معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نگرانی وزیر دارایی از مزمن شدن تورم بالا

الیزابت سوانتسون وزیر دارایی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که او بیش از همه نگران تورم اصلی (Core Inflation) است، زیرا خطر مزمن و طولانی شدن آن، تهدیدی جدی است. سوانتسون افزود: اگر تورم کاهش نیابد، سوئدی‌ها فقیرتر خواهند شد و این در حالی است که تولید ناخالص داخلی نیز احتمالاً رشد منفی‌تری نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد، خواهد داشت. به گفتۀ وی، کاهش نرخ تورم در حال حاضر اولویت اصلی سیاست مالی دولت است، زیرا نرخ تورم بالا مانع از تحریک اقتصاد توسط دولت می‌شود.

در همین حال داده‌های جدید مرکز آمار سوئد نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی سوئد در طول سه ماهه چهارم 2022 نسبت به سه ماه قبل، به میزان 0.9 درصد کاهش یافته است که بدتر از حد انتظار است، زیرا تجزیه و تحلیل بلومبرگ نشان می‌دهد که میانگین پیش‌بینی در میان اقتصاددانان، کاهش 0.6 درصدی فعالیت‌های اقتصادی بوده است.

اقتصاد سوئد آسیب‌پذیرترین اقتصاد شمال اروپا است

هلگه جی. پدرسن، اقتصاددان ارشد در Nordea معتقد است که اقتصاد سوئد، آسیب‌پذیرترین اقتصاد در شمال اروپا است. وی در پاسخ به این سوال که کدام کشور شمال اروپا، رکود اقتصادی را بهتر تحمل خواهد کرد، اظهار داشت: مالیات عمومی در دانمارک و سوئد قوی‌تر از فنلاند است، همچنین مزیت دیگر دانمارک این است که ساختار تجاری آنها دفاعی‌تر است؛ این بدان معنی است که نوسانات کمتری دارد. سوئد و فنلاند بیشتر به سرمایه و کالاهای مصرفی وابسته هستند که در دوران رکود راحت‌تر از آن صرف نظر می‌کنند. در کل، فنلاندی‌ها و سوئدی‌ها بیشتر از دانمارکی‌ها در معرض تاثیرپذیری از آنچه در بازار جهانی اتفاق می‌افتد، هستند.

خانوارهای سوئدی در سال 2022 دو میلیارد کرون از دست دادند

بنابر گزارش اخبار سوئد، در سال گذشته به دلیل آشفتگی بازار سهام، کاهش قیمت مسکن، تورم بالا و افزایش نرخ بهره، پس‌انداز خانوارها کاهش یافت و خانوارها مقادیر زیادی از ثروت خود را از دست دادند. گزارش شاخص پس‌انداز منتشر شده توسط بانک SEB نشان می‌دهد که سوئدی‌ها برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، در نتیجه بحران اقتصادی که کشور را تحت تأثیر قرار داده، بیش از پس‌انداز خود پول برداشت کرده‌اند. میزان پس‌انداز در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۴۲ درصد کاهش یافته و به ۴۰۶ میلیارد کرون (معادل 36 میلیارد یورو) رسید. ثروت خانوارها نیز در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷ درصد، یعنی بیش از دو تریلیون کرون (دو هزار میلیارد کرون معادل 180 میلیارد یورو) کاهش یافت. این بزرگترین کاهش ثبت شده توسط شاخص SEB از زمان آغاز به کار آن در اواسط دهه ۱۹۹۰ است. دارایی خالص سوئدی‌ها نیز ۹.۵ درصد کاهش یافته که بزرگترین کاهشی است که تاکنون اندازه‌گیری شده است.

چالش اصلاح بازار انرژی در اتحادیه اروپا

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا (EC) به زودی پیشنهاد بلندمدت‌تری برای اصلاح بازار انرژی اروپا ارائه دهد تا از مصرف‌کنندگان در برابر تغییرات بسیار زیاد هزینه محافظت کند، اما گفته می‌شود که کشورهای عضو در مورد شدت این تغییرات اختلاف نظر دارند و این در حالی است که شکاف بین کشورهای موافق یا مخالف توسعۀ بیشتر انرژی هسته‌ای نیز بسیار زیاد است. ابا بوش وزیر انرژی، تجارت و صنعت، در جریان نشست وزرای انرژی اتحادیه اروپا در استکهلم گفت که موضوع اصلاح بازار انرژی اروپا برای سوئد، به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا اهمیت زیادی دارد. اتحادیه اروپا در سال گذشته مجبور به اتخاذ تصمیماتی از جنس مدیریت بحران برای گذار از پاییز و زمستان شد. بوش در این خصوص گفت که حالا زمان آن رسیده است که راه حل‌های بلندمدت بیشتری برای بحران انرژی اروپا ایجاد کنیم. در حالی که سوئد به همراه بسیاری دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسته کاملاً محدودی را پیش‌بینی می‌کنند، گفته می‌شود که فرانسه و اسپانیا خواهان اصلاحات اساسی‌تر هستند که ممکن است حمایت از آنها سخت باشد.

تمایل فعالان کسب و کارهای سوئدی به استفاده از یورو به جای کرون

در سال‌های اخیر، تعداد بیشتری از رهبران ارشد تجاری سوئدی نظر خود را تغییر داده‌اند و اکنون تمایل دارند که سوئد، یورو را به عنوان پول رایج و رسمی‌ بپذیرد که دلیل آن طبیعتاً ضعیف بودن ارزش کرون است. کارل هنرینک سوانبرگ رئیس ولوو و کریستر گاردل، یکی از بنیانگذاران Cevian Capital، اکنون به جمع موافقان پذیرش یورو پیوسته‌اند. آخرین باری که Di از رهبران کسب و کار در سال 2022 نظرسنجی کرد، حدود 40 درصد از رهبران کسب و کار معرفی یورو را ایده خوبی می‌دانستند، اما 54 درصد از آنها خواهان حفظ کرون بودند. اکنون دو سال بعد این ارقام معکوس شده و 51 درصد طرفدار پذیرش یورو هستند، در حالی که فقط 39 درصد همچنان می‌خواهند سوئد به کرون پایبند باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما