معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه درهفته دوم اسفند1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

رئیس جمهوری روسیه قانونی را امضا کرد که تخفیف نفت روسیه اورال را محدود می‌کند(23 فوریه_ریانووستی)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که تخفیف نفت اورال روسیه را در رابطه با قیمت برنت برای محاسبه مالیات نفت محدود می‌کند. این سند در درگاه رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شده است. این قانون روش تعیین قیمت نفت روسیه برای محاسبه مالیات استخراج معدنی (MET) برای تولید نفت، مالیات بر درآمد اضافی حاصل از استخراج هیدروکربن‌ها و مالیات غیر مستقیم بر مواد خام نفتی را تغییر می دهد. اگر نفت اورال در ماه آوریل بیش از 34 دلار در هر بشکه از نفت معیار برنت (به نقل از تاریخ دریای شمال) ارزان‌تر باشد، در این صورت قیمت مارک روسیه به عنوان هزینه برنت منهای 34 دلار برای اهداف مالیاتی ثابت می‌شود. به طور مشابه، در ماه می، هزینه اورال برای اهداف مالیاتی با تخفیف به برنت 31 دلار در هر بشکه، در ژوئن 28 دلار و از جولای 25 دلار تعیین می‌شود. اگر تخفیف برای نفت روسیه کمتر از ارقام ذکر شده باشد، مالیات بر اساس هزینه واقعی اورال محاسبه می‌شود. وزارت دارایی توضیح داد که دوره انتقالی برای اعمال تخفیف بر قیمت برنت به شرکت‌های نفتی این امکان را می‌دهد تا با روش جدید محاسبه مالیات بر اساس قیمت‌های اورال سازگار شوند.

این اصلاحات پس از دستور پوتین ایجاد شد تا اطمینان حاصل شود که تخفیف نفت روسیه که به دلیل تحریم ها ایجاد شده است، برای بودجه مشکلی ایجاد نمی‌کند. الکسی سازانوف معاون وزیر دارایی تاکید کرد که تعدیل مالیات بر نفت نه برای درآمدهای اضافی بودجه، بلکه به منظور صرفه جویی در حدود 660 میلیارد روبل در سال 2023 مورد نیاز است.

این قانون از 1 آوریل 2023 لازم الاجرا می‌شود.

https://ria.ru/20230223/neft-1854024407.html

 

کشورهای G7  برای اطمینان از سقف قیمت نفت و محصولات نفتی روسیه به کار خود ادامه خواهند داد(23 فوریه_ریانووستی)

وزرای دارایی و بانک مرکزی کشورهای گروه 7 در بیانیه ای پس از نشستی که در شهر بنگلور هند در حاشیه وزرای دارایی گروه 20 برگزار شد، اعلام کردند که کشورهای گروه 7 به کار خود برای اطمینان از سقف قیمت انرژی از روسیه و جلوگیری از تلاش برای دور زدن آنها ادامه خواهند داد. در این بیانیه آمده است: "ما به همکاری نزدیک با شرکای خود برای اعمال سقف قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از تلاش برای دور زدن این اقدام ادامه خواهیم داد."

شرکت کنندگان در این نشست خاطرنشان کردند که اقدامات تحریمی علیه روسیه با هدف افزایش بی ثباتی انرژی و غذایی انجام نمی‌شود، در حالی که این اقدامات با هدف محدود کردن توانایی روسیه برای دریافت سودهای بادآورده از تغییرات قیمت جهانی نفت انجام می‌شود.

https://ria.ru/20230223/potolok-1854005632.html

 

آژانس بین المللی انرژی می‌گوید که اروپا هنوز در نبرد انرژی با روسیه پیروز نشده است(23 فوریه_ریانووستی)

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی (IEA) گفت که اروپا هنوز در "نبرد انرژی" با روسیه پیروز نشده است. بیرول به فایننشال تایمز گفت: «روسیه کارت انرژی را بازی کرد و برنده نشد. اما کاش با قدرت میشد گفت که اروپا برده است.» بر اساس این نشریه، بیرول خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا تا حد زیادی از یک بحران انرژی تمام عیار اجتناب کرده است، اما اگر هوای سردتر در این قاره مستقر شود، زمستان آینده می‌تواند دشوارتر باشد. بیرول افزود: «من فکر می‌کنم اروپا کار خوبی انجام داده است، (استراتژی آنها) موفقیت بزرگی بود. اما اعتماد به نفس بیش از حد در مورد زمستان آینده خطرناک است و زمان ادامه و افزایش تلاش ها برای سال 2023 فرا رسیده است.» وی خاطرنشان کرد که برخی از دستاوردها "در زمینه انرژی پاک و کاهش درآمد روسیه" قابل توجه است، اما آنها یک "راه حل دائمی" را نشان نمی دهند. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی همچنین گفت: «آب و هوای معتدل به ما کمک کرد. ما زمان زیادی به دست آوردیم که حیاتی است، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.»

بحران انرژی در اروپا پیش از این به دلیل اعمال تحریم ها علیه فدراسیون روسیه تشدید شد.

https://ria.ru/20230223/energetika-1853977144.html

 

بایدن تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای آلومینیوم روسیه را افزایش داد(24 فوریه_ RBC)

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستور اعمال تعرفه 200 درصدی بر واردات آلومینیوم از روسیه از ماه مارس را صادر کرد. این خبر در بیانیه ای از کاخ سفید آمده است. در این بیانیه آمده است: «به منظور کاهش بیشتر واردات محصولات آلومینیومی و افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی، لازم و مقتضی است که از 10 مارس 2023 برای واردات محصولات آلومینیومی ساخت روسیه، 200 درصد عوارض وضع شود. از 10 آوریل 2023، عوارض 200٪ برای واردات محصولات آلومینیومی، در صورتی که هر مقدار آلومینیوم اولیه مورد استفاده در تولید محصولات آلومینیومی در روسیه ذوب شود یا محصولات آلومینیومی در روسیه ریخته شود. مشخص می‌شود.» این تحریم ها شامل ظروف آلومینیومی‌برای گاز فشرده یا مایع، صفحات پوشش داده شده با آلیاژ آلومینیوم-روی، درها، پنجره‌ها و قاب ها، سازه‌های آلومینیومی یا قطعاتی از سازه‌هایی بود که در روسیه ایجاد یا ریخته شد.

در 24 فوریه، ایالات متحده آمریکا تحریم ها علیه روسیه را تمدید کرد. وزارت بازرگانی آمریکا در حال تشدید کنترل صادرات بر "کالاهای لوکس" و بخش صنعتی است. فهرست تحریم ها شامل بانک های روسی، به ویژه MTS-Bank، Uralsib Bank، Lanta-Bank و Metallurgical Investment Bank (Metallinvestbank) می‌شود. این تحریم ها شامل ظروف آلومینیومی‌برای گاز فشرده یا مایع، صفحات پوشش داده شده با آلیاژ آلومینیوم-روی، درها، پنجره‌ها و قاب ها، سازه‌های آلومینیومی یا قطعاتی از سازه‌هایی بود که در روسیه ایجاد یا ریخته شده‌اند.

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/63f8cefb9a79470cbef6eb01

اورلن لهستانی از پایان عرضه نفت روسیه به این کشور خبر داد(25 فوریه_ریانووستی)

دانیل اوبایتک، رئیس هیئت مدیره شرکت سوخت اورلن در صفحه توییتر خود نوشت: «روسیه عرضه نفت به لهستان را قطع کرده است، ورشو برای این کار آماده بود.» او گفت: "ما به طور موثر تامین مواد خام را تضمین می‌کنیم. روسیه عرضه نفت به لهستان را متوقف کرده است که ما برای آن کاملا آماده هستیم." به گفته اوبایتک، در ماه‌های اخیر تنها ده درصد مواد خام از روسیه به لهستان تحویل داده شده است. به اعتقاد وی با کمک منابع از جهات دیگر می‌توان کمبود را جبران کرد. رئیس اورلن خلاصه کرد: "این اثر تنوع بخشی است که ما در سال های اخیر انجام داده ایم." در ماه ژانویه، این شرکت قرارداد خود را با روس نفت که ماهیانه 300 هزار تن مواد اولیه را در اختیار این کنسرت قرار می‌داد، تمدید نکرد. در دسامبر سال گذشته، اورلن اعلام کرد که در صورت تحریم اتحادیه اروپا، از قراردادهای عرضه با روس نفت چشم پوشی می‌کند و خرید سوخت از تاتنفت را متوقف می‌کند. در عین حال، این کشور ماهانه 200 هزار تن نفت به لهستان عرضه می‌کند و قرارداد تا دسامبر 2024 اعتبار دارد.

https://ria.ru/20230225/postavki-1854310766.html

 

کمیسیون اروپا شرکت های هواپیمایی را موظف می‌کند در مورد پروازهای خصوصی بین اتحادیه اروپا و روسیه اطلاع رسانی کنند(25 فوریه_ریانووستی)

اتحادیه اروپا، به عنوان بخشی از دهمین بسته جدید تحریم‌های ضد روسیه، خطوط هوایی را موظف کرد که از قبل در مورد پروازهای خصوصی برنامه‌ریزی شده بین اتحادیه اروپا و روسیه، از جمله از طریق کشورهای ثالث، به مقامات اطلاع دهند. کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: «پروازهای خصوصی بین اتحادیه اروپا و روسیه، چه مستقیم و چه از طریق کشورهای ثالث، باید از قبل اطلاع رسانی شود.» پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، کشورهای غربی تحریم های سختی را علیه مسکو اعمال کردند. در میان دیگران، بخش هوانوردی غیرنظامی مورد حمله قرار گرفت. بنابراین، اتحادیه اروپا عرضه هواپیماهای غیرنظامی و قطعات یدکی به روسیه را ممنوع کرد و اجاره دهندگان را ملزم به فسخ قرارداد با خطوط هوایی روسیه کرد. خدمات نگهداری و بیمه هواپیما نیز ممنوع شد، در حالی که اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و تعدادی دیگر از کشورها آسمان را برای هواپیماهای روسی بستند که روسیه پاسخ آینه ای به آن داد.

https://ria.ru/20230225/sanktsii-1854283657.html

WSJاز خرید "سیری ناپذیر" محصولات نفتی روسیه توسط آفریقای شمالی گزارش داد(26 فوریه_RBC)

به گفته تحلیلگران، آفریقای شمالی واردات سوخت از روسیه و صادرات فرآورده‌های نفتی آن به اروپا را به شدت افزایش داد. روزنامه وال استریت ژورنال (WSJ ) می نویسد، کشورهای آفریقای شمالی پس از کاهش خرید توسط خریداران اروپایی و تحریم ها به «خریداران سیری ناپذیر» سوخت دیزل و سایر فرآورده‌های نفتی تولید  روسیه تبدیل شده اند که این امر باعث نگرانی اتحادیه اروپا در مورد دور زدن احتمالی اقدامات محدودکننده شده است. بنابراین، مراکش در سال 2021 حدود 600 هزار بشکه نفت خریداری کرد. سوخت گازوئیل اما تنها در اولین ماه سال جاری واردات آن به 2 میلیون بشکه افزایش یافت. تتونس تقریباً در سال 2021 محصولات نفتی روسیه را خریداری نکرد، اما در ماه‌های اخیر بنزین، نفتا، سوخت دیزل و نفت گاز را که معمولاً برای تولید پلاستیک و مواد شیمیایی استفاده می‌شود، «جذب» کرده است. تونس در ژانویه 2023، 2.8 میلیون بشکه نفت خریداری کرد. محصولات نفتی از روسیه، واردات 3.1 میلیون بشکه دیگر در ماه فوریه پیش بینی می‌شود. افزایش تقاضا در مصر، لیبی و الجزایر نیز شناسایی شد. افزایش واردات تونس و مراکش از محصولات نفتی روسیه با افزایش صادرات محصولات نفتی آنها همزمان شده است و نگرانی‌هایی را در مورد ترکیب و صادرات مجدد محصولات از روسیه ایجاد کرده است. همانطور که WSJ اشاره می‌کند، این تلاش های کشورهای غربی برای حذف سوخت روسیه از اقتصاد را ناکام می‌گذارد. ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت کپلر، گفت که آفریقای شمالی برای نیازهای خود سوخت زیادی وارد می‌کند. این تحلیلگر تاکید کرد: «به من اعتماد کنید، ما شاهد هیچ نوع رنسانس در پالایش نفت مغرب نیستیم.»

https://www.rbc.ru/economics/26/02/2023/63fb2e169a79470e8537fc49

 

فولکس واگن شروع به جلوگیری از واردات موازی خودروهای خود به روسیه کرد(62فوریه_لنتا.رو)

کمپانی فولکس واگن شروع به تهیه لیست سیاه فروشندگان خودروی چینی کرده است که با روسیه کار می‌کنند. Handelsblatt به نقل از منابعی گزارش داد که چگونه این کمپانی آلمانی به دنبال جلوگیری از واردات موازی خودروهای خود از چین به روسیه است. نگرانی فولکس واگن این است که خودروهایش از طریق واردات موازی از چین به بازار روسیه وارد می‌شود. این شرکت در حال انجام اقداماتی برای توقف این تحویل است. نمایندگان این کمپانی گفتند که "مسیرهای تجاری ایجاد شده از چین به روسیه وجود دارد." قبلاً خودروهای دست دوم از این طریق به روسیه فروخته می‌شد، اما اکنون این طرح برای عرضه خودروهای جدید استفاده می‌شود. در چین، فولکس واگن خودروها را عمدتاً از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های محلی تولید و به فروش می رساند. نفوذ این کمپانی بر کار سرمایه گذاری‌های مشترک محدود است زیرا این نگرانی نمی‌تواند شرکت های چینی را از عرضه خودروهای خود به روسیه منع کند. فولکس واگن با جلوگیری از واردات موازی از چین به روسیه، فهرستی از دلالان خودرو را تهیه می‌کند که مشکوک به تجارت با روسیه هستند و عرضه خودرو به آنها را متوقف می‌کند.

این شرکت تحویل خودروهای خود به روسیه را متوقف کرد و همچنین مونتاژ خودروها را در شرکت های روسی پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین به حالت تعلیق درآورد.

پیش از این گزارش شده بود که خودروهای خارجی مارک های خارج شده با واردات موازی به روسیه عرضه می‌شوند. بنابراین تویوتا، ولوو، مرسدس بنز، بی ام و، کیا، آئودی، فولکس واگن و دیگربرندهای لوکس خودرو دوباره برای روس ها در دسترس هستند.

https://lenta.ru/news/2023/02/26/cars/

ترانس نفت پمپاژ نفت قزاقستان را به سمت لهستان برای تحویل به آلمان آغاز کرد(27 فوریه_ریانووستی)

ایگور دمین، سخنگوی و مشاور رئیس شرکت خط لوله، به ریانووستی گفت که، شرکت دولتی روسی ترانس نفت(Transneft)، پمپاژ نفت قزاقستان را به نقطه تحویل "آداموا زاستاوا" در لهستان برای تحویل بیشتر به آلمان آغاز کرده است. شرکت ملی قزاقستان گازترانس اویل (Kaztransoil) اوایل روز دوشنبه اعلام کرد که اولین محموله نفت به میزان 20000 تن را برای تحویل به آلمان به سیستم ترانس نفت تحویل داده است. یکی از نمایندگان ترانس نفت گفت: "ما پمپاژ حجم های قزاق را در جهت آداموا زاستاوا آغاز کرده ایم." دولت آلمان در سپتامبر 2022 اعلام کرد که با قزاقستان در مورد خرید نفت با حمل و نقل از طریق خط لوله دروژبا مذاکره خواهد کرد تا حجم بیشتری برای پالایشگاه در شهر شودت فراهم کند و نفت روسیه را جایگزین کند. قزاقستان از ترانزیت از طریق دروژبا استفاده می‌کند و سالانه حدود 10 میلیون تن نفت را به بندر Ust-Luga ارسال می‌کند. ترانس نفت گزارش داد که درخواستی از Kaztransoil برای ذخیره ظرفیت اضافی خط لوله نفت دروژبا جهت ترانزیت به آلمان به میزان 1.2 میلیون تن برای سال 2023 دریافت کرده است. تصریح شد که پیش بینی می‌شود 300 هزار تن از این میزان در سه ماهه اول پمپاژ شود. قزاقستان در ابتدا قصد داشت 20000 تن نفت اول را در ژانویه ارسال کند، اما ضرب الاجل ها تغییر کردند.

https://ria.ru/20230227/transneft-1854616939.html

 

بلومبرگ از رکورد صادرات نفت از بنادر اقیانوس آرام روسیه مطلع شد(27 فوریه_RBC)

نشریه خبری بلومبرگ نوشت که در هفته منتهی به 24 فوریه، 14 تانکر نفت در بنادر کوزمینو، دی-کاستری و پریگورودنویه در خاور دور بارگیری کردند، اگرچه قبلاً بیش از 10 کشتی در یک هفته نبود. در مجموع، 34 کشتی در هفت روز نفت دریافت کردند. بلومبرگ با استناد به داده‌های ردیابی خود می نویسد روسیه صادرات نفت خام خود را از طریق بنادر اقیانوس آرام افزایش داده است. این نشریه اشاره می‌کند که در هفته منتهی به 24 فوریه، 34 نفتکش نفت روسیه را بارگیری کردند. 14 مورد از آنها سوخت را در بنادر اقیانوس آرام دریافت کردند. این آژانس درآمد حاصل از فروش نفت در این هفته را 44 میلیون دلار برآورد کرد. بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که در دو هفته گذشته بیش از ده نفتکش در بنادر اقیانوس آرام روسیه وجود نداشت. به گفته وی، آخرین حجم صادرات از ابتدای سال 2022 که آژانس ردیابی را آغاز کرد، یک رکورد است. محققان خاطرنشان می‌کنند که نفت از بنادر شرقی با قیمت هایی 40 درصد بالاتر از مثلاً نفت بالتیک معامله می‌شود. بلومبرگ همچنین میانگین ارسال به مصرف کنندگان آسیایی و مقاصد ناشناخته را رکوردی از ابتدای سال 2022 می خواند. به گفته این آژانس، طی چهار هفته گذشته، کشتی‌ها در این مناطق روزانه 3.11 میلیون بشکه نفت صادر کرده اند. روسیه به دلیل امتناع اروپا از خرید سوخت وی، تغییر جهت فروش نفت خود به آسیا را آغاز کرده است. در ماه فوریه، کمیسیون اروپا گزارش داد که واردات نفت روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا تا کنون 90 درصد کاهش یافته است.

https://www.rbc.ru/economics/27/02/2023/63fcf6159a79479cae687476

 

ترکیه واردات نفت و گاز از روسیه را کاهش داده است(72 فوریه_لنتا.رو)

ترکیه واردات نفت از روسیه را 1.9 برابر کاهش داد و به 963000 تن در دسامبر 2022 رساند. این آمار را داده‌های شورای تنظیم مقررات بازار انرژی کشور (EPDK) نشان می دهد. در این گزارش همچنین آمده است که ترکیه در سال 2022 ،21.6 میلیارد متر مکعب گاز روسیه وارد کرده است که 18 درصد کمتر از سال گذشته است. در عین حال، واردات سوخت دیزل به ترکیه از همه کشورها با 22.2 درصد افزایش به 1.1 میلیون تن رسیده است که روسیه 659 هزار تن (افزایش 1.5 برابری) را به خود اختصاص داده است و پس از آن هند و رژیم صهیونیستی قرار دارند. عمده واردکنندگان کالا از روسیه، عمدتاً به دلیل خرید نفت و فرآورده‌های نفتی، در سال گذشته هند، بلغارستان، مجارستان و ترکیه بوده اند.

https://lenta.ru/news/2023/02/27/rezko/

 

رئیس شرکت انی ایتالیا آخرین مهلت جایگزینی گاز روسیه توسط اروپا را اعلام کرد(28 فوریه_RBC)

کلودیو دسکالزی، مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز انی (Eni) در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «کشورهای اروپایی طی دو تا سه سال آینده قادر خواهند بود گاز روسیه را جایگزین کنند.» وی در پاسخ به سوال مجری برنامه اظهار داشت: «فکر می‌کنم حدود دو یا سه سال طول می‌کشد تا اروپا بتواند گاز روسیه را به طور کامل جایگزین کند.» به گفته دسکالزی، حدود 60 میلیارد متر مکعب گاز دیگر نیاز به تعویض دارد.

پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اروپا تصمیم گرفت به تدریج گاز روسیه را حذف کند. در ماه مارس، کمیسیون اروپا پیش نویس طرحی را برای خروج سریع از حامل های انرژی روسیه ارائه کرد. اقدامات متعددی برای کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به روسیه پیشنهاد شده است. بنابراین، اروپایی‌ها باید با افزایش حجم واردات گاز مایع یا LNG و سایر تولیدکنندگان گاز خط لوله، افزایش تولید و واردات بیومتان و هیدروژن «پاک» و غیره، به تأمین‌کنندگان متنوع‌سازی کنند. طبق گزارش شرکت تحقیقاتی Kpler، در ژانویه تا اکتبر 2022، عرضه جهانی LNG از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به 105 میلیارد متر مکعب رسید. (در مقابل 64 میلیارد متر مکعب برای مدت مشابه در سال 2021).

در ماه سپتامبر، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، گفت که اروپا نمی‌تواند گاز روسیه را به تدریج حذف کند، به احتمال زیاد حتی تا سال 2027طول بکشد، زیرا صنعت اروپا را متوقف می‌کند. به گفته وی، زمستان پیش رو نشان خواهد داد که اعتقاد اتحادیه اروپا به احتمال امتناع از گاز روسیه چقدر واقعی است.

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/63fe24169a79470b4ae6ab0d

 

رشد فعالیت های تجاری در روسیه و چین (28 فوریه_ایزوستیا)

گلب کیندر، نایب رئیس Opora Rossii، رئیس کمیته حمل و نقل در 28 فوریه به ایزوستیا گفت: «فعالیت تجاری چین و روسیه همچنان در حال رشد است. این اتفاق هرگز حتی در سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا رخ نداده است. صنایعی که شرکت‌هایشان هرگز با طرف چینی کار نکرده‌اند، اکنون شروع به کار کرده‌اند یا در حال حاضر کار می‌کنند.» کیندر خاطرنشان کرد که شرکای دو کشور درک می‌کنند که نیاز به ملاقات حضوری دارند. بر اساس پیش بینی‌های وی، نزدیک به تابستان ممکن است افزایش قیمت بلیط هواپیما به چین وجود داشته باشد.

وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه قبلا گفته بود که در سال 2023 انتظار افزایش چند برابری در تعداد پروازهای بین روسیه و چین و همچنین افزایش تعداد مسافران حمل شده وجود دارد. این وزارتخانه تاکید کرد که این امر با رفع محدودیت‌های عبور از مرز توسط طرف چینی که به دلیل شیوع ویروس کرونا اعمال شده بود و احیای روند سازماندهی سفرهای بدون روادید برای گروه‌های گردشگر تسهیل می‌شود.

https://iz.ru/1476411/2023-02-28/ekspert-rasskazal-o-roste-delovoi-aktivnosti-v-rossii-i-kitae

 

مقامات در حال بررسی ایده حذف محدودیت های سرمایه گذاری از کشورهای دوست هستند(28 فوریه_پرایم)

ایوان چبسکوف، مدیر بخش سیاست های مالی در وزارت دارایی فدراسیون روسیه، گفت که مقامات روسیه در حال بررسی رفع محدودیت های سرمایه در سرمایه گذاری‌های جدید به منظور تحریک جریان وجوه از کشورهای دوست هستند. وی در مجمع "سیستم مالی روسیه" گفت: «اکنون این موضوع در حال بحث است، اما هم از طرف سرمایه گذاران دوست و هم از بازرگانان روسی درخواست وجود دارد که به اصطلاح از محدودیت ها رهایی یابند.» همانطور که چبسکوف خاطرنشان کرد، بسیاری از سرمایه گذاران در روسیه سرمایه خود را در خارج از کشور نگه می دارند و آماده سرمایه گذاری در اقتصاد روسیه هستند، اما در عین حال مایلند در صورت نیاز به برداشت چنین وجوهی به خارج از کشور، تضمینی داشته باشند که بتوانند آزادانه آنها برداشت کنند. وی افزود: «چنین مکانیسمی از جمله به عنوان بخشی از افزایش اعتماد بازار در حال بحث است تا سرمایه گذاران نگران نباشند که در صورت لزوم سرمایه نقدی داشته باشند».

https://1prime.ru/state_regulation/20230228/839936641.html

 

گازپروم نفت قیمت نفت در سال 2023 را بین 80 تا 110 دلار در هر بشکه پیش بینی کرد(28 فوریه_راشن آر تی)

الکساندر دیوکوف، رئیس شرکت دولتی روسی گازپروم اعلام کرد که، میانگین قیمت نفت در جهان در سال جاری بین 80 تا 110 دلار در هر بشکه خواهد بود. دیوکوف خاطرنشان کرد که اوپک پلاس مکانیسمی است که نوسانات قیمت را کاهش می دهد. وی تاکید کرد: «محتمل ترین محدوده بین 80 تا 110 دلار برای هر بشکه است.»

https://russian.rt.com/business/news/1117003-gazprom-prognoz-neft-mir

هیئت گازپروم در ایران جلسات متعددی برگزار کرد(28 فوریه_راشن آر تی)

هیئتی از شرکت گازپروم به ریاست الکسی میلر، رئیس هیئت مدیره، برای برگزاری جلسات کاری به ایران سفر کرد. به گزارش این شرکت، میلر با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، جواد اوجی رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و همچنین محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیدار و گفتگو کرد. در این گزارش آمده است: «در این جلسات، زمینه‌های همکاری در بخش انرژی در توسعه تفاهم نامه امضا شده بین گازپروم و شرکت ملی نفت ایران در سال 2022 مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پیشتر حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفته بود که درآمد حاصل از صادرات نفت ایران در فاصله مارس تا سپتامبر ۲۰۲۲ به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است. همچنین مشخص شد که روسیه تولید نفت خود را 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. این را الکساندر نواک معاون نخست وزیر اعلام کرد. به گفته وی، این امر به احیای روابط بازار در تجارت منابع انرژی کمک خواهد کرد.

https://russian.rt.com/business/news/1117174-gazprom-iran-vstrecha

 

سازمان ملل از تلاش برای رفع موانع صادرات کود روسیه خبر داد(28 فوریه_تاس)

استفان دوجاریک، نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کردکه، ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، سخت در تلاش است تا تمام موانع صادرات کودهای روسی را که در بنادر اروپا انباشته شده است، برطرف کند.

مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که توسط روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل ایجاد شده است، برای بازرسی کشتی‌های حاوی غلات به منظور جلوگیری از قاچاق سلاح و حذف اقدامات تحریک آمیز طراحی شده است. علاوه بر این، تفاهم نامه ای بین فدراسیون روسیه و سازمان ملل امضا شد که متضمن تعهدات سازمان جهانی برای حذف محدودیت های مختلف در صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی است. در نوامبر سال گذشته، قرارداد مربوط به غلات برای 120 روز دیگر تمدید شد و قراردادها در مارس 2023 منقضی شدند. مقامات روسیه بارها به عدم تحقق برخی از نکات توافق اشاره کرده اند، از جمله توافقی که غلات باید عمدتاً به فقیرترین کشورها برسد. آنها همچنین به این واقعیت توجه کردند که موانعی برای عرضه کود و مواد غذایی از فدراسیون روسیه به بازار جهانی ایجاد شده است.

https://tass.ru/ekonomika/17164445

آژانس بین المللی انرژی کاهش درآمد روسیه از صادرات نفت و گاز را 40 درصد برآورد کرد(1 مارس-RBC )

درآمد روسیه از صادرات نفت و گاز در ژانویه 2023 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 38 درصد کاهش یافت. رویترز با استناد به داده‌های آژانس بین المللی انرژی (IEA) گزارش می دهد که ماه گذشته، آنها به 18.5 میلیارد دلار رسیدند، در حالی که در ژانویه 2022 به 30 میلیارد دلار رسیده بودند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد که تحریم‌های غرب به هدف خود یعنی ثبات بازار نفت و کاهش درآمد مسکو از صادرات نفت و گاز رسیده است. او گفت: « ما انتظار داریم کاهش درآمد نفت و گاز روسیه، در ماه‌های آینده و حتی در میان مدت به دلیل عدم دسترسی به فناوری و سرمایه گذاری شدیدتر شود.»

https://www.rbc.ru/economics/01/03/2023/63ff42ef9a79476bdd5d92e0

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما