معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۲

روند تولید ماشین آلات کشاورزی در پاکستان

کاهش ارزش روپیه، محدودیت واردات قطعات خودرو، تاخیر در بازپرداخت مالیات فروش توسط دولت و واردات بدون عوارض گمرکی تراکتورهای دست دوم باعث شده است تولید ماشین آلات کشاورزی در پاکستان کاهش یابد.

بخش کشاورزی پاکستان پایه اصلی اقتصاد و منبع اصلی امرار معاش و پایداری برای مردم این کشور می‌باشد.  در طول سال مالی 2021-2022، بخش کشاورزی 22.7 درصد به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کرده و 37.4 درصد از کل نیروی کار را در استخدام دارد. در طی همین سال، این بخش شاهد رشد قابل توجه 4.40 درصدی در مقابل هدف 3.5 درصدی بود. کل سطح زیر کشت تقریباً 48 میلیون هکتار است که در سال گذشته حدود 2 درصد کاهش یافته است.

بر اساس منابع صنعتی، اندازه کل بخش ماشین آلات کشاورزی تقریباً 1.0 میلیارد دلار است که از ترکیبی از تراکتورها، ماشین‌های برداشت، تجهیزات آبیاری و سایر ماشین آلات کشاورزی در مقیاس کوچک تشکیل شده است. پژوهشها نشان می دهد ماشین آلات کشاورزی یکی از مهم ترین و محوری ترین قسمت در رشد و پایداری بخش کشاورزی محلی است. در این راستا، دولت پاکستان تصمیم گرفته است تا بسته کمکی به کشاورزان خود را ادامه دهد تا امکان تامین ماشین آلات کشاورزی وارداتی با تعرفه کاهش یافته (عوارض گمرکی بین 0 تا 2 درصد و مالیات فروش عمومی 5 درصد) را فراهم کند تا کشاورزان محلی برای مکانیزه کردن در شیوه‌های کشاورزی خود حمایت و تشویق شوند. از نظر سهم بازار، پنج کشور ایالات، ژاپن، ایتالیا، و آلمان، چین وجود دارند که بیش از 70 درصد کل ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی وارداتی این کشور  را تامین می‌کنند  که البته سهم بازار ایالات متحده 30 درصد تخمین زده می‌شود.

در حال حاضر، این کشور با یک بحران اقتصادی مواجه است که به طور خاص بر فعالیت های صنعتی تأثیر منفی می‌گذارد. تولید در مقیاس بزرگ (LSM) که صنعت خودرو و تراکتور جزء اصلی آن است، از ابتدای سال مالی جاری شاهد انقباض بوده است و روند کاهشی ادامه دارد و پیش بینی می‌شود رشد کلی تا پایان سال مالی 2022-23 به 7.4 درصد کاهش یابد.

تراکتورسازی‌های ملت و القاضی دو تراکتورساز بزرگ پاکستان می‌باشند . این کارخانه‌ها عمدتاً به دلیل در دسترس نبودن ارز برای واردات قطعات و لوازم جانبی مورد نیاز برای مونتاژ تراکتورها و تقاضای کم در بازار داخلی به دلیل شرایط بد اقتصادی تولید خود را از سپتامبر تا دسامبر سال گذشته تعطیل کرده بودند. بنا به اعلام منیر بنا، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات و لوازم جانبی خودرو پاکستان (PAAPAM) ،سیل‌های شدید اخیر، تورم بالا، افزایش بی‌سابقه دلار و محدودیت‌های واردات قطعات خودرو به شدت صنعت داخلی قطعات تراکتور را تحت تاثیر قرار داده و این صنعت با کاهش شدید تولید در سال مالی جاری مواجه شده است.

انجمن تولیدکنندگان قطعات و لوازم جانبی خودرو پاکستان اعلام نمود فروش تراکتور از 60000 دستگاه در سال مالی 2021-2022 به 20000 دستگاه در سال مالی 2022-23 کاهش یافته و  عملاً به کمترین میزان خود در 15 سال گذشته رسید. بنا،  دلایل متعددی را برای این افت در بخش تراکتور ذکر می‌کند: کاهش ارزش روپیه، محدودیت واردات قطعات خودرو، تاخیر در بازپرداخت مالیات فروش توسط دولت و واردات بدون عوارض گمرکی موجود تراکتورهای دست دوم.

با برآورد 48 میلیون هکتار زمین قابل کشت، پتانسیل قابل توجهی برای بهبود کارایی، عملکرد و بهره وری بخش کشاورزی با تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی بهتر وجود دارد. دولت پاکستان متعهد به حمایت از این بخش است، با این امید که این کشور بتواند بازده و صادرات محصولات اولیه، میوه و سبزیجات، طیور و محصولات لبنی را افزایش دهد - و از این طریق به یک تامین کننده مهم در منطقه تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، دولت با ارائه چندین برنامه کمکی مستقیم و غیرمستقیم، افزایش مداخلات بخش خصوصی و سرمایه گذاری را تشویق می‌کند. هر دو بخش دولتی و خصوصی می‌توانند  با راه اندازی پروژه‌های کوچک تا بزرگ، تقویت کانال های بازاریابی، تسهیلات خدمات پس از فروش و مراکز آموزشی، از این مشوق ها استفاده کنند.با توجه به این وضعیت بازار داخلی پاکستان  تا چند سال آینده همچنان فرصت های تجاری قابل توجهی را برای شرکت های تولید کننده ماشین آلات کشاورزی ارائه خواهد کرد.

 قیمت های تراکتور در پاکستان :

 (کارخانه ملت - به روپیه در 16 مارس  2023)

 

(کارخانه القاضی -  به روپیه در16 مارس  2023)


 

 منابع:

 https://www.app.com.pk/business/tractor-production-increase-16-01-in-fy-2022/

https://www.trade.gov/country-commercial-guides/pakistan-agricultural-machinery-and-equipment

https://www.brecorder.com/news/40212755/paapam-highlights-factors-behind-drop-in-tractor-sales

https://profit.pakistantoday.com.pk/2022/12/06/bumpy-year-ahead-as-tractor-industry-braces-for-lowest-sales-in-15-years/

https://tractors.com.pk/new-tractor-prices-pakistan/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما