معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته سوم فروردین‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پیش بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی بولیوی برای سال 2023

بانک جهانی در گزارش اخیر خود با عنوان " پتانسیل همگرایی، فرصت‌ها در اقتصاد جهانی در حال تغییر "، پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی بولیوی (GDP) برای سال 2023 را از 3.1 درصد پیش بینی شده در ماه ژانویه به 2.7 درصد کاهش داد. لازم به ذکر است وزارت اقتصاد و بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال جاری را 4.86 درصد پیش بینی نموده اند. بانک جهانی همچنین در گزارش اخیر خود، رشد اقتصادی بولیوی برای سال های 2024 و 2025 را 2.1 درصد پیش بینی نموده است. بر اساس گزارش مزبور، اقتصادهای آمریکای لاتین و کارائیب نشان داده اند که در برابر افزایش بدهی، تورم و عدم قطعیت جهانی نسبتا انعطاف پذیر هستند. منطقه تا حد زیادی از تاثیرات شیوع کرونا بهبود یافته ، اما متأسفانه به سطوح پایین رشد در دهه قبل بازگشته است. میانگین رشد اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب در سال جاری 1.4 درصد پیش بینی شده است.

https://www.paginasiete.bo/economia/banco-mundial-reduce-prevision-de-crecimiento-de-bolivia-a-27-este-ano-en-un-contexto-de-crisis-JY7076568

کاهش تولید گازوئیل

براساس داده‌های موسسه ی آمار بولیوی ،  تولید سوخت گازوئیل در سال 2022 به میزان 33 درصد کاهش یافت و تنها 18 درصد نیاز داخلی را تحت پوشش قرار می دهد که نشان می دهد میادین نفتی رو به اتمام، و وابستگی به واردات سوخت رو به افزایش است. بر اساس داده‌های شرکت ملی نفت، تولید گازوئیل در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، از 617 هزار متر مکعب به 414 هزار متر مکعب کاهش یافت. حجم مذکور معادل 18 درصد از مجموع 2.28 میلیون مترمکعب نیاز داخلی است، به همین دلیل طبق اعلام شرکت نفت بولیوی ، واردات 1.85 میلیون مترمکعب گازوئیل ضروری است. رئیس شرکت ملی نفت در هفته ی گذشته اعلام نمود که خرید نفت از میدان واکا موئرتا در آرژانتین و سرمایه گذاری در آن میدان بزرگ جهت تولید نفت خام برای بولیوی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. آلوارو ریوس، وزیر سابق مشتقات نفتی نیز اظهار داشت که بولیوی تقریباً 100 درصد انرژی مورد نیاز خود را از آرژانتین وارد خواهد کرد.

https://eldeber.com.bo/edicion-impresa/la-produccion-de-diesel-cayo-en-33-y-cubre-el-18-de-la-demanda_320282

کاهش تورم در سه ماه نخست سال جاری

وزیر برنامه ریزی، امروز گزارش داد که نرخ تورم بولیوی در سه ماه اول سال جاری، منفی 0.19 درصد بوده است. این مقام اطمینان داد که داده‌های مذکور "بازگشت به ثبات اقتصادی همراه با ثبات قیمت ها" را نشان می دهد و افزود:« بولیوی اکنون یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تورم در منطقه را دارد. »

https://www.paginasiete.bo/economia/ejecutivo-reporta-inflacion-negativa-de-019-en-el-primer-trimestre-KX7110048

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی بولیوی برای سال 2023

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود رشد تولید ناخالص داخلی بولیوی (GDP) برای سال 2023 را 1.8 درصد پیش بینی نمود که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در میان کشورهای منطقه و کمتر از پیش‌بینی‌های دولت است. همچنین هشدار داد که قیمت مواد اولیه همچنان کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است وزارت اقتصاد و بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال جاری را 4.86 درصد پیش بینی نموده اند. صندوق بین‌المللی پول همچنین در گزارش اخیر، رشد اقتصادی بولیوی برای سال 2024 را 1.9 درصد پیش بینی نموده است. رئیس دانشکده ی اقتصاد دانشگاه تاریخا، هشدار داد که پیش بینی‌های جدید صندوق بین المللی پول به وضعیت بی ثباتی داخلی و خارجی مربوط می‌شود و افزود:« از سال 2014 تا کنون ذخایر ارزی بیش از ۷۷ درصد کاهش یافته و بدهی‌های داخلی و خارجی بالا است، مشکلات نقدینگی و عرضه دلار وجود دارد و آژانس های رتبه بندی میزان ریسک کشور را افزایش داده اند.  »

https://www.paginasiete.bo/economia/fmi-baja-la-prevision-de-crecimiento-del-pais-a-18-menos-de-la-mitad-de-la-proyeccion-del-gobierno-XC7163213

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما