معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دومین مجمع بین المللی سرمایه گذاری تاشکند در پایتخت برگزار می‌شود

 در 28-27 آوریل سال جاری، دومین مجمع سرمایه گذاری بین المللی تاشکند (TIIF-2023) در سالن کنگره این شهر برگزار می‌شود.اولین  نشست TIIF به یک رویداد تجاری در مقیاس بزرگ تبدیل شد که بیش از 2 هزار شرکت کننده و سرمایه گذار عالی رتبه از 56 کشور جهان را گرد هم آورد.

پیش بینی میشود در طول TIIF-2023، تعداد بیشتری از شرکت کنندگان حضور یابند. یک جلسه عمومی، بیش از 30 جلسه بحث و گفتگوی کارشناسی، پنلهای مختلف، میزهای گردها و مذاکرات b2b، جهت جلب سرمایه در ازبکستان و آسیای مرکزی در کل برنامه ریزی شده است.

https://uzdaily.uz/ru/post/76410

بدهی خارجی دولت ازبکستان با بیش از 29 میلیارد دلار یک رکورد تاریخی را به ثبت رساند

در سال 2022، بدهی عمومی ازبکستان 2.9 میلیارد دلار افزایش یافته و به رقم 29.2 میلیارد دلار  معادل 36.4 درصد تولید ناخالص داخلی رسید. بدهی عمومی نسبت به سه ماهه سوم سال 2022،  3.1 میلیارد دلار افزایش یافت و سهم آن در تولید ناخالص داخلی 2.3 درصد یعنی از 34.1 درصد به 36.4 درصد افزایش یافت. این در حالی است که 1 اکتبر 2022، بدهی دولت بالغ بر 26.2 میلیارد دلار بود.

اگرچه میزان کل بدهی عمومی دولت سال به سال در حال افزایش است، اما سهم آن نسبت به تولید ناخالص داخلی در دوره بعد از سال 2020 کاهش یافته است.

اول، مقیاس پروژه‌های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه مثل ازبکستان به طور مداوم در حال رشد است. برای اجرای چنین وظایفی، دولت 2 راه حل جایگزین دارد: افزایش مالیات یا روی آوردن به بدهی خارجی و وجوه سرمایه گذاری.بسیاری از کشورهای توسعه یافته ترجیح می دهند راه دوم را انتخاب کنند، زیرا افزایش مالیات انگیزه‌های توسعه اقتصادی در آینده را تضعیف می‌کند.دوماً، دوران کووید و پس از کووید منجر به افزایش بدهی خارجی در بسیاری از کشورهای جهان شده است. به ویژه، تحت تأثیر این عوامل، می‌توان دریافت که میزان جذب بدهی در سال 2020 به شدت (از 17.8 میلیارد دلار به 23.4 میلیارد دلار) افزایش یافته است.ثالثاً کسری بودجه دولت در حال افزایش است. در سال 2022، این رقم 3.9 درصد تولید ناخالص داخلی یا حدود 35 تریلیون صوم بود.

پیش از این، ازبکستان عمدتاً بدهی‌های خارجی را با نرخ های ثابت وام می‌گرفت، اما اکنون مجبور به استقراض با نرخ های متغیر است.

https://kun.uz/news/2023/03/30/ozbekiston-tarixidagi-eng-yuqori-korsatkich-davlat-qarzi-29-mlrd-dollardan-oshdi

از چرم ازبکستان در تولید خودروهای هیوندای، کیا و تویوتا استفاده خواهد شد

 خبرنگار Podrobno.uz با استناد به داده‌های انجمن Uzcharmsanoat گزارش داد که به زودی از چرم ازبکستان در تولید خودروهای هیوندای، کیا و تویوتا استفاده خواهد شد.توافقاتی در این زمینه در جریان مذاکرات با نمایندگان شرکت کره جنوبی JM حاصل شد.این شرکت بزرگترین تولید کننده چرم در کره جنوبی بوده و سالانه 250 میلیون دلار درآمد دارد. کارخانه یک میلیارد دلاری این شرکت مجهز به فناوریهای مدرن ایتالیایی و آلمانی است.

طرف کره ای علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری مشترک در منطقه تاشکند و صادرات محصولات تولید شده بر اساس آن به کره جنوبی، به ویژه به شرکت های بزرگ فعال در صنعت خودرو، اعلام نمود.هیئت JM قصد دارد در آوریل امسال از تاشکند بازدید کند تا مذاکرات بیشتری با کارخانه‌های چرم سازی ازبکستان در مورد پروژه‌های برنامه ریزی شده برای اجرا انجام دهد. بنابراین، در آینده نزدیک، چرم تولید شده در ازبکستان در تریم داخلی خودروهای تولید شده در کارخانه‌های بزرگ خودروسازی کره جنوبی و ژاپن استفاده خواهد شد.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76410

شرکت های ایرانی علاقه مند به سرمایه گذاری در ازبکستان هستند

در 31 مارس سال جاری، آیبیک همرایف معاون وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان با آقای ناصر انصاری مدیر شرکت ایرانی« هستی آریان تامین» در محل وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان دیدار کرد.فعالیت اصلی شرکت هستی آرین تامین، تولید محصولات غذایی از قبیل چای، برنج، شکر و ادویه جات است.  این شرکت از سال 2021 عرضه چای به ازبکستان را با نام تجاری "چای فامیلا" آغاز کرده است.

در این دیدار چشم انداز اجرای پروژه سرمایه گذاری تولید چای در ازبکستان توسط شرکت ایرانی با ارسال بیشتر محصولات به بازارهای داخلی و صادرات آن به خارج مورد بحث و بررسی قرار گرفته و  در مورد کار مشترک در تهیه اسناد پیش از پروژه، سازماندهی امکانات آزمایشگاهی، تامین تجهیزات مدرن، ایجاد تولید محصولات چای بر اساس برند ملی و متعاقب آن صادرات به بازارهای خارجی توافقاتی حاصل شد.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76436

 

ازبکستان برنامه ای برای افزایش تعرفه‌های انرژی برای شهروندان در سال 2023 ندارد

  دلشاد سلطان اف معاون وزیر اقتصاد و دارایی ازبکستان اعلام کرد که دولت برنامه ای برای افزایش تعرفه‌های انرژی برای شهروندان در سال 2023 ندارد. وی یادآور شد که تعرفه‌های انرژی از سال 2019 افزایش نیافته است. وی افزود: افزایش آنها از نظر اقتصادی به صرفه است، زیرا در واقع قیمت ها برای مصرف کنندگان در سطح فعلی باعث افزایش کسری بودجه می‌شود.وی گفت که به احتمال زیاد افزایشی در تعرفه‌ها وجود نخواهد داشت. او افزود، حداقل برای شهروندان، قطعاً اینطور نخواهد شد.سلطانوف در عین حال خاطرنشان کرد که مصرف کنندگانی که حجم زیادی از برق و گاز مصرف می‌کنند باید منابع را با نرخ بازار بپردازند. وی گفت: در عین حال افراد کم درآمد و نیازمندان در جهت حمایت اجتماعی باید برای استفاده اقتصادی از گاز و برق تشویق شوند.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76444

شرکت  زمین شناسی «روس ژئو» لرزه نگاری دریاچه آرال را انجام خواهد داد

 سرگئی گورکوف، مدیر کل شرکت روسی Rosgeologia  اعلام کرد هلدینگ دولتی روسی بررسی لرزه نگاری دریاچه آرال را انجام خواهد داد. نشریه Vedomosti گزارش داد که در پایان مارس 2023، شرکت فوق الذکر قراردادی برای اکتشاف لرزه نگاری در دریاچه آرال در ازبکستان با مبلغ 1.6 میلیارد روبل (20.6 میلیون دلار) امضا کرده است.سرگئی گریشونین، مدیر عامل سرویس رتبه بندی NRA، معتقد است که قرارداد با ازبکستان به مهمترین پروژه در فعالیت های خارجی Rosgeologia در سال 2023 تبدیل خواهد شد.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76435

بیش از 1000 تسهیلات دولتی در سال 2023 در ازبکستان برای فروش گذاشته می‌شود

رئیس جمهور ازبکستان برنامه جدیدی را برای خصوصی سازی دارایی‌های دولتی برای سال 2023 تصویب کرد که در آن فروش بیش از 1000 موسسه و شرکت دولتی پیش بینی شده است.  آنها  شرکت های تابعه و سهام مربوط به 39 شرکت بزرگ دولتی، 8 بانک، 20 وزارتخانه و همچنین سایر سازمان‌های دولتی و غیره می‌باشد.

  شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، طی فرمانی در تاریخ 24 مارس، برنامه جدیدی را برای خصوصی سازی دارایی‌های دولتی برای سال 2023 تصویب کرد.

این سند می‌گوید که آژانس مدیریت دارایی‌های دولتی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها  و سایر سازمان‌های دولتی پیشنهاد کرده‌اند که بیش از 30 هزار موسسه دولتی، شرکت‌های دارای مشارکت دولتی و شرکت‌های موجود در سیستم خود و همچنین املاک و مستغلات را کاهش دهند.

دارایی شرکت خودروسازی ازبکستان، از جمله نمایندگی‌ها (آنها در سال 2018 خصوصی سازی شدند)،سهام راه آهن ازبکستان،14 انبار نفت ازبک نفت گاز، پمپ بنزین UNG پترو، سهام مشترک با شرکت «تات نفت»، باشگاه‌های فوتبال «بخارا»، «نسف»، «مشعل» و غیره در این لیست قرار دارند.به کمیته توسعه رقابت و حمایت از حقوق مصرف کننده، همراه با آژانس مدیریت دارایی‌های دولت دستور داده شد تا حقوق انحصاری اعطا شده به شرکت ها را از لیست حذف کرده و پیشنهادهایی برای لغو آنها ارائه دهد.

 https://www.gazeta.uz/ru/2023/03/31/privatization/

 

ساخت نیروگاه خورشدی با ظرفیت یک مگاوات در تلیمرجان ازبکستان آغاز شد

منطقه تالیمرجان توجه ویژه ای به تولید برق برای نیازهای خود با استفاده از منابع انرژی جایگزین دارد.به همین منظور نیروگاه انرژِی خورشیدی با ظرفیت 1 مگاوات در این منطقه در حال ساخت است.پس از راه اندازی، این نیروگاه سالانه 1.8 میلیون کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.در نتیجه با اجرای این پروژه سالانه 400 هزار متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی می‌شود.

 https://uzdaily.uz/ru/post/76514

 

ازبکستان مذاکرات پیوستن به سازمان جهانی تجارت را با سه کشور به پایان رساند

31 مارس سال جاری امیربک محمداف، نماینده  وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان اعلام نمود که تقریباً مذاکرات برای الحاق این کشور به سازمان جهانی تجارت با سه کشور را به پایان رسانده است. وی گفت: در مجموع این کارگروه شامل 47 کشور است که مذاکرات فعال با 31 کشور در حال انجام است.به گفته وی،کارگروه الحاق ازبکستان به سازمان تجارت جهانی در مجموع شامل 47 کشور است.

همه آنها در ابتدا تمایل خود را برای مذاکره برای دسترسی به بازار کالاها و خدمات ابراز کردند. در حال حاضر مذاکرات با 31 کشور در حال انجام است. از این میان، می‌توان گفت که ما مذاکرات را با سه کشور گرجستان، مغولستان و ترکیه به پایان رسانده‌ یا در مراحل نهایی هستیم. در اوایل آوریل، در نهمین نشست کمیسیون بین دولتی ازبکستان و گرجستان در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی در تاشکند، پروتکلی درباره تکمیل مذاکرات دوجانبه در مورد دسترسی به بازار کالا و خدمات بین گرجستان و ازبکستان به عنوان بخشی از الحاق به سازمان جهانی تجارت امضا رسید.  

بدین ترتیب، گرجستان به اولین کشوری تبدیل شد که ازبکستان مذاکرات خود را در این زمینه با آن به پایان رساند.

https://www.gazeta.uz/ru/2023/04/04/wto

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما