معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح دفتر مشترک پروژه افغان ترانس

اداره خط آهن گروه طالبان اعلام کرده که در نتیجه نشست مشترک بین مسوولان خط آهن افغانستان، پاکستان و ازبکستان، برای توسعه امور پروژه خط آهن، دفتر مشترک پروژه افغان ترانس افتتاح شده است. این دفتر در شهر تاشکند کشور ازبکستان قرار دارد و نمایندگان سه کشور مشترکا امور پروژه افغان ترانس را هماهنگ خواهند کرد. دفاتر دیگر این پروژه در کابل و اسلام آباد نیز فعال می‌شود. اعلامیه افزوده که در نشست سه جانبه توافق شده که نشست مسؤلین بلند پایه خط آهن در ماه آینده میلادی در اسلام آباد نیز دایر گردد. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/160355/

 افغانستان برخی از میدان‌های نفتی و گازی را به مزایده می‌گذارد

«شهاب‌الدین دلاور» وزیر معادن حکومت افغانستان در دیدار با یک هیئت چینی گفت این وزارتخانه به‌زودی تعدادی از مناطق دارای نفت‌ و گاز این کشور را به مزایده خواهد گذاشت. وی افزود در این دیدار شرکت چینی از تمایل خود برای سرمایه‌گذاری بر نفت ‌و گاز افغانستان سخن گفت. همچنین شهاب الدین دلاور نیز از علاقمندی سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی بر منابع معدنی افغانستان استقبال کرد و گفت: «افغانستان دارای منابع سرشار نفت‌ و گاز است. وزارت معادن به‌زودی تعدادی از مناطق نفت ‌و گاز این کشور را به مزایده خواهد گذاشت و علاقمندان می‌توانند به‌صورت قانونی در این مزایده اشتراک کنند. حکومت افغانستان استخراج نفت حوزه رودخانه «آمو» را به شرکت چینی «CPEIC» واگذار کرده است. قرارداد این پروژه در ماه بهمن سال گذشته امضا شد. شرکت چینی، میدان نفتی به مساحت چهار هزار و 500 مترمربع را در مناطق «قشقری»، «زمردسای»، «بازار کمی»، «آق‌دریا» و «انگوت» در استان‌های «سرپل»، «جوزجان» و «فاریاب» استخراج خواهد کرد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/270002/برخی-ساحات-نفتی-گازی-کشور-داوطلبی-گذاشته-می-شود

 کاهش میزان مالیات بر بازرگانان و صنعت‌ کاران

عبدالسلام، حنفی معاون اداری دفتر نخست وزیری طالبان می‌گوید که حکومت سرپرست کمیسیونی را ایجاد کرده است تا به چالش‌های بازرگانان و صنعت‌کاران رسیدگی شود. حنفی تاکید می‌کند که برای حمایت از صنعت‌کاران، تقویت کشاورزی و تجارت  7 درصد مالیات‌های قراردادی و در بخش صنعت مالیات انتفاعی از 4 درصد به 2 درصد تقلیل داده شده است. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/561997

 برداشت بیش از ۵۸۰ هزار تن گندم در قندوز در سال جاری

همزمان با آغاز فصل «گندم درو» در قندوز، صلاح الدین واحدی، مدیر امور کشاورزی اداره زراعت قندوز گفت: در سال جاری ۱۵۸ هکتار زمین آبی و ۳۹ هزار و ۳۱۳ هکتار زمین دیم در قندوز گندم کاشته شده است. محصول گندم آبی در سال جاری ۵۵۳ هزار تن و گندم دیم ۲۷ هزار و ۵۱۹ تن پیش‌بینی شده است. این مقدار در مقایسه با سال گذشته افزایش 2 تا 5 درصدی را نشان می دهد، اما محصول گندم یدم بنابر کاهش بارندگی کاهش یافته است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/270216/سال-جاری-بیش-۵۸۰-هزار-متریک-تن-گندم-قندوز-برداشت-خواهد

 تولید ۵۸ هزار کیلوگرم عسل در سال گذشته در قندوز

در ۱۴۰۱ خورشیدی ۵۸ هزار کیلو گرم عسل در استان قندوز تولید شده بود که افزایش ۳۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. سال ۱۴۰۰ خورشیدی ۳۷ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم عسل تولید شد. بخشداری‌های چهاردره، امام صاحب و خان آباد قندوز بیشترین عسل این استان را تولید می‌کنند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/268909/تولید-۵۸-هزار-کیلوگرام-عسل-سال-گذشته-قندوز

 صدور حدود ۲۷۰۰ مجوز سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان می‌گوید که بیش از ۱۰۰ مجوز سرمایه‌گذاری به شهروندان کشورهای خارجی اعطا شده است. به گفته او «به تعداد ۲۶۷۹ مجوز جدید ، ۷۲۲۸ مجوز تمدیدی صادر شده و  ۳۳۳ مجوز لغو شده است. ۱۰۶ مجوز خارجی جدید توزیع شده و ۱۳۷ مجوز خارجی تمدید گردیده و برای تسهیل سرمایه گذاری ۵۱۲۹ درخواست پاسپورت صادر شده است. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/559596

 کمک بیش از ۴۰۰ میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی به افغانستان در 2022

بانک توسعه آسیایی گزارش داده است که در سال گذشته میلادی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است. گزارش بانک توسعه آسیایی نشان می‌دهند که افغانستان و پاکستان به شدت در سال ۲۰۲۲ میلادی به شدت از افزایش بهای خواربار و انرژی و بحران جنگ روسیه و اکراین، متأثر شده‌اند. بانک توسعه آسیایی در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۴۰۵ میلیون دلار کمک‌های مجانی یا رایگان را از طریق برنامه‌های سازمان ملل متحد برای کمک به تامین خوراک و ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی ضروری برای مردم افغانستان کمک کرده است. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/559698

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما