معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

صادرات ترکیه در بخشهای مختلف صنعتی در ژانویه سال جاری میلادی

صادرات ترکیه در ژانویه سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.4 درصد افزایش یافت و به 19.4 میلیارد دلار رسید. صادرات کل کشور در سال گذشته میلادی 256 میلیارد دلار بود.

بخش مواد خام و محصولات نساجی این کشور توانست در ژانویه سال جاری صادرات خود را با 0.5 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 818 میلیون و 844 هزار دلار برساند و بیشترین صادرات را در طی سالهای گذشته داشته باشد.

در این مدت، صادرات بخش نساجی کلان شهر استانبول  119 میلیون دلار بود و بورسا با صادرات 105 میلیون دلاری در رتبه بعدی جای گرفت.

در ژانویه سال جاری میلادی بیشترین صادرات بخش نساجی ترکیه با 78 میلیون دلار به ایتالیا بوده و پس از آن به ترتیب، کشورهای بلاروس با 57 میلیون دلار و آلمان با 36 میلیون دلار مهمترین کشورهای هدف صادراتی ترکیه در بخش نساجی بودند.

ترکیه در ماه گذشته بیشترین صادرات خود را به کشورهای اتحادیه اروپا با 320 میلیون دلار انجام داد و پس از آن کشورهای مشترک المنافع با 149 میلیون دلار و کشورهای آفریقایی با 91 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی صادرات نساجی کشور قرار گرفتند.

صادرات بخش نساجی این کشور در نخستین ماه سال میلادی به بیش از 162 کشور و منطقه صادراتی مختلف انجام شد که 4.2 درصد از کل صادرات کشور را شامل میشود.

نگاهی به صادرات حوزه‌های صنفی در صنعت نساجی نشان می دهد که صادرات پوشاک ترکیه در ژانویه سال جاری میلادی با 2.7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 1 میلیارد و 634 میلیون دلار رسیده است.

  استانبول توانسته است صادرات پوشاک خود را در ژانویه سال جاری میلادی به 1.2 میلیارد دلار برساند. پس از استانبول، صادرات پوشاک از بورسا 134 میلیون دلار و از ازمیر 117 میلیون دلار بوده است.  

در ژانویه سال جاری میلادی، بیشترین صادرات پوشاک ترکیه، به آلمان با 304 میلیون دلار و پس از آن به اسپانیا با 176 میلیون دلار و هلند با 143 میلیون دلار می‌باشد.

بررسی صادرات پوشاک این کشور در گروه‌های کشوری حاکی از آن است که کشورهای اتحادیه اروپا با 1 میلیارد دلار رتبه اول، کشورهای مشترک المنافع با 183 میلیون دلار رتبه دوم و سایر کشورهای اروپایی با 166 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارند.

ترکیه توانسته است در ماه ژانویه سال جاری میلادی صادرات پوشاک خود را به بیش از 174 کشور و منطقه انجام داده و 8.4 درصد از کل صادرات کشور در این ماه را به خود اختصاص دهد .

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مجمع صادر کنندگان ترکیه، در ژانویه سال جاری میلادی فروش داخلی وسایل خانگی این کشوردرشش گروه کالای اصلی (یخچال، ماشین،لباسشویی، ماشین ظرفشویی، میکروفر، فریزر و ماشین خشک کن) 21 درصد و تولید در این بخش 2 درصد افزایش داشته است. صادرات ترکیه در بخش لوازم خانگی 10 درصد کاهش یافته است.

 صادرات ماشین آلات ترکیه در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.1 درصد افزایش یافت و به 2.1 میلیارد دلار رسید.

صنعت ماشین‌آلات، در سال گذشته با رشد 9.6 درصدی به صادرات 25.3 میلیارد دلاری رسید. این در حالی است که این بخش صنعتی،  ژانویه سال 2023 میلادی را با رکورد جدیدی در صادرات آغاز کرد و توانست صادرات خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر کمیت 3 درصد و از نظر ارزش مالی 20.1 درصد افزایش داده و به 2.1 میلیارد دلار برساند.

بیشترین بازار صادراتی ترکیه در بخش ماشین آلات به آلمان با 22.6 درصد افزایش به ارزش 273 میلیون دلار بوده که پس ازآن صادرات این بخش به کشورهای روسیه با 210 درصد افزایش به ارزش 165 میلیون دلار و آمریکا با 29.9 درصد افزایش به ارزش 117 میلیون دلار بوده است.  

منبع : مجمع صادر کنندگان ترکیه http://www.tim.org.tr

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما