معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم اردیبهشت 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت فرودگاه‌های جدید در قرقیزستان منجر به توسعه گردشگری بین المللی خواهد شد

صادیر جپاروف رئیس، جمهور قرقیزستان که اخیرا از نزدیک با پروژه‌های ساخت فرودگاه‌های جدید در اوش آشنا شد، آنها را تصویب کرد و به مسئولان دستور داد تا به اجرای سریع همه جانبه آنها رسیدگی کنند.

صادیر جپاروف ضمن بازدید از محل ساخت فرودگاه‌های جدید اشاره کرد که در شهرهای اوش و جلال آباد، در محل فرودگاه‌های قدیمی‌توسعه همه جانبه صورت گرفته و مناطق کوچک مسکونی مدرن ساخته خواهند شد. آپارتمان‌ها در آنجا از طریق شرکت دولتی وام مسکن فروخته خواهد شد که وام‌هایی را با حداقل بهره به شهروندان می‌دهد.

مساحت کل فرودگاه بین المللی در حال بهره برداری «اوش» 168 هکتار و مساحت کل فرودگاه عامل «جلال آباد» 78.2 هکتار است. این زمین‌ها این امکان را فراهم می‌کند که تا حد زیادی موضوع کمبود مناطق برای ساخت مسکن ارزان قیمت تحت برنامه‌های دولت در شهرهای بزرگ برطرف شود.

علاوه بر این، همانطور که کارشناسان خاطرنشان می‌کنند، بازسازی و ساخت فرودگاه‌ها در سراسر قرقیزستان در حال انجام است و از نظر توسعه گردشگری، این یک گام رو به جلو است. کار فشرده در مراکز استان‌های جمهوری انجام می‌شود. به هر حال، کشورهای همسایه نیز درگیر توسعه فرودگاه‌ها، گسترش آنها و رساندن آنها به استانداردهای بین المللی خدمات و ایمنی هستند.

به گفته باکتیبک سایپبایف، کارشناس قرقیز، دره فرغانه از نظر پتانسیل توسعه گردشگری دارای پتانسیل عظیمی است. این منطقه یکی از پرجمعیت ترین مناطق است، نه تنها محل جدایی مرزهای سه دولت و فرهنگ ، بلکه سرزمینی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد است. از نظر چشم انداز، اوش و جلال آباد قطعا به یکی از مقاصد محبوب مهمانان خارجی تبدیل خواهند شد.

https://kabar.kg/news/novye-aeroporty-v-kr-formiruetsia-makro-region-s-razvitoi-turisticheskoi-infrastrukturoi/

 

اختصاص 200 میلیون دلار توسط بانک جهانی برای امکان سنجی قمبر- آتا

وزیر انرژی قرقیزستان در مصاحبه ای از اختصاص 200 میلیون دلار توسط بانک جهانی برای به روز رسانی مطالعه امکان سنجی نیروگاه برق قمبر- آتا خبر داد. پیش از این امکان سنجی در سال 2014 انجام شده بود.

وزیر انرژی اظهار داشت موضوع به روز رسانی امکان سنجی به طور مشترک با نمایندگان بانک جهانی و وزارتخانه‌های انرژی پنج کشور آسیای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در سفر رییس کابینه به واشنگتن و دیدار با نمایندگان بانک جهانی این پروژه به آنها ارائه و پس از آن تصمیم به اختصاص 200 میلیون دلار گرفته شد که در مجموع کمک مالی 400 میلیون دلاری به قرقیزستان اختصاص خواهد یافت.

پس از به روز رسانی مطالعات امکان سنجی هزینه‌های پروژه برآورد خواهد شد و پس از تعیین هزینه می‌توان پروژه را به سرمایه گذاران پیشنهاد کرد. به گفته وی طرف روسی، شرکت های چینی و همچنین کنسرسیوم هایی از ترکیه و پاکستان علاقمند به ساخت نیروگاه برق- آبی هستند.

https://kabar.kg/news/vsemirnyi-bank-vydelit-grant-v-200-mln-na-aktualizatciiu-teo-kambaratinskoi-ges-1/

 

امارات متحده عربی قصد دارد در احداث نیروگاه برق آبی قمبارآتا 1 شرکت کند

عاقلبک جاپاروف رئیس کابینه وزیران در نشست مشترک فراکسیون‌های "آتاجورت قرقیزستان" و گروه پارلمانی "مکنچیل" اعلام کرد که امارات متحده عربی نیز قصد دارند در ساخت و ساز نیروگاه برق آبی قمبارآتا1 شرکت نمایند.

به گفته او، امارات متحده عربی همچنین قصد دارد در ساخت و ساز نیروگاه برق آبی چاتقال نیز شرکت کند. رئیس کابینه وزیران اشاره کرد که در منطقه چاتقال ساخت دو ایستگاه برنامه ریزی می‌شود.

گفتنی است که در اوایل ماه ژانویه سال جاری وزیران انرژی کشورهای ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان نقشه راه اجرای مشترک پروژه احداث نیروگاه برق آبی قمبارآتا 1 را امضا کردند. 

منبع: 24 کی جی

https://24.kg/vlast/264417_oae_toje_hotyat_uchastvovat_vstroitelstve_kambar-atyi_1_/

بحث تسریع در راه اندازی اجرای پروژه راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان در بیشکک

به گزارش راه آهن قرقیزستان، مسائل مربوط به اجرای سریعتر پروژه ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان در بیشکک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته نماینده این سازمان، بحث این پروژه از 21 تا 24 آوریل در جریان سفر هیئتی از کمیته دولتی توسعه و اصلاح جمهوری خلق چین به ریاست معاون سرمایه خارجی و سرمایه گذاری خارجی این وزارت به قرقیزستان انجام شد. این هیئت همچنین شامل متخصصانی از اولین موسسه طراحی و بررسی شرکت ساخت و ساز راه آهن چین و اداره راه آهن جمهوری خلق چین بود.

در جریان سفر هیأت چینی به قرقیزستان، نشست سه جانبه نمایندگان کشور های قرقیزستان، چین و ازبکستان در وزارت حمل و نقل و ارتباطات جمهوری قرقیزستان برگزار شد که طی آن طرفین در مورد امکان سنجی پروژه ساخت راه آهن گفتگو کردند که هم اکنون در مرحله تکمیل و همچنین مراحل بعدی برای تسریع در راه اندازی اجرای عملی پروژه می‌باشد.

از طرف قرقیزستان، این نشست با حضور رئیس وزارت حمل و نقل، شرکت دولتی راه آهن ، نمایندگان وزارت امور خارجه و وزارت دارایی و طرف ازبکستان روسای بخش توسعه حمل و نقل ریلی وزارت حمل و نقل ازبکستان و اداره اصلی لجستیک و دیجیتالی سازی "راه آهن ازبکستان" حضور داشتند.

هیئت جمهوری خلق چین به همراه متخصصان قرقیزستانی سفری کاری به منطقه جلال آباد داشتند و از شعبه جنوبی شرکت دولتی راه آهن قرقیزستان بازدید و تعدادی از بخش های مسیر راه آهن در محل را بازرسی کردند.

در جریان سفر هیأت چینی به قرقیزستان، طرفین بار دیگر بر اهمیت و مزایای بی‌تردید این پروژه نه تنها برای اقتصاد کشورهای شرکت‌کننده، بلکه برای کل منطقه تاکید و به اهمیت پیاده سازی این پروژه در پس زمینه وضعیت در حمل و نقل بین المللی و زنجیره لجستیک اشاره کردند.

شایان ذکر است، عاقلبک جپاروف، رئیس کابینه وزیران قرقیزستان در این مورد گفت، امکان سنجی پروژه راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان آماده است.

به گفته وی، در سفر رئیس جمهوری قرقیزستان به پکن در روزهای 17 تا 19 می، احتمالاً مدل مالی پروژه راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان تصویب خواهد شد. جپاروف این موضوع را در نشست مشترک فراکسیون پارلمانی "آتا ژورت قرقیزستان" و گروه نمایندگان "مکنچیل" در پارلمان قرقیزستان اعلام کرد. رئیس کابینه افزود هزینه این پروژه 3 تا 5 میلیارد دلار برآورد شده است.

https://kabar.kg/news/zheleznaia-doroga-knr-kr-ruz-v-bishkeke-obsudili-uskorenie-zapuska-prakticheskoi-realizatcii-proekta/

https://www.vb.kg/doc/429214_teo_proekta_jeleznoy_dorogi_kitay_kyrgyzstan_yzbekistan_gotovo.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما