسعه کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» که در چارچوب اولین نمایشگاه سرمایه گذاری قفقاز-2023 در داغستان برگزار شد، بیان کرد.

وی با بیان اینکه بیش از 100 میلیارد روبل (1.254 میلیارد دلار ) برای توسعه این مجموعه برنامه ریزی شده است، گفت: بلوک جداگانه از مسائل زیرساخت حمل و نقل، توسعه گذرگاههای مرزی با همسایگان ما، در وهله اول گرجستان و آذربایجان است. به طور کلی، ما 14 گذرگاه مرزی در منطقه داریم. نوسازی 11 مورد از آنها در برنامه‌های ما در نظر گرفته شده است. در قسمت مرزی روسیه و آذربایجان، فاز اول بازسازی «یاراق گازمالار» را به پایان رساندیم. سال گذشته گذرگاه مرزی «نوو فیلیا» شروع به فعالیت شبانه روز کرد. تردد در گذرگاه مرزی «تاگیرکند-گازمالار» آغاز شده است. به طور کلی، از سال 2021، ظرفیت عبور و مرور از مرز ما با جمهوری آذربایجان بیش از 4 برابر شده است و از 400 کامیون در روز به 1700 کامیون رسیده است.

وی همچنین به برنامه ریزی برای احداث ایستگاه راه آهن جدید «سامور» در مرز آذربایجان و احداث گذرگاه ریلی جدید «دربند» اشاره کرد و افزود: مجموع تأمین مالی در این رابطه حدود 10 میلیارد روبل (125.4 میلیون دلار) است. این امکان افزایش 2 برابری ظرفیت شبکه راه آهن را فراهم می‌کند./ل

https://t.me/economy_az/10258

 

یک شرکت ترکیه ای، کارخانه تولید دارو در آذربایجان راه اندازی می‌کند

خبرگزاری «آذرتاج»: نشستی در وزارت اقتصاد با شرکت «صنعت و تجارت محصولات دارویی و بهداشتی ژن» ترکیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج»، در این نشست که با حضور میکائیل جباروف وزیر اقتصاد برگزار شد، در خصوص گسترش همکاری‌ها با این شرکت ترکیه بحث و تبادل نظر شد. در این نشست تاکید شد که اراده سیاسی سران کشورها، روابط دوستانه و برادرانه و اجرای وظایف محوله از سوی آنها در استفاده مؤثر از پتانسیل همکاری‌های اقتصادی مهم است. همکاری اقتصادی-تجاری و سرمایه گذاری موفقی بین آذربایجان و ترکیه اجرا شده است. گسترش دامنه موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشور برادر که یکی از شرکای اصلی تجاری آذربایجان است، انگیزه مضاعفی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری ما ایجاد خواهد کرد.

خاطرنشان شد که گام‌های موثری در راستای تقویت مشارکت با شرکت‌های ترکیه‌ای و اجرای پروژه‌های مشترک سودمند در حال انجام است. همکاری در حوزه دارویی در این زمینه نیز حائز اهمیت است و می‌تواند امکانات تولید محصولات دارویی در آذربایجان را افزایش دهد.

در این نشست، قرارداد همکاری بین شرکت سرمایه گذاری آذربایجان و شرکت «صنعت و تجارت محصولات دارویی و بهداشتی ژن» ترکیه امضا شد. هدف اصلی این پروژه کمک به جایگزینی واردات محصولات مهم دارویی با هزینه تولید داخلی و در دسترس بودن آنها در بازار مصرف در شرایط مطلوب است. بر اساس این سند، قرار است کارخانه ای برای تولید محصولات دارویی در آذربایجان احداث شود. پیش بینی می‌شود محصولات تولیدی این کارخانه علاوه بر بازار داخلی به کشورهای همسایه نیز صادر شود.

لازم به ذکر است که شرکت «Gen İlaç ve Sağlık Ürünleri Sanayi ve Ticaret A.Ş» یکی از شرکت های پیشرو ترکیه در زمینه تولید دارو با بیش از 20 سال سابقه است./ل

https://azertag.az/xeber/Turkiye_sirketi_Azerbaycanda_eczachiliq_mehsullarinin_istehsali_zavodu_tikecek-2599103

قیمت نفت در بودجه عمومی سال 2023 تجدید نظر خواهد شد

خبرگزاری "رپورت" : سامیر شریف اف وزیر دارایی جمهوری آذربایجان گفت: ممکن است در بودجه عمومی سال 2023 تغییراتی در قیمت نفت انجام گیرد.

شریف اف در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: دلایل خاصی برای این اقدام وجود دارد.

لازم به ذکر است که در بودجه عمومی سال 2023 قیمت هر بشکه نفت 50 دلار پیشبینی شده است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/2023-cu-ilin-dovlet-budcesinde-neftin-qiymetine-yeniden-baxilacaq/

 

شاخص های اصلی اصلاح بودجه عمومی آذربایجان اعلام شد

خبرگزاری "آپا": سامیر شریف اف، وزیر دارایی جمهوری آذربایجان شاخص های اصلی تغییرات در بودجه عمومی سال 2023 این کشور را اعلام کرد.

وزیر دارایی جمهوری آذربایجان به خبرنگاران گفت که لازم است بودجه عمومی دولتی مطابق با دستورات الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان برای انجام وظایف پیش روی کشور، اصلاح شود.

وی افزود:رئیس جمهور در سخنان خود به جهت گیری‌های اصلی اشاره کرد، اولاً برنامه تأمین مالی پروژه‌های مشمول برنامه بازگشت بزرگ به سرعت در حال اجرا است، جهت دیگر مربوط به تقویت توان دفاعی کشور است و بودجه  اضافی در این زمینه مورد نیاز است. برای این منظور برنامه ریزی شده است که در بودجه عمومی تجدید نظر شود. علاوه بر این، موارد دیگری نیز در اصلاحیه بودجه عمومی منعکس خواهد شد.

https://apa.az/az/finance/samir-serifov-dovlet-budcesine-edilecek-deyisikliklerin-esas-parametrlerini-aciqlayib-763418

 

تاکنون 89 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز انجام شده است

خبرگزاری "آپا": پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت: تاکنون 89 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز آذربایجان انجام شده است.

شهبازوف افزود: تا به حال   615 میلیون تن نفت، 42 میلیون تن میعانات گازی و 399 میلیارد متر مکعب گاز از میادین «آذری-چراغ -گونشلی» و «شاه دنیز» استخراج شده است.

وی گفت: 613 میلیون تن نفت و 135 میلیارد متر مکعب گاز صادر شده است که 176 میلیارد دلار درآمد حاصل شد.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/nazir-indiye-kimi-neft-qaz-sektoruna-89-milyard-dollar-xarici-sermaye-qoyulub-763439

 

افزایش 52 درصدی درآمد مالیاتی آذربایجان

خبرگزاری «رپورت»: در ماههای ژانویه الی آوریل سال جاری، میزان مالیات واریز شده به بودجه عمومی‌کشور از نهاد دولتی مالیات وابسته به وزارت اقتصاد با 52.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 7 میلیارد و 672.2 میلیون منات رسید.

به گزارش خبرگزاری «رپورت»، میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان این مطلب را در صفحه توییترخود اعلام کرد.

وی نوشت ، 4 میلیارد و 3.4 میلیون منات از درآمدهای مالیاتی 4 ماهه سال جاری  از محل بخش غیرنفتی و گازی تشکیل شده است که این 16.7 درصد بیشتر از یک سال گذشته است. کاهش مقیاس اقتصاد سایه، گام های برداشته شده در راستای مشروعیت بخشیدن به فعالیت های تجاری و درآمدها نقش مهمی در رشد درآمدهای مالیاتی دارد./ل

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-vergi-daxilolmalari-52-artib/

 

خانه بازرگانی آذربایجان در دبی در آدرس جدیدی فعالیت خواهد کرد

پرتال خبری «ورگیلر آذ»: خانه بازرگانی آذربایجان در دبی امارات متحده عربی در آدرس جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» به نقل از آژانس توسعه مشاغل کوچک و متوسط (KOBIA)، فعالیت خانه بازرگانی در منطقه گردشگری و تجاری «مارینا واک» در مرکز دبی امکان معرفی محصولات آذربایجان را به مخاطبان گسترده تر و افزایش بیشتر فرصت های فروش را فراهم می‌کند.

این خانه بازرگانی با مساحتی حدود 300 متر مربع، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، شیر، محصولات غدایی و سایر محصولات تولیدی آذربایجان را به فروش می رساند./ل

https://vergiler.az/news/economy/24042.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما