معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

افزایش تمایل موسسات مالی جهانی برای حضور در بازار چین

بسیاری از موسسات مالی جهان، در سال جاری میلادی، سرمایه‌گذاری بیشتری برای حضور هر چه بیشتر در بازار چین انجام داده اند. چین در سال‌های اخیر اقدامات موثری در بخش جذب سرمایه‌گذاری انجام داده است که از جمله می‌توان به ایجاد نهادی جهت تسهیل سرمایه‌گذاری برای تامین مالی فرامرزی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه بلندمدت اشاره نمود. در این میان بسیاری از موسسات مالی و بانکی از جمله بانکهای و موسسات مالی کشورهای منطقه، در پی پیش بینی‌های مثبت از روند افزایش رشد اقتصادی چین، در 9 ماه اخیر سال جاری میلادی فعالیت خود را در این کشور توسعه داده اند.

مناطق آزاد تجاری در چین-بخش اول

مناطق آزاد تجاری آزمایشی و بندر آزاد تجاری چین (FTZs and FTP)، که بعنوان مناطق آزمایشی نیز شناخته می‌شوند، مناطق تعیین‌شده در داخل کشور هستند که سیاست‌ها و اصلاحات نوآورانه‌ای را برای ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی اجرا می‌کنند. از زمان تاسیس اولین FTZ در شانگهای در سال 2013، چین بیست ، FTZ دیگر را در سال های بعد در سراسر کشور تأسیس کرده است. این مناطق از نظر استراتژیک در قطب های اقتصادی کلیدی و مناطق ساحلی قرار داشته و آنها را به بسترهای ایده آلی برای تسهیل تجارت و جذب مشاغل و سرمایه گذاری‌های خارجی تبدیل نموده است. این گزارش که در دو قسمت ارائه می‌گردد به معرفی این مناطق خواهد پرداخت.

چین با اقتصادی همچنان رو به رشد

مطلب زیر ترجمه مقاله ای است با موضوع روند شاخص های کلیدی اقتصادی چین نوشته دن اشتاین باک که در تاریخ 18 جولای2023 در چاینا دیلی به چاپ رسیده است. مقاله اذعان می دارد که علیرغم پیش بینی های منفی غرب، اقتصاد چین همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

گزارش کار 2023 دولت استان گواندونگ

تولید ناخالص داخلی استان گواندونگ در سال ۲۰۲۲ به 12.8 تریلیون یوآن (1.91 تریلیون دلار) رسید. این استان به طور متوسط رشد سالانه 5% را در پنج سال گذشته داشته و رتبه اول چین را به مدت ۳۴ سال متوالی کسب کرده است. حجم کل تجارت خارجی استان نیز به 8.3 تریلیون یوآن رسید که در رتبه نخست کشور قرار دارد. در سال ۲۰۲۲، هزینه تحقیق و توسعه ۴۲۰ میلیارد یوآن بود که رتبه نخست در چین را به مدت شش سال متوالی کسب کرد. از آنجائیکه گواندونگ پرجمعیت ترین و ثروتمندترین استان چین است، رشد و توسعه این استان تأثیری قابل توجهی بر کل اقتصاد چین خواهد داشت.

مروری بر سیاست چین در توسعه مناطق ساحلی و مسیر پیش رو

جمهوری خلق چین پس از اتخاذ سیاست درهای باز و اصلاحات در اواخر دهه 1970 میلادی، به جهت تغییر در تئوری اقتصادی خود و ریل گذاری برای توسعه کشور، از ظرفیت سواحل و اقتصاد متکی بر مناطق ساحلی بهره بسیاری برده است. در دستیابی به رشد قابل توجه در مناطق ساحلی، احداث و طرح توسعه بنادر، ایجاد مراکز ویژه اقتصادی و آزاد تجاری، جذب سرمایه و شرکت‌های خارجی و رونق تجارت خارجی متکی بر دریا مهم‌ترین عوامل قابل ذکر هستند. براساس برنامه پنج ساله چهاردهم چین (2021 تا 2025) و اهداف کلی برای سال 2035، چین «گسترش فعالانه فضای توسعه اقتصاد دریایی» را به طور ویژه در دستور کار دارد.

طرح دولت چین بمنظور ایجاد بازار ملی واحد

دولت چین به منظور رونق الگوی جدید توسعه اقتصادی مبتنی بر «گردش دوگانه»، دستورالعمل جدیدی را برای تسریع در ایجاد بازار داخلی متحد و یکپارچه صادر نمود. این کشور درنظر دارد تا طرحی تحت عنوان «ایجاد یک بازار ملی واحد» با هدف برقراری جریان کارآمدتر و روان تر کار و کالا در سراسر کشور و تبدیل بازار کشور از یک بازار بزرگ به یک بازار قدرتمند مبتنی بر قوانین، عادلانه و باز به اجراء درآورد. هدف از این اقدام، از بین بردن حمایت گرایی محلی، تقسیم بازار و موانع محدودکننده گردش اقتصادی برای تسهیل جریان روان کالا و منابع در مقیاس بزرگتر است.

طرح جامع نانشا؛ پلت فرمی راهبردی با چشم انداز جهانی

نانشا در گوانجو در نقطه مرکزی منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو واقع گردیده و دارای موقعیت منحصر به فرد و فضای وسیعی برای توسعه است.این منطقه اخیراً پس از صدور مجوز طرح جامع نانشا ، توسط شورای دولتی چین، بعنوان یک پلت فرم راهبردی اصلی با چشم انداز جهانی مبتنی بر منطقه خلیج بزرگ تعریف شده که با هنگ کنگ و ماکائو همکاری می‌کند.

دستاوردهای گوانجو در توسعه اقتصادی و اجتماعی

گوانجو دستاوردهای عمده جدیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی به دست آورده است. در این مطلب نگاهی اجمالی به برخی از این دستاوردها شده است.

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته سوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته سوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تغییر گفتمان رهبران چین در معرفی و تحلیل موقعیت این کشور در جهان

انتشار کتاب سفید  « چین و جهان در عصر جدید» از طرف دفتر اطلاعات شورای دولتی ( کابینه ) جمهوری خلق چین در سپتامبر 2019 که به مناسبت هفتادمین سالگرد به قدرت رسیدن حزب کمونیست و تاسیس جمهوری خلق چین صورت گرفت، از تحولات مهم چین در چند ماه اخیر بود که در بررسی تحولات داخلی و بین المللی چین شایسته توجه است. سند یاد شده، با هدف پاسخ به پرسش های جهانی درباره چین و بهبود بخشیدن به درک جامعه بین المللی از توسعه اقتصادی این کشور ، دستاوردهای 70 سال حکومت کمونیستی چین بویژه در حوزه اقتصادی در دو عرصه داخلی و خارجی را معرفی می‌کند و محورهای سیاست خارجی چین را برای حال و آینده اعلام می دارد.