معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

دیدار سرکنسول جدید ایران در آکتائو با استاندار مانگیستائو

سرکنسول جمهوری ایران در آکتائو غلامرضا هاشمی‌با نورلان نوگایف استاندار استان مانگیستائو دیدار نمود. به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری منطقه مانگیستائو، در این دیدار موضوعات تقویت بیشتر روابط اقتصادی دوجانبه و چشم انداز توسعه همکاری‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است منطقه منگیستائو با جمهوری اسلامی ایران بویژه در استانهای مازندران و گلستان روابط نزدیک دارد. تا به امروز بیش از 30 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی در منطقه منگیستائو تاسیس شده و در حال فعالیت می‌باشند. لازم به ذکر است، سوم اسفند سال گذشته هیئتی از منطقه منگیستائو از استان گلستان و مازندران در ایران بازدید کردند. نورلان نوگایف در این دیدار خاطرنشان کرد: گردش مالی تجارت خارجی منطقه مانگیستاو با جمهوری اسلامی ایران در سال 2022 بالغ بر 52 میلیون دلار آمریکا بوده است."جناب آقای غلامرضا هاشمی" خرسندیم که در منطقه منگیستائو پذیرای شما هستیم، انتصاب جنابعالی را تبریک می‌گویم، امیدوارم جلسه امروز آغاز راه حل های مشترک برای اجرای موفق پروژه‌های مهم اقتصادی باشد.

https://www.gov.kz/memleket/entities/mangystau/press/news/details/526017?lang=ru

https://www.lada.kz/aktau_news/society/109632-oborot-v-52-milliona-dollarov-skolko-v-mangistau-kompaniy-s-uchastiem-iranskogo-kapitala.html

30 شرکت برتر در حوزه خدمات میدان نفتی استان مانیگستائو در سال 2022

    لیست 30 شرکت برتر در حوزه خدمات میدان نفتی در قزاقستان در سال 2022 مثل چند سال اخیر مجددا شامل سه هلدینگ بزرگ Burgylau LLP، OzenMunayService LLP و Oil Services Company LLP بوده است. کانال اطلاع رسانی و تحلیلی صنعت انرژی قزاقستان فهرستی از TOP-30 شرکت های خدمات میدان نفتی قزاقستان در سال 2022 را منتشر کرد.از 30 شرکت اول در حوزه خدمات میدان نفتی استان مانگیستائو 9 شرکت با سرمایه 100٪ قزاقستانی و 12 شرکت با سرمایه گذاران خارجی می‌باشد. تحلیلگران می‌گویند ارزش خدمات 30 شرکت برتر ذکر شده دو تریلیون تنگه در سال 2022 (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) بوده است.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/109622-kakie-nefteservisnye-kompanii-mangistau-voshli-v-top-30-po-itogam-2022-goda.html

 

افزایش 88 درصدی سرمایه گذاری در استان مانگیستائو طی 7 سال گذشته

     به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری منطقه مانگیستائو، در تاریخ 6 فروردین 1402 استاندار مانگیستائو آقای نورلان نوگایف با رئیس کمیته سرمایه گذاری وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان ملاقات کرد. در این دیدار طرفین اقدامات انجام شده در اجرای سیاست های دولت برای جذب سرمایه گذاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. استاندار در این دیدار اعلام کرد: استان مانگیستائو طی هفت سال گذشته 88 درصد افزایش سرمایه گذاری داشته است. برای 12 ماه سال 2022، 762.2 میلیارد تنگه در دارایی‌های ثابت سرمایه گذاری شده است.  در منطقه از سال 2023 تا 2026 در بخش های مختلف اقتصاد به مبلغ کل حدود 1.5 تریلیون تنگه، اجرای 88 طرح سرمایه گذاری با ایجاد 5000 شغل جدید برنامه ریزی شده است. با احتساب سال جاری، در مجموع 150 میلیارد تنگه جهت راه اندازی 29 طرح سرمایه گذاری انجام شده است که از این طریق بیش از 1.0 هزار شغل جدید ایجاد شده است. 6 پروژه مربوط به گردشگری، 4 پروژه آموزشی، 3 پروژه انبارداری و حمل و نقل ، 3 پروژه بهداشت و درمان و 13 پروژه دیگر مربوط به بخش‌های اقتصادی است.

https://www.lada.kz/gosinformzakaz/razvitie-regiona/109713-v-mangistau-za-poslednie-sem-let-nablyudaetsya-rost-obema-investiciy-na-88-procentov.html

 

جذب 109 میلیارد تنگه سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در استان مانگیستائو

    به گزارش سایت mangystaumedia.kz با اشاره به گزارش وزارت اقتصاد ملی حجم کل سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در ژانویه تا فوریه 2023 به 1.6 تریلیون تنگه بالغ شد. که در همان زمان، 53 درصد از آنها توسط شرکت های بزرگ انجام شده است. منبع اصلی سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت، وجوه شخصی سرمایه گذاران بود - 1.3 تریلیون تنگه یا 82٪ از کل سرمایه گذاری بوده و حجم وجوه بودجه در سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت بالغ بر 135 میلیارد تنگه (8 درصد از کل سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت) بوده است. از نظر استان‌ها، استان آتیرائو با 424 میلیارد تنگه یا 26٪ از کل سرمایه گذاری، همچنان از نظر سرمایه گذاری در سرمایه ثابت پیشتاز است. پنج استان برتر همچنین شامل شهرهای آلماتی (149 میلیارد)، آستانه (122 میلیارد)، مانگستائو (109 میلیارد) و آکمولا (103 میلیارد) می‌شود.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/za_nachalo_etogo_goda_mangistauskaya_oblasty_privlekla_109_mlrd_tenge_investitsiy_v_osnovnoy_kapital

 

نمایشگاه نفت و گاز آتیرائو

    متخصصان صنعت نفت و گاز از 5 تا 7 آوریل 2023 (16 تا18 فروردین) در بیستمین سالگرد نمایشگاه استانی شمال خزر "Atyrau Oil&Gas" شرکت خواهند کرد. به موازات این تاریخ ها، نمایشگاه استانی ساختمانی و داخلی شمال خزر « AtyrauBuild » نیز برگزار می‌شود. امسال رویدادهای اکسپو در مکان جدیدی برگزار می‌شودکه آدرس آن عبارت است از: شهر آتیرائو، مرکز نمایشگاه، خیابان ابوالخیر خان، 79.

    نمایشگاه نفت و گاز آتیرائو برای سال‌ها بستر اصلی ارتباطی نمایندگان دولت و سرمایه گذاران اصلی بازار، مکانی برای جستجوی شریک پروژه‌های  جدید در زمینه تولید نفت و گاز، تولید تجهیزات نفت و گاز و توسعه زیرساخت‌ها بوده است. به طور سنتی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نفت و گاز، شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز، شرکت‌های خدمات نفتی، تجهیزات حفاظت شخصی و صنعتی، اتوماسیون و ابزار دقیق غرفه‌های خود را ارائه می‌کنند. تا به امروز 81 شرکت از اتریش، آذربایجان، آلمان، قزاقستان، چین، هلند، امارات متحده عربی، روسیه و ترکیه مشارکت خود را در نمایشگاه 2023 تایید کرده اند.  این رویداد به طور رسمی‌با همکاری وزارت انرژی جمهوری قزاقستان، استانداری استان آتیرائو،انجمن سازمان‌های نفت و گاز و انرژی قزاقستان، اتاق ملی کارآفرینان جمهوری قزاقستان، اتحادیه شرکت های خدمات نفتی قزاقستان ، شورای توسعه مشارکت های استراتژیک در صنعت نفت و گاز ، انجمن کارگران و زمین شناسان نفت قزاقستان (KONG)برگزار می‌شود.

اطلاعات دقیق: www.oil-gas.kz

https://www.inaktau.kz/news/3571238/napravlenie-dalnejsego-razvitia-i-s

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما