معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

سهم وام های معوق در بخش صنعت کنیا

داده‌های بانک مرکزی کنیا (CBK) نشان می دهد که وام های معوق بخش صنعت 53.5 درصد افزایش یافته و به 87.5 میلیارد شیلینگ رسیده است.

بخش تولید در سال گذشته بیشترین وام های معوق را داشت است. داده‌های بانک مرکزی کنیا (CBK) نشان می دهد که وام های معوق بخش صنعت 53.5 درصد افزایش یافته و به 87.5 میلیارد شیلینگ رسیده است. این بخش با افزایش هزینه‌های مواد خام، تضعیف شیلینگ در برابر دلار و کاهش تقاضا برای کالاها در پی تورم بسیار بالا و کاهش جریان مالی در اقتصاد کنیا دست و پنجه نرم می‌کند.

در حالی که کنیا برای حفظ و جذب تولیدکنندگان چند ملیتی تلاش کرده است، اخیراً به آهنربایی برای شرکت‌های فناوری و شرکت‌های خدمات مالی تبدیل شده است که به دنبال مرکزی برای سهم بیشتری از بازار آفریقا هستند. غول‌های فناوری جهانی، از جمله مایکروسافت، آلفابت و فیس‌بوک، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در کنیا را افزایش داده‌اند تا از اقتصادهای رو به رشد با افزایش نرخ دسترسی جمعیت جوان به اینترنت استفاده کنند.

 

اما صنعت گران، به ویژه شرکت های چندملیتی، به طور مداوم در جستجوی مکان‌های تولید ارزان و بهشت های مالیاتی هستند. سهم بخش تولید از تولید ناخالص داخلی در سال گذشته از 10.7 درصد در یک دهه قبل به 7.2 درصد کاهش یافت.

بخش انرژی و آب با 51.6 درصد دومین رتبه در وام های معوقه را داشت و به 24.1 میلیارد شیلینگ رسید. کشاورزی، بزرگترین کارفرما و کمک کننده به تولید ناخالص داخلی کنیا با وام های معوقه خود با 44.3 درصد افزایش به 27.7 میلیارد در سومین جایگاه قرار گرفت. از سوی دیگر، گردشگری که بیش از همه از مشکلات اقتصادی کووید-19 و محدودیت های سفر آسیب دیده بود، شاهد کاهش وام های معوق خود با بیشترین نسبت در همه بخش ها بود. هتل ها و اقامتگاه‌ها میزان وام های معوق خود را تقریباً یک چهارم کاهش دادند. بخش تجارت بیشترین سهم وام های معوق را به خود با 105.8 میلیارد شیلینگ اعتبار معوق اختصاص داده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما