معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری نمایشگاه محصولات داخلی در مزارشریف

نمایشگاه محصولات داخلی 7 استان کشور تحت نام «عالیست افغانیست» به مدت سه روز در شهر مزارشریف افتتاح شد در این نمایشگاه در ۱۰۰ غرفه، تولیدات و محصولات متنوع داخلی به نمایش گذاشته شده است.  این نمایشگاه به ابتکار کاپیسا باستان با هماهنگی وزارت صنعت و تجارت، در ورزشگاه شهرمزارشریف افتتاح شد. احمد فرید نادری، مسئول برگزاری این نمایشگاه هدف از برگزاری این نمایشگاه را تشویق صنعت کاران و حمایت از تولیدات داخلی عنوان کرد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/267192/نمایشگاه-محصولات-داخلی-مزارشریف-گشایش-یافت

 کاهش چشمگیر کمک‌های سازمان ملل به افغانستان

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد کمک‌های غذایی به افغانستان نسبت به گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است. دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در گزارشی اظهار داشت سازمان جهانی غذا در ماه مارس سال جاری میلادی دچار کمبود بودجه شده و به این دلیل، کمک‌ها در افغانستان را از 75درصد به 50 درصد رسانده‌ است. اوچا افزود: سازمان جهانی غذا از آغاز سال 2023 تا ماه فوریه به 14میلیون نیازمند در افغانستان کمک کرده است اما این‌ سازمان در ماه مارس سال جاری تنها 2 میلیون نیازمند را پوشش داده است. بر اساس این گزارش، برای رسید‌گی به بحران بشردوستانه در افغانستان تا ماه آوریل به 93 میلیون دلار نیاز است. دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل تصریح کرد افغانستان چهارمین کشور در معرض خطر از نظر بحران‌ها و رویدادهای طبیعی و هشتمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی است. (خبرگزای تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/01/02/2870648/کاهش-چشمگیر-کمک-های-سازمان-ملل-به-افغانستان

 عواید ۵۷ میلیونی شهرداری استان سرپل در یک سال گذشته

قاری عبدالوکیل معاذ؛ شهردار سرپل گفته است که این اداره در یک سال گذشته از منابع عایداتی خود ۵۷ میلیون و ۷۶۰ هزار افغانی به دست آورده و شهرداری سرپل در بخش‌های مختلف فعالیت‌های چشمگیری را انجام داده است. ۱۵ تُن زباله روزانه از نقاط مختلف استان سرپل جمع‌آوری شده و به خارج از شهر انتقال داده می‌شود. بیش از 6 هزار نهال و بوته گل در پارک‌ها و مناطق سبز شهر کاشته شده، که در قسمت آبیاری آن 5 حلقه چاه در سطح شهر حفاری شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/267425/عواید-۵۷-میلیونی-شهرداری-استان-سرپل-یک-سال-گذشته

سرمایه‌گذاری طالبان در پروژه‌های بزرگ

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان می‌گوید که حکومت سرپرست این گروه از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی پشتیبانی می‌کند و برای آنان تسهیلات بیشتری را فراهم می‌سازد. کریمی‌به رسانه‌ها گفت: «پروژه‌هایی که بسیار حیاتی و مهم در عرصه مدیریت آب، استخراج معادن هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند» طبق اطلاعات سازمان ملل متحد، در بیش از یک و نیم سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار نفر کار خود را در افغانستان از دست داده‌اند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/556537

 استخراج ماهانه ۲ هزار تن زغال سنگ از معدن کرکر بغلان

مولوی عبدالله حامد، رئیس معادن و صنایع استان بغلان می‌گوید: روزانه ۷۴ تن زغال سنگ از معدن‌های کرکر این استان استخراج می‌گردد، که به طور متوسط در یک ماه به 2220 تن بالغ می‌شود. به گفته او در معدن بزرگ زغال سنگ کرکر پلخمری ۲۶۹ نفر مشغول کار هستند. معادن زغال سنگ کرکر استان بغلان در سال ۱۳۱۷ کشف شده و در سال ۱۳۵۰ توسعه یافته و در سال ۱۳۶۶ استخراج آن به ۱۶۰ هزار تن افزایش و در سال ۱۳۷۷ به ۱۰ هزار تن کاهش یافته بود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/267482/استخراج-ماهانه-۲-هزار-تن-زغال-سنگ-معدن-کرکر-بغلان

 لغو مجوز صرافی‌های انفرادی از سوی طالبان

بانک مرکزی افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که به منظور شفافیت، تنظیم بهتر و نظارت بر مؤسسات مالی غیربانکی به ویژه صرافی‌ها و خدمات پولی، مجوز همه صرافی‌های انفرادی را لغو کرده است. در جریان سال گذشته، برای ۸۷۶ صراف و خدمات پولی مجوز شرکتی صادر شده و در امور آنان شفافیت و تسهیلات ایجاده شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/267475/بانک-مرکزی-مجوز-صرافی-های-انفرادی-لغو

 

 حضور حدود ۱۰۰ سرمایه‌گذار خارجی در ۱۴۰۱ در افغانستان

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که حداقل یکصد سرمایه‌گذار خارجی با هدف سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ خورشیدی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی و معادن به افغانستان آمده‌اند. قدرت الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: «برای اولین‌بار خدمات ویزای فوری در فرودگاه کابل ایجاد شد و این وزارت برای افزایش صادرات و اصولی شدن آن، پنج حوزه پردازش صادرات در کابل و برخی استان‌ها ایجاد می‌کند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/556840

 صادرات 2 میلیارد دلاری افغانستان در یک سال گذشته

مسئولان وزارت صنعت و تجارت در کنفرانس ارائه گزارش سال 1401 می‌گویند که برای نخستین بار صادرات افغانستان به حدود 2 میلیارد دلار رسیده و مبلغ بیش از 704 میلیون افغانی عواید جمع‌آوری کرده‌اند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ هـ ش، ۱۳۵ درصد و در مقایسه با سال ۱۳۹۹ هـ ش، ۱۶۶ در صد افزایش را نشان می‌دهد. طی یک سال اخیر، به ارزش کلی ۹۲۵ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۶۲۹ دلار، ذغال سنگ، پنبه، هنگ، انار، کشمش، انجیر، انگور، گوجه، جلغوزه سیاه و پیاز به پاکستان، هند، ازبکستان، تاجیکستان، امارت متحده عربی، چین، ایران، عراق، ترکیه و قزاقستان، صادر شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/267524/نخستین-بار-صادرات-افغانستان-حدود-2-میلیارد-دلار-رسید-عواید-وزارت-صنعت-تجارت-43-درصد-افزایش-یافته

خودکفایی افغانستان در تولید ۵۰ کالای صنعتی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت، در نشستی در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت از خودکفایی افغانستان در تولید ۵۰ کالای صنعتی خبر دادند که بخش ذوب آهن و تولید میلگرد، مواد شوینده، ۱۵ کالای دارویی و نوشابه و فرش ماشینی از آن جمله‌اند. در یک ‌سال گذشته، به ۵۱۰۰ بازرگان مجوز فعالیت بازرگانی اعطا شده‌ و ۷۲۲۸ مجوز دیگر تمدید و ۳۳۳ مجوز لغو شده ‌است. در یک سال گذشته، تعرفه‌ مواد اولیه‌ وارادتی از 1.5 تا 2.5 درصد و تعرفه‌ واردات ماشین‌آلات به صفر کاهش یافته است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/ministry-of-industry-and-trade-afghanistan-has-reached-self-sufficiency-in-the-production-of-50-industrial-goods/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما