معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته چهارم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سرمایه گذاری مستقیم خارجی؛ اولویت اول سنگال

در مراسم شروع بکار کمپین بسیج شرکای انجمن سرمایه گذاری سنگال، بایدی آگنه، رئیس شورای ملی کارفرمایان (Cnp) طی سخنانی  انتظارات بخش خصوصی را تشریح کرد و اظهار داشت: سنگال در صدد است تا یک بخش خصوصی قوی تر و پویاتر داشته باشد که بتواند نقش خود را به طور کامل در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند و برای این امر پیش نیازهایی لازم است. وی افزود: برای جذب جریان سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی باید باید فضای بیشتری را باز کنیم زیرا خواهان رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و افزایش رشد مشاغل پایدار هستیم. ما نمی‌توانیم در آفریقایی که امروزه به طور فزاینده ای مورد توجه جهان قرار می‌گیرد و هر کشوری در قاره سیاه خود را به عنوان جذاب ترین مقصد سرمایه گذاری معرفی می‌کند منفعل بمانیم. برای تولید بیشتر ثروت ملی باید ماهیت پروژه‌هایی که می‌توانند (به طور جزئی یا کلی ) توسط بخش خصوصی انجام شوند بررسی شود. به دلایل مختلف سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) اولویت اول کشور محسوب می‌شود زیرا این امر منافع ملی ما را تامین می‌کند. به این منظور لازم است پروژه‌هایی که نیاز به عقد قرارداد با سرمایه گذاران خارجی با توجه به الزامات مالی و فنی دارند تعریف شوند. همچنین امکان همکاری بین بخش خصوصی داخل و خارج مهیا شود.

وی در ادامه گفت: در این راستا سه هدف باید مورد توجه قرار گیرد که عبارتند از : ایجاد یک اکوسیستم ملی تولیدی کارآمد و پایدار، محدود کردن هرگونه وابستگی خارجی و حضور چشمگیرتر در بازارهای سرمایه در آفریقا با حضور یک بازیگر اصلی مالی آفریقایی.

اولیماتا سار وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری نیز طی ایراد سخنانی با تشریح تلاش های انجام شده توسط دولت برای ایجاد بخش خصوصی پویا در سنگال خاطر نشان نمود انجمن سرمایه گذاری سنگال در جولای آینده سازماندهی مجدد خواهد شد تا راه برای نقش بیشتر بخش خصوصی هموارتر شود.  

روزنامه Le Quotidien  11 مارس 2023

انعقاد قرارداد ساخت 15 مرکز حرفه ای در شهرهای کائولاک، کافرین و تیس سنگال

وزارت آموزش حرفه ای، کارآموزی و ادغام سنگال به عنوان بخشی از ماموریت خود برای تسهیل کسب دانش حرفه ای توسط سنگالی‌ها و تضمین کیفیت ادامه تحصیل در این زمینه متعهد به راه اندازی مراکز آموزش حرفه ای شده است. برای تحقق بخشیدن به این امر طی مراسمی قرارداد ساخت 15 مرکز آموزش حرفه ای به ارزش 113 میلیارد فرانک سیفا در مناطق کائولاک، کافرین و تیس با وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری از طریق واحد ملی حمایت از مشارکت های دولتی و خصوصی ( Unappp ) به امضا رسید. بخش های مورد نظر این طرح شامل کشاورزی، دامداری، صنایع غذایی، معدن و فناوری‌های جدید هستند. در این خصوص وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری طی سخنانی تصریح کرد بخش خصوصی تأمین مالی این پروژه را بعهده دارد و بنابراین همسویی منافع بین بخش خصوصی و دولت برای داشتن خدمات با کیفیت در بلندمدت در این بخش وجود دارد. همچنین این قرارداد نتیجه یک پیشنهاد ابتکاری است که منافع سنگال در زمینه آموزش حرفه ای را در بر می‌گیرد و هدف آن تقویت افزایش مشارکت بخش خصوصی در پویایی طرح سنگال در حال ظهور است. همچنین با ساخت مراکز جدید در سراسر سنگال افزایش ظرفیت آموزش حرفه ای در کشور رخ خواهد داد.  

روزنامه Le Quotidien  11 مارس 2023 

دیجیتالی کردن و شمول مالی دستور کار اجلاس انجمن بانکهای مرکزی غرب افریقا در داکار

بوح سعیدی، رئیس انجمن بانک های مرکزی آفریقا و رئیس بانک مرکزی گامبیا در مراسم افتتاحیه اجلاس انجمن مذکور در محل دفتر مرکزی بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا (Bceao) در داکار از دبیرخانه انجمن مذکور خواست به ترویج دستور کار دیجیتالی‌سازی و شمول مالی ادامه دهد. آقای سعیدی در توضیح این مطلب گفت: بخش مالی با نوآوری‌های تکنولوژیکی که پرداخت های دیجیتال را تسهیل می‌کند به طور مداوم در حال تحول است، بنابراین ضروری است که سیستم های پرداخت برای تسهیل تسویه تراکنش های فرامرزی به یکدیگر متصل شوند. علاوه بر این شمول مالی در خط مقدم فعالیت های انجمن قرار دارد و با ادغام سیستم های پرداخت آفریقایی تقویت خواهد شد. همچنین این امر ابزار مهمی‌برای تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌های مبادلاتی خواهد بود و کاتالیزوری برای دستیابی به اهداف مشترک یک جامعه اقتصادی واحد است. در همین راستا رئیس انجمن بانک‌های مرکزی اعلام کرد: دبیرخانه انجمن در اجرای برنامه کاری خود برای سالهای 2023-2022 پیشرفت های خوبی داشته بطوریکه از چهل مصوبه نزدیک به نود درصد آن اجرا شده است. وی خاطر نشان کرد اگر چه اینها دستاوردهای قابل ستایشی هستند اما فعالیتهای دیگری باقی مانده است که باید اجرایی شوند از جمله موضوع فعال سازی مکانیسم بررسی کارگروه‌ها و گروه‌های کاری مختلف، تعیین نمایندگان برای نظارت بر تفاهم نامه‌های چندجانبه، اصلاح معیارهای همگرایی و تصویب اساسنامه.

وی یادآوری نمود در جهت هدایت قاره افریقا به سمت یک اتحادیه پولی و یک ارز واحد، انجمن تعهد خود را به ارتقای همکاری اقتصادی و تجارت در داخل کشورهای عضو نشان داده است. این هدف از طریق همکاری و اصلاحات در زمینه‌های پولی، بانکی و نوآوری‌های مالی به منظور بهبود قابلیت همکاری سیستم های مالی در کشورهای عضو محقق خواهد شد. در این راستا بانک های مرکزی مسئول انجام این ماموریت هستند که پیش نیاز همگرایی اقتصادی است. شایان ذکر است این نشست که با حضور روسای بانک های مرکزی آفریقا برگزار گردید و کمیسر مسئول توسعه اقتصادی، تجارت، صنعت و معادن اتحادیه آفریقا (AU) نیز به صورت مجازی در آن شرکت کرد حول ارزیابی اجرای تصمیمات شورای حکام متمرکز شده بود. تصمیمات این شورا در جلسه خود در 5 اوت 2022 در بانجول، گامبیا اتخاذ شد.

آژانس مطبوعاتی  APS  12 مارس 2023

لزوم اجرای بازار واحد حمل و نقل هوایی در آفریقا

در جریان برگزاری نشست رایزنی‌ در مورد عملیاتی کردن پروژه بازار واحد حمل‌ و نقل هوایی در آفریقا (Mutaa) سیدی گویه مدیرکل آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی (Anacim) سنگال طی سخنانی از شرکت‌های هوایی درخواست نمود تا در مسیرهای بین آفریقایی و فراتر از آن از طریق انعقاد توافق ‌نامه‌های تجاری دو جانبه در جهت رقابتی شدن با همدیگر همکاری بیشتری داشته باشند. وی افزود افریقا با بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت تنها 4 درصد از ترافیک جهانی مسافر در سال 2019 را تشکیل داده که این یک ناهنجاری است. این منطقه از جهان که بیشترین نرخ رشد اقتصادی را دارد از نظر رشد حمل و نقل هوایی در رده آخر است. وی خاطر نشان کرد بنابراین راه طولانی در پیش داریم لذا این یکی از دلایل لزوم همکاری و مشارکت بین همه شرکت‌های هواپیمایی است. وی خاطر نشان نمود هدف از برگزاری این نشست افزایش آگاهی در میان بازیگران مختلف در صنعت هوانوردی در مورد سیاست هوانوردی غیرنظامی آفریقا، متون نظارتی مکانیسم حل اختلاف (MRD) و حمایت از حقوق مسافران در کشورهای عضو می‌باشد. همچنین راه رسیدن به این اهداف توانمندسازی همه نهادهای ذیربط برای ارائه مشترک اولویت های استراتژیک، تقویت مقررات ساختارهای نهادی ملی و همکاری در عملیاتی سازی و اجرا است. در مورد پروژه موتا مدیرکل آژانس مذکور افزود این یک پروژه بسیار جاه طلبانه است که اجرای آن به طور قابل توجهی به دموکراتیک‌‎کردن حمل و نقل هوایی در آفریقا، توسعه گردشگری درون آفریقایی و در نهایت توسعه نهادهای ذیربط کمک می‌کند. 

نامبرده در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: حتی نگرانی‌های خاصی در رابطه با این پروژه برای آزاد سازی آسمان آفریقا وجود دارد ولی این واقعیت هست که این پروژه منبع رشد و شکوفایی برای همه کشورها می‌باشد. لذا این پروژه ای است که همه سهامداران در آفریقا باید از آن حمایت کنند تا این قاره بتواند جایگاهی را که شایسته آن در حمل و نقل هوایی جهانی است بدست آورد. عمر خاسیمو دیا مدیر حمل و نقل هوایی آژانس مذکور نیز گفت: این ابتکار بدون شک نقطه عطف مهمی در روند عملیاتی سازی و اجرای بازار واحد حمل و نقل هوایی آفریقا خواهد بود. شایان ذکر است این نشست توسط توسط کمیسیون هوانوردی غیرنظامی آفریقا (Cafac) به عنوان آژانس اجرای تصمیم یاموسوکرو (Dy) با همکاری آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی و وزارت حمل و نقل هوایی و توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی  سنگال برگزار گردید.

سایت  ANA  12 مارس 2023

شرکت سنگال در نمایشگاه بین المللی گردشگری برلین 

مقصد سنگال پس از بیش از 5 سال غیبت و پس از وقفه به دلیل همه گیری بیماری کرونا در نمایشگاه بین المللی گردشگری Itb در برلین آلمان بعنوان بزرگترین نمایشگاه و کنگره صنعت گردشگری جهان بار دیگر با بازار گردشگری آلمان ارتباط برقرار می‌کند. این نمایشگاه از 7 تا 9 مارس 2023 با  شعار « باز برای تغییر » با حضور 5500 شرکت نمایشگاهی از 161 کشور جهان برگزار گردید. به منظور دیده شدن بیشتر سنگال در بازار آلمان بعنوان بزرگترین بازار برای گردشگران در اروپا، وزارت گردشگری و اوقات فراغت، آژانس توسعه گردشگری سنگال (Aspt)،آژانس مدیریت و ارتقای گردشگران مناطق سنگال (Sapco)، آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی (Anacim) و بخش خصوصی سنگال با همیاری یکدیگر در این نمایشگاه شرکت کردند. شایان ذکر است سنگال با داشتن سواحل طولانی ، اکوتوریسم جذاب و مهمان نوازی مردمان این سرزمین خود را به عنوان یک مقصد گردشگری و مکانی مناسب برای تعطیلات مسافران آلمانی و اروپای شمالی به ویژه در فصل زمستان قرار داده است.

روزنامه Le Quotidien  13 مارس 2023

برگزاری دوره آموزشی ایمنی دریایی برای کاپیتانهای کشتی‌های ماهیگیری در امبور سنگال

آژانس ملی دریانوردی (آنام) با مشارکت شهرداری امبور در جهت کاهش مشکل برای قایق ‌های ماهیگیری در مناطق ساحای دارای ذخایر و منابع نفت و گاز یک جلسه آموزشی 5 روزه برای 384 ناخدای کشتی‌های کانو ماهیگیری برگرار نمود. در مراسم آغاز بکار این دوره ابوباکار فایه، مدیر آموزش و امور دریانوردی آنام طی سخنانی گفت: این نهمین دوره آموزشی برای کاپیتان‌های قایق های ماهیگیری در مورد ایمنی دریایی با تمرکز بر ماهیگیری می‌باشد که از سال 2011 توسط وزارت شیلات و اقتصاد دریایی راه اندازی شده است. وی افزود: در طول این دوره ما قصد داریم آموزش های ملی دریانوردی جهت ایمنی در دریا برای ماهیگیران داشته باشیم. ابوبکر فایه خاطر نشان کرد دانستن سیگنال های رادیویی در مواقع لزوم و در چارچوب عملیات امنیت دریایی بسیار مهم است. وی افزود: دوره‌های آموزشی دیگری نیز برای افراد کاپیتان دوم و صنعتگران نیز در نظر گرفته شده است. شهردار امبور نیز گفت: در شرایط فعلی با کشف ذخایر نفت و گاز در کشور در مناطق جنوبی بخش شیلات و ماهیگیری نیز تغییراتی را تجربه می‌کنند بنابراین توانمند سازی و آموزش ماهیگیران امبور در رابطه با این تغییرات جدید بسیار مهم خواهد بود.

روزنامه  Le Quotidien  14 مارس 2023

توصیه‌های  گروه ابتکار آینده کشاورزی و روستایی برای حاکمیت غذایی سنگال

 گروه ابتکار آینده کشاورزی و روستایی (IPAR) توصیه می‌کند که مقامات دولتی سنگال از بخش کشاورزی بصورت خانوادگی حمایت کنند، تولید را حرفه‌ای نمایند و دسترسی تولید کنندگان به بازار را تسهیل کنند. این توصیه‌ها طی جلسه اشتراک گذاری نتایج یک مطالعه در مورد جنبه‌های فرآیند تولید، فرآوری، بازاریابی و تامین مالی در بخش کشاورزی در خصوص تولید ارزن و ذرت ارائه گردید. در این جلسه کارشناسان کشاورزی در مورد سیاست های بخش کشاورزی در روستاهای  سنگال و غرب آفریقا بحث و تبادل نظر نمودند. خانم لوره تال مدیر تحقیقات گروه مذکور طی سخنانی گفت: آموزش افرادی که در دگرگونی این بخش نقش دارند بسیار مهم است. وقتی شما یک گروه کوچک هستید نمی‌توانید به بازارهای خاصی دسترسی پیدا کنید. همچنین باید با ایجاد بسترهایی برای به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد تأمین مالی آنها را به شبکه تبدیل کرد. وی به ماهیت بسیار غیرحرفه ای فرآوری غلات در سنگال نیز اشاره کرد و افزود : مقامات دولتی باید فرآوری محصولات کشاورزی را حرفه ای و صنعتی کنند. به گفته وی حاکمیت غذایی بدون کشاورزی خانوادگی حاصل نمی‌شود. نامبرده خاطر نشان نمود ابتکارات زیادی می‌توان بکار بست از جمله بهبود روش‌های بسته ‌بندی و حمل ‌و نقل، اما باید پذیرفت که تأثیر این اقدامات پراکنده بر این زنجیره‌های ارزش کشاورزی هنوز از نظر زمانی و مکانی محدود است. این یافته ناشی از مطالعه انجام شده در پروژه ای می‌باشد که طی دو سال گذشته با حمایت بنیاد فرانسه و کمیته فرانسوی برای همبستگی بین المللی انجام شده است. بوبا کار درام، مشاور فنی وزارت کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی (MAERSA) نیز طی سخنانی گفت: در سنگال مزارع خانوادگی 70 تا 80 درصد تولیدات کشاورزی را تشکیل می دهند. چگونه می‌توان این مزارع خانوادگی را رقابتی کرد؟ چگونه آنها می‌توانند به بازار محلی دسترسی پیدا کنند؟ لذا سیاست ملی حاکمیت غذایی باید پاسخی برای این سؤالات پیدا کند. وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی همچنان نیاز به حمایت دارد تاکید کرد البته در زمینه تولید بذر پیشرفت های بسیار زیادی انجام شده است.

آژانس مطبوعاتی APS  14 مارس 2023

تمایل مقامات دولتی سنگال مبنی بر شفافیت در مورد بهره برداری از ذخایر نفت و گاز

 آمیناتا امبنگو اندایه، رئیس شورای عالی مجموعه‌های سرزمینی(HCCT)  در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم بین‌المللی بررسی منابع و ذخایر هیدروکربن‌ها در سنگال که توسط دانشگاه گاستون برگر سن لوئی برگزار شد طی سخنانی بر تمایل مقامات سنگال مبنی بر شفافیت در خصوص بهره برداری از ذخایر نفت و گاز تاکید ورزید و گفت:  سنگال در زمینه مدیریت این منابع از نروژ با بالاترین شاخص توسعه انسانی الهام گرفته است. خانم اندایه در پاسخ به  اظهارات برخی افراد که مدیریت فاجعه ‌بار در بخش نفت و گاز را پیش ‌بینی می‌کنند خاطر نشان کرد در این زمینه قوانین بین المللی وجود دارد که الهام بخش حوزه حقوقی کشور است و بر بهره برداری از این منابع نظارت دارد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سنگال تحقیقات در مورد منابع نفتی از سال 1950 آغاز شد ولی بعداً متوقف شد زیرا اکثر چاه‌های حفر شده خشک بودند. سپس در دهه 1960 این تحقیقات از سر گرفته شد که تاکنون ادامه دارد. وی افزود: از بین سه نوع قرارداد موجود در این بخش، سنگال قرارداد اشتراک منابع را انتخاب کرده است که به گفته وی به شرکتهای مجری اجازه می دهد سرمایه گذاری خود را از سال های اول بازیابی کنند و سود حاصله از فروش را تقسیم کنند.

روزنامه  Sud Quotidien   14مارس 2023

داکار؛ میزبان کنگره جهانی حفاظت مناطق دریایی در سال 2027

مامادو سیدیبه، مدیر انجمن حفاظت مناطق دریایی (DAMCP) طی مصاحبه ای اعلام کرد ششمین کنگره جهانی مناطق حفاظت شده دریایی IMPAC6 برای اولین بار در قاره آفریقا در داکار و در فوریه 2027 برگزار می‌شود. وی گفت: سنگال به اتفاق آرا در طی پنجمین کنگره جهانی مناطق حفاظت شده دریایی  که از 3 تا 9 فوریه در ونکوور (کانادا) برگزار شد انتخاب گردید. به گفته وی انتظار می رود در این کنگره بین 5000 تا 8000 شرکت کننده از سراسر جهان حضور داشته باشند. نامبرده که همزمان رئیس شبکه منطقه ای مناطق حفاظت شده دریایی در غرب آفریقا (RAMPAO) را نیز بعهده دارد خاطر نشان کرد در این مجمع جهانی که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود متخصصان و مقامات ارشد در رابطه با حفاظت از اقیانوس ها و دریاها با هدف تبادل تجربیات در رابطه با آینده مناطق حفاظت شده دریایی بحث و تبادل نظر خواهند کرد. شایان ذکر است دپارتمان مناطق حفاظت‌شده دریایی جامعه (DAMCP) وابسته به وزارت محیط‌زیست، توسعه‌پایدار و انتقال اکولوژیکی سنگال می‌باشد.

روزنامه   Le Soleil   15 مارس 2023

برگزاری کارگاه بررسی چگونگی راه اندازی پروژه « سیستم غذایی » در داکار

طی برگزاری کارگاه بررسی چگونگی راه اندازی پروژه « سیستم غذایی » در مرکز تحقیقات پژوهشکده کشاورزی که توسط موسسه تحقیقات بین‌المللی سیاست غذایی (IFPRI) داکار سازماندهی شده بود کارشناسان و متخصصان در مورد راه‌های بهتر افزایش تولید، برداشت، فرآوری و مصرف محصولات غذایی در زنجیره بخش کشاورزی بحث و تبادل نظر کردند. آستو دیائو کامارا، مدیر دفتر تحلیل اقتصاد کلان (BAME) ISRA در وزارت اقتصاد و برنامه ریزی طی سخنانی با اشاره به اینکه سنگال بحران‌هایی مانند بیماری کرونا و اثرات ناشی جنگ در اوکراین را پشت سر گذاشته لذا باید بدانیم سیستم ‌های غذایی چگونه کار می‌کنند و عناصر این سیستم چه عواملی می‌باشند گفت: زمانی که ما درک نمی‌کنیم که عناصر مختلف سیستم چگونه کار می‌کنند، وقتی بدون درک درست عمل می‌کنیم ممکن است در استراتژی خود اشتباه کنیم. وی افزود: در حال حاضر بازیگران عرصه کشاورزی از نیاز به مشارکت برای درک بهتر همه مواردی که امکان تولید و برداشت محصول در جهت حمایت از امنیت غذایی مردم جمعیت را ممکن می‌سازد آگاه هستند. این چیزی است که ما آن را سیستم غذایی می نامیم. شایان ذکر است پروژه « سیستم غذایی » توسط مرکز تحقیقات توسعه بین المللی (IDRC) تامین مالی می‌گردد و هدف آن ایجاد ظرفیت های لازم بازیگران کلیدی در ایجاد سیستم های غذایی است.

سایت   Dakaractu  15 مارس 2023

صندوق بین المللی پول برنامه مشترک اقتصادی و مالی جدیدی را با سنگال اعلام کرد

ادوارد جمیل رئیس هیات صندوق بین المللی پول طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد دولت سنگال و صندوق بین المللی پول (IMF) مذاکرات آوریل آینده را با هدف توسعه یک برنامه مشترک اقتصادی و مالی جدید آغاز خواهند کرد. وی افزود: مذاکرات برای تدوین یک برنامه جدید با حمایت صندوق در حاشیه نشست‌ بهاره  صندوق که در اواسط آوریل برگزار می‌شود و در پایان آوریل در داکار ادامه می‌یابد انجام خواهد شد. ما با مقامات سنگال تبادل نظر کردیم و آنها در حال تدوین برنامه خود هستند. وی افزود: در برنامه آینده کمکهای مالی به سنگال در طول مدت سه سال اعطا خواهد شد و شامل سه محور اصلی خواهد بود که عبارتند از : تقویت انعطاف پذیری مالیه عمومی سنگال، بهبود حکمرانی در سنگال که مبارزه با پولشویی را در نظر خواهد گرفت و تاب آوری اجتماعی- اقتصادی که با استفاده از ابزارهای لازم حمایت اجتماعی و اجرای اصلاحات اقتصادی بهبود خواهد یافت. نامبرده اظهار داشت برنامه آینده قرار است رشد فراگیرتر را ترویج کند و بهبود فضای کسب و کار را در سنگال تضمین نماید. وی با تایید پیش‌بینی ‌های مقامات دولتی گفت: در پایان سال جاری به دلیل آغاز بهره ‌برداری از منابع نفت و گاز باید  روند فعالیتهای اقتصادی دولت سنگال تسریع یابد. به گفته آقای جمیل در سنگال انتظار می‌رود تورم از 9.7% تا پایان سال به حدود 5% کاهش یابد. وی پیش بینی کرد چشم انداز اقتصادی میان مدت سنگال همچنان مطلوب است و انتظار می رود پس از شروع بهره برداری از منابع گاز و نفت بهتر شود. نامبرده در عین حال هشدار داد اولین نشانه‌های سخت‌تر شدن شرایط تأمین مالی در بازارهای مالی منطقه‌ای نیازمند هوشیاری و تدوین یک طرح اضطراری است. ادوارد جمیل همچنین اظهار داشت: سنگال از تنش بانکی ناشی از ورشکستگی دو بانک در امریکا در امان است. با این حال وی یادآور شد بدهی سنگال 75 درصد تولیدناخالص‌داخلی بوده که دوسوم متعلق به دولت مرکزی است، لذا در صورت بروز یک بحران جدید جذب سرمایه برای سنگال دشوار خواهدشد.

آژانس مطبوعاتی APS  15 مارس 2023

زنان یک رکن اساسی برای دسترسی به حاکمیت غذایی در سنگال

برای مقابله با چالش حاکمیت غذایی در سنگال لزوماً باید با نقش بیشتری برای زنان قائل گردید. این موضوع در کارگاه آموزشی ارائه نتایج پروژه « ترویج مصرف محلی از طریق توسعه غلات محلی و اتصال به بازارها و مبادلات در مورد توصیه‌ها برای بهبود دسترسی به بازارهای نهادی » عنوان گردید. این کارگاه در حاشیه نمایشگاه بین المللی کشاورزی و منابع حیوانی (فیارا) با هدف تعمیق همفکری با بازیگران در فرآوری و تولید غلات محلی برگزار شد. در واقع در مواجهه با پیامدهای مضر ناشی از بحران کووید-19 و جنگ در اوکراین، سنگال تصمیم گرفته است سیاست خود را به سمت حاکمیت غذایی هدایت نماید. هدف از این طرح ترویج مصرف محلی با ترویج تولید غلاتی از قبیل ارزن و ذرت محلی، بهبود امنیت غذایی و تغذیه ای مردم شهری و روستایی، همچنین تقویت ارتباط بین عرضه محصولات با پایه غلات محلی است. اما برای دستیابی به این هدف مشارکت زنان ضروری می‌باشد. در این رابطه باباکار درامه مشاور فنی وزیر کشاورزی گفت: ما می خواهیم نقش زنان را در بخش کشاورزی تقویت کنیم زیرا حضور آنها در مزارع خانوادگی تعیین کننده است. به گفته وی دولت باید همه ابزارهای لازم از جمله دسترسی به زمین و بذر را فراهم کند. وی افزود: ما بر جوانان و زنان تمرکز خواهیم کرد و حمایت همه جانبه از مزارع خانوادگی انجام می دهیم زیرا زنان می‌توانند با چالش حاکمیت غذایی مقابله کنند. عبدالله سک از صندوق کارآفرینی زنان نیز اظهار داشت زنان باید اهرم های توسعه در مبارزه برای حاکمیت غذایی باشند. ما می خواهیم آنها را به اهرم های واقعی توسعه اقتصادی تبدیل کنیم زیرا پتانسیل لازم را دارند. آنچه مورد نیاز است نظارت و تسهیل تامین مالی متناسب با نیاز آنها در میان مدت و بلند مدت است. وی تصریح کرد کشاورزی خانوادگی است که در حال حاضر سنگال را از نظر امنیت غذایی تغذیه می‌کند زیرا بدون این امر نمی‌توانیم به حاکمیت غذایی دست یابیم.

روزنامه   24 Hures      16 مارس 2023

تاکید وزیر دام و تولیدات دامی‌بر بهبود ژنتیکی نژادی دامها برای افزایش تولید شیر و گوشت 

علی صالح دیوپ وزیر دام و منابع حیوانی پس از بازدید از غرفه‌های بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و منابع حیوانی (فیارا) در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ما باید بر روی بهبود ژنتیکی نژادی دامها برای افزایش تولید شیر و گوشت تمرکز کنیم. وی همچنین از پویایی این بخش ها به دلیل افزایش سرمایه گذاری‌های سنگالی‌ها استقبال کرد. نامبرده تاکید کرد نتایجی که در این بخش مشاهده می‌شود چشم انداز خوبی را برای توسعه آنها در سنگال نشان می دهد. به گفته وی مهم این است که به بخش خصوصی باور داشته باشیم به ویژه به افرادی که شبانه روز در جهت منافع سنگال کار می‌کنند. شایان ذکر است بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و منابع حیوانی  در مرکز بین المللی تجارت خارجی سنگال (CICES) از 23 فوریه تا 19 مارس 2023 با موضوع: مزارع خانوادگی در مواجهه با چالش های حاکمیت غذایی برگزار شده است.

روزنامه Le Soleil   16 مارس 2023

درخواست رئیس جمهور سنگال از دولت برای اجرای کمپین کشاورزی 2023

رئیس‌جمهور مکی سال در جلسه شورای وزیران خاطر نشان کرد در راستای کمپین کشاورزی در سالجاری باید ادامه فروش تجهیزات کشاورزی به تولید کنندگان با بهترین شرایط انجام شود. همچنین دستیابی به بذرهای مرغوب و کودهای با کیفیت نیز برای آنها فراهم گردد.  وی همچنین به دولت یادآوری کرد که بایستی پایه‌های قوی حاکمیت غذایی در سنگال را از طریق اجرای کامل یک برنامه کشاورزی کارآمد که همه بخش‌ها را پوشش می‌دهد تحکیم کند. نامبرده بر لزوم تسریع در توسعه مناطق کشت برنج در دره‌های رودخانه سنگال و آنامبه و احیای اراضی شور در مناطق سدیو، زیگنشور و فاتیگ تاکید کرد. شایان ذکر است در 30 ژانویه 2023 اولین دسته از تجهیزات کشاورزی متشکل از صدها تراکتور، کمباین و تیلر بعنوان اجرای بخشی از برنامه کلی سه ساله (2024-2022) با هزینه 83 میلیون فرانک سیفا در اختیار عده ای از تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار گرفت.

روزنامه Le Quotidien  17 مارس 2023

تلاش برای افزایش تولید برنج در سنگال

شرکت مالی بین المللی (IFC) ، شرکت کشاورزیagCelerant و بانک آفریقا با هدف افزایش تولید برنج و کمک به امنیت غذایی در سنگال قرارداد همکاری امضا کردند. ارزش این قرارداد 2/7 میلیون دلار است و به مالکان خرد و شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش برنج کمک می‌کند تا دسترسی آسان‌تری به منابع مالی مورد نیاز برای رشد تولید داشته باشند. هدف از این مشارکت این است که بانک آفریقا را قادر سازد تا هزاران خرده مالک و کسب و کار کوچک فعال در تولید برنج را تامین مالی کند و به آنها کمک نماید تا به نهاده‌ها و تجهیزات لازم دسترسی پیدا کنند. در این راستا بانک آفریقا با همکاری شرکت سنگالی که امور آموزشی مبتنی بر داده‌های دیجیتال را ارائه می دهد قصد دارد تا میزان اعطای وام های خود را افزایش دهد تا کشاورزان را قادر سازد از کمکهای فنی و منابع مالی مورد نیاز بهره مند شوند. این مشارکت در راستای برنامه توسعه سه ساله بانک آفریقا است که حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی را به یک اولویت استراتژیک تبدیل می‌کند. در این رابطه عبدالزامپالگره، مدیرعامل بانک آفریقا-سنگال اظهار داشت این پروزه به افزایش عرضه برنج محلی کمک می‌کند. وابستگی سنگال به واردات مواد غذایی ناپایدار است. ما مفتخریم که با IFC و بانک آفریقا برای کاهش ریسک تامین مالی کسب و کار کشاورزی و تقویت زنجیره‌های ارزش محلی همکاری می‌کنیم. آلیو مایگا، مدیر منطقه ای موسسات مالی IFC در آفریقا نیز گفت: افزایش امنیت غذایی از طریق دسترسی بهتر به منابع مالی و حمایت از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی دو رکن استراتژی IFC در آفریقا است. علیرغم شرایط مساعد تولید، سنگال همچنان 60 درصد برنج مصرفی خود را وارد می‌کند و تولیدکنندگان برای توسعه تجارت خود با چالش های زیادی روبرو هستند. شایان ذکر است IFC یکی از اعضای گروه بانک جهانی به عنوان یک موسسه توسعه ای با تمرکز بر تقویت بخش خصوصی در کشورهای در حال ظهور فعالیت می‌کند.

آژانس مطبوعاتی APS  17 مارس 2023

اراده دولت سنگال بر راه‌اندازی واحدهای پاسخگویی برای محافظت از سرمایه گذاری‌های دولتی

پاپ مالک اندور، عضو جنبش ریاست جمهوری که در تاریخ ۱۳ مارس، ضمن حضور در جمع جمهوری خواهان جوان در مقر اتحاد برای جمهوری، پیامی را برای عثمان سونکو ارسال کرد. وزیر جوانان به عنوان یک سرباز در برابر منتقدان دولت مکی سال هشدار ‌داد: «از این پس ما با این افراد روبرو خواهیم شد و به آنها هشدار می‌دهیم. ما با هم خواهیم بود تا واحدهای واکنشی را برای دفاع و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های دولتی تشکیل دهیم».

خبرگزاری dakaractu مورخ ۱۳ مارس ۲۰۲۳،

اعطای 7 میلیون دلار برای بهبود دسترسی به منابع مالی در بخش برنج در سنگال توسط شرکت مالی بین المللی

در سنگال، برنج بعد از بادام زمینی دومین محصول اصلی تولیدی در بخش کشاورزی است. در این بخش که یکی از یارانه‌ای‌ترین بخش‌هاست، تولیدات داخلی هنوز برای تامین نیازهای مصرفی کافی نیست. در سنگال، شرکت مالی بین‌المللی به تازگی قراردادی را با شعبه محلی بانک آفریقا و شرکت کشاورزی ای. جی. سلرانت به منظور تقویت دسترسی به منابع مالی در بخش برنج منعقد کرده است. این اعلامیه در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در 14 مارس در وب سایت این موسسه مالی اعلام شد. به عنوان بخشی از این مشارکت سه جانبه، شرکت مالی بین‌المللی متعهد شده است با حمایت بخش خصوصی برنامه جهانی کشاورزی و امنیت غذایی مبلغ 7.2 میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کند.

روزنامه lesoleil مورخ ۱۴ مارس ۲۰۲۳،

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما