معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمه اول فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بالاترین مازاد حساب جاری سوئیس بعد از سال 2010

در سال 2022 اقتصاد سوئیس به مازاد حساب جاری بسیار بالایی دست یافت که رقم آن 78 میلیارد فرانک بود. پیشتر بالاترین میزان این مازاد در سال 2010 ثبت شده بود که حدود 65 میلیارد فرانک بود. به گزارش بانک ملی سوئیس (SNB)، این افزایش در درجه اول حاصل تجارت خدمات و کالا است. در خصوص خدمات، مازاد هزینه‌ها در گروه‌های مختلف کاهش داشته در حالی که مازاد درآمد در بخش تجارت کالا افزایش نشان داده است. در بخش حساب سرمایه، خالص دارایی‌های خارجی با 70 میلیارد فرانک کاهش به 719 میلیارد فرانک در سال 2022 رسید. میزان دارایی‌ها بیش از بدهی‌ها کاهش یافته که علت آن، زیان بالا در ارزش گذاری سهام و اوراق قرضه است.

https://www.swissinfo.ch/ger/schweiz-erzielt-2022-hoechsten-leistungsbilanz-ueberschuss-seit-2010/48381702

تجارت خارجی سوئیس در فوریه 2023

در حالی که میزان صادرات سوئیس در فوریه 2023 با 1.1 درصد تعدیل فصلی کاهش یافت، کشور در بخش واردات شاهد 1.3 درصد افزایش بود. تراز تجاری هم 2.5 میلیارد فرانک مازاد نشان داد. به طور خلاصه، میزان صادرات دارو 877 میلیون فرانک بود؛ میزان تقاضا از بازارهای آسیایی 11.1 درصد رشد کرد و واردات از ژاپن به بالاترین سطح خود رسید. در همین ماه، ارزش کل واردات از روسیه 1052 میلیون فرانک برآورد گردید. از این میزان، 1047 میلیون به طلای با منشا روسیه (18905 کیلوگرم) مربوط می‌شد که از بریتانیا وارد سوئیس گردید (واردات طلا مطابق با مقررات جاری در زمان واردات انجام شده است). میزان صادرات به روسیه نیز بالغ بر 170 میلیون فرانک بود که 124 میلیون آن مربوط به بخش شیمیایی و دارویی است.

https://www.admin.ch/gov/de/start/dokumentation/medienmitteilungen.msg-id-93799.html

کاهش نرخ تورم سوئیس در ماه مارس به 2.9 درصد

به گزارش اداره آمار فدرال (BFS)، به دنبال افزایش شدید تورم در دو ماه ژانویه و فوریه 2023، در ماه مارس تورم در سوئیس مجدداً به میزان قابل توجهی کاهش یافت و از 3.4 درصد به 2.9 درصد رسید. اکنون این مقدار تورم به سطح دسامبر 2022 رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه به علت افزایش قیمت برق و هزینه پروازها (در کنار سایر کالاها و خدمات)، تورم در سوئیس افزایش قابل توجهی داشت.

کالاهای وارداتی (با 3.8 درصد افزایش قیمت) هنوز به طور قابل توجهی گران تر از یک سال گذشته هستند، در حالی که قیمت کالاهای داخلی 2.7 درصد بیشتر از مارس 2022 است. با این حال، هر دو این مقادیر کمتر از ماه فوریه هستند. تورم اصلی (Core Inflation) که شامل کالاهایی مانند غذا، انرژی و سوخت نمی‌شود نیز از 2.4 درصد در ماه مارس به 2.2 درصد در فوریه کاهش یافت. با این حال، در مقایسه با ماه قبل، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) با افزایش 0.2 درصدی به 106.0 واحد (نسبت به سال پایه برابر با 100) رسید. تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی AWP انتظار افزایش 0.2 تا 0.5 درصدی را داشتند.

https://www.swissinfo.ch/ger/inflation-im-maerz-auf-2-9-prozent-gesunken/48413402

حمایت صندوق بین‌المللی پول از سیاست اقتصادی و اقدام قاطع سوئیس برای تضمین ثبات مالی

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پس از پایان رایزنی‌های سالانه خود با مقامات سوئیس و بخش خصوصی، گزارش ارزیابی خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، اقتصاد سوئیس استقامت خود را در شرایط دشوار اثبات کرده است. با این حال، صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد در سال 2023 رشد اقتصادی در سوئیس به 0.8 درصد کاهش یابد و تورم بالای 2 درصد باقی بماند. همچنین این صندوق اعلام کرد با درنظر گرفتن خطرات مربوط به وضعیت اقتصاد جهانی و بازارهای مالی، در کل سیاست‌های بودجه‌ای، پولی و مالی سوئیس را مناسب دیده است. به علاوه، صندوق بین المللی پول از اقدام قاطع مقامات در واگذاری Credit Suisse به UBS قدردانی کرد.

https://www.admin.ch/gov/de/start/dokumentation/medienmitteilungen.msg-id-94117.html

کاهش مجدد نرخ بیکاری در سوئیس در ماه مارس

دبیرخانه امور اقتصادی دولت (SECO) اعلام کرد نرخ بیکاری در سوئیس از 2.1 درصد در فوریه به 2.0 درصد در ماه مارس کاهش یافته است. به گفته این وزارتخانه، در پایان ماه مارس ۹۲ هزار و ۷۵۵ نفر در مراکز اشتغال منطقه ای (RAV) به عنوان بیکار ثبت نام نمودند که نسبت به ماه قبل ۵ هزار و ۶۹۷ نفر کاهش داشته است. بدین صورت نرخ بیکاری هنوز در سطح بسیار پایینی قرار دارد. آخرین بار کمترین میزان بیکاری 1.7 درصد در مارس سال 2001 بود. مقایسه سالانه نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در حال حاضر پایین است.

نرخ بیکاری معمولاً در معرض نوسانات فصلی است زیرا در ماه‌های سرد سال، کار کمتری، به عنوان مثال در بخشهای ساخت و ساز، کشاورزی و غیره وجود دارد. تعداد بیکاران تعدیل شده با عوامل فصلی در مارس 2023 کمی افزایش یافت، با این حال، نرخ بیکاری مربوطه در سطح بسیار پایین 1.9 درصد باقی مانده است.

https://www.swissinfo.ch/ger/arbeitslosenquote-sinkt-im-maerz-auf-2-0-prozent/48421428

تسهیل صدور مجوز برای نیروی کار از کشورهای ثالث

کارجویان واجد شرایط از کشورهای ثالث می‌توانند تحت شرایط خاصی، مجوز کار در سوئیس دریافت کنند. در این راستا، وزارت دادگستری و پلیس فدرال (FDJP) روز 5 آوریل 2023 به شورای فدرال اعلام کرد که به منظور تسهیل فرآیند صدور مجوز، مجموعه ای از اقدامات را برای کاهش موانع اداری اجرا خواهد نمود. قبلا طی گزارشی که به خواست شورای ملی در تاریخ 4 مارس 2022 تهیه شده بود، اقداماتی تشریح شده بود که می‌توان برای کاهش موانع اداری، تسریع فرآیندهای اشتغال و افزایش اطمینان حقوقی برای شرکت‌ها انجام داد.

در گزارش وزارت دادگستری فدرال آمده است که یکی از اقدامات انجام شده در این راستا آن است که کانتون‌ها توانسته‌اند مسیر تغییر وضعیت اتباع خارجی دارای مجوز اقامت در سوئیس از حالت کارمندی به خوداشتغالی را تسهیل نمایند. علاوه بر این، از 1 فوریه 2023، روند انجام رسیدگی به برخی از درخواست‌های مجوز کار کوتاه شده است، به طوری که دیگر نیازی به تایید فدرال ندارند. همچنین کانتون‌ها، با دریافت هزینه اضافی برای رسیدگی سریعتر به صدور درخواست‌های مجوز کار مخالفت کردند. لذا شورای فدرال هم هزینه‌های مزبور را افزایش نخواهد داد.

https://www.admin.ch/gov/de/start/dokumentation/medienmitteilungen.msg-id-94122.html

قیمت برق در سوئیس در سال 2024 بیش از دو برابر می‌شود

اپراتور Swissgrid اعلام کرد در سال آینده، یک خانواده متوسط سوئیسی شاهد دو برابر شدن هزینه برق خود خواهد بود، زیرا این اپراتور برای اولین بار قصد دارد هزینه نگهداری ذخایر زمستانی را از مصرف‌کنندگان دریافت کند. این افزایش هزینه به منظور تضمین عرضه کافی و با تصمیم دولت برای انتقال هزینه ذخیره‌سازی ذخایر زمستانی به خانوارهای خصوصی و مشاغل اتخاذ گردیده است. این اولین بار است که مصرف‌کنندگان، هزینه ذخایر برق آبی، نیروگاه‌های ذخیره برق و ژنراتورهای برق اضطراری را متقبل خواهند شد.

https://www.swissinfo.ch/eng/price-of-electricity-in-switzerland-set-to-surge-in-2024/48382272

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما