معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول خرداد ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش هفتگی بانک مرکزی ترکیه در خصوص ذخایر ارزی این کشور

بانک مرکزی ترکیه، گزارش هفتگی در خصوص دخایر ارزی این کشور را منتشر کرد. براین اساس، ذخایر ارزی بانک مرکزی تا 12 ماه مه 2023 با 7 میلیارد و 597 میلیون دلار کاهش نسبت به هفته قبل به 60 میلیارد و 815 میلیون دلار رسید. ذخایر ارزی این بانک در هفته قبل 68 میلیارد و 412 میلیون دلار بود.

برپایه این گزارش، ذخایر طلا در مدت مذکور با کاهش یک میلیارد و 408 میلیون دلاری از 45 میلیارد و 720 میلیون دلار به 44 میلیارد و 312 میلیون دلار رسید.

به این ترتیب مجموع ذخایر بانک مرکزی در هفته منتهی به 12 ماه مه 2023 با 9 میلیارد و 5 میلیون دلار کاهش نسبت به هفته قبل از 114 میلیارد و 132 میلیون دلار به 105 میلیارد و 127 میلیون دلار رسید. همچنین میزان ذخایر در هفته منتهی 19 می نسبت به هفته قبل با 3 میلیارد و 537 میلیون دلار کاهش به 101 میلیارد و 581 میلیون دلار رسید.

جدول زیر میزان ذخایر ارزی، طلا و مجموع را نشان می دهد:

بدهی مناطق زلزله زده به سیستم بانکداری ترکیه

نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه مجموع بدهی 10 استان زلزله زده ترکیه به سیستم بانکی این کشو را 696 میلیارد و 958 میلیون لیر اعلام کرد. براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات بانکی، از این میزان 108 میلیارد و 393 میلیون لیر مربوط به بدهی اشخاص حقیقی شامل دریافت وام ضروری، خودرو، خرید ملک بوده است. میزان بدهی کارتهای اعتباری10 استان منطقه زلزله زده نیز 50 میلیارد و 869 میلیون لیر می‌باشد.

جدول بدهی 10 استان منطقه زلزله زده به سیستم بانکی به قرار زیر می‌باشد (ارقام میلیون لیر). براساس این جدول بیشترین میزان بدهی به سیستم بانکی متعلق به شهر غازی انتپ و کمترین متعلق به شهر کلیس می‌باشد.

https://www.sozcu.com.tr/

افزایش 4 درصدی شاخص اعتماد مصرف کننده

بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه مه سالجاری با 4 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 91.1  درصد رسید. منحنی شاخص اعتماد مصرف کننده ترکیه طی دوره‌های مختلف به قرار زیر می‌باشد:

در همین ارتباط، نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه گفت: اعتماد به اقتصاد ما روز به روز در حال افزایش است. امسال شاخص اعتماد مصرف کننده که تنها در ماه مارس به دلیل زلزله کاهش یافته بود، در  ماه مه نسبت به ماه قبل، 4 درصد افزایش و به رقم 91.1 درصد رسید. 

وی در ادامه افزود، شاخص اعتماد مصرف کننده نسبت به پایان سال 2022 بیش از 20 درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از جولای 2018 رسیده است. با افزایش اعتماد مصرف‌کننده، چرخ‌های اقتصاد سریع‌تر می‌چرخد و سرمایه‌گذاری‌ها همچنان افزایش می‌یابد.

https://www.tüik.com.tr/

برنامه حمایت دولت ترکیه از بخش مسکن کارمندان دولت

در پی افزایش شدید قیمت ها در ترکیه، اردوغان رئیس جمهور ترکیه در وعده انتخاباتی خود اعلام کرد، حقوق کارکنان دولتی از ماه جولای افزایش خواهد یافت. بر این اساس کمترین میزان دریافتی حقوق یک کارمند دولتی از 11 هزار لیر به 22 هزار لیر افزایش خواهد یافت. همچنین در پی افزایش شدید کرایه خانه‌های مسکونی در ترکیه، اردوغان اعلام کرد، دولت در کنار افزایش حقوق کارکنان دولت، حمایت از کرایه واحدهای مسکونی در کلان شهرها از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا را نیز بعمل خواهد آورد.

همچنین بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، شاخص دستمزد - حقوق ناخالص در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 119.4 درصد افزایش یافته است. بر پایه این گزارش، شاخص اشتغال در بخش ‌صنعت 4.2 درصد، در بخش ساخت و ساز 16.7 درصد و در بخش تجارت - خدمات 7.1 درصد افزایش داشته است.

https://www.habertürk.com.tr/

افزایش تعرفه واردات گندم از صفر  به 130 درصد

وحید کرشچی، وزیر کشاورزی و جنگلداری اعلام کرد که پیش بینی می‌شود امسال 21 میلیون تن گندم با افزایش 5 درصدی نسبت به سال قبل برداشت شود. این 21 میلیون تن گندم، برای تامین نیاز ترکیه کافی بوده و هیچ کمبودی نخواهیم داشت. وی تدبیر دولت برای حمایت از تولید داخل را در دست یابی به این میزان تولید گندم حائز اهمیت دانست و گفت، با تصویب ریاست جمهوری تعرفه واردات گندم در ماه مارس سالجاری از صفر به 130 درصد افزایش یافت. این اقدام مهم برای حمایت از تولیدکننده و بازار داخلی انجام گرفته است.

https://www.sabah.com.tr/

افزایش صادرات چای ترکیه در 4 ماه سال 2023

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات چای این کشور در بازه زمانی ژانویه تا آوریل سالجاری با 39 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 11 میلیون و 365 هزار دلار رسید. بیشترین صادرات چای ترکیه به کشورهای بلژیک با 4 میلیون و 765 هزار و 324 دلار، آمریکا با یک میلیون و 934 هزار و 866 دلار و انگلستان با 953 هزار و 309 دلار صورت گرفته است./چ

https://www.dunya.com.tr/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما