معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

کالاهای مندرج در دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اتحادیه اروپا در بسته جدید تحریمی علیه روسیه، عرضه انواع کالاها از جمله سازه‌های فلزی، لیفتراک، موتورهای احتراق داخلی و نوار نقاله را ممنوع کرده است. اکنون این کالاها باید با کالاهای داخلی یا آسیایی جایگزین شوند.

به عنوان بخشی از دهمین بسته تحریم‌های ضد روسیه، اتحادیه اروپا صادرات بسیاری از کالاهای صنعتی ( در مجموع بیش از 200 کد گمرکی ) به روسیه را ممنوع اعلام کرد. کمیسیون اروپا اعلام کرد که محدودیت‌های جدید بر محصولاتی تأثیر می‌گذارد که عرضه آن به روسیه در سال 2021 بالغ بر 11.4 میلیارد یورو بوده است. در دوره‌های قبلی تحریم‌ها، اتحادیه اروپا صادرات کالا را به اندازه 32.5 میلیارد یورو (طبق داده‌های سال 2021) محدود کرده بود.

محصولاتی که این بار تحریم شده اند شامل: چرخ دنده‌ها، سازه‌های فلزی مختلف (شامل بخش های پل و درهای فولادی)، فیلترهای مایع، ماشین آلات و پرس های فلزکاری، لیفتراک ها، موتورهای احتراق داخلی، آسانسورها و نوار نقاله‌های پیوسته، تریلرهای خاص و نیمه تریلرها، موتورها و پمپ‌های AC خاص، باتری‌های سربی، قطعات توربین‌های هیدرولیک، ابزارهای آنالیز فیزیکی و شیمیایی و غیره می‌باشند.

در واقع این کالاها به دلیل اینکه می‌توانند "به بهبود پتانسیل صنعتی" روسیه کمک کنند، تحریم شده اند. همچنین اتحادیه اروپا تحت عنوان دیگری با نام "فناوری‌های پیشرفته" عرضه دوربین‌های دیجیتال، آهن رباهای فلزی دائمی، آنتن‌ها و بازتاب دهنده‌های آنتن، سوئیچ های الکتریکی، دوشاخه‌ها و پریزها، ماشین آلات برای تولید مواد افزودنی را نیز به روسیه ممنوع کرده است.

اکنون روسیه باید این کالاهای اروپایی را با محصولات داخلی یا کالاهای آسیایی جایگزین کند یا واردات موازی را گسترش دهد. نظرسنجی اخیر موسسه Gaidar در بین شرکت ها نشان داد که اکثر شرکت های روسی قبلاً قطعات یدکی و تجهیزات وارداتی از کشورهای به اصطلاح غیردوست را با کالاهای چینی‌ جایگزین کرده اند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های گمرک چین و آژانس آمار اروپایی یورواستات، آژانس رتبه بندی مودی تخمین زده است که حدود 20 درصد از واردات روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا که تحت محدودیت های صادراتی اتحادیه قرار دارند، از سوی چین جایگزین شده اند. همچنین روسیه توانسته است برخی از کالاهای تحریم شده را از طریق تولیدات داخلی جایگزین کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما