معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم اسفندماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

گفتگوی ترکمنستان و ازبکستان در مورد مسائل توسعه حمل و نقل و ترانزیت

مامتخان چاکیف رئیس آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان، روز جمعه (10 مارس) در عشق آباد با الهام ماخکاموف وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان دیدار و گفتگو کرده و در جریان آن، طرفین در مورد گسترش ارتباطات حمل و نقلی و ترانزیتی و رفع برخی از مشکلات ناشی از فرآیند حمل و نقل کالا تبادل نظر کرده اند.

بنا بر گزارش نشریه اینترنتی «UzDaily»، در این دیدار طرفین دورنمای توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل را مورد بحث و بررسی قرار دادند و موضوع یکسان سازی تعرفه‌ها و عوارض را در راستای تسهیل و تسریع عملیات مرزی و به منظور انجام سریع فرآیند حمل کالا مورد توجه قرار دادند.

نماینده ازبکستان استفاده از سیستم دیجیتال «E-permit» را پیشنهاد داد که امکان تبادل الکترونیکی فرم های مجوز برای حمل و نقل جاده ای بین المللی را فراهم می‌کند.

در این گفتگوها، مسائل مربوط به توسعه کریدور حمل و نقلی ازبکستان-ترکمنستان-ایران نیز مورد توجه قرار گرفت.

شرکت کنندگان در این نشست بر ادامه بحث در مورد توسعه کریدورهای حمل و نقلی و ترانزیتی جدید توافق کردند و همچنین مراحل بعدی ارتقا و گسترش همکاری‌های دوجانبه را مشخص کردند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9961/turkmenistan-i-uzbekistan-obsudili-voprosy-po-rasshireniyu-transportnotranzitnogo-soobshcheniya

 

اتصال شبکه‌های انتقال برق ایران و پاکستان با ظرفیت 200 مگاوات

در تاریخ 12 مارس 2023، علی اکبر محرابیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد: شبکه‌های انتقال برق ایران و پاکستان به هم متصل شده اند.

به گفته وزیر ایرانی، تمام این پروژه از جمله طراحی و ساخت آن در کمتر از یک سال تکمیل شده و ظرفیت سوآپ برق 200 مگاوات است. این اظهارات در جریان سفر وزیر انرژی پاکستان به ایران بیان شد.

وی افزود: در دیدار امروز با وزیر انرژی پاکستان درباره نحوه تبادل برق از طریق این خط بحث های خوبی صورت گرفت و امیدواریم در این زمینه به توافق برسیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت انرژی پاکستان روز یکشنبه اعلام کرد که در جریان سفر رسمی خرم دستگیرخان وزیر انرژی پاکستان به تهران و دیدار با همتای ایرانی خود، طرفین برای گسترش روابط دوجانبه در بخش برق به توافق رسیده اند.

منبع:https://www.newscentralasia.net/2023/03/13/seti-elektroperedachi-irana-i- pakistana-soyedineny-moshchnost-200-megavatt/

 

گفتگوی نمایندگان"Türkmendeňizderýaýollary" (آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه ای ترکمنستان) و شرکت بازرگانی نفت "Vitol Bahrain E.C"(بحرین) در حوزه سرمایه گذاری

نمایندگان "Türkmendeňizderýaýollary" (آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه ای ترکمنستان) و شرکت بازرگانی نفت "Vitol Bahrain E.C" (بحرین) در تاریخ 10 مارس سال جاری نشست آنلاینی برگزار کردند که طی آن موضوعات همکاری در زمینه تعمیر کشتی و سرمایه گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین خاطرنشان کردند که کشتی‌های ترکمنستانی که در سفرهای بین‌المللی حامل نفت و فرآورده‌های نفتی هستند، طبق الزامات انجمن بین‌المللی رده‌بندی (IACS) مرتباً تعمیر می‌شوند.

بر اساس این گزارش، طرفین از سال 2019 همکاری نزدیکی داشته اند. نفت خام و فرآورده‌های نفتی این شرکت در سفرهای بین المللی با نفتکش های ترکمنستانی «Hazar»، «Alaja»، «Kenar»، «Etrek»، «Jeyhun» و «Sumbar» حمل می‌شود.

در پایان این دیدار، طرفین خاطرنشان کردند که به توسعه همکاری‌های دوجانبه و انجام وظایف مربوطه ادامه خواهند داد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9971/turkmendenizderyayollary-i-vitol-bahrain-obsudili-voprosy-investicionnogo-sotrudnichestva

 

تاکید ترکمنستان بر تعهد خود برای عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی

هیئت ترکمنستان روز دوشنبه (13 مارس) در ژنو سلسله نشست هایی با نمایندگان سازمان تجارت جهانی، مرکز تجارت بین المللی و کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا برگزار کرد و طی آن بر تعهد قاطع ترکمنستان برای عضویت کامل در این سازمان تاکید کرد.

رحیمبردی جباروف رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان، ریاست هیئت ترکمنستان را بر عهده داشت.

در این دیدارها، چشم انداز ترکمنستان در مورد روند پیوستن به WTO و امکان راه اندازی برنامه کاری برای تهیه اسناد اولیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس هیئت ترکمنستان بر اهمیت ایجاد سازوکارهای داخلی برای مذاکرات، بررسی پیامدهای عضویت در سازمان تجارت جهانی و تطبیق قوانین ملی با قوانین سازمان تاکید کرد.

نمایندگان سازمان‌های بین المللی فوق به نوبه خود آمادگی خود را برای ارائه کمک های بیشتر به ترکمنستان در انجام اصلاحات اقتصادی و پیوستن به WTO اعلام کردند. آنها همچنین ابراز امیدواری کردند که سازمان تجارت جهانی بتواند نقش هماهنگ کننده را در ارائه این کمک ها ایفا کند.

شایان ذکر است، در 14 فوریه سال جاری، در دبی (امارات متحده عربی)، رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان و انکوزی اوکونجو-ایویلا مدیر کل سازمان تجارت جهانی (WTO) نشستی برگزار کردند که در آن عنوان شد، ترکمنستان علاقمند به گسترش همکاری‌ها با این سازمان است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9970/turkmenistan-podtverdil-priverzhennost-stanovleniyu-polnopravnym-chlenom-vto

 

دیدار سردار بردی محمداف با رئیس شرکت Bouygues

به گزارش برنامه خبری وطن از تلویزیون ترکمنستان، در تاریخ 16 مارس 2023، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در خصوص امکان مشارکت شرکت Bouygues در طرح های نوسازی پایتخت ترکمنستان با مارتین بویگ رئیس این شرکت فرانسوی دیدار و گفتگو کرد.

شرکت Bouygues شریک تجاری قدیمی و قابل اعتماد ترکمنستان است و پروژه‌های مشترک اجرا شده که مجموع آنها در حال حاضر حدود 70 پروژه است، در توسعه اقتصاد ترکمنستان و تقویت پتانسیل ساختمانی و صنعتی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. این شرکت در طول سال ها همکاری طولانی مدت، طیف گسترده ای از پروژه‌های معماری و طراحی شهری را ارائه کرده است.

رئیس جمهور سردار بردی محمداف از فعالیت های شرکت Bouygues در ترکمنستان قدردانی کرده و با خرسندی اشاره کرد که مرکز تجاری مدرنی که توسط این شرکت فرانسوی در حال ساخت است، تمام فرصت ها را برای انجام مذاکرات و ارائه پروژه‌های مختلف فراهم می‌کند.

تاجر فرانسوی با ابراز قدردانی از رئیس دولت برای زمان اختصاص داده شده به این دیدار، تاکید کرد که همکاری با ترکمنستان و مشارکت در اجرای پروژه‌های بزرگ که در درجه اول با هدف تحول در نمای معماری عشق آباد انجام می‌شود، افتخار بزرگی برای هلدینگی است که او مدیریتش را بر عهده دارد.

در همین راستا، تمایل شرکت Bouygues به تقویت بیشتر موقعیت خود در بازار آینده دار ترکمنستان که بیش از 30 سال از فعالیت این شرکت در آن می‌گذرد، تایید شد.

در این ملاقات، آقای بویگ رئیس جمهور سردار بردی محمداف را در مورد وضعیت پروژه‌های واگذار شده به شرکت مطلع کرده و همچنین پیشنهادات جدیدی که با در نظر گرفتن اولویت های توسعه اجتماعی-اقتصادی و اصلاحات بزرگ در حال انجام در ترکمنستان تدوین شده بود را بیان کرد.

رئیس جمهور نیز آمادگی خود را برای بررسی پیشنهادات شرکت فرانسوی اعلام کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59262/serdar-berdymuhamedov-obsudil-s-rukovoditelem-buig-plany-po-modernizacii-ashhabada

 

مذاکرات هیئت تجاری فرانسه در عشق آباد

عشق آباد میزبان همایش تجاری ترکمنستان-فرانسه با حضور هیئتی از انجمن کارآفرینانMEDEF International می‌باشد.

شایان ذکر است، MEDEF (Mouvement des entreprises de France) مهمترین نماینده جامعه تجاری فرانسه است. این انجمن 800000 شرکت فرانسوی را از همه بخش ها گرد هم می آورد. شاخه بین المللی آن، MEDEF International، با هدف تشویق شرکت های فرانسوی به فعالیت در خارج از کشور ایجاد شده است.

همایش مذکور در اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان برگزار شد. و با سخنرانی دولتگلدی رجبوف رئیس اتاق بازرگانی و کریستوف پتی نایب رئیس شرکت Buig Construction آغاز بکار نمود.

در میان مهمانان فرانسوی نمایندگانی از شرکت هایی مانند Airbus (سازنده هواپیما)، Thales (هوافضا)، Alstom (مهندسی)، Bouygues Batiment International (ساخت و ساز)، Dassault Aviation (سازنده هواپیما)، Sanofi (داروسازی)، Geismar (تجهیزات راه آهن)، Poma SAS (سیستم های حمل و نقل)، Technip (مهندسی صنایع)، In Groupe (فناوری‌ها و خدمات دیجیتال) و بسیاری دیگر به چشم می خورند.

از طرف ترکمنستان نیز مقامات عالیرتبه بورس کالا و مواد اولیه، وزارتخانه‌ها و ادارات ذیربط و نمایندگان اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان در این مجمع شرکت دارند.

در حاشیه این همایش، دیدارهای دوجانبه در حال انجام است که فردا نیز ادامه خواهد داشت. امروز (16 مارس) هیئت فرانسوی با روسای آژانس های حوزه حمل و نقل و ارتباطات، اداره مهاجرت و بهداشت و درمان ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/49082/delegaciya-francuzskih-promyshlennikov-provodit-peregovory-v-ashhabade

 

بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه تولیدات صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان

در تاریخ 18 مارس 2023، رئیس جمهور سردار بردی محمداف از نمایشگاه پانزدهمین سالگرد تاسیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان بازدید کرد و با طیف وسیعی از محصولات و کالاهای صنعتی آشنا شد.
در این خصوص می‌توان گفت، این نمایشگاه به بازتابی روشن از سطح جدید توسعه تجارت داخلی تبدیل شده است.

در ورودی نمایشگاه، اطلاعاتی از نتایج فعالیت 15 ساله اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان کشور و موفقیت های به دست آمده در نمایشگرهای تلویزیونی ارائه شده است.

آتدایف معاون رئیس کابینه وزرا و خدایبردیف رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان، گزارشی از انواع محصولات ارائه شده در این نمایشگاه واقع در اتاق بازرگانی و صنعت ارائه کردند.

همانطور که اشاره شد، با توجه به حمایت دولتی از توسعه بخش خصوصی، موقعیت آن در ساختار اقتصاد ملی در حال تقویت است که چشم انداز وسیعی را برای بازرگانان ترکمن به منظور دستیابی به نتایج عالی در زمینه‌های مختلف از جمله در تولید مواد غذایی و سایر کالاها گشوده است. در همین راستا، از سردار بردی محمداف به دلیل دغدغه همیشگی وی برای توسعه کارآفرینی در کشور قدردانی شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کارآفرینان نقش بسزایی در توسعه سریع اقتصاد دارند، گفت: همه اقدامات برای تقویت هر چه بیشتر جایگاه کسب و کارهای کوچک و متوسط در کشور انجام خواهد شد.

در پایان بازدید، رئیس جمهور سردار بردی محمداف بر اهمیت اطمینان از فراوانی مواد غذایی و در دسترس بودن انواع مختلف محصولات تاکید کرد و دستوراتی به مقامات مربوطه در این زمینه ابلاغ کرد. سپس وی با آرزوی موفقیت برای نمایندگان بخش خصوصی، محل نمایشگاه را ترک کرد.

منبع: https://tdh.gov.tm/ru/post/35175/prezident-turkmenistana-oznakomilsya-s-ekspoziciej-vystavki-dostizhenij-soyuza-promyshlennikov-i-predprinimatelej-2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما