معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

گزارش کار 2023 دولت استان گواندونگ

تولید ناخالص داخلی استان گواندونگ در سال ۲۰۲۲ به 12.8 تریلیون یوآن (1.91 تریلیون دلار) رسید. این استان به طور متوسط رشد سالانه 5% را در پنج سال گذشته داشته و رتبه اول چین را به مدت ۳۴ سال متوالی کسب کرده است. حجم کل تجارت خارجی استان نیز به 8.3 تریلیون یوآن رسید که در رتبه نخست کشور قرار دارد. در سال ۲۰۲۲، هزینه تحقیق و توسعه ۴۲۰ میلیارد یوآن بود که رتبه نخست در چین را به مدت شش سال متوالی کسب کرد. از آنجائیکه گواندونگ پرجمعیت ترین و ثروتمندترین استان چین است، رشد و توسعه این استان تأثیری قابل توجهی بر کل اقتصاد چین خواهد داشت.

گزارش کار دولت محلی استان گواندونگ در سال 2023 همزمان با برگزاری چهاردهمین کنگره خلق استان منتشر گردید. محورهای اصلی این گزارش در 4 بخش شامل پیشرفت های عمده گواندونگ در طول پنج سال گذشته، پیشرفت های عمده در سال 2022، برنامه‌های کاری پنج سال آینده و برنامه‌های کاری سال 2023 به شرح زیر می‌باشد:

الف- پیشرفت های عمده گواندونگ در طول پنج سال گذشته:

 رشد پایدار اقتصادی: تولید ناخالص داخلی سال 2022 به 12.8 تریلیون یوآن (1.91 تریلیون دلار) رسید که به طور متوسط رشد سالانه 5% در پنج سال گذشته داشته است و این استان رتبه اول چین را به مدت 34 سال متوالی کسب کرده است. علاوه بر این، بودجه عمومی محلی به 1.33 تریلیون یوآن و حجم کل تجارت خارجی به 8.3 تریلیون یوآن رسید. بیش از 16 میلیون نهاد بازار (شرکت) در استان فعالیت دارند که 6.08 میلیون نهاد در 5 سال گذشته ثبت شده اند. تعداد شرکت های فهرست جهانی فورچون 500 به 17 مورد افزایش یافت که 6 شرکت آن به تازگی اضافه شده اند. تولید پیشرفته و ساخت با تکنولوژی بالا ۵5% و 29.5% از ارزش افزوده صنایع بزرگ استان را تشکیل می‌دهد. ارزش افزوده بخش مالی به 1.15 تریلیون یوآن رسید. خدمات مدرن نیز 65.9% از ارزش افزوده خدمات را به خود اختصاص داده است.

اصلاحات و گشایش بیشتر: پل هنگ کنگ-جوهای-ماکائو و راه آهن پرسرعت گوانجو-شنجن-هنگ کنگ به بهره برداری رسیدند. منطقه سوسیالیستی نمونه شنجن نقش رهبری خود را ایفا کرد. منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو در هنگچین و منطقه خدمات مدرن شنجن-هنگ کنگ در چیانهای ایجاد گردید. منطقه آزاد بندر نانشا برای افزایش همکاری بین گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو نیز توسعه یافت. 800 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی صورت پذیرفت. ExxonMobil،BASF و پروژه‌های دیگر با سرمایه گذاری بیش از 10 میلیارد دلار در این استان مستقر شدند.

 ساخت مرکز نوآوری فناوری و صنعتی با نفوذ جهانی: 20 خوشه استراتژیک صنعتی و 8 خوشه صنعتی با تولید بیش از 1 تریلیون یوآن در استان ایجاد گردید. تأسیس 67 هزار بنگاه صنعتی بزرگ (با درآمد بیش از 20 میلیون یوآن در سال) که 20 هزار بنگاه به تازگی اضافه شده اند. ایجاد 69 هزار شرکت فناور که تعداد آنها بیش از دو برابر افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲، هزینه تحقیق و توسعه ۴۲۰ میلیارد یوآن بود که رتبه نخست در چین را به مدت شش سال متوالی کسب کرد.

توسعه متوازن: فوشان و دونگوان به دنبال گوانجو و شنجن به سومین و چهارمین شهر گواندونگ با تولید ناخالص داخلی بیش از 1 تریلیون یوآن تبدیل شدند. ظرفیت تردد مسافری فرودگاه و حمل و نقل دریایی رتبه نخست در کشور را دارد. طول بزرگراه‌های استان به بیش از 11 هزار کیلومتر رسید که به مدت 9 سال متوالی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد. طول ریل قطارهای پرسرعت نیز به ۲۳۶۷ کیلومتر رسید که تمام شهرهای استان را به هم متصل می نماید.

 تسریع در نوسازی کشاورزی و مناطق روستایی: 1615 میلیون نفر نسبتاً فقیر و 2277 روستای فقیر از فقر خارج شدند. درآمد کشاورزان به مدت 10 سال متوالی سریع تر از درآمد ساکنان شهری رشد کرده است.

 مبارزه با آلودگی و بهبود حفاظت از محیط زیست: طول شبکه فاضلاب به بیش از 45 هزار کیلومتر رسید که نزدیک به دو برابر افزایش یافته است. یک خوشه ملی جنگلی در منطقه دلتای رودخانه مروارید ایجاد شده است.

بهبود معیشت و امنیت مردم: 6.9 میلیون شغل جدید در مناطق شهری ایجاد گردیده که ۱0% کل کشور را تشکیل می دهد. نرخ ثبت نام در موسسات آموزش عالی به بیش از 57% رسید. میانگین امید به زندگی به 79.3 سال افزایش یافت. دستاوردهای قابل توجهی در پیشگیری از اپیدمی در طول سه سال گذشته ثبت گردید.

ب- پیشرفت های عمده در سال 2022:

پیشگیری و کنترل اپیدمی مردم محور

 تلاش های همه جانبه برای اطمینان از ثابت اقتصادی: در سال 2020 درمجموع 214 اقدام برای تثبیت اقتصادی صورت پذیرفت. میزان تولید برق به 23 میلیون کیلووات رسید و اوراق قرضه ویژه به ارزش 432 میلیارد یوآن توسط دولت مرکزی منتشر شد. پروژه راه آهن پرسرعت شنجن– جانجیانگ و تونل Shiziyang با سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد یوآن تکمیل گردید. اولین واحد مجتمع پتروشیمی BASF در ژانجیانگ با سرمایه گذاری 10 میلیارد یورو به بهره‌برداری رسید. در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ- هنگ کنگ- ماکائو (GBA)، قرارداد 853 پروژه با سرمایه گذاری بیش از 2.5 تریلیون یوآن امضا شد. 

حمایت از اقتصاد واقعی و افزایش اعتماد به نفس بازار: ۲۵ اقدام مالی برای ترویج اقتصاد واقعی اجرا شد، ۲۵ سیاست برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و کسب و کارهای فردی معرفی گردید. تخفیف مالیاتی به رقم بی سابقه 465.6 میلیارد یوآن رسید.

ایجاد زنجیره اکولوژیکی نوآوری: بیش از یک سوم اعتبارات ویژه استان در حوزه علمی، فناوری و نوآوری به تحقیقات اساسی اختصاص یافت. دور جدیدی از پروژه‌های تحقیق و توسعه در زمینه‌های کلیدی آغاز شد. در راستای تقویت استعداد های پیشرو و تیم های علمی، فناوری و نوآوری سطح بالا، تعداد محققان تمام وقت آکادمی علوم چین و آکادمی مهندسی چین در گواندونگ به 135 نفر و پرسنل تحقیق و توسعه به 1.3 میلیون رسید.

اجرای سیاست های نوآوری، انتقال منظم به صنایع و توسعه هماهنگ منطقه ای: منطقه نمونه سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی شنجن، 24 اقدام ویژه برای کاهش محدودیت در دسترسی به بازار انجام داد. منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو در هنگچین نرخ ترجیحی مالیات 15% برای شرکت های واجد شرایط و استعدادها را اعمال نمود. منطقه خدمات مدرن شنجن-هنگ کنگ در چیانهای، پلت فرم داده‌های بزرگ برای تجارت الکترونیکی مرزی را راه اندازی کرد. منطقه آزاد نانشا نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها را 15% تعیین نمود. اقداماتی برای انتقال صنایع مستقر در دلتای رودخانه مروارید به شرق، غرب و شمال استان گواندونگ معرفی شد.

 پیشبرد برنام های احیای روستایی با اولویت توسعه کشاورزی و مناطق روستایی: میزان تولید غلات استان به 12.9 میلیون تن رسید. توسعه تعدادی از مناطق آزمایشی احیای روستایی آغاز شد.

 بهبود رفاه و سلامت مردم:  1.32 میلیون شغل شهری جدید ایجاد گردید. وضعیت اشتغال برای 713 هزار فارغ التحصیل دانشگاه‌ها و 42 میلیون کارگر مهاجر پایدار ماند. 11بیمارستان استان در میان 100 بیمارستان عمومی‌برتر چین قرار گرفتند. نرخ تورم کمتر از 3% بود.

ج- برنامه‌های کاری پنج سال آینده:

اهداف اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی استان گواندونگ در پنج سال آینده عبارتند از: توسعه با کیفیت؛ پیشبرد اصلاحات و تعمیق سیاست درهای باز؛ دستاوردهای جدید در حفاظت از محیط زیست؛ رسیدن به سطوح جدید در رفاه و سلامت شهروندان؛ بهبود کارایی حکمرانی اجتماعی.

پنج اولویت استان در پنج سال آینده:

1) ترویج توسعه با کیفیت: توسعه با کیفیت به عنوان وظیفه اصلی مدرن سازی و نوسازی گواندونگ در نظر گرفته می‌شود.

2) تعمیق اصلاحات و سیاست درهای باز: تعمیق اصلاحات با ایجاد یک محیط کسب و کار بازار محور، مبتنی بر قانون و بین المللی ادامه خواهد یافت. سیاست درهای باز از طریق بهینه سازی ساختار تجارت خارجی، تشویق سرمایه گذاری خارجی، توسعه روابط اقتصادی بین المللی و جذب استعدادهای جهانی بیشتر پیگیری می‌شود.

3) ترویج توسعه هماهنگ و متعادل: بمنظور حفظ روند توسعه اقتصادی، تبدیل بخش های ضعیف به محرک های رشد اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

4) بهبود رفاه و سلامت شهروندان: ثبات بازار کار و بهبود نظام بهداشت و سلامت از اولویت های دولت محلی در پنج سال آینده است.

5) اطمینان از هماهنگی میان توسعه و امنیت: امنیت در ابعاد مختلف آن در برنامه‌های توسعه همه جانبه استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

د- برنامه‌های کاری 2023:

اهداف عمده:

افزایش تولید ناخالص داخلی بیش از 5%
- افزایش سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت به میزان 8%
- رشد فروش کالاهای مصرفی به میزان 6%
- افزایش حجم صادرات و واردات به میزان 3%
- رشد ارزش افزوده صنایع بزرگ بیش از 5.5%
- افزایش درآمد بودجه عمومی‌به میزان 5%
- حفظ شاخص قیمت مصرف کننده (نرخ تورم) در زیر 3%
- ایجاد بیش از 1.1 میلیون شغل جدید در مناطق شهری و حفظ نرخ بیکاری شهری کمتر از 5.5%
- افزایش ظرفیت تولید غلات به بیش از 12.68 میلیون تن

1) توسعه منطقه خلیج بزرگ: توسعه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) و منطقه آزمایشی نمونه شنجن، همراه با توسعه منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگچین، منطقه خدمات مدرن شنجن-هنگ کنگ  در چیانهای و منطقه آزاد نانشا ادامه خواهد یافت.

2) تبدیل گواندونگ به یک استان پیشرو در تولید باکیفیت: 8 خوشه صنعتی موجود با ارزش تولید بیش از 1 تریلیون یوآن گسترش خواهد یافت. تولید نمایشگرهای با کیفیت بالا، زیست پزشکی و سلامت و انرژی جدید به خوشه‌های صنعتی جدید با ارزش تولید بیش از 1 تریلیون یوآن اضافه خواهند شد.

3) توسعه آموزش و نوآوری علمی- فناوری: ساخت سیستم آموزشی با کیفیت بالا در منطقه خلیج بزرگ و ایجاد زنجیره اکولوژیکی نوآوری در دستور کار دولت محلی استان گواندونگ قرار دارد.

4) گسترش تقاضای داخلی و تثبیت تقاضای خارجی: اقداماتی بمنظور افزایش تقاضا در بخش مسکن، وسایل نقلیه انرژی جدید (الکتریکی)، لوازم خانگی سبز و هوشمند، خدمات فرهنگی و گردشگری، مراقبت از سالمندان و کودکان و سایر خدمات صورت خواهد پذیرفت.

دسته ای از خوشه‌های صنعتی صادراتی به ارزش بیش از 100 میلیارد یوآن و 1 تریلیون یوآن ایجاد می‌گردد و از ساخت مناطق بزرگ صنعتی صادرات محور در شانتو و ژانجیانگ حمایت بعمل خواهد آمد. شش پایگاه واردات با مجوز واردات کالاهای فله تأسیس خواهد شد.

5) توسعه هماهنگ مناطق روستایی و شهری: طرح تبدیل گواندونگ به یک استان پیشرو در کشاورزی و ارتقاء زنجیره صنعتی روستایی تسریع خواهد شد. در بخش شیلات نیز پرورش آبزیان بویژه در آب های عمیق ترویج می‌گردد.

6) تعمیق اصلاحات در زمینه‌های کلیدی اقتصاد بازار سوسیالیستی: تحکیم و توسعه بخش دولتی همزمان با تشویق، حمایت و هدایت توسعه بخش غیردولتی و اجرای سیاست های حمایت از بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد. توسعه بیشتر گوانجو و شنجن به عنوان شهرهای آزمایشی برای نوآوری در محیط کسب و کار در چین صورت خواهد پذیرفت. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های بزرگ مورد تشویق قرار گرفته و اقداماتی بمنظور بهبود کارایی خدمات مالی برای حمایت از اقتصاد واقعی انجام خواهد شد.

7) حفاظت از محیط زیست: کاهش آلودگی هوا و انتشار کربن و بهبود کیفیت آب مورد توجه قرار می‌گیرد.

8) پیشرفت در حوزه فرهنگ و گردشگری: حمایت هایی در زمینه تولید محصولات فرهنگی با کیفیت و افزایش استادان ادبیات و هنر صورت می‌پذیرد. توسعه فرهنگی منطقه خلیج بزرگ و ارتقای این منطقه به مقصد توریستی در سطح جهانی در رأس اقدامات فرهنگی دولت محلی قرار دارد. با همکاری هنگ کنگ و ماکائو، بازی‌های ملی ۲۰۲۵ در منطقه خلیج بزرگ برگزار خواهد شد.

9) بهبود معیشت و رفاه مردم: ایجاد اشتغال برای جوانان، به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد توجه می‌باشد. برای حفظ اشتغال پایدار کارگران مهاجر روستایی و رهایی مردم بویژه روستاییان از فقر از اولویت های اصلی دولت محلی استان می‌باشد.

لازم به ذکر است توسعه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) و پکپارچگی بیشتر هنگ‌کنگ و ماکائو با سرزمین اصلی از اصلی ترین برنامه‌های دولت استان گواندونگ می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما