معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پاکستان می‌تواند با کمک روسیه از بحران اقتصادی خارج شود

دیمیتری پتروف، کنسول امور سیاسی و اقتصادی کنسولگری روسیه گفته است که با کمک روسیه، پاکستان می‌تواند از بحران اقتصادی خارج شود. دیمیتری پتروف، در نشستی که به مناسبت سفر انجمن تجارت و صنعت کورنگی (KATI) برگزار شد، گفت که فرصت‌های بسیار زیادی برای تجارت بین پاکستان و روسیه وجود دارد. کانال بانکی و سایر مسائل در ارتقای تجارت دوجانبه در حال حل و فصل است. وی گفت: قیمت محصولات دارویی در پاکستان پایین و کیفیت آن در سطح بین المللی می‌باشد. داروهایی که در اینجا ارزان هستند در روسیه بسیار گران می‌باشد. دیمیتری پتروف گفت که اگر کاتی پیشنهادات کتبی خود را به کنسولگری روسیه ارسال کند، اقدامات فوری در مورد آنها انجام خواهد شد. تجارت دوجانبه با ارز محلی امکان پذیر است، تجارت پایاپای نیز می‌تواند ترویج شود. قرارداد تامین گاز و بنزین امضا شده است که به زودی اجرایی خواهد شد. پیش از این فرازالرحمن رئیس کاتی گفته بود که روابط دوستانه بین روسیه و پاکستان وجود دارد و باید فوراً کانال بانکی برای تجارت دوجانبه راه اندازی شود. روسیه در گذشته به پاکستان در راه اندازی کارخانه‌های فولاد کمک کرده است، متاسفانه کارخانه‌های فولاد به چشم سیاست تبدیل شدند. وی گفت: پاکستان می‌تواند با کمک روسیه از بحران اقتصادی خارج شود. تجارت گاز و فرآورده‌های نفتی از روسیه می‌تواند بلافاصله آغاز شود. جدای از این امکان تجارت مواد اولیه و ماشین آلات وجود دارد. مسلم محمدی نایب رئیس کمیته دائمی‌کاتی گفت: تجارت مواد اولیه و کالا امکان پذیر است. وی گفت که پس از ماه رمضان، هیئت تجاری کاتی قصد دارد برای یافتن فرصت هایی برای ارتقای تجارت به روسیه سفر کند.

 https://www.express.pk/story/2458353/6/

بنزین ارزان: خبر عالی برای پاکستانی‌ها

هیئت بلندپایه شرکت نفت روسیه برای نهایی کردن توافق خرید نفت ارزان بین روسیه و پاکستان وارد کراچی شد. هیئت روسی با طرف های مهم از جمله PSO دیدارهایی خواهد داشت که در آن احتمالاً مسائل مربوط به واردات نفت خام نهایی خواهد شد. پس از توافق خرید نفت ارزان بین روسیه و پاکستان، امکان عرضه نفت ارزان به پاکستان فراهم خواهد گردید.

 https://www.nawaiwaqt.com.pk/21-Mar-2023/1694371

 جولای تا فوریه؛ کاهش 32 درصدی کسری تجاری

کسری تجاری پاکستان طی هشت ماه اول (جولای تا فوریه) سال مالی 23-2022 با 32 درصد کاهش به سطح 21 میلیارد و 440 میلیون دلار رسیده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اداره آمار فدرال، در هشت ماهه اول (ژوئیه تا فوریه) سال مالی 2023-2022، صادرات پاکستان 18 میلیارد و 688 میلیون دلار بوده است که در مدت مشابه سال گذشته 20 میلیارد و 573 میلیون دلار بوده است. به این ترتیب طی هشت ماهه صادرات 9.21 درصد کاهش داشته است. این آمار همچنین نشان داد که پاکستان در بازه زمانی جولای تا فوریه در مجموع 40 میلیارد و 118 میلیون دلار واردات داشته است که 23.51 درصد کمتر از صادرات انجام شده در دوره مورد بررسی سال مالی 2022-2021 می‌باشد. در سال مالی گذشته حجم واردات 52 میلیارد و 452 میلیون دلار در بازه زمانی جولای تا فوریه بوده است. کل کسری تجاری در هشت ماهه نخست سال مالی 2023-2022، 21 میلیارد و 440 میلیون دلار بوده است. در دوره مورد بررسی در سال مالی قبل، کسری تجاری 31 میلیارد و879 میلیون دلار می‌باشد. این آمار نشان می دهد که کسری تجاری کشور طی 8 ماهه سال مالی جاری 32.75 درصد کاهش داشته است.

 https://www.express.pk/story/2459056/6/

کاهش 18 درصدی صادرات پاکستان به 9 کشور منطقه

صادرات پاکستان به 9 کشور منطقه در هشت ماهه اول سال مالی 2023، 18.28 درصد کاهش یافته که عمدتاً به دلیل کاهش محموله‌ها به چین بوده است. داده‌های منتشر شده توسط بانک دولتی پاکستان نشان می دهد که طی سال مالی جاری، کاهش تنها به صادرات محدود نشده است، بلکه واردات به ویژه از چین به دلیل اقدامات دولت کاهش یافته است. اعتبار برای کالاهای مصرفی در لیست اولویت نیست. صادرات به افغانستان، چین، بنگلادش، سریلانکا، هند، ایران، نپال، بوتان و مالدیو به 2 میلیارد و 410 میلیون دلار کاهش یافت که تنها 12.92 درصد از کل صادرات پاکستان از جولای تا فوریه 2023 ، 18.1 میلیارد دلار بوده است. در بین کشورهای منطقه، پاکستان بیشترین صادرات را به چین دارد، در حالی که کشورهای پرجمعیت هند و بنگلادش عقب هستند، پاکستان 55.77 درصد از کل صادرات به چین را به خود اختصاص داده است، در حالی که مابقی صادرات به هشت کشور دیگر اختصاص دارد. صادرات پاکستان به چین طی ماه‌های جولای تا فوریه در سال مالی 2023 با 27.53 درصد کاهش به 1 میلیارد و 330 میلیون دلار رسید که در مدت مشابه سال گذشته 1 میلیارد و 840 میلیون دلار بود اما در دوره مورد بررسی به صورت سالانه، واردات از چین نیز 37.38 کاهش یافته، به 7 میلیارد و 660 میلیون دلار رسیده است.

https://www.dawnnews.tv/news/1199360/

محموله آزمایشی نفت خام روسیه در ماه می وارد پاکستان خواهد شد

مذاکرات مربوط به واردات نفت خام از روسیه در کراچی به پایان رسید که در آن گزارش شد که پیشرفت ها مثبت بوده است، اما چندین موضوع حل نشده باقی مانده است. در این راستا توافقنامه پاکستان و روسیه به جای ماه مارس در ماه آوریل پیش بینی خواهد گردید. به گفته یک مقام ارشد وزارت نیرو، تیم فنی مرکز خدمات عملیاتی شرکت دولتی روسیه در روز 20 مارس با مقامات دولتی نفت پاکستان (PSO) در کراچی گفتگو کرد. تصمیم گرفته شد که محموله آزمایشی نفت خام به جای آوریل در ماه مئی به پاکستان برسد زیرا انتظار می رود در ماه آوریل توافق در سطح دولت انجام شود. یک کشتی باری با نفت خام روسیه تا 30 روز دیگر به بندر پاکستان می رسد. در این گفتگوی دو روزه، هیئت روسی از جدیت دولت پاکستان در خرید نفت جویا شد، چرا که SPV در این زمینه تشکیل نشده است که مسئولیت واردات نفت خام با ارز ثابت را بر عهده بگیرد. تیم روسی نسبت به گزارش‌های رسانه‌ها در مورد عرضه نفت با تخفیف ابراز نگرانی کرده است، زیرا روسیه نمی‌خواهد به آن در رسانه‌ها اشاره شود. مصدق مالک وزیر دولت فدرال بارها به رسانه‌ها گفته است که پاکستان می خواهد نفت خام را با 30 درصد تخفیف از روسیه بخرد و پاکستان با این تخفیف نفت خواهد گرفت. مقامات ارشد بخش نفت خواهان خرید نفت به قیمت 50 دلار در هر بشکه هستند که 10 دلار کمتر از قیمت جهانی است.

https://urdu.geo.tv/latest/322187-

 آمریکا، می خواهیم به پاکستان در زمینه سرمایه گذاری کمک نماییم.

آمریکا گفته است که می خواهد در زمینه سرمایه گذاری به پاکستان کمک کند. دفنارند، مدیر بخش کمک‌های خارجی وزارت خارجه آمریکا، گفت که همکاری پاکستان و آمریکا در زمینه امدادرسانی به سیل و چالش‌های کووید، کامل بوده است. او در یکی از اظهارات خود گفت که می خواهد به پاکستان کمک کند تا کشاورزی هوشمند آب و هوایی و توسعه اقتصادی را تقویت کند و زیرساخت های ویران شده را بازسازی نماید. دفنارند گفت که آنها همچنین می خواهند به پاکستان در زمینه سرمایه گذاری کمک کنند، حمایت فنی از مشارکت دولتی و خصوصی بررسی خواهد شد.

 https://www.express.pk/story/2460634/1/

 ورود 200 هزار متریک تن گندم به بندر گوادر در 25 روز

یکی از مقامات COPHC گفت که بندر گوادر علیرغم مشکلات فراوان در تلاش است تا واردات 200 هزار متریک تن گندم از روسیه را در 25 روز گذشته به سرعت انجام دهد. حدود 250000 تن گندم در بندر گوادر باقی مانده است. این مقام مسئول گفت: از مجموع 9 کشتی حامل گندم به بندر گوادر، چهار کشتی تاکنون وارد این بندر شده است. تمام بارگیری، تخلیه و حمل و نقل با دقت انجام و مدیریت گردیده است.

https://e.jang.com.pk/detail/405156%22

پاکستان آماده واردات خودروهای برقی از چین

پاکستان قرار است به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ترویج حمل‌ونقل پایدار و کاهش انتشار کربن، خودروهای برقی را از چین وارد کند، اقدامی‌که انتظار می‌رود راه را برای سیستم حمل‌ونقل، سبزتر و کارآمدتر در این کشور هموار نماید. با هدف قرار دادن 30 درصد فروش خودروهای برقی تا سال 2030، کاهش هزینه‌های سوخت تا 2 میلیارد دلار در سال و انتشار دی اکسید کربن تا 13 میلیون تن در سال می‌باشد. استفاده از خودروهای الکتریکی به پاکستان کمک می‌کند تا وابستگی به نفت و گاز وارداتی را کنار گذاشته  و از این طریق ذخایر ارزی ارزشمند را ذخیره نماید. به گزارش ولث پاک، انتظار می رود این ابتکار راه را برای یک سیستم حمل و نقل سبز و کارآمد در کشور هموار کند. این اقدام بخشی از سیاست خودروهای الکتریکی 2021 پاکستان است که هدف آن تغییر سیستم حمل و نقل این کشور از سوخت های فسیلی به منابع انرژی تجدیدپذیر می‌باشد.

 https://e.jang.com.pk/detail/404405

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما