معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در نیمه اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر معاون رئیس بانک جهانی به سریلانکا

مارتین ریزر، معاون رئیس بانک جهانی در امور جنوب آسیا ضمن سفر به سریلانکا و دیدار با مقامات این کشور از جمله رئیس‌جمهوری سریلانکا، نسبت به ادامه حمایت بانک جهانی از برنامه اصلاحات اقتصادی این کشور اطمینان داد.

نماینده بانک جهان در دیدار با مقامات سریلانکایی با اشاره به عمق بحران اقتصادی این کشور که مردم سریلانکا را تحت‌تأثیر قرار داده است از لزوم تغییر در مدل اقتصادی سریلانکا سخن گفت و اعلام کرد که بانک جهانی نیز در حال بررسی ساختار جدید همکاری با سریلانکا برای سال‌های 2023 تا 2026 است.

لازم به ذکر است که سریلانکا امیدوار است بعد از تأیید همکاری این کشور با صندوق بین‌المللی پول شاهد دریافت کمک‌های قابل‌توجهی از سایر نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی باشد.

احتمال نهایی‌شدن همکاری صندوق بین‌المللی پول و سریلانکا در ماه مارس

مسئله همکاری صندوق بین‌المللی پول و سریلانکا به یک موضوع پیچیده در بحران اقتصادی سریلانکا تبدیل شده است. سریلانکا به بیان رئیس‌جمهوری این کشور بیش از 15 مورد از اصلاحات اقتصادی و شروط مدنظر صندوق بین‌المللی پول را محقق کرده است؛ اما هنوز مهم‌ترین شرط این صندوق که همانا تغییر ساختار بدهی‌های این کشور است.

وجود 36 میلیارد دلار ارز صادراتی در خارج از کشور

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سال‌های گذشته بیش از 36 میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرت به کشور بازنگشته و اکنون در خارج از کشور نگهداری می‌شود. باید اشاره کرد که روند کاهش ارزش روپیه در برابر ارزهای قدرتمند بین‌المللی تقریباً از یک دهه پیش آغاز شده بود و همین مسئله موجب شده که بسیاری از مردم و به ویژه صادرکنندگان نسبت به ذخیره منابع خود با ارزهای بین‌المللی اقدام کند. از سوی دیگر در صورت بازگشت چنین مبالغی به کشور می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی سریلانکا را مرتفع کند. برای مقایسه می‌توان اشاره کرد که همکاری سریلانکا با صندوق بین‌المللی پول، غیر از اعتبار حاصل از آن تنها متضمن کمک 2.9 میلیارد دلاری این نهاد پولی به سریلانکا خواهد بود.

کاهش شدید صادرات در ماه ژانویه

روند خوب افزایش صادرات سریلانکا در سال 2022، این کشور را امیدوار کرد که در سال 2023 بتواند به رکورد صادرات 18 میلیارد دلار دست یابد. اما آمارهای منتشر شده از ماه ژانویه نشان می‌دهد که عملکرد صادراتی این کشور در اولین ماه سال جدید با کاهش قابل‌توجه 11.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده و از 1103 میلیون دلار به 978 میلیون دلار رسید.

نکته قابل‌توجه آنکه درآمد تمام بخش‌های صادراتی شامل صادرات صنعتی، کشاورزی و معدنی در سال 2023 نسبت به سال 2022 با کاهش رو‌به‌رو بوده است. البته باید در نظر گرفت که واردات نیز در ماه ژانویه با کاهش بسیاری بیشتری همراه بوده به نحوی که از 1955 میلیون دلار در ژانویه سال 2022 به 1388 میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری رسیده که نشان دهنده کاهش 29.2 درصدی واردات است. همین روند موجب شده که کسری تجاری سریلانکا از 857 به 410 میلیارد دلار کاهش یابد.

کاهش تولید چای در ژانویه 2023

گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید چای سریلانکا در ژانویه 2023 با 16.13 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 19.14 میلیون کیلوگرم رسیده است که عمدتاً به دلیل سوء مدیریت و بدی آب‌وهوای ارزیابی شده است. صادرات چای نیز با 9.4 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 17.56 میلیون کیلوگرم در ژانویه 2023 رسید.

اثرات ممنوعیت کودهای شیمیایی در دولت گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور سابق، هنوز در مزارع چای باقی مانده است با وجود آنکه ممنوعیت کود در سال 2022 برداشته شد، اما به دلیل کمبود منابع ارزی، عرضه کود شیمیایی با محدودیت همراه است.

نیراج دی مل، رئیس هیئت‌مدیره هیئت چای، گفت: «ما در مورد یک بوته چای صحبت می‌کنیم که برای یک سال و نیم کود کم یا بدون کود بوده است، برخی از آنها حتی برای دو سال با چنین مشکلی مواجه بوده‌اند. فقط به این دلیل که مسئله کود در حال حل شدن است، به این معنی نیست که همه چیز اکنون مرتفع شده است؛ بنابراین پیش‌بینی من آن است که در سه‌ماهه دوم، شرایط باید بهتر از سال گذشته باشد.»

لازم به ذکر است که در سال 2022، سریلانکا 251 میلیون کیلوگرم چای تولید کرد و هدف سال جدید تولید حدوداً 272 تا 280 میلیون کیلوگرم است که درآمد ارزی مورد انتظار آن 1.4 میلیارد دلار خواهد بود.

ادامه روند کاهش تورم

اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی سریلانکا توانسته است نرخ تورم در این کشور را در ماه‌های گذشته به شکل محسوسی کاهش دهد. در حالی که تورم در نیمه دوم سال 2022 به نزدیک 100 درصد رسیده بود، اکنون و در پایان ماه فوریه با کاهش قابل‌توجه به 50.6 درصد رسیده است. روند کاهش تورم تقریباً به صورت ماهیانه ادامه دارد به نحوی که تورم در پایان ماه ژانویه برابر با 51.7 درصد بود.

لازم به ذکر است که بر اساس برنامه‌ریزی بانک مرکزی، سریلانکا امیدوار است که در سال آینده بتواند تورم تک‌رقمی را تجربه کند.

برنامه‌ریزی سریلانکا برای استفاده از انرژی هسته‌ای

بحران انرژی در سریلانکا و به ویژه قطعی مداوم برق در این کشور، نهایتاً دولت سریلانکا را مصمم به حرکت به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای کرده‌ است. بر اساس گفته سخنگوی کابینه سریلانکا، این کشور قصد دارد به منظور توسعه این تکنولوژی از کمک‌های مالی و فنی روسیه استفاده نمایند. بر همین اساس طبق تصویب کابینه این کشور و به منظور تسریع در این امر، مقرر شد که وزارت امور خارجه سریلانکا اقدامات لازم به منظور عضویت این کشور در توافقات و نهادهای مرتبط با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را پیگیری نماید.

برنامه JICA برای آغاز مجدد پروژه‌های عمرانی در سریلانکا

نخست‌وزیر سریلانکا در ملاقات با مدیران آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) خواستار آغاز مجدد همه پروژه‌های این آژانس را که به دلیل مسائل مالی موقتاً متوقف شده‌اند، شد. مدیرکل جایکا در منطقه جنوب آسیا نیز به نخست‌وزیر اطمینان داد که پروژه‌های جایکا بلافاصله پس از نهایی‌شدن برنامه تجدید ساختار بدهی توسط صندوق بین‌المللی پول از سر گرفته می‌شوند.

باید اشاره کرد که 12 پروژه جایکا به ارزش 2.5 میلیارد دلار به دلیل بحران مالی سریلانکا موقتاً متوقف شده است.

برنامه استرالیا برای حضور فعال‌تر در سریلانکا

پاول استفنز، سفیر استرالیا در سریلانکا در نشست مشترک با اتاق بازرگانی سیلان اظهار داشت که با توجه به اشتیاق فزاینده شرکت‌های استرالیایی برای کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سریلانکا، فعالیت‌های مرتبط با ترویج و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری می‌تواند نقشی حیاتی در تحقق سریع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایفا کند.

سفیر استرالیا با بیان اینکه شرکت‌های استرالیایی مشتاق سرمایه‌گذاری در صنایعی مانند معدن، انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی هستند و بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر در مراحل مختلف فرایند سرمایه‌گذاری هستند گفت که تسهیل چنین سرمایه‌گذاری باعث علاقه بیشتر به سریلانکا به عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری دوام می‌شود.

افزایش ورود گردشگران در دو ماه ابتدایی سال

ورود گردشگران به سریلانکا برای دومین ماه متوالی در سال 2023 از 100000 نفر گذشت. به گفته وزیر گردشگری، 100536 گردشگر تا 26 فوریه وارد این کشور شده‌اند. وزیر گردشگری به منظور توسعه هر چه بیشتر گردشگران دفتر ترویج گردشگری در هفته‌های آینده تبلیغات گردشگری گسترد‌‌ه‌ای در خارج از کشور آغاز خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌‌های منتشر شده روسیه، هند، انگلیس، آلمان، فرانسه، استرالیا، آمریکا، رژیم صهیونیستی و مالدیو، 10 بازار اصلی گردشگری این کشور در دو ماه ابتدایی سال 2023 بوده‌اند.

برنامه سریلانکا برای افزایش همکاری اقتصادی با قاره آفریقا

به عنوان بخشی از ابتکار دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه سریلانکا، یک مجمع تجاری به حمایت علی صبری وزیر امور خارجه برگزار شد. این مجمع قصد دارد حضور سریلانکا را در قاره آفریقا گسترش دهد. در اولین نشست این مجمع بیش از 50 رهبر تجاری که به نمایندگی از بخش‌های پوشاک، داروسازی، ساخت‌وساز، مالی، تولید، انرژی‌های تجدیدپذیر، ساخت کشتی، تدارکات، شیرینی و چای به همراه اتاق‌های تجاری پیشرو حضور داشتند.

این انجمن دنباله‌ای از جهت‌گیری «به آفریقا نگاه کن» رئیس‌جمهور رانیل ویکرمسینگه بود که در هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال سریلانکا به آن اشاره کرد. به موازات آن، اولین همایش تجاری سریلانکا - آفریقا در 3 فوریه هم‌زمان با هفتاد و پنجمین جشن روز استقلال سریلانکا در وزارت امور خارجه برگزار شد.

وزیر امور خارجه سریلانکا، در افتتاحیه این مجمع، بر ماهیت به‌موقع سیاست دولت برای تقویت، تسریع برنامه‌های سیاسی و اقتصادی سریلانکا در آفریقا تأکید کرد و بر اهمیت استراتژی هم‌افزایی با کشورهای آفریقایی تأکید کرد. وزیر همچنین اظهار داشت که کارآفرینان سریلانکا باید به بخش‌های اولویت‌دار هدف‌گذاری شده نگاه کنند که در آن شرکت‌های سریلانکا مزیت نسبی دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما