معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

انتقال اولین محموله نفت در مسیر آکتائو-باکو

سایت mangystaumedia.kz به نقل از کازینفورم گزارش داد، اولین عملیات انتقال نفت تولید شده در میدان کاشاگان قزاقستان در مسیر آکتائو - باکو از طریق دریای خزر انجام شده است. نفت در مسیر جدید توسط "نفتکش آکادمیک خوشبخت یوسف زاده" متعلق به ناوگان حمل و نقل دریایی شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان (ASCO) حمل شد. به گفته ASCO، 6900 تن نفت خام به عنوان بخشی از اولین محموله در مخازن نفتکش بارگیری شد. این نفتکش که از بندر آکتائو قزاقستان حرکت کرده است، نفت را به ترمینال سنگچال آذربایجان می رساند. مجموع ظرفیت حمل نفتکش "آکادمیک خوشبخت یوسف زاده" 7800 تن است. این تانکر می‌تواند هم نفت و هم فرآورده‌های شیمیایی را حمل کند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/pervaya_transportirovka_nefti_po_napravleniyu_aktau-baku_nachalasy

 

انتشار بیانیه بانک ملی قزاقستان در پی ورشکستکی بانک های آمریکایی

سرویس مطبوعاتی بانک ملی قزاقستان در 17 مارس (26 اسفند 1401) گزارش داد که بانک ملی قزاقستان (NB) این حق را برای خود محفوظ می دارد که برای حفظ نقدینگی در بازار ارز و کاهش نوسانات شدید نرخ ارز مداخلات ارزی انجام دهد. این بیانیه پس از سقوط بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر در ایالات متحده در 10 تا 12 مارس (20-19 اسفند 1401) منتشر شد. این امر باعث افزایش نوسانات و کاهش تمایل سرمایه گذاران برای ریسک در نتیجه نگرانی‌ها در مورد بخش بانکی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا شد.

 پیش از این، "گالیمژان پیرماتوف" رئیس بانک ملی قزاقستان گفت که وضعیت در بخش بانکی ایالات متحده می‌تواند تأثیر بسیار محدودی بر بخش بانکداری قزاقستان داشته باشد. وی همچنین اظهار داشته است تاکنون هیچ دلیلی برای نگرانی نمی‌بینیم. در بخش بانکی ما نقدینگی کافی وجود دارد. پیرماتوف در نشست سنا در 16 مارس به خبرگزاری کازینفورم گفت در صورت لزوم، ما آماده مداخله در بازار ارز هستیم.

 به گفته بانک ملی قزاقستان، احتمال افزایش نوسانات تنگه (واحد پول قزاقستان) در برابر دلار آمریکا در بازار ارز داخلی وجود دارد که با کاهش قیمت نفت به 73 تا 74 دلار در هر بشکه، پیچیده تر نیز خواهد شد.

https://astanatimes.com/?p=66955 

 

ورود اولین پرواز چارتر گردشگران ایرانی  به آکتائو

    صبح روز19مارس( 28 اسفند) اولین پرواز چارتر از تهران، پایتخت ایران وارد فرودگاه بین المللی آکتائو شد. با مراسم واترسالوت از هواپیمای شرکت هواپیمایی ایران ایرتور استقبال انجام شد و از مسافران با غذاهای سنتی "باورساک" پذیرایی گردید. قرار است در 25 مارس(5فروردین1402) دومین پرواز با حضور گردشگران ایرانی انجام شود. یادآور می‌شویم که در سال ۲۰۲۲ رژیم بدون روادید برای اتباع جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و جمهوری هند در قزاقستان وضع شد. این قانون اجازه می دهد تا شهروندان این کشورها حداکثر تا 14 روز و در مجموع تا 42 روز تقویمی در هر دوره 180 روزه در کشور قزاقستان اقامت داشته باشند. برنامه‌ریزی شده است که اقدامات انجام شده به ایجاد فضای سرمایه گذاری مطلوب، افزایش تماس های تجاری و تحقق بیشتر ظرفیت گردشگری قزاقستان کمک کند.

https://www.inaktau.kz/news/3565877/v-mangistau-soldaty-bliznecy-sdelali-svoj-vybor

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما