معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

پیش بینی حجم 130 میلیارد دلاری اقتصاد دیجیتالی اندونزی در سال 2025

اندونزی در حال حاضر جایگاه برتر اقتصاد دیجیتالی منطقه جنوب شرقی آسیا را در اختیار دارد. حجم تجارت دیجیتال این کشور از 41 میلیارد دلار در سال 2019 به 77 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته است و وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی پیش بینی نموده است این رقم تا سال 2025 به 130 میلیارد دلار برسد.

اندونزی در حال حاضر جایگاه برتر اقتصاد دیجیتالی منطقه جنوب شرقی آسیا را در اختیار دارد. حجم تجارت دیجیتال این کشور از 41 میلیارد دلار در سال 2019 به 77 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته است و وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی پیش بینی نموده است این رقم تا سال 2025 به 130 میلیارد دلار برسد. بر اساس هدف گذاری تعیین شده از سوی آقای جوکووی رئیس جمهور اندونزی، این کشور به واسطه پیشرفت صنعت دیجیتال، به دهمین اقتصاد برتر جهان در سال 2030 و یکی از پنج قدرت برتر اقتصاد دیجیتالی جهان در سال 2045 تبدیل خواهد شد. همچنین در سال 2022 اقتصاد دیجیتال اندونزی بالاترین میزان ارزش ناخالص کالا (GMV) با حجم 60 میلیارد دلار را در میان کشورهای منطقه جنوبشرقی آسیا به خود اختصاص داده است که چهار برابر GMV کشور سنگاپور می‌باشد.

آقای‌هارتارتو وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی، با استناد به گزارش‌ موسسات Google، Temasek و Bain & Company اظهار داشته است که ارزش اقتصاد دیجیتال ملی اندونزی در سال 2022 برابر با 77 میلیارد دلار بوده است و دولت اطمینان دارد تا سال 2025 این رقم به 130 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و تا سال 2030 به 360 میلیارد دلار خواهد رسید. وی خاطرنشان ساخت اندونزی به یک بازیگر اقتصاد دیجیتال در منطقه آسه آن تبدیل شده است و 40 درصد از کل معاملات این منطقه از طریق اندونزی انجام می‌شود.

به گفته آقای‌هارتارتو درسال 2022، اقتصاداندونزی رشد5.31 درصدی داشت و برآورد می‌شود که رشد آن درسال 2023 نیز5.3 درصد باشد. وی رشد اقتصاد دیجیتال و همچنین خدمات مبتنی بر آنلاین، مانند تحویل غذ وحمل ونقل را در رشد اقتصادی این کشور موثر دانست و پیش بینی نمودبخشهای حمل ونقل و غذا که زیر مجموعه اقتصاد دیجیتال هستند تا سال 2025 بیش از 20 درصد رشد نموده و ارزش آنها به 39 میلیارد دلار برسد.

وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی به سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دولت این کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتالی اشاره نمود و اظهار داشت در کوتاه‌مدت، دولت با تسهیل دسترسی به اعتبار برای کسب‌ و کارهای خرد، کوچک و متوسط، استفاده از محصولات داخلی را تشویق می‌کند. در میان‌مدت، دولت توسعه بسیاری از بخش‌ها از جمله گردشگری و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی را در دستور کار دارد. نهایتا دربلندمدت، دولت با وضع قانون ایجاد شغل به طورمستمر در تلاش برای بهبود رقابت، توسعه منابع انسانی و ایجاد شغل می‌باشد.

نقشه راه دیجیتالی اندونزی برای سال‌های 2021 تا 2024 که شامل 100 ابتکار اصلی برای پیشبرد توسعه زیر ساخت‌های دیجیتالی در 10 بخش اولویت‌دار است، به‌ منظور آغاز فرآیند تحول دیجیتالی در اندونزی تدوین شده است. علاوه بر این، توسعه زیرساخت‌های پشتیبان این تحول اعم از فیزیکی و دیجیتالی از جمله ساخت شبکه‌های فیبر نوری، توسعه شبکه 5G، برج‌های BTS، ایجاد مراکز اطلاعات و توسعه ماهواره‌های با توان بالا (HTS) در دستور کار قرار گرفته است.

دولت اندونزی همچنین در حال توسعه منابع انسانی و استعدادهای دیجیتالی از طریق گنجاندن سر فصل های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان بخش اصلی برنامه درسی آموزشی و حرفه‌ای و همچنین برنامه‌های آموزشی برای کمک به کارگران و جویندگان کار به منظور سازگاری آنان با تحولات دیجیتالی است. وجود نیروی کار فراوان در سنین تولید، دارا بودن 2400 استارتاپ و ضریب نفوذ اینترنت 77 درصدی اندونزی از مزیت های تسریع کننده روند توسعه اقتصاد دیجیتالی این کشور به شمار می روند.

لازم به ذکر است آقای ایرلانگا هارتارتو وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی، حدود شش ماه قبل پیش بینی کرده بود ارزش اقتصاد دیجیتال اندونزی تا سال 2025 به 146 میلیارد دلار برسد که 16 میلیارد دلار بالاتر از پیش بینی جدید بود؛ لیکن در حال حاضر ایشان بر اطمینان دولت از رسیدن به رقم پیش بینی جدید (130 میلیارد دلار تا سال 2025) تاکید نموده است. به نظر می رسد پیش بینی جدید با توجه به شرایط کنونی اقتصادی این کشور و مرتبط با شرایط رکود اقتصاد جهانی است که تحت تاثیر تحولات ژئوپلیتیکی، تغییر زنجیره‌های تامین انرژی و مواد غذایی ناشی از جنگ اوکراین قرار دارد. آقای‌هارتارتو یکی از سه اولویت اقتصادی اندونزی در زمان ریاست بر اتحادیه آسه آن در سال 2023 را توجه به اقتصاد دیجیتالی ذکر نموده است و تمرکز بر مقابله با بحران‌های چند بعدی همچون بحران غذا و انرژی را حائز اهمیت می داند.

در ژانویه 2023 تعداد کاربران اینترنت اندونزی212.9 میلیون نفر و کاربران رسانه‌های اجتماعی 191.4 میلیون نفر گزارش شده اند. همچنین درابتدای 2023 تعداد خطوط تلفن همراه اندونزی 353.8 میلیون خط بوده است.

به گزارش موسسه Twimbit اندونزی در سالهای 2019 تا 2022 پس از سنگاپور رتبه دوم جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه اقتصاد دیجیتال را کسب نموده است. همچنین بر اساس این گزارش در بازه زمانی مذکور، شهر جاکارتا موفق شده است رتبه نخست پایتخت های منطقه جنوب شرقی آسیا در زمینه شاخص رقابت پذیری دیجیتالی را کسب نماید. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما