معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

تصویب قانون جدید مناقصات دولتی ایتالیا

پس از ماه‌ها بحث و بررسی، سرانجام قانون جدید مناقصات دولتی ایتالیا توسط هیات دولت این کشور در 28 مارس 2023 به تصویب نهایی رسید.

قانون جدید مناقصات دولتی ایتالیا که از اول آوریل 2023 قابل اجرا خواهد بود، بر اساس دو نکته کلیدی یعنی اصل نتیجه (برای منفعت عمومی) و اصل اعتماد (شفافیت و عملکرد صحیح ادارات دولتی) تدوین گردیده است.

بنا به گزارش وزارت ساختارهای زیر بنایی و حمل و نقل ایتالیا، قانون جدید مناقصات دولتی ابزاری است که موسسات و مشاغل را قادر می‌سازد تا با بهره‌گیری از بوروکراسی تسهیل شده، به سرعت برای ارائه کالا و خدمات به شهروندان تلاش نمایند. عملیاتی شدن قوانین جدید در سه مرحله صورت خواهد گرفت: مرحله اجرایی شدن (1 آوریل 2023)، مرحله عملیاتی شدن (1 ژوئن 2023) و مرحله دیجیتالی شدن قراردادها (1 ژانویه 2024).

بر اساس قوانین جدید از نظر ارزش قرارداد، 3 آستانه جهت واگذاری مناقصات دولتی پیش‌بینی شده است:

  1. واگذاری قراردادهای مناقصه تا سقف 150 هزار یورو، به طور مستقیم و بدون آگهی مناقصه: انتخاب پیمانکار در این بخش می‌تواند از بین لیست شرکت‌های موجود در اتحادیه‌های صنفی مربوطه صورت گیرد.
  2. واگذاری قراردادهای مناقصه با ارزش قرارداد بین 150 هزار یورو تا 1 میلیون یورو: از طریق انتخاب از بین حداقل 5 پیمانکار که انتخاب پیمانکارها می‌تواند از طریق استعلام قیمت و اعتبار شرکت پیمانکار صورت گیرد.
  3. واگذاری قراردادهای مناقصه با ارزش قرارداد بین 1 میلیون یورو تا حداکثر 5.3 میلیون یورو (سقف مجاز تعیین شده توسط اتحادیه اروپا): انتخاب از بین حداقل 10 پیمانکار که انتخاب پیمانکارها می‌تواند از طریق شناسایی پیمانکاران بر اساس بررسی‌های بازار یا از طریق فهرست فعالان اقتصادی صورت گیرد.

بر اساس قوانین جدید در 98.3 درصد از قراردادهای دولتی، ارائه داده بدون برگزاری مناقصه عمومی انجام خواهد شد. به گزارش سال 2021 نهاد مبارزه با فساد ایتالیا (ANAC)، نهادهای برگزاری مناقصه‌های دولتی در کشور ایتالیا توانسته‌اند 62812 مورد واگذاری قراردادهای دولتی به ارزش 43.4 میلیارد یورو را انجام دهند که از این تعداد، 61731 مورد (برابر با 98.3 درصد) به ارزش 18.9 میلیارد یورو با رویه انتخاب مستقیم صورت گرفته است.

شایان ذکر است که از جمله دلایل ساده سازی رویه مناقصات دولتی، کندی پیشرفت اجرای طرح کمک‌های اتحادیه اروپا معروف به برنامه ملی احیا و مقاومت (Pnrr) دولت بوده است. بر اساس برنامه زمان بندی شده کمک‌های اتحادیه اروپا، ایتالیا تا ماه ژوئن امسال باید 45 میلیارد یورو در قبال اجرایی شدن طرح‌های این برنامه دریافت کند و این در حالیست که تا امروز ایتالیا تنها موفق به اجرای طرح‌هایی به ارزش 19 میلیارد یورو شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما